neprihlásený Sobota, 15. novembra 2025, dnes má meniny Leopold
Samojazdiace Google taxíky začali jazdiť po diaľnici

Značky: samojazdiace technológieGoogle

DSL.sk, 13.11.2025


Samojazdiace vozidlá používané na prevádzku taxislužby spoločnosti Waymo zo skupiny Google začali jazdiť aj po diaľniciach.

Spoločnosť o tom informuje v tomto oznámení.

Waymo spustila poskytovanie komerčnej taxislužby zabezpečovanej vlastnými samojazdiacimi automobilmi v prvej lokalite v roku 2018. Jazde po diaľniciach so zákazníkmi sa služba doteraz vyhýbala, takáto jazda je pre samojazdiace technológie potenciálne náročnejšia pre vyššie rýchlosti. Podľa aktuálneho oznámenia v rámci testovania ale už jej vozidlá prešli po diaľniciach celkovo milióny míľ.

Služba v súčasnosti pôsobí vo viacerých mestách. Po novom bude jazdiť so zákazníkmi po diaľniciach v oblasti San Francisca a v mestách Phoenix a Los Angeles. Neskôr začne jazdiť po diaľniciach aj v Austine, Atlante a ďalších lokalitách.

Pokročilejšie samojazdiace technológie sa vyvíjajú viac ako 15 rokov, spoločnosť Google predstavila svoj projekt samojazdiacich áut verejne už v roku 2010. Vývoj je ale pomalší, ako v minulosti sľubovali viaceré spoločnosti, a plne samojazdiace autá zvládajúce rozličné podmienky zatiaľ nie sú k dispozícii.

Google napríklad už pred približne desiatimi rokmi sľuboval, že samojazdiace autá prídu do niekoľkých rokov. Tesla, ktorá ako prvá masovo nasadila pokročilejšie samojazdiace funkcie v roku 2015, respektíve Elon Musk sľuboval, že ich auto do konca 2017 bude schopné samé a prázdne prejsť naprieč celými USA.

To sa síce Tesle doteraz nepodarilo dosiahnuť, tento rok ale už spustila vlastné samojazdiace taxi a v júni jej vozidlo samé prišlo z továrne k zákazníkovi.



Najnovšie články:

Kapacita štandardných magnetických LTO pások sa zvyšuje na 40 TB
Česká národná banka nakúpila Bitcoin
Amazon premenoval budovaného konkurenta Starlinku
Tesla sťahuje domáce batérie Powerwall, hrozí riziko požiaru
WiFi v EÚ zrejme nebude môcť využívať veľkú časť 6 GHz pásma
JESS popisuje, ako sa majú schvaľovať štátne veterné parky s ešte neznámou technológiou
Google po kritike ustúpil, Android aplikácie od neoverených vývojárov budú stále možné
Google si objednal 1.5 TWh solárnej energie
Packeta začína častejšie doručovať inam ako do zvoleného Z-Boxu, dá sa to nastaviť
Cestujúci v Ryanair oddnes musia povinne používať mobilnú aplikáciu, má to ale výnimky


Diskusia:
                               
 

Na predstavu:
Waymo má najazdených 100 miliónov míl, Tesla o niečo menej - 1,25 miliónov a aj to iba s človekom v rámci shotgun miesta.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hej ibaze Waymo tieto cisla zbieralo od roku 2018 a Tesla prisla az toto leto. Navyse Tesla pouzíva bezne seriove auta, pricom Waymo musi auto kupit a potom upravit a jeho celkova obstaravacia cena je okolo 200tisic. Takze tou cenou prevadzky nedokazu konkurovat ani beznym taxikarom. Tesla taxi je ovela lacnejsia.

A Tesla šoféruje sama, spolujazdec sa volantu nechyta. Je tam hlavne kvoli legislative, ktora vyzaduje jeho pritomnost. To casom zmizne.
Odpovedať Hodnotiť:
 

vozidlo preslo samo lebo samo = bez zasahu cloveka; same = vo velkom pocte
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mozno mu vyprazdnili cestu, aby sa nestala nehoda. Takze vozidlo prislo samo a na ceste bolo same. :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nevypraznili nic. Pozri si video, normalne islo same celu cestu, bezna premavka bola. Tesly soferuju same aj ako Taxiky nieje to ziadny problem. Caka sa len na legislativu, kym im to dovolia.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Staci pridat gulomet na kapotu a bude sranda...

Samojazdiace , by nikdy nemali byt autonomne!

Mali by to spravit na sposob zeleznice a pre "samojazdiace auta" by mali byt vybudovane kolajnice

Ano tie naklady za to stoja a tie kolajnice sa mozu pouzivat na zasobovanie /odvoz odpadu...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Problém s Teslou je, že sa tvári, akoby na to nebola legislatíva – ale pre Waymo už legislatíva je. Celé je to horšie, než to na prvý pohľad vyzerá. Tesla napríklad v Kalifornii vôbec nepožiadala o licenciu na plne samojazdiace autá, ako má Waymo, a dôvod je celkom jednoduchý. Keby o ňu požiadala, musela by úradom reportovať počet kritických prerušení, keď musel človek na „shotgun seat“ prevziať riadenie. Tesla žiadala len o licencie podobné tým, ktoré majú Uber či Bolt.

Jediným zdrojom dát o počte kritických prerušení je preto komunita, ktorá ich po celých štátoch reportuje. Podľa týchto zberaných údajov to vyzerá tak, že Tesla má (v prepočte na míľu) niekoľkonásobne viac zásahov vodiča než Waymo.

Zhrnuté a podčiarknuté: Tesla spravila veľké kroky a sú to skvelé autá (jedno mám aj ja), ale toto nasadenie vyzerá skôr ako divadlo pre akcionárov než reálne plnohodnotná autonómna prevádzka.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár