neprihlásený Utorok, 1. apríla 2025, dnes má meniny Hugo
1 MW nabíjanie od čínskeho BYD využíva vyššie napätie a dva káble

Značky: elektromobilynabíjanieČína

DSL.sk, 30.3.2025


Nová technológia nabíjania od čínskeho výrobcu elektromobilov BYD, ktorá dokáže nabíjať osobné vozidlá maximálnym výkonom až 1 MW, má vyšší výkon aj vďaka vyššiemu napätiu a použitiu dvoch nabíjacích káblov.

BYD oznámil novú technológiu nabíjania označenú Super e-Platform minulý týždeň, upozornili sme na to v tomto článku.

Pri oznámení ale poskytol minimum detailných informácií okrem maximálneho výkonu 1 MW a deklaroval, že nová technológia za 5 minút umožní vozidlo nabiť na dojazd 400 km. Nové nabíjanie bude podporované minimálne v sedane Han L a SUV Tang L, ktoré boli v čase oznámenia technológie v Číne už v predpredaji.

Svetovo najznámejší výrobca elektromobilov Tesla podporuje u svojich bežných osobných vozidiel nabíjanie s výkonom maximálne 250 kW. To umožňuje podľa spoločnosti za 15 minút dobiť vozidlo na dojazd 275 km.

Niekoľko bližších informácií o technológii BYD zverejnil napríklad TechCrunch okrem iného na základe informácií v čínskych médiách.

Podľa dostupných informácií by nová technológia, ktorá využíva jednosmerný prúd, mala využívať vyššie napätie ako napätie používané u iných elektromobilov. V marketingových materiáloch sa má uvádzať 1000 Voltov, podľa dostupných informácií má ísť o 945 Voltov.

Napríklad nabíjanie osobných elektromobilov Tesla využíva napätie 400 Voltov. Tesla Cybertruck a niektoré technológie ďalších automobiliek využívajú 800 Voltov a spoločnosť Lucid 900 Voltov. Vyššie napätie znamená pri rovnakom výkone nižší prúd, čo kladie menšie nároky na nabíjacie káble.

BYD okrem vyššieho napätia navyše zníži prúd použitím dvoch nabíjacích portov a káblov, cez jeden tak pôjde maximálne 500 kW.

Sedan Hal L podporujúci novú technológiu má podľa dostupných informácií batériu technológie LFP, lithium iron phosphate, s kapacitou 83.2 kWh.

Nie je jasné z akej metodiky merania dojazdu BYD pri udávaní dojazdu 400 km vychádza a bežný reálny dojazd, na aký umožní nabiť batérie 5-minútové nabíjanie, tak môže byť potenciálne nižší. Ak totiž BYD pri tomto údaji vychádza z čínskej metodiky dojazdu CLTC, tá je podľa TechCrunch príliš optimistická a podľa dostupných informácií napríklad oproti americkej EPA metodike udáva o približne 35% vyšší dojazd.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

V Prahe otvárajú nový študijný odbor kvantová informatika
Kataster spustil po hackerskom útoku aj mapu, zatiaľ v testovacej prevádzke
Ceny RAM klesli a majú klesnúť aj v druhom štvrťroku
Nový multiplex digitálneho rádia v Česku výrazne zvýšil pokrytie
T-Mobile začal v Česku v mobilnej sieti prideľovať IPv6 adresy
Apple už testuje iPad Pro s novým procesorom Apple M5
Ceny flash pamäte majú podľa analytikov v druhom štvrťroku začať rásť
Výrobca ochranných skiel Gorilla uviedol keramické sklo, smartfóny majú prežiť pády na asfalt
Intel dokončil predaj flash divízie
Počet .cz domén dosiahol 1.5 milióna


Diskusia:
                               
 

Som zvedavy, kedy ich napadne, ze lahsie ako ucit ludi bezpecne pouzivat kable pre dobijanie, bude navrhnut pripajanie cez kolajnice a na aute budu kefy (zberace) ako u elektrickej autodrahy. To by bolo najlahsie a najbezpecnejsie mozno ...
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

Nemyslim si. Jednak je problem so spinou, ktore "pada" na pripadne zberace a jednak potrebujes velmi kvalitny elektricky spoj, aby si preniesol take prudy, ako tam tecu. Riziko iskrenia a poziaru by bolo obrovske.
Kazdopadne, nie celkom rozumiem tomu, kto je cielovka tohoto systemu - ak ma clovek elektro auto, tak sa aj tak 99% nabija pomaly, niekde v garazi, v praci alebo v obchodnom centre. To percento, ktore rychlo-nabijam je mizive, iba na 400+km trasach, ktore robime tak 3-4x do roka. A takych ako ja je absolutna vacsina - staci pozriet na celoeuropske statistiky.
A ked idem na dlhsiu cestu, tak ci nabijam 20 minut alebo 10 minut nie je ziadny rozdiel - detom aj tak dlhsie trva toaleta a kupa sladkosti, ako mne nabijanie.
Odpovedať Známka: 4.8 Hodnotiť:
 

Na akúkoľvek blbosť sa nájde spotrebiteľ.
Odpovedať Známka: 5.9 Hodnotiť:
 

to je pravda. stačí dostatočne veľký trh a aj pol percenta obyvateľov je už milión zákazníkov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Je to moznost ktoru uzivatel ma, nikto netvrdi ze to mas pouzivat pri kazdom nabijani.
To je ako kritizovat vyrobcov mobilov ze ti davaju zbytocne vykonny procesor, ked 99% casu ten vykon nepotrebujes.
Jazdim elektrom asi rok, 98% casu nabijam pomaly, ale je fajn mat moznost nabit rychlo ked sa ty rozhodnes ze to potrebujes v danom pripade.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Ja jazdim uz rok a pol a kedze byvam v bytovke, bez moznosti zriadenia nabijacky, tak 100% nabijani bolo na rychlonabijackach… a ver tomu, ze tam vacsinou nemnabijam sam
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

a aj si si pocital ake vyhodne je to nabijanie na rychlonabijackach?
a spocital si si aj vyssie opotrebovanie baterky z rychlonabiania?

elektroauto sa oplati ak jazdis vela, ale zaroven nabijas za beznu spotrebitelsku cenu. pri cenach na rychlonabijackach sa pomaly mozes dostat na cenu benzinu/nafty a kedze elektroauto je drahsie tak sa to neoplati nikdy
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Elektro neznamena jazdit zadarmo, alebo ze to ma zmysel len aby clovek usetril. Treba si to skusit aby clovek pochopil o kolko prijemnejsia je jazda elektrikou - okamzite zrychlenie kedykolvek, ticho, ziadne vibracie, atd. Netvrdim, ze elektro je dokonale, ale na beznu jazdu je to skvela technologia. Najvacsi problem je, ze sa to zacalo tlacit nasilu a ludia to hejtuju hlavne kvoli tomu. O 10-15 rokov nebude chciet spalovak nikto, mozno tak na vikend v poriadnom aute, ale na to co 95% ludi potrebuje na kazdy den (20-30km), je elektro bezkonkurencne.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Celá elktromobilita je ako pyramídová hra. Teraz vyhrávajú prvý užívatelia, ktorí majú dotované autá, nezdanenú (ako palivá) elektriku, dotovanú výstavbu nabíjacích staníc, neriešená výrazne väčšia hmotnosť per auto (opotrebenie ciest, parkovanie v nadzemných podlažiak) ... Všetky dotácie v podstate ukradnuté od ostatných motoristov. Zatiaľ bezpečnosť neriešime - požiare elektromobilov, v DE poštové autá, nutnosť dať po požiari auto do špeci kontajneru na týždeň atď - kto to všetko zaplatí? Čo sa stane ak počet elektromobilov presiahne určité percento - pekne to vidieť v USA (x - hodinové rady na nabíjanie), Holandsko - zákaz nabíjania v určitých hodinách, alebo Nórsko - drastický pokles predaja po zrušení-obmedzení dotácií. O 10-15 rokov ešte ľudia budú prosiť za spalovák ... A ešte drobná otázka - kto zaplatí výstavbu novej el. infraštruktúry ? A áno infraštruktúra sa nepostaví ako cyklotrasa namalovaním čiar na ceste ...
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

všetko čo píšeš je blbosť (tvoja):
- nieje to pyramída
- prví užívatelia nič nevyhrávajú, stále sú elektro drahšie
- dotáciu na el. auto som nedostal ani nežiadal ani nebola k dispozícii
- elektrinu platím s daňou, ako každý iný človek
- eurofondy sú rovnaké na nabíjacie stanice tak isto ako na čokoľvek iné (cesty, energetícka efekt´vnosť budov a pod. ...)
- moja tesla váži 1950kg, o 150kg viac ako môj passat s prázdnou nádržou
- nekradnem nikomu žiadne dotácie
- spaľováky horia percentuálne viac ako elektro
- elektro nevybuchne, kým sa požiar z batérie rozšíri máš oveľa viac času reagovať
- za dva roky sa mi stalo raz že som na superchargeri čakal frontu asi 10 minút, žiadne hodiny
- holandsko nemá žiadny časový zákaz, zvažoval sa, no nieje, práve naopak, pomocou vehicle to grid im elektro autá pomáhajú stabilizovať sieť
Odpovedať Známka: 0.7 Hodnotiť:
 

- prví užívatelia nič nevyhrávajú, stále sú elektro drahšie
To elektro by bolo "k u..r.v a" drahsie keby. ... No existujú priame a nepriame dotácie. Priame dotácie na elektro - stačí dohľadať sumy v miliardách eur - DE, SK, CZ, AT ... stačí rok 2024. Nepriame dotácie, jeden z mnohých príkladov - napr. nariadenie na emisný limit CO2 pre rok 2025, VW musí vyrobiť, tolko a tolko elmobilov (ktoré majú zas "ku.." limit na CO2 NULA - PRECO??) aby v súhrne dodržali emisie, no podľa výpočtov im hrozí pokuta len 7.7 miliardy eur, ktorú určite NEROZPUSTIA do ceny SPALOVÁKOV.
- dotáciu na el. auto som nedostal ani nežiadal ani nebola k dispozícii
Tvoja blbosť, ďaľšie stovky tisíc po európe ju dostali a LEN a LEN vďaka tomu si ten mega turbo super el. mobil kúpili. Že by automobilky nezdvihli výrazne ceny spalovákov a dotovali tým tie mega turbo elmobil autá ... to bude asi úplná blbosť. Taká vec, že daňová úlava (v rôznej forme) na túto hovadinu cez štáty EU ... to bude asi tiež úplná blbosť.

Odpovedať Hodnotiť:
 

- nekradnem nikomu žiadne dotácie
Zas a znovu, máme priame a nepriame dotácie. Priame - si pozri celkové sumy na podporu el. mobility v rámci EU (sú to stovky miliárd). Nepriame, máme rozdielne dane, máme zvýhodnenenie el. mobilov - blbosť. možnosť parkovania, za iné ceny alebo vôbec kde spalováky nemôžu. A zas a znovu aby výrobcovia udržali ceny mňa spalovák stojí 2x toľko lebo dotujeme mega super turbo elmobilitu.
- spaľováky horia percentuálne viac ako elektro
Určite si počul o lodi prepravujúcej elektro..., kde požiar jedného auta znamenal koniec lode (zas v pohode sa dá dohľadať). Chcel by si byť hasič a hasiť vodou požiar pri 1000V batérii ... no nejaký to už odmietli?? A som počul o komplet vyhorení celej budovy z dôvodu požiaru el v podzemnej garáži - asi tiež úplná blbosť.

Odpovedať Hodnotiť:
 

- elektrinu platím s daňou, ako každý iný človek
Áno ja platím 2x zdanené palivá (aké absurdum), aby si si ty užíval min. daň (a zvýhodnenie ceny el. pre domácnosti, dotované) - nie to nie je pyramídová hra pre prvých vyvolených.
- eurofondy sú rovnaké na nabíjacie stanice tak isto ako na čokoľvek iné (cesty, energetícká efektívnosť budov a pod. ...)
priorita použitia EU fondov, to je také sprosté slovo ... No, existujú smernice EU, kde a načo sa majú EU použiť. V pohode, dohľadateľné za minúty. A tam ..., no keď postavíš nabíjaciu stanicu, tak šanca že na takú "hovadinu" dostaneš oveľa, oveľa jednuduchšie peniaze ako na rozpadajúcu infraštruktúru (napr. cesta kde prší, tak sa stáva neprejazdnou) je skoro istá.
- moja tesla váži 1950kg, o 150kg viac ako môj passat s prázdnou nádržou
no kukni si pohotovostnú hmotnosť passatu (vo veľkosti tesly, nie kombi, nie plus plus verziu) a tesly s dojazdom aspoň 500km. Ak to nevieš nájsť rád ti dohľadám čísla ...

Odpovedať Hodnotiť:
 

- za dva roky sa mi stalo raz že som na superchargeri čakal frontu asi 10 minút, žiadne hodiny
Áno to je tá výhoda prvých v pyramídovej hre. Koľko percent tvoria el v celkového počtu áut na SK. Bude toto platiť aj pri 10-20-30%.
A stále nemám odpoveď, kto zaplatí novú el. infraštruktúru ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

- nórsko nič drastické, elektro sa predáva aj bez dotácií, stačí si overiť fakty a nečítať bludy po internetoch :)
- o 15 rokov po spalováku ani pes neštekne
- infraštruktúra čerpacích staníc nestojí nič? Cisterny nestoja nič? Rafinácia ropy nestojí nič? Tranzit ropy nestojí nič? Ťažba ropy nestojí nič?
Odpovedať Známka: 2.7 Hodnotiť:
 

No nebude to takou drobnosťou: ... Nórsko urobilo významný krok smerom k ekologickejšej budúcnosti. Od roku 2025 bude v krajine zakázaný predaj nových áut so spaľovacími motormi.
Kebyže si nevieš kúpiť spalovák, čo spravíš ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

"- o 15 rokov po spalováku ani pes neštekne " nerad by som ti pokazil prekrasnu iluziu, ale moze sa tiez stat ze aj Kôň bude super dopravnym prostriedkom
Odpovedať Hodnotiť:
 

A pred každým samohybným vozom bez koňa musí kráčať človek mávajúci vlajkou.

A benzín je hovadina pretože ho predávajú len v lekárni v litrových flašiach.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Len taká drobnosť, dotovali finačne koňské povozy, novo sa rodiace spalováky ... NIE ešteraz NIE. Spalováky sa presadili ekonomicky, čo pri elektromobiloch akosi neplatí... Treba tam takúto ďaňovú úlavku, tam prištrtíme výrobcov áut cez emisie, veď hlupáci čo si kupujú spalováky to všetko zaplatia. Jáj ešte treba nabíjacie stanice - nevadí zadotujeme 100% z daní. No nestačí to, jednoduché, zakážeme spalovákom vstup, príp. vymyslíme normu pre spalováky aby sami vyrábali ropu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To je tak 20%, nie 95%.
Odpovedať Hodnotiť:
 

nie kazdy cestuje s detmi a niekto jazdi dlhe trasy casto
taky matovic dal 600km denne vratane vikendov a sviatkov, vies kolko casu by ho stalo ak by musel cakat na pomale nabijanie? :)
Odpovedať Známka: 1.2 Hodnotiť:
 

Ivetu Radicovu si zabudol gde ?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dojde ti baterka v kezmarku a potom co? tam sa ti 500MW nabijanie priekazne zide
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ano, bohatsi ludia s domom a vlastnou pripojkou, a peniazmi na auto za 50 tisic a viac ano, pre nich je toto vyuzitelne na vyletoch.
Ale potom su tu ludia co ziju v panelakoch bez moznosti nabijania vlastnou elektrikou, a tych chcu vyriesit.
Taky clovek si nekupi eauto kym nebude cenovo dostupne, a zaroven nemusi stat hodinu niekde na nabijacke a prisposobovat tomu svoje plany.
Proste chce mat rovnaky komfort ako teraz, na 5-10min zastat na pumpe, a pokracovat v tom co chce robit.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A keď ten výkon posunú na 6 MW, objavia lokomotívu.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Ale tá ťahá aj 2000 tonový vlak.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Budeš čumieť, keď to jedného dňa bude tesla.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

počkať.. tesla bude vážiť 2000 ton aby mala dojazd poriadny?

alebo Tesla bude tá lokomotíva, ideálne ešte aj s ekologickou 500 tonovou baterkou aby náhodou nemuseli elektrifikovať menšie trasy?
Odpovedať Hodnotiť:
 

som netusil ze "tu kabel, tu kabel" je odvodena jednotka SI

nieco ako futbalove ihrisko pre dlzku a olympijsky bazen pre objem, akurat ovela horsie

vysvetlenie: je uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuplne u riti ci su kable 2 ci 3 ci 4, ide o:

- material z akeho su
- ich dlzku
- kolmy prierez
- prud ktory kablom ide
- teplota vodica

ak potrebujem pretlacit 500A, tak je jedno ci piatimi vodicmi (kazdy 100A s prierezom 16 mm^2) alebo dvoma (kazdy 250A s prierezom 40 mm^2) pri rovnakej dlzke, materiale, teplote ....

"kabel", vasa nova odvodena jednotka SI

pozn.: s touto novou jednotkou pocitali aj sudruhovia v nvidii pri navrhu nacisto dojebaneho a nebezpecneho napajanie rady TRX 4000/5000
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

A?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Áno, to znamená Ampér.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vampér
Odpovedať Hodnotiť:
 

nejde ani tak o vodice, ale o nabijacie porty a o celkovu kompatibilitu

toto by malo mat 2 defacto nezavisle nabijacie porty do ktorych mozes, ale nemusis zapojit obe nabijacie "pistole"

proste zapojis jednu, ides max 500kw, zapojis dve ides max 2x500

inak skor je otazne, ze kolko takych nabijaciek sa bude na jednej "pumpe" nachadzat, predsa za elektrinu sa plati aj podla toho aky chces maximalny mozny vykon a platit si pripojenie niekolkych megawatt tak to bude pekne mastne na poplatkoch za tzv. rezervovanu kapacitu
tu uz taka "pumpa" bude potrebovat vlastny trafacik a napajat sa rovno z vysokonapatovych vedeni

riesenim by bolo mat velke bateriove ulozisko, ktore by sa postupne dobijalo, ale to zas predrazuje celu prevadzku

cize nieje problem spravit auto s 1MW nabijanim a ani nabijacku, problem je kto bude platit tie poplatky distributorom elektriny
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

vidno ze mas iq hupacieho konika.

ohmov zakon je u teba asi novy druh hajzelpapiera.

ked zapojis dva kable/odpory/ paralelne dosiahnes polovicny odpor
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

Sice mu nadavas, ale s tym IQ to bude u teba podobne. Co sa asi tak stane s prudom pri rovnakom napeti a vykone, ked ti klesne odpor na polovicu?
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

ty si to iq asi nikdy nemal. s prudom sa nestane nic. zmensia sa akurat tak straty na vedeni koli nizsiemu odporu

opras si fyziku zakladnej skoly kde si prave vtedy urcite spal
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak budes musiet ist o rocnik vyssie, kde sa preberal vykon a jeho prenos, lebo citat sice vies, ale chapat pisanemu textu ocividne nie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tento problém je oveľa komplexnejší. Energia sa neprenáša prúdom elektrónov v kabli, ale v elektromagnetickom polí ktoré sa vytvorí v okolí vodiča (dôsledkom je aj napr. skin efekt).
U malých prúdov sú tieto veci zanedbateľné , ale čím väčšie prúdy tým sú rôzne efekty výraznejšie.

Takže tvrdiť že je to takto lineárne ako popisuješ, značí malé porozumenie komplexnosti problému.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

Nie, s velkostou prudov to naozaj nesuvisi, suvisi to s frekvenciou. Ked budes mat HVDC prenos, budes tam mat nulovy skinefekt.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Tu kabel
Odpovedať Hodnotiť:
 

1kV 1kA DC hej ? dobre, som zvedavy, izolacne rukavice a ochranny stit bude v cene ci to si kazdy dokupi sam ?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No lepšie asi nechať nabíjať obsluhu, alebo robota a aj s rodinou sa bezpečne vzdialiť
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mikrovlnka mas 5kv, pri startovani 500A.Zvaracka 300A. Su to bezne cisla pouzivane roky. To ze sa z teba stane kukurica sa nebojis?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Naco tu riesit pocet kablov. Zasa len zbytocny prepich. Dva kable su uplne dostacujuce. Vsak plus a minus. Dalsie su zbytocne, iba ak by niekto siel nabijat progresivnym prudom, vtedy treba dalsie dva zbytocne a to krat a deleno.
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Tak tomu sa hovorí progres. Vývojom sa je teda možné dopracovať i k dobitiu vozidla za 5 minút, len treba predtým ako mukel priekazne polhodinu naťahovať káble.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

2 in 1, nabijanie spojenie so strecingom.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár