neprihlásený Sobota, 11. januára 2025, dnes má meniny Malvína
Štát potvrdil rozsiahly útok na kataster, zostáva nefunkčný

Značky: Slovenskoe-government

DSL.sk, 9.1.2025


Štátne orgány po niekoľkých dňoch nefunkčnosti katastra nehnuteľností v stredu podvečer potvrdili ako príčinu kybernetický útok, ktorý mal byť "rozsiahly".

Informuje o tom oznámenie ministerstva vnútra a tiež oznámenie Úradu geodézie, kartografie a katastra SR.

Útok a nefunkčnosť

Hoci v utorok úrad avizoval, že dnes 9. januára by mohli začať fungovať v obmedzenom režime katastrálne odbory okresných úradov, nakoniec to tak nie je a kataster zostáva zatiaľ úplne nefunkčný cez Internet aj fyzicky. "Pracoviská katastrálnych odborov okresných úradov budú preventívne až do odstránenia dôsledkov kybernetického útoku dočasne uzatvorené," informujú ministerstvo aj úrad.

Štát doteraz zverejnil len veľmi stručné oficiálne informácie a bližšie oficiálne potvrdené detaily o útoku a jeho dopadoch vrátane typu útoku nie sú zatiaľ k dispozícii. Už prvotné informácie o inštrukciách pre zamestnancov katastra nezapínať počítače a rozsah, dĺžka výpadku a jeho ďalšie pokračovanie naznačujú možný ransomvérový útok, teda v poslednej dobe bežný typ útoku kedy sú zašifrované súbory na počítačových systémoch vrátane potenciálne dát a útočníci žiadajú za odšifrovanie respektíve poskytnutie kľúča na dešifrovanie výkupné. Tento typ útoku avizujú aktuálne aj niektoré neoficiálne zatiaľ nepotvrdené informácie.

Štát nezverejnil ani žiadne informácie o tom, koľko by mohol byť kataster nefunkčný. Situácia je zrejme ale vážna, keď v piatok má k situácii zasadať bezpečnostná rada štátu.

Známe nie je ani kedy presne k útoku prišlo a kedy začal výpadok. Štát informoval o výpadku katastra v pondelok 6. januára, podľa informácií niektorých čitateľov bol nedostupný zrejme minimálne od nedele.

Dopady

Na Slovensku je voľne zverejnené veľké množstvo informácií evidovaných katastrom vrátane informácií o vlastníkoch všetkých nehnuteľností napríklad s ich adresami a dátumami narodenia. V systémoch katastra sú ale aj dáta, ktoré nie sú verejné, okrem iného história vlastníctva nehnuteľností a napríklad aj zmluvy, na základe ktorých prichádza k zmenám v katastri.

Veľkým problémom okrem potenciálneho úniku neverejných dát je samozrejme aj nefunkčnosť katastra. Funkčný kataster je potrebný okrem iného pri prevodoch nehnuteľností a poskytovaní hypoték a podľa vyjadrení realitných agentov už v súčasnosti po niekoľkých dňoch nefunkčnosti výpadok spôsobuje problémy, keď banky mali napríklad zastaviť niektoré procesy týkajúce sa hypoték. Zároveň napríklad v Bratislave je systém parkovacích kariet PAAS napojený na kataster a v súčasnosti nie je možné automaticky vydávať nové parkovacie karty.

Extrémne vážnym problémom by samozrejme bolo, ak by obnova funkčnosti katastra trvala príliš dlho alebo by bol dokonca prípadne problém s obnovou dát katastra v aktuálnom stave v rozumnej dobe. Keďže štát nezverejnil zatiaľ o incidente žiadne oficiálne informácie, nie je známe či potenciálne hrozia aj takéto scenáre.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Notebook s rozťahovacím displejom má OLED od Samsungu, zverejnil ďalšie parametre
Podľa šéfa Nvidie sú užitočné kvantové počítače vzdialené dekády
Nový radič umožní rýchlejšie a výrazne väčšie SSD pre PCI Express 5.0
Ďalší let výrazne upgradnutej Starship sa má uskutočniť v pondelok
Prehrávač videa VLC podporuje generovanie titulkov pomocou AI
Uvedený Raspberry Pi 5 s až 16 GB RAM
Japonci vypustili do vesmíru prvý satelit z dreva
DisplayPort bude mať novú verziu, umožní monitor pripojiť oveľa dlhším káblom
Priestupný rok 2024 spôsobil na konci roka vážny problém satelitom
Uvedený nový Snapdragon X pre lacnejšie PC a prvé mini desktopy s týmito CPU


Diskusia:
                               
 

ak naozaj nemaju zalohy, ako sa na nete pise, tak toto je intergalakticky fail.

pozlateny domcek z karat
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

Ak je pravda, ze to nevedia recovernut, tak to je na zalobu na stat od vsetkych, ktorym tymto sposobia skodu, usli zisk a pod..
Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

A tie škody a ušlý zisk by štát aj tak zaplatil len z našich daní
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

Stale lepsie ako uctenka za opernu divu z ruska, alebo remix hymny, alebo novy ministersky plat, alebo izba pre Putfica vo vietname.
Odpovedať Známka: -0.7 Hodnotiť:
 

teraz by mohli zavolat tych zdatnych IT-ckarov z oddelenia Rómskeho, do ktorých EÚ investovala 200 milionov EUR na vzdelavania.
Odpovedať Známka: 6.8 Hodnotiť:
 

Idem si vykolíkovať pozemok.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Staci sa "usadid" pod hradom , ktory nasledne zazracne zhori :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ty si priklad obyčajnej ovce.
Odpovedať Známka: -0.5 Hodnotiť:
 

Keby mal Fico rozpocet ako Sulik na bar v Dubaji, mohol mat tu izbu prenajatu aj 3 mesiace... za predpokladu, ze by stala tolko, kolko cervene dennicky tvrdili, ze stoji -- lebo v skutocnosti si tu cenu trocha dynamicky navysili.
Odpovedať Známka: -2.8 Hodnotiť:
 

A kolkoze si tu cenu “trocha dynamicky navysili”. Noze, prezradte nam.
Financovanie Sulikovej saskiady v Dubaji bolo transparentne a vieme, odkial isli na to peniaze.
Fico bol za bohvie ake peniaze bohvieco s bohviekym robit vo Vietname. A nechce prezradit, kto mu to platil. Sam urcite nie, pretoze na to legalne nemohol zarobit. Tak kto mu to platil? Od koho prijal taky velky dar a co za to ti lidia budu chciet?
Na toto si skuste sam odpovedat. Lebo urcite to neviete tiez.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Ceny za izby su 500-1000 EUR/noc; mozes si to zistit na ich stranke a rovno aj zabookovat. To su sumy, ktore by som zvladol aj ja zo svojho rozpoctu a to som nikdy v politike nebol. Teda jasne, ze na to legalne zarobit mohol.

To, ze niekde bol sukromne na dovolenke je jeho vec a nema povinnost referovat cervenym dennickom o kazdom svojom prde. Progresivni politici tiez nikdy nikoho neinformovali, aj ked isli za statne.

Na Sulikovom bare bolo transparentne len to, ze to islo z nasich penazi. Keby si Fico nechal zaplatit svoju dovcu z nasich penazi, tiez by ti stacilo to, ze to je transparentne? Asi nie, vykrikoval by si, ako ich rozhadzuje.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Skus teda otvorit ich stranku a pozriet cenu za Grand Opera Suite - pretoze to je izba, kde bol. Potom pridi povedat, ci to je 500-1000 EUR/noc.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Akože kto nezávidí, nemôže byť slušný človek? A kde sa vlastne berie ten naratív, že hlavnou úlohou opozície je špehovať vládnych predstaviteľov? Lebo minimálne podľa KDH asi z čírej dobroty srdca priekazne netrýšti.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Pane. Neviem, kde ste boli a kde nie, ale Grand Opera Madam Butterfly nestoji ani 500, ani 1000 za noc. Cena za Grand Opera suite je podla Booking.com 1914 Eur pre dve osoby cez zimne prazdniny. Cena Madam Butterfly nie je uvedena nikde. Je to len na zavolanie. (To je ten horny 194m2 suite, ale to vy viete, ak ste tam boli). Odhliadnuc od toho, ze neverim, ze by si polske a slovenske media spolu s poslancami tu cenu cucali z prstu. Vsak to by bolo pre pana premiera velmi jednoduche takuto loz vyvratit jednym videom, alebo tlacovkou.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Takze Vasa argumentacia, ze si to ten clovek mohol platit sam zo svojho platu je povedal by som - na vode. Akoze ja som liberalny a vobec Vam nenutim moje videnie statnej sluzby. Takze ak Vas nezauijima, co Vas premier robi, kto mu to plati, co tdohodne ako vyslanec SR v Moskve, tak ja Vam to neberiem. Mna to ale zaujima.
Kludne keby povedal - bol som tam na dovolenke, platil mi to ten a ten a dohodol som za to toto a toto, tak fajn. Ale nepovedat nic je velmi podozrive vzhladom na zavratnu sumu, ktoru ten jeho luxus stal.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Cena za Grand Opera Suite (Madama Butterfly, 194 m2) na oficialnej stranke hotela capellahotelsBODKAcom je 130 977 000 - 163 721 250 VND za noc, co je teda 5009 - 6263 EUR, podla toho ako dopredu sa izba rezervuje.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Veď nám Matovič sľúbil hmotnú zodpovednosť inak do vlády nepôjde. A keďže mal ústavnú väčšinu tak ju tu už určite máme a škodu zosobníme!
Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

Mal ústavnú väčšinu, ale iba jednu nohu, lebo Sulík kopal za Ficovho Pentolízača Kočnera.
Odpovedať Známka: -4.1 Hodnotiť:
 

Realitka Kočner, kto zažil má nočné mory.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Lebo multiotecko bol uplne zlatunky
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

slečna Sulíčka sa pri Matovi zmenila na histericku kur.*.ku ktora chcela byt 3 ministrami naraz a ked nebude tak bude pišťať, kopat, kricat a rozbijat.
...
...
a niekde inde medzitym ludia na Covid umierali ...

Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

A vidíš a si tu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

prehrane zaloby statu vzdy zaplatis ty :)
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

tak co, zvysime Dane a DPH este raz?
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

To si píš, že bude. A s druhým pilierom by som si tiež veľké plány nerobil, ak teda nejdeš do dôchodku do pár rokov.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Kolko je inflácia, a aj za pár rokov dozadu?

So sracím papierom si nerob starosti...
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

S druhym pilierom si vobec nerob starosti, vzdy to bol oj*b.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

v II.p si nasetris za idealneho rastu 70k
od statu dostanes dochodok 600e
nasetris si 100k, investujes do nehnutelnosti, prenajmes ju, na dochodku ju predas so ziskom 2x
rozpocitas na 20 rokov a mas krasny dôch. 1700 eur / mes.
ked umres, nechas detom
---
a teraz pride nejaky narkobaron komunista co musi zaplatit provizie Pente a Doprastavu lebo stavaju dialnice do neba, tak ti znizi II.p z peknych 9 na 4,2 lenze on dovtedy aj skape alebo zdechne a tebe ostane na dochodok presne to posledne co si napisal


Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Keď vstúpite do 2. piliera, časť vašich dôchodkových odvodov (aktuálne 4 % z vymeriavacieho základu) sa presúva na 2. pilier. Tým sa znižuje suma, ktorá by inak smerovala do 1. piliera (priebežného dôchodkového systému). V dôsledku toho bude váš budúci dôchodok z 1. piliera nižší, pretože ste doň prispievali menšou sumou. Na druhej strane, budete mať nárok na dôchodok z 2. piliera, ktorý bude závisieť od nasporenej sumy a jej zhodnotenia.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

7% z odvodov ide z hrubej mzdy
21,25% plati zamestnavatel

myslis si, ze ti stat vsetko odplati spat? a co ked zomries po 3 rokoch na dochodku? 40rokov si platil 1/3 mzdy a dostal si naspat zopar mesiacov.
a preco ludia co pracovali 40 rokov v baniach, ZSR, ... dostavalju dochodok 400,-?

tych 4% nie je ziadna hrozna ciastka, krasne vidiet ako sa hromadi.

napr. cikani to riesili tak, ked s nima vyebali, ze odhodili sklenenu flasi v lese vedla domov milionarov a dochodok bol zaplateny - vid. Los Angelos
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

Teraz Los Angeles horí ako fakľa.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Casova hodnota penazi. Pozri si to.

Pocitas ze sucasna hodnota == buduca hodnota. To je dost zasadna chyba.

Vlastnictvo nehnutelnosti ta moze trocha uchranit pred inflaciou, ale ma svoje vlastne uskalia: dane z nehnutelnosti, udrzba & rekonstrukcie (vies, co na nas EU chysta ohladom efektivity budov?), poistenie. V pripade, ze ju prenajimas, udrzba je trocha vyssia a z casu nacas treba aj generalku. Nikto nechce byvat (citaj: platit za byvanie) v barabizniach co naposledy videli modernizaciu par dekad nazad.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

No prezrad nam, co na nas "EU chysta". Posledne to bolo zakazanie starych aut a ich opravy. Co sa ukazalo ako uplna kokotina. Pretoze smernica, z ktorej to "akoze malo byt" riesila zvysenie podielu recyklovanych materialov v automotive vyrobe.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Skus sa drzat temy a nevymyslat si slamenych panakov. Vies, co je to EPBD? Vies, co je to energeticka certifikacia budov?

---

Zase dalsi trtko, co vie prd o svete okolo seba. Predosly diskuter tu navrhoval, ako dobre sa vie pripravit na dochodok kupou nehnutelnosti a predstavuje si to ako hurvinek valku. Kedze nejake nehnutelnosti vlastnim a prenajimam, tak viem, ze ani tu pecene holuby do ust nepadaju. su tu vydavky s ktorymi nepocital a ktore kazdym rokom rastu.

Preto ak sa budes jedneho dna, az sa odstahujes od rodicov cudovat, preco su najmy drahe, tak preto. Niekto to zaplatit musi a zvycajne je to ten, kto tam byva - aj ked to nevlastni.
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Slamenych panakov vytahujes ty a hoci si myslis, ze ja som tak sprosty ako ty chytry, tak sa vyslovene pytam co teda na nas EU zase chysta? Pretoze to co som ti odpisal s tym absolutne suvisi - urobi sa smernica, ktora riesi nejaky problem a idioti z toho spravia "vysvetlenie" uplne niecoho ineho co sa primarne neriesi. Takze vagne sracky si strc vies kam a daj konkretne veci alebo nedristaj.

Nejaku tu dekadu uz nehnutelnosti vlastnim aj ja, ale trapny pokus z tvojej strany je skoro usmevny.


Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

chystaju ze budes platit dane zato ze tvoja strecha nad hlavou neni carbon neutralna. nebudes moct predat, lebo nebudes mat certifikat.

takze hus hus volit PSko aby zeleny deal co nam zakaze benzinove a hybrid auta od 2035,
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

A mozes dolozit nejaky normalny zdroj? Najlepsie navrh tohto "zdanenia" ci len sracky sirit?
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

tu to mas cierne na bielom

https://tinyurl.com/bdzbsrje

you will own nothing and they will own everything!


Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Nemas, lebo si si precital, ale ocividne tomu nerozumies co si si precital. Toto o zdaneni nehovori vobec nic. To je presne to, co pisem vyssie - urobi sa smernica, ktora riesi nieco a vysledkom je uplne ina informacia smerom do vonku s ktorou sa strasi.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

a ako prinutia ludi aby boli aj existujuce budovy prerobili na karbon neutralne inak ako danenim a obmedzenim nakladania s nimi? ruzovymi kecami?
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Fabulacie a teoretizovanie o tom co by bolo keby prenecham inym. V prvom rade sa to tyka nerezidencnych budov a v druhom rade bytovych domov. Domov sa to netyka absolutne nijak. Za dalsie, smernica hovori o tom, ze staty maju prijat take strategie, aby sli priamo granty tym, ktori si to nevedia dovolit ergo ta smernica chce docielit jednak znizenie spotreby pri neefektivnych starych budovach a zaroven s tym chce bojovat proti energetickej chudobe. Vsak si to precitaj cele. Je tam x moznosti ako to riesit a ponechavaju volnu ruku statom. O daneni, alebo co by bolo keby tam nie je ani zmienka.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

ECB uz dnes urcuje bankam, kolko nehnutelnosti s akymi energo certifikatmi mozu mat v portfoliu zabezpeceni a tieto ciele sa budu postupne priskrutkovavat. Takze nehnutelnosti bez EPC budu postupne nepredajne.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Jo a to trochu suvisi s tou smernicou vyssie - len teda inak ako si miestni kovboji myslia.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vieš čo na nás EÚ chystá? Treba sa vždy pozerať na Nemecko, majú tam energetické certifikáty a ešte to budu zhoršovať, teraz spravili novy prepočet "Grundsteuer" a zrazu sa im zdvihla daň z par stoviek na par tisíc! To že si to neprečítaš na Nko neznamená že to také veci niesu.

Kľudne si to vyhľadaj ak vieš po nemecky. A ak máš starý komín tak ti ho zaplombuju :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

No neviem uz konecne prezradis? Ci si mam ist vyvestit z gule alebo cucat z prstu ako to robia alternativni nehistorici Minovia?

Co tam po nemeckych certifikatoch, ved mame politiku na vsetky 4 svetove strany - tak nebudu nemecke certifikaty, ale ruske latriny ci? S nami brusel nevybabre!



Odpovedať Hodnotiť:
 

S tou politikou našej vlády na štyri svetové strany máš pravdu - sú to tieto svetové strany: východ, východ, východ, východ.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale inak napad so zaplombovanim starych kominov sa mi paci. Konecne by clovek v zime mohol normalne vyvetrat a nebol by uz od stvrtej poobede do rana smrad z toho ake kokotiny ludia vedia palit.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mozes zablombovat co chces. Komin urobis cez okno ako nic, ak potrebujes navod v maslickove ukazeme.
Odpovedať Hodnotiť:
 

skus sa opytat starsich. kamosova segra 3k eur plat auditorka po 20 rokoch 10% dochodku ma mat z 2 piliera. 60 euro mesacne. takto skoncila. chod sa opytat do allianz kolko ti vypocitaju dochodok. budu sa vytacat. bol som sa opytat a tetuska volala do blavy a ked na odposluchu pocuvala tak jej same sa zvysili vlasy na hlave, ked jej doslo ze je to cele ojeb a jedine stat usetri. tak ale miklos a socialny networ kanik (fico TM) ti budu davno fuc
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Hej, hlavne tych, co sa nechali ojebat richterovym nasilnym presunom do nevynosnych fondov, aby presne takto "stat usetril". Ak si to aktivne nespravujes, tak neviem aky iny cakate vysledok.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

A to este nehovoriac o tom, ze smer za svoju existenciu do neho uz 3x rypol a smerom k horsiemu.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

jaaj takze tetuska z potravin si ma presuvat medzi akciovym a dlhopisovym pred recesiou lebo chytit bottom a max cyklu je take jednoduche?
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Tetuska by nepotrebovala za normalnych okolnosti riesit nic. Lenze my nie sme normalna krajina ani normalny stat a ak sa o svoje prachy nezaujimas a volis si tam iba bandu zlodejov, tak sa bud musit mat napozore alebo sa potom nemozes cudovat.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Setri dychom; j*bnutym nevysvetlis, ostatni sa zariadia.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Myslíš takích jebnutích čo si nevedia pozrieť ani výpis čo im chodí každý rok z DSSky aby videli koľko tam majú a a koľko budú dostávať? Sa mi páči ako o tom kokot viete a idete tu mudrovať že sa to neoplatí blbečkovia.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Presne, najlepsie peniaze zhodnoti stat, stat je vzdy najlepsi vlastnik. Najlepsi stat je ten kde padaju mosty, vykolajuju sa vlaky a funguje priama linka do dubaja aby udrbane peniaze leteli priamo. Mudry vodca cicero z revucej je toho zarukou.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Útočník čaká, že štát zaplatí výkupné, keď si zamestnanci nosia hajzlák z domu?
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

Tak čo, vláda, oplatilo sa vyhánať začínajúcich inžinierov za hranice a jepac im daňové licencie?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Začínajúci inžinieri neriešia bezpečnostné incidenty.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

A riesi to nschopny pravnik robo
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

a zacinajucich inzinierov kto porodi, bezdomovci? :)
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Mali by použiť umelú inteligenciu : tiny.cc/vbt4001
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

Ty nekultúrne hovädo. Tu sa zásadne používa dopice.sk
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

pre C.O.B.R.A: tiny.cc/vbt4001
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

bola tlacovka, ze zalohy su.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

budem hadat.. RAID0+1?
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Jedine Riley REID - do tohto úložiska sa zmestí ajajááááj.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Niesu, sú iba "drobne" zalohy.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Akoze inkrementalne? A Initial Full backup niekto vymazal, lebo to hlasilo, ze "Disk full", tak vymazali najstarsi a najvacsi subor :)
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

Zaloha z adresara a do b sa nepocita.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

nove "odborne" vedenie z tejto vlady... nahoda?
Odpovedať Známka: -0.3 Hodnotiť:
 

preco tejto vlady? Myslis, ze za predchadzajucej vlady zalohy robili?
Odpovedať Známka: -1.2 Hodnotiť:
 

24.1.2024 terajsia vlada vymenila vedenie tejto istitucie. To si vie overit ktokolvek.
Odpovedať Známka: 5.9 Hodnotiť:
 

Výymena vedenia institucie je najobjektívnejší typ menežérskeho auditu. A keď tam len kvočali ako také kvargle, kopanec do riti priekazne aj im len prospeje.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

mojko 4 roky sme tu mali slovakia IT spolocnost, co mali riesit software pre statne institucie. teda nehadzal by som kamenom, lebo skor ci neskor moze vyjst ze to cele je na slovakii IT
Odpovedať Známka: -0.8 Hodnotiť:
 

Co ma toto so softwarom? :) Toto je zlyhanie admina, nie nejakeho SW developera.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Kataster neriešila štátna firma slovensko IT.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Zalohy sa robia kazdy den, nie za minulej vlady.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Slovenska pseudorepublika... skusili sme, nevyslo
Odpovedať Známka: 3.9 Hodnotiť:
 

to je tak, zobereš firmám 1000 eur a zaplatíš hackerom 100 miliónov :0
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Keby boli katastrálne parcely vyznačované trusom a žľazovými sekrétmi ako sa patrí, tak by ku takýmto incidentom priekazne nedochádzalo.
Odpovedať Známka: 3.7 Hodnotiť:
 

Oznacit trusom parcely vlastnene istimi jedincami by sa patrilo uz len z dovodu pokojneho sposobu protestovania proti aktualnej vladnucej zostave...
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Jediná štátna vec ktorá ako tak fungovala a dala sa prakticky využiť.
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Raj pre spekulantov. Teraz je na case nakradnut si kadejake pozemky a potom sa roky sudit halabala tak ako sa to robilo a este stale robi do dnes po zmene rezimu.
Odpovedať Známka: 5.2 Hodnotiť:
 

Ty si hlavicka.
Dojdem za tyzden na kataster a:
1. Tu, tu, tu som kupil pozemky ale kataster nefungoval.
2. ???
3. Profit
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Praveze ty si hlavicka
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Len si poplač. Aj maminka ti utrie slzičku. Máš predstavy o katastri asi ako 8-ročné dieťa.

Teba táto téma aj tak nemusí zaujímať. Kataster je pre vlastníkov nehnuteľností.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Fico v Moskve dohodol, ako vybrať ďalšie desiatky zo štátnej pokladne :-)
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

Co s tym ma Fico a Moskva?
Odpovedať Známka: 2.7 Hodnotiť:
 

podla matovicovho rozhodovacieho pravidla priekazne vzdy vsetko
Odpovedať Známka: 3.6 Hodnotiť:
 

Fascinujuce ako casto je vidiet ze ked niekto povie nieco na Fica, hned je v odpovedi nieco s Matovicom, akoby jediny dovod preco este obhajuju Fica bol strach z Matovica, ktory tu saskoval nejake 3 roky a dokopy nic nezmenil z toho marazmu co tu trva uz vyse 15 rokov. Matovic a rovnako Fico su omyly oklamanych volicov a cim skor sa Matovic aj Fico s Dankom vyparia, tym lepsie. Neviem pochopit ako moze mat stale Matovic nejakych 6% a Fico cez 20%. Ak nedojde k naprave v dalsich volbach, mozme to tu zabalit..
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Mozno nic a mozno vsetko. Keby sa uracil vysvetlit, naco tam bol a co vyjednal, mozno by sme vedeli.
Odpovedať Známka: 2.6 Hodnotiť:
 

Lebo keby to vysvetlil, tak určite povie pravdu. Ako vždy...
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Nakoniec najlacnejšie a najmenej bolestivé riešenie bude zaplatiť výkupné. V stave, v ktorom sa nachádza štátne IT, môžu každý týždeň vydierať inú inštitúciu.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

To isté tvrdila aj FBI keď hackli rôzne inštitúcie v USA. Stačí si prečítať staršie články tu, tu a tu.
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

Problem je celkovo v HW a SW prehnanych ochranach patentov, stacilo by deregulovat patenty a rychlo by to trh vyriesil

Zvlast postihovat velkych hracov ako MS ,Intel AMD Nvdia QUALCOMM, Google a vratit vyvoj HTML standardu spat do univerzitneho prostredia, pripadne aj zadotovat vyvoj nezvisleho jadra pre prehliadace a zadat povinnost pre vyrobcov hw dlhodobo podporovat bezpecnostnymi updatami ich hw a ak nie (ak to odmietnu alebo skrachuju) tak povinne releasnut ich drivre opensource bez obfuskacii
Odpovedať Hodnotiť:
 

Najlacnejšie hej. Problém je (okrem toho že sa následne staneš vďačným terčom, keďže takmer nik neplatí výkupné), že daným dátam sa nedá dôverovať. Útočník k ním, mal prístup, mohol ich pozmeniť, mohol inštalovať trójske kone (ak nejde len o dáta ale napr. aj aplikácie) a pod.
Odpovedať Hodnotiť:
 

chlapi čo ste tu, keď je to také ľahké, nehackneme dačo štátne aj my? výkupné si rozdelíme. predsa len tie dane dvihli

čo poviete?
Odpovedať Známka: -1.7 Hodnotiť:
 

chod do p...i SIS-kár, alebo si fízel ?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Profi honič :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

ale nebuď kokot, treba mi nové auto súrne
Odpovedať Hodnotiť:
 

Je Vam jasne, ze prave niekto ziskal Vase kompletne osobne udaje.
Nebavime sa o pristupe k uctu Sony, tu sa bavime o breachi, ktory sa v nasich koncinach este v zivote nestal.

Pozrite si, co vsetko Ste zadavali do katastra. Toto je na polahky case na zalobu
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

vykatastrovať ministra informatizácie za totok!

slovenské národné vyRašenie!
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Myslíš toho v prezdidentskom paláci? ... No to by si si pomohol...
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

tie "osobne udaje" boli verejne dostupne aj pred utokom
Odpovedať Známka: 1.0 Hodnotiť:
 

Takže pred útokom boli verejne dostupné aj rodné čísla majiteľov nehnuteľností alebo skeny kúpno-predajných zmlúv na základe ktorých sa povoľoval vklad do katastra?
Kde to viem prosím nájsť?
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Nejde upraviť príspevok, ale susedia predali dom a ja som zvedavý za akú sumu. Kataster tieto údaje má a keďže sú tu odborníci ktorí tvrdia, že sú to verejné údaje, tak by som bol rád, keby mi niekto pomohol ich dohľadať...
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Myslíš tie osobné údaje, ktoré boli voľne dostupné pre kohokoľvek minimálne posledných desať rokov? :-)
Odpovedať Známka: -1.0 Hodnotiť:
 

Verejne osobne udaje? Jedine co tam bolo bol datum narodenia a trvale bydlisko.

Teraz si pozri kupno predajne zmluvy, hypo zmluvy a navrhy na vklad.

Rodne cisla
Podpisy
Vyska hypo
Banka
Cisla uctov
Splatky

Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

ono bol leak osobnych veci aj pocas korony zo statneho a nic sa s tym prakticky nerobilo.. ci?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Toto je stupdny argument, v ramci povinneho zverejnovania udajov bol kataster jednym z mala miest, kde si si mohol overit datum narodenia tvojich kamaratov, ktorych si sa bal spytat na vek.. s takymto argumentom si mozes akurat hladit bruska s tvojimi trans kamosmi u barbera a zalovat sa mozno tak tvojmu priatelovi
Odpovedať Známka: -1.2 Hodnotiť:
 

Jo a take informacie ako pisem nizsie tiez boli verejne dostupne?

Rodne cisla
Podpisy
Vyska hypo
Banka
Cisla uctov
Splatky
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Viete ... a co? Ak by som bol ja heker, tak zmazem zalozne prava bank na nehnutelnosti a prepisem zalohy. Tym padom som zvedavy na tie stovky tisic ludi, ako prestanu platit hypoteky, pretoze tym padom su zmluvy neplatne.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

ale to nebol ziadny heker, len to tam maju nachuja spravene a odrovnal im to ransomware z nejakeho mailu.. Davno to mali mat obnovene zo zalhy a von sa to ani nemalo dostat.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Já tohle řešil v korporátu a bylo to na půl roku než se vše finalizovalo. Veškerý HW i SW byl považován za kompromitovaný.
První krok bylo zprovoznění všech služeb v offline módu. To šlo docela rychle. Zálohy.
Další krok ověření dat. Klika, že se to stalo během odstávky, po inventurách.
Pak se vytvořila nová síť, na nových, či prověřených, přeflashovaných či přeinstalovaných aktivních prvcích. A do té se vše překlápělo. Starý a levný HW se odepsal, do nové sítě nesmělo nic, co bylo ve staré bez důkladného prověření, přemazání, přeinstalování. A to za provozu výrobní firmy.
Idea, že v nové síti spustím zazálohovanou virtuálku je mylná. Nová instalace a přesun pouze surových dat. A protože firma razí heslo "vše legal", tak se musely vyjednat s dodavateli SW i dočasné přechodné licence. To také nebylo na hned.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nelze legálně provozovat jednu licenci ve starém kompromitovaném prostředí a zároveň v novém.
Samozřejmě došlo i k bezpečnostním úpravám v rámci sítě. To máte navíc i školení lidí, omezení jejich přístupových práv atp. ale i třeba penetrační testy.
Tedy nic, co by bylo "na klik".
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Som sa zabavil, takze to pol roka nebude fungovat, lebo budeme skolit ludi...
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

okrem iného...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Predpkladam spravne ze to fungovalo na zlom Microsoft rieseni?

Toto mi pride take bezne lacne riesenie, profik by sa snazil zistit realnu pricinu a stary hw niekedy je lepsi nez srackovy novy...

Ked sa to stane na novom hw tak to zase budes vsetko hadzat do kosa?

Ako ste riesili novu prevenciu , zase len "blackboxom" kde ste outsourcovali zodpovednost na tretiu stranu (antivirova spolocnost), pricom je v novom systeme viac novych dier kde ked utocnik ziska pristup tak ma podstatne vacsie opravnenia a moznost skodit este viac??


Odpovedať Hodnotiť:
 

...tak neviem, banky maju podpisane kopie. Teda originaly. :-) Okrem toho, by Ti klesla karma.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

ak majú útočníci trochu roumu tak pred zašifrovaním si prisvojili nejaké pozemky neznámych vlastníkov, pri ktorých si to nikto nevšimne :)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

ak-ma-jú-ú-toč-ní-ci-roooo-zuum-t aak-ood-teej-to-svii-i-ňskej-reee-pub-li-kyy-- opytajú aspon 1000 BTC , v opacnom pripade ich pojdem sam chytit a prefackat
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Keď to platí štát, platíš to zo svojho.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ked plati stat tak predsa platia aj zlodeji ktory platia dane na slovensku

Mozno mu to dava logiku , takto okradnu aj zlodejov co okradaju jeho a uz potom nebudu mat ani z co rozkradnut :)

Naco by sa snazil ked ostany na neho seru?

Ked je problem tak je vsetko statne ale ked treba spravodlivost a blahobyt pre vsetkych tak spolocny stat neexistuje...




Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak stat si fici na dbase dbf a kokes vgi, co su textove subory. A pokial viem, ransomware vynechava binarne subory (aby nabehol windows so ziadostou o vykupne). Takze su pekne v haji zelenom.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Chlapci a dievčatá, toto je presne dôvod, pre ktorý nemôžeme nikdy súhlasiť s absolútnou digitalizáciou. Všetko je super, bezpečné (nbusr123 alebo Mirri2020) a zabezpečné preplatenými certifkátmi a bezpečnostnými prvkami, až pokiaľ "ruský" teenager nezadá do voľne dostupného ddos softvéru adresu katasternehnutelnosti.sk.. Vtedy padá celý systém, všetci občania prichádzajú o dáta a peniaze atď. Banky a súkromné inštitúcie sú na tom o niečo lepšie, tam musí "ruský" hacker použiť SW s mesačným predplatným..
Nikto nikdy nebude vedieť zabzpečiť úplnu bezpečnosť dát, pokiaľ je databáza pripojená na internet. Následky môžu byť vážne. To sa týka katastra, finančnej hotovosti či digitálnej identity. Digitalizácia má byť pomocník a nie pán. Preto je dôležité sa nedopustiť úplnu digitalizáciu
Odpovedať Známka: 4.1 Hodnotiť:
 

Presne tak. Zial pomerne ojedinely nazor :-(
Odpovedať Známka: 1.8 Hodnotiť:
 

Žiaľ hlavne dosť stupídny názor.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

suhlasim, ale iba ciastocne.
Uznavam, ze nepotrva dlho a obvinia z toho rusov, lebo aktualne mozu podla zapadu aj za predenie krav.
Co sa tyka prepojenia, resp. dostupnosti dat voci internetu, tam sa maju pouzivat zony a API, cize web aplikacia nemoze nikdy pristupovat k DB napriamo, ale cez API ineho oddeleneho stroja, ktory okrem striktneho filtrovania poziaviek na vstupe, zaroven ma aj zabudovanu funkcionalitu pre odhalenie utoku/prieniku, ako aj nadmernemu poctu dotazov v casovom useku a blokovat poskytovanie dat. Z programatorskeho hladiska to nie je narocne spravit, ak je k tomu vytvorena spravna analyza a r9vnako ani pre admina i sietara to nepredstavuje nic specialneho pre skonfigurovanie takehoto prostredia.

Kazdopadne myslim, ze aj ked obnovia systemy a dat k urcitemu dnu, caka ich pracovnikov par rusnych dni na znovunahadzovanie rozdielovych dat z noveho obdobia.
Odpovedať Známka: -0.9 Hodnotiť:
 

Kto z toho obvini rusov? Tato vlada, co ani jediny raz nespomenula povod a motivaciu jedinca, co posielal vyhrazne maily na skoly? Haha.
Rusko/prorusky motivovany jedinec je ale samozrejme najpravdepodobnejsia moznost. Ak by to bol clovek z inej krajiny, ti nasi kolaboranti by nemali ziadny problem spomenut to.
Odpovedať Známka: -0.9 Hodnotiť:
 

to je ale priekazne konina
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

s týmto prístupom, by som ani nevyšiel na ulicu so štatistikami dopravných nehôd a zločinnosti
Odpovedať Hodnotiť:
 

Skúsený stopár by mal zistiť či stopy nevedú do Popradu!
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

zeby znovuzjavenie Zdena ?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Mačacia hlava ma vo vrecku tlačí.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Skoda, ze vlada mlzi (ako vzdy). Pokial zalohy su, tak ich nemoze restornut do jestvujuceho prostredia. Cize musia postavit kompletne nanovo vsetko. V podstate DRP v praxi. :-) A to aj zopar dni trva. Dakde som za chytil nadsenecke predstavy o tom, ako by vsetko riesil kubernetes geoluster.... isto :-) - kazda synchronizacia len zabezpeci, ze co ransomware zasifruje na jednom mieste, bude aj inde. Teraz je dolezity vektor utoku. Ak to bolo z pracovnej stanice nejakeho nestastneho admina, este dobre. Ale ak je zranitelny samotny web, je to radovo vacsi pruser, lebo tu dieru treba najst a zaplatat a to za par dni nikto nespravi.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Vektor utoku bol vedeny na vajca.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

A to pre mňa sú problém i tlačové vyhlásenia opozície. Akože jednotlivo ich chápem, ale dokopy si akosi neviem predstaviť, aký problém môže pre obyvateľstvo, žijúce podľa nich z ruky do huby, predstavovať nedostupnosť katastra. Čo si chcú všetci naraz nakúpiť vily z bazénom, lebo pri dotovanom plyne sa to priekazne pomrte oplatí?
Odpovedať Známka: -6.8 Hodnotiť:
 

aky je to problem pre obyvatelstvo - rozhodne odporucam hned po oficialnom spristupneni katastra skontrolovat si svoje LVcka. Len tak. Pre istotu. :-)
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

Kontrola obyvateľstvom by bola spolupáchateľstvom pri konaní voči finančným záujmom EU, nakoľko by podľa projektovej dokumentácie takým zasahovaním nešlo potvrdiť, koľko miliónov sa elektronizáciou priekazne ušetrilo.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Aj menej zdatny clovek sa moze z tej tlacovky dovtipit, ze nejaka dievcina prisla po vianociach do prace a otvorila si email, kde jej v prilohe oznamuju dedicstvo v milionovej hodnote. Tesiac sa, ze nahle zbohatne a nebude musiet tazko lopotit za ten statny plat tu prilohu samozrejme otvorila a otazku systemu na nebezpecnost samozrejme potvrdila.
No a kedze mladi ITckari uz moc nechapu rozdiel medzi admin a user pravami a clovek zodpovedny za GPO uz pocas predoslej vlady radsej v zmysle udrzania dusevneho zdravia radsej odisiel, tak si dana slecna uspesne nainstalovala ransomware do pocitaca. Kedze prist do DB systemov je zaiste skupinovy, poskytla tym vdaka zdielaniu a sambe rozsirit sa po sieti rychlostou svetla, ktore prepaja ich core storage...

Odpovedať Známka: 5.3 Hodnotiť:
 

Nasledne admin pri piti kavy pocas citania sme.sk zistil, ze nieco nie je v poriadku a v duchu - "zasa nejaka <kotkodak> nieco spravila" spociatku lezerne siel omrknut situaciu, ale ked uz mu dobeehol upoteny sefinko, ze mu nejde pozriet data jeho haciendy, tak vytusil, ze to bude horsie a postupoval v zmysle smernice - kontaktovanim ich CO managera " sefinko, mame pruser " ... dalej uz viete.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Skuseny admin sa nema co spoliehat na uzivatela, ma nastavit system tak aby to ani nemohla spravit apouzivat system ktory je stabilny co windows nieje


Odpovedať Hodnotiť:
 

Run some bear
Odpovedať Hodnotiť:
 

pozeram, ze som sa prisiel zasmiat neskoro. diskusia uz v plnom prude...
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Kludne to mohol byt aj nejaky progresivny insider.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Dufajme ze boli zalohy a ak boli tak nie na diernych stitkoch!
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Nezaplatia poriadnych adminov a neschopne vedenie, vysledok jasny
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

1stadmin security lesson: fojget evrisink what begins with MS
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

ani mac a linux nieje o moc lepsi, chyba je uz na urovni HW a celkovo vadny ekosystem (vid standard pre maily, ci HTML/js paskvil)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Teraz som skúšal a stále nefunguje ani KAPOR ani CICA
Nejaký týpek to tu komentuje : tiny.cc/pkw4001
Odpovedať Hodnotiť:
 

boze moj ten typek je dezolat, to jak keby som videl svojho byvaleho namysleneho kolegu ako dolezito vysvetluje babke ze musi zadat heslo k WiFi
Odpovedať Hodnotiť:
 

https://dopice.sk/thJ
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Prosim, kto sa este nepridal do diskusie o hacknutom katastri, prihlaste sa u sudruha Zincicu tu, tu a tu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Z tých, čo sa v tom nevyznajú, už vyjadrili svoje úprimné zdesenie ako i hlboké obavy nad vývojom situácie priekazne asi všetci.
Odpovedať Hodnotiť:
 

horsie je citat tych co sa v tom vyznaju, vobec sa nezasmejem.
samí free helpdesk, uleteni pre-emotivovani Ing. a sopláci sa vytahuju ako by to za 2 kilecka spravili na jednicku nasmu najvacsiemu zlodejovi vsetkych zlodejskych cias
Odpovedať Hodnotiť:
 

To nemaju na koncovych masinach a serveroch nejaku XDR ochranu?
Odpovedať Hodnotiť:
 

na slovensku?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zrovna ked preceda prestal byvat po podnajmoch a buchol sa po vacku, kupil si byt? Opozicne hyeny zhodia kataster aby z neho urobili bezdomovca?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

To ma tento jebbnutY stat za to, ze nechce investovat do IT !
Vela statnych prevadzok bezi na 15 rocnych serverocb v havarijnom stave na eondows 2008 !
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Stat uz investoval 10 exp 9 x 2. Mame aj lietadlo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

V 50 eur bankovkach naskladanych vedľa (100 ks = 10 cm) seba je to 40 km a to je tak 40 ton .
Odpovedať Hodnotiť:
 

No presne, ako ezdravie, na to už nevedia zohnať náhradné diely ak niečo vypadne.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Riesenim je nepouzivat MS technologie a nahradne diely je celkovo problem pre HW kartel ktory kasle na realne poziadavky trhu, zhanat kvalitny HDD (nie SSD) je celkom problem uz dnes
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ak si to spojime s Ficovym planom zamedzit pristupu k informaciam na katastri, dava aj jeho navsteva v Moskve a tento prooser iny rozmer &#128526;
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

https://dopice.sk/thQ
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zaujimave s pohladu sociologie, kolko urazok, narazok, pseudo odbornych dojmov a roznych politickych komentarov su schopni ludia uverejnit, len aby si kopli do leziaceho. Vsimni te si, ze ani raz sa nikde nespomenie nieco ako, "A ako viem pomoct to vyriesit ?".
Odpovedať Hodnotiť:
 

Spravne, neodbocujme od temy. Mame odhad datumu kedy nam tato schopna vlada plna porozumenia a pokoja zasa ukaze co nam zostalo v katastri?
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár