neprihlásený Štvrtok, 13. februára 2025, dnes má meniny Arpád
Elektrické formuly sa budú prvýkrát dobíjať počas pretekov, výkonom 600 kW

Značky: elektromobily

DSL.sk, 28.1.2025


V pretekoch elektromobilových formúl Formula E sa v aktuálnej sezóne budú vozidlám prvýkrát počas pretekov dobíjať ich batérie.

Prvýkrát sa tak stane počas nasledujúcich pretekov ročníka v polovici februára v pretekoch v Saudskej Arábii, potvrdila vo svojom oznámení medzinárodná automobilová federácia FIA.

Aktuálna sezóna je v poradí jedenástou sezónou elektrických formúl. Vozidlá sa budú dobíjať iba v niektorých pretekoch sezóny, ktorá má za sebou už dvoje preteky.

V prvých sezónach síce parametre vozidiel a batérií nestačili na dlhšie preteky, elektromobily sa ale nedobíjali a namiesto toho si pretekári v polovici pretekov vymieňali celé svoje autá.

S dobíjaním sa počítalo po uvedení tretej generácie vozidiel od deviatej sezóny, nakoniec podľa dostupných informácií kvôli problémom s batériami bolo uvedenie dobíjania posunuté. Pristupuje sa k nemu pod označením Pit Boost teda od tejto sezóny.

Vozidlá tretej generácie majú batérie kapacity 47 kWh, v bežnom závodnom režime môžu mať maximálny výkon 300 kW a v špeciálnom dočasnom režime zvýšeného výkonu 350 kW. Preteky sa jazdia na približne 100 km.

Dobíjanie má prísne pravidlá a u všetkých vozidiel bude vyzerať rovnako. Každé vozidlo musí povinne zastaviť v boxe a absolvovať dobíjanie, pričom sa bude dobíjať po dobu 30 sekúnd maximálnym výkonom 600 kW. To pridá 3.85 kWh elektrickej energie.

Pre porovnanie v pretekoch benzínových formúl Formula 1 sa palivo už od roku 2010 počas pretekov nedotankováva. Formuly zastavujú v boxoch kvôli výmene pneumatík, pričom typické zastávky trvajú pár sekúnd.

Bežné cestné elektromobily sa dobíjajú výkonom maximálne 350 kW, väčšina nabíjačiek má ale výrazne nižší výkon.

Pre každé preteky, v ktorých bude vo Formule E použité dobíjanie, určia organizátori okno, v ktorom vozidlá budú musieť uskutočniť dobíjanie. Napriek rovnakej podobe dobíjania sa budú môcť tímy odlišovať stratégiou, kedy presne na dobíjanie vozidlá zastavia.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

V januári sa predaje elektromobilov globálne zvýšili o 18%
Nový lacnejší iPhone SE má byť nakoniec uvedený budúci týždeň
Český T-Mobile využil na poskytovanie mobilnej siete dron
Nové štatistiky kazivosti veľkých HDD
Dnes začínajú aukcie ďalších krátkych 1-znakových až 3-znakových .sk domén
Štát zatiaľ digitálne vyškolil iba 13.8-tisíc seniorov a znevýhodnených osôb
Trump v USA opäť povolí zrejme aj klasické žiarovky
Investori na čele s Muskom dali ponuku na kúpu OpenAI
Vydaná Civilization VII s významnejšími zmenami
OpenAI dokončí vývoj vlastného AI akcelerátora do niekoľkých mesiacov


Diskusia:
                               
 

To je nejako malo dobit 3.85kWh zo 47kWh kapacity. To je len showka pre divaka, ci to je pilot a neskor to zvysia?
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Vzrušujúce dobíjanie bateriek.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Nezabudni na ciatic kintaktov. Lebo kto maže ten ma vodivejšie ampére.
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

A hlavne pouzit kvalitny mokry spagat
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

..ktorý je samozrejme priekazne potrebné upevniť za pomoci takého toho dzindzíka, aby to neviklalo.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Nejde o dobitie, ale o tie plamene ...
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

Ja teda nevidím jediný dôvod, prečo elektrolobby uprieť i ďalšiu možnosť predviesť, že môžu elektromobili priekazne plnohodnotne nahradiť vozidlá so spaľovacími motormi.
Odpovedať Známka: -1.7 Hodnotiť:
 

Tankovanie malo veľký vplyv na stratégiu pretože tam veľký rozdiel robí váha. Pri tom dobíjaní to bude v podstate jedno.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Pozeral som par tyzdnov dozadu sezonu F1 v rokoch 2007-2012 a poviem, ze chvalabohu dotankovavanie bolo zrusene, lebo to bola absolutna sprostost. Kazdy tim vedel o kazdom kolko ma natankvoane a kedy pojde do boxov. Tuto sezonu v Monze vyhral Leclerc lebo to riskol a nesiel do boxov. V ere dotankovavania by toto nebolo mozne lebo by mu doslo palivo. Dotankovavanie velmi limitovalo nejaku strategiu prekvapenia a celkovo moznosti.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

dotankovanie nic nelimitovalo, lebo keby chceli, tak mu natankuju na cely zavod. Dotankovanie bolo vyhodne v tom, ze si vzdy jazdil s "prazdnym autom" a teda si mal najrychlejsie mozne casy. Teraz sa jazdi na setrenie paliva a pneu, takze jazdia za sebou jak husy cely zavod a nikto nemoze trochu zrychlit, lebo 1 prebrzenim si doseres gumy a cely zavod mas v prdeli. Tankovanie zrusili, lebo Massa a Kovalainen odtrhli hadice a posudili, ze tankovanie je nebezpecne. Namiesto toho mohli na tankovanie vyhradit pevny casovy usek, alebo napr. zvlast box na tankovanie, kedy nemozes menit gumy, len tankovat.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

baterku ked dobijes je tiez tazsia…
skorej chcem vidiet ten prikon ked sa bude dobijat naraz 20 formul.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

naraz sa nedotankovávali ani na normálnej formuli a pochybujem, že to bude z nejakej siete, určite si do boxov drbnú nejaké powerbanky s maximálnym výkonom a káblom hrubým ako hadica na tankovanie paliva.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

tiez si myslim ze to tak bude. Elektrinu si budu musiet priniest so sebou.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Za plotom bude bežať naftový generátor, tak sa to robí keď predvádzajú elektro autá.
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

Ako všetky tieto vehikle pôjdu na elektronaftu
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

do 15MW
Odpovedať Hodnotiť:
 

bateria je tazsia ked ju dobijes? Skus si nieco o tom pozriet. Je tazsia o nemeratelnu hmotnost.
Odpovedať Hodnotiť:
 

vychádzal si z E=mc2, že ?
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

100 kWh = 360 MJ ≈ 4e-9 kg * c^2, to sa už merať dá ;-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Jeden zapojí kábel
a dvaja budú držať istič, aby nevyhodil.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

314covina cela elektroformula, to sa neda pozerat. Naopak DF1 bola minulu sezonu najlepsia za poslednu minimalne dekadu. Predpoklad je, ze tento rok bude este lepsia (Hamilton vo Ferrari) a 2026 je zmena pravidiel a cele to bude postavene na hlavu :)
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Mne sa najmä zdá dosť pokrytecké, že namiesto archaického a neekologického oblievania šampanským šampióni elektroformuly priekazne neoslavujú víťazsto vybíjaním taserov do okolitého obecenstva.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

EU kreteni si platia lobbystov z nasich penazi...

A az jeden jediny sk, cz web o tom pise

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/evropska -komise-davala-neziskovkam-miliardy-na-to -aby-v-parlamentu-lobbovaly-za -rychlejsi-konec-spalovacich-vozu/

Z linku zmazat medzeri
Kde su o tom clanky ?
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Skracovac gde? Dpc:)

Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

To uz potom riesit formulu formou autodrahy, cerpat energiu zo zeme, pripadne kolajnic, alebo nech si natahaju predlzovaky do kazdej formuly a ludi, ktory ich budu rozmotavat pri pretekoch. :o)
Odpovedať Hodnotiť:
 

To este stale nemaju vodotesne formule? Preco im furt pretekaju?
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Podla mňa to pridá 5kWh energie do batérie...
Odpovedať Hodnotiť:
 

haha, v idealnom vesmire, kde ma vsetko 100% ucinnost mozno hej, v tom nasom vesmire platia zakony termodynamiky a tie horovia ze 100% ucinnost neexistuje, vzdy sa nieco vytrati vo forme tepla

pri mechanickych veciach je to konkretne makroskopicke trenie, pri nie-mechanickych veciach ide o to, ze stale a fut je vsetko zlozene z atomov/molekul, to sa proste neda oj3bat

preto aj ten ultra-mega-mrte hyper-platinum PC zdroj (kde sa nehybu ziadne mechanike suacsti) ma ucinnost 92,5-93% a nie 100% ci 99,9%
Odpovedať Hodnotiť:
 

pjetro, ty zijes :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

a nahodou, kolko energie potrebuje ta formulka na rozbehnutie z nuly.. ( teda ci to dotlacenie 4kWh) nespali pri rozbehu z boxov...
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár