Dron Ingenuity Mars Helicopter americkej vesmírnej agentúry NASA mal pri svojom šiestom lete na povrchu Marsu podľa popisu NASA vážny problém, podarilo sa mu ale úspešne pristáť.
Pri šiestom lete Ingenuity letel vyššie a rýchlejšie ako pri predchádzajúcich letoch, vytváral stereo snímky povrchu a zároveň pristával v lokalite, ktorú predtým dron nepreskúmal.
Dron letel podľa plánu najskôr približne 150 metrov na juhozápad vo výške 10 metrov a rýchlosťou 4 metre za sekundu. Ku koncu tohto úseku ale podľa telemetrie začal dron opakovane upravovať svoju rýchlosť a náklon tam a späť v oscilačnom vzore a takto pokračoval až do konca letu. Podľa telemetrie sa pred pristávaním nakláňal aj o viac ako 20 stupňov a mal výkyvy v spotrebe.
Následne mal letieť ešte 15 metrov na juh s vytváraním stero snímok a potom letieť 50 metrov na severovýchod a pristáť.
To sa dronu napriek problémom podarilo a pristál približne 5 metrov od pôvodne plánovaného miesta pristátia.
Tretí let Ingenuity na Marse (video: NASA / JPL-Caltech / ASU / MSSS)
NASA podľa popisu už pozná aj príčinu tohto správania dronu, ktoré bolo zapríčinené spôsobom softvérového zisťovania pozície po nesprávnych navigačných dátach. Ingenuity používa pre zisťovanie svojej pozície dáta zo senzoru IMU, Inertial Measurement Unit, merajúceho zrýchľovanie a rotáciu s odhadmi upravovanými analýzou snímok povrchu pod dronom z navigačnej kamery.
Približne po 54 sekundách letu prišlo k problému, pre ktorý bola stratená jedna snímka. Následne ale všetky ďalšie snímky mali nesprávne časy a táto nekonzistentnosť viedla k neustálemu upravovaniu odhadov navigačným systémom a oscilovaniu.
Dronu sa podarilo podľa NASA pristáť vďaka návrhu s toleranciou významných chýb a tiež vďaka nepoužívaniu snímok z navigačnej kamery v poslednej fáze pristávania.
Čo konkrétne technicky spôsobilo stratu jednej snímky a následne chybné časy ďalších oznámenie neuvádza. Problém s možnými zlými časmi snímok bude musieť byť podľa NASA opravený, kedy by Ingenuity mohol uskutočniť ďalší let vesmírna agentúra neavizuje.
Ono sa to dosť ťažko na Zemi testuje, NASA má komoru, kde sa dá znížiť tlak skoro na nulu, tam simulovali riedku atmosféru Marsu. Ale 150 metrov na dĺžku tá komora nemá. Takže asi nebolo kde.
ultraradikalny optimalizatorizmus
Od: syntaxterrorXXX,. X
|
Pridané:
27.5.2021 21:04
Pri takto exponovaných projektoch sa testovanie nezameriava na technickú stránku veci. Podstatné je už priekazne len aby sa neofučala nejaká puča alebo príslušník menšiny.
tak ako priemerný slováčisko,
aj hokeju, vakcínam, navigácii na marse, robustným systémom a podobne...
mimochodom je napísané, že navigácia zohľadnovala aj veľké neurčitosti pri odhadoch polohy, teda išli o niekoľko úrovní ďalej a systém navrhli tak, že aj keď nevedia čo zapríčiní nekonzistentnosť v estimátore stavov aj tak to dokončí navigáciu a pristávanie.
A toto sa stalo, frame bol stratení ale aj tak to pristálo.
Gratulujem.
Pánko samozrejme, nech sa venuje javascriptu a nemudruje.
Re: .....
Od: :Pjetro de
|
Pridané:
27.5.2021 21:48
ty si asi toho vela nezazil
ZIADNE, ABSULUTNE ZIADNE testovanie ta nepripravi na to, co ukaze po case drsna ostra prevadzka (vsetkych kvadrilion mylsitelnych problemov otestovat nemozes, jednak preto ze je to casovo/kapacitne nemozne a za druhe o nich nevies)
A presne z tohto dôvodu dnes mnohé firmy testujú beta verzie v ostrej prevádzke. V prípade slovenských vládnych riešení testuje verejnosť zrejme aj alfa verzie.
super ze pristali.
Od: adkooo
|
Pridané:
28.5.2021 7:24
Je super, ze sa im podarilo pristat. Plne autonomny let, neznamy povrch, nezname vzdusne v turbulencie. Navigovanie na zaklade inkrementacie, kde sa kazda odchylka iba nabaluje, porovnava snimky pod sebou a upravuje podla toho let. Strata jedineho snimku moze byt naozaj kriticka. Ale pocitali aj s tym, a vrtulnik sa z toho dostal a korektne pristal. Inzinieri skratka mysleli na vsetko. Ukazte mi jeddiny dron na zemi, ktory to dokaze! Dron, ktory nema GPS, ale viete mu naprogramovat let tak, aby na konci sam nasiel plochu kde dokaze korektne pristat. A to pri nasom pozemskom normalnom tlaku. Programujem riadiace systemy 20 rokov, sledujem problematiku dronov, ale neviem o takom. Mozno nejake utahene vojenske projekty, ale nepocul som o takom.
Re: super ze pristali.
Od reg.: NikhajZzz
|
Pridané:
28.5.2021 8:18
Telemetriu sleduju v realtime, ale nechapem preco ten isty signal nevedeli vyuzit aj na navigaciu oproti vozidlu. Chcu aby vrtulnik vzdy pristal na tzv. homing position, aby nemal offset oproti vychodzej pozicii a aby nedoslo k strate vrtulnika. Vyzera to tak, ze na urcenie polohy pouzivaju kameru vozidla a odhad posunu vrtulnika oproti nulovej pozicii. Vela moznosti nemaju, kedze na povrchu marsu nemaju ziadny oporny bod okrem vozidla, ku ktoremu sa let dokaze vynulovat. Ak by sa vrtulnik dostal z dohladu kamery a pristal tam, nastane panika? Neverim, ze toto nebrali v uvahu.
Re: super ze pristali.
Od reg.: NikhajZzz
|
Pridané:
28.5.2021 8:31
Sme na slovensku, nezijem uz davno...len prezivam! :D Sledujuc spravy clovek uz neveri ani ociam a ani sluchu...a ked nieco zas obmedzia, tak clovek uz vaha aj ci sa vobec mal narodit.
Hmmmm
Od reg.: NikhajZzz
|
Pridané:
28.5.2021 7:41
Jedno nechapem. Preco sa na urcovanie polohy ako nahradne riesenie nepouzije samotne vozidlo alebo sonda zavrtana v povrchu marsu. Pri vzdialenostiach do 2km mohli kludne pouzit aj radiove vlny. Dnes uz nie je problem vyhotovit sondy, ktore takmer nepotrebuju ziadnu energiu. Mohli ich vystrelit vo vyske este pred pristatim samotneho vozidla a spravit tak perimeter v ktorom sa da navigovat. Spoliehat sa na navigaciu vo forme fotografii sa mi zda energeticky neefektivne, nepresne a navyse riskantne ako sa aj ukazalo. Ked zlyha kamera tak co? Aj slepy naviguje pomocou palicky a niekedy vidi lepsie ako ten co ma oci v poriadku :D
ultraradikalny fakticizmus
Od: syntaxterrorXXX,. X
|
Pridané:
28.5.2021 8:14
A kto zaručí, že taký geodetický bod tvoriace sondy nejaký zlomyseľný marťania nepoprekladajú alebo nepozbierajú do nejakých sáčkov, čím dôjde k posunu súradnicového systému? Alebo sa im len náhodne prilepí na podrážku a pri utieraní z neho dokonca spravia priekazne viacrozmernú úsečku!