neprihlásený Utorok, 12. augusta 2025, dnes má meniny Darina
Železnice najskôr donútili cestujúcich na elektronický nákup, teraz ním zdôvodňujú úplné ukončenie predaja lístkov

Značky: dopravaSlovensko

DSL.sk, 12.8.2025


Štátny železničný dopravca ZSSK, Železničná spoločnosť Slovensko, krátko po zavedení tzv. poplatkov za servis nútiacich na elektronický nákup lístkov zrejme používa zníženie počtu predávaných lístkov v pokladniciach ako argument pre úplné ukončenie predaja lístkov na menších staniciach.

Spoločnosť tak spravila na konci júla minimálne v prípade jednej menšej stanice v Trnavskom kraji nachádzajúcej sa na relatívne dôležitej regionálnej trati, kde takúto argumentáciu použila v oznámení pre miestnu samosprávu.

Spoločnosť obci oznámila úplné ukončenie predaja lístkov niekoľko dní pred ukončením na konci júla, pričom predaj bol ukončený od 1. augusta.

"Z dôvodu klesajúceho počtu lístkov predaných na predajných miestach ZSSK pristupuje k optimalizácii predaja na stanici," uvádza oznámenie. "Zákazníci ZSSK dnes preferujú nákup lístkov online pred nákupom na fyzickom predajnom mieste. Z pohľadu počtu vydaných lístkov ako aj tržieb z predaja jasne dominuje online nákup. Práve kvôli trendu digitalizácie ZSSK ako zodpovedne hospodáriaci dopravca musí pravidelne prehodnocovať efektivitu fyzických predajných miest," argumentuje opäť ZSSK v oznámení.

ZSSK zaviedla tzv. poplatky za servis od 15. marca. V prípade nákupu lístka v pokladniciach na staniciach sa pripočítava k cene lístka poplatok 1 euro. Pri kúpe spiatočného lístka účtuje ZSSK poplatok dvakrát, takže dosahuje 2 eurá. Poplatok za nákup lístka vo vlakoch je až 3 eurá a týka sa to aj nákupu cestujúcim zo stanice, kde nie je otvorená pokladnica.

Poplatky tak minimálne časť cestujúcich fakticky nútia na elektronický nákup, inak by tieto poplatky relatívne výrazne predražili cenu lístka. Pokles predaja lístkov v pokladniciach je tak samozrejme priamym dôsledkom kroku ZSSK respektíve bol evidentne aj cieľom tohto opatrenia.

ZSSK čelí za tento krok samozrejme ale kritike od časti najmä starších cestujúcich, keď elektronický nákup je komplikovanejší ako nákup v pokladniciach. Navyše ZSSK za niekoľko mesiacov od zavedenia poplatkov zaznamenala viacero výpadkov a odstávok celého elektronického predaja alebo niektorých spôsobov elektronického predaja lístkov.

Poplatky sa ale netýkajú najstarších cestujúcich, keď sa netýkajú zaobstarania bezplatného lístka pre cestujúcich od 62 rokov. Navyše od 1. augusta bola pre týchto cestujúcich v prípade iba regionálnych vlakov povinnosť zaobstarať si bezplatný lístok zrušená, postačuje im ich preukaz od ZSSK.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

K dispozícii beta Linux Mint 22.2
Nový lacný MacBook má stáť 700 dolárov
Výroba elektriny v SR výrazne klesla, spotreba sa zvýšila
Nova Sport 6 pribúda do Skylinku, kanály Canal+ Sport do Voyo
V USA ešte funguje dial-up, skončí v septembri
Súborový systém Btrfs mal ušetriť Facebooku miliardy dolárov
V Kalifornii spustili solárnu elektráreň s veľkým batériovým úložiskom
Vydaný Debian 13, podporuje RISC-V ale už nie je pre 32-bitové x86 CPU
Loď s posádkou z ISS úspešne pristála
Streamovacia služba HBO Max začne intenzívnejšie bojovať proti zdieľaniu účtov


Diskusia:
                               
 

Keď sa nevieš prispôsobiť dobe tak sed doma.
Odpovedať Známka: -6.9 Hodnotiť:
 

a ty si co za kkta zas?
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

tzv. pravdovravný? Či máme stále chovať kone lebo na tie netreba vodičák ?
Odpovedať Známka: -4.8 Hodnotiť:
 

Má pravdu.

Nebude sa celý svet prispôsobovať pár blbcom, čo sa za desaťročia nič nenaučili.

Respektíve nech si "pani za prepážkou" platia sami.
Kogodiny na Facebooku vedia vypisovať, aj z Temu harampádí nakupovať. Ale lístok nie.
Odpovedať Známka: -4.7 Hodnotiť:
 

Toto sa vôbec nedalo čakať. Ale toto je naozaj pekné

"Zákazníci ZSSK dnes preferujú nákup lístkov online pred nákupom na fyzickom predajnom mieste."
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Zákazníci ZSSK sú spokojný s meškaním vlakov a s rýchlosťou 60km/h cez les.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Az na to, ze ten ich elektronicky nakup obcas nefunguje.
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

Pravidelne si chcel povedať.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Myslím, že to hovorí pravidelne.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A čo budú pokladníčky z bochterne žrať ? A čo ich rodiny ?
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Budú chodiť s kladivom po štreke a kontrolovať kolajnice, aby im odpuchli nohy z dlhoročného sedenia.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Sranda je, že niektoré veci online nevyriešite. Napríklad bicykel.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Typicke dark-web zmyslanie
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

A nedajbože cezranične.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Bicykel sa dá online bez problémov.
Lístok aj miestenka.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Poplatok nemal RegioJet, ale uz ho ma tiez, ako mi nahnevane zvestoval brat pri nedavnej navsteve, kedy mu ho zvlast nauctovali pri kupe listka pri ceste do DS.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

nemal chodit do DS, mal ist pekne do PP, ako my vsetci roduverni Slovaci
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Regiojet na danej trati nejazdí
Odpovedať Hodnotiť:
 

Paradna vec je aj ked ti v mobilnej verzii vyskoci banner prekryvajuci celu obrazovku ktory sa neda zatvorit a scroll locknuty.. UX meisterstuck - propaguju nieco, co si kvoli propagacnemu banneru nemozes kupit
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Od 1.8. zrusili predaj listkov aj v najvacsej Slovenskej obci v Bernolakove. A presne kvoli tomu, ze po zdvojnasobeni ceny listka si ho vsetci zacali kupovat online alebo v automate. Chudaci dochodci ktori nemaju vybaveny preukaz na bezplatne cestovanie...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vygooglil som tieto zrusene predajne miesta (možno ich bude aj viac):
Bratislava-Lamač
Zvolen-mesto
Banská Bystrica mesto
Párnica
Pribeník
Gbelce
Bernolákovo
Humenné
Žabokreky nad Nitrou
Koniarovce
Podolínec
Krompachy
Podbiel
Kežmarok
Odpovedať Hodnotiť:
 

ale menšie stanice by mali mať namiesto prepážky s človekom automat, ktorým si lístok zakúpi aj človek negramotný, aj bez mobilu, aj cudzinec atď.
Prídem na stanicu, napíšem miesto kam chcem ísť, zaplatím.
Teda, tak som to videl v Rakúsku pred 20 rokmi, možno by už mohlo aj k nám dôjsť...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

nemusi byt negramotny, co zahranicni turisti, ktori si nebudu instalovat nejake blbe aplikacie, ze ide raz za zivot vlakom na nejakom blbom Slovensku. Normalny automat treba dat na kazdu stanicu a tam si kupi clovek listok!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Automat by mal byt vo vlaku.
Naco budem stat na stanici s listkom v ruke, ked vlak meska 90 minut ?
Ak pride, ak nastupim, potom kupim a zaplatim.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

a čo takto bezplatné cestovanie vlakom? a máš ušetrené na pokladníčkach, na automatoch aj na nefunkčnej mobilnej aplikácii, nehovoriac o papieri na lístky, odvádzané dane za predané lístky a platy na neschopnú IT podporu nefunkčnej mobilnej aplikácie. hmm?
Odpovedať Hodnotiť:
 

kedysi boli na staniciach, nie na cas ale na km
Odpovedať Hodnotiť:
 

Automat na stanici bez akéhokoľvek dozoru bude hneď vykradnutý a zničený. To je tak, keď minister spravodlivosti miluje zločincov všetkého druhu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Podpor vláčik, kúp si elístok.
To by mohol zvládnuť každý.
Papierové papieriky sú prežitok z čias kowboyou a pastierov.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Nakupovanie je pre blbcov!

Prečo si mám sám kupovať niečo čo nepotrebujem?!

Maximálne si môžem rezervovať miestenku...

Následne mi môžu poslať účet na účet..

Samozrejme pri opakovanom cestovaní mi narátajú aj zľavu..
Odpovedať Hodnotiť:
 

typická slovač v civilizácii
Odpovedať Hodnotiť:
 

Čo tak mať kartu na cestovanie.
Bezdrôtovú napr. s bluetooth-om.
Niečo ako menovku (identifikátor).
Menovka spojená s účtom..

Použijem vlak/bus/električku/lietadlo/trolejbus....skoro som zabudol a samozrejme loď/ponorku.

V dopravnom prostriedku je zariadenie na čítanie menoviek.

A teda prostriedok sám vie aká trieda/zľava som.
A ako často odkiaľ kam cestuje = množstevná zľava.

A účet mi sám príde na účet. Alebo s automatickou splátkou. Či priamo na exekútora...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mám rád takýchto podivínov ktorí by všade len kartičkou platili a QR kód na čele nosili, všetko prepojené... to tak ešte! Strata slobody!
Systém bude vedieť všetko a bude sa dať haxnúť a to až bude zábava, osobné údaje, biznis s nimi atd.
Môže sa jednať o sledovanie občanov a pokročilá AI bude vedieť, či si kupujem štatisticky viac marhuľové šišky alebo malinové šišky! Žiadne dobré vyhliadky na budúcnosť.
Odpovedať Hodnotiť:
 

fajne, aspoň budú lacnejšie lístky na vlak, keďže predaj online je pre ZSSK lacnejší a odpadnú aspoň čiastočne náklady na papierové listky a ich kontrolu...

budú lacnejšie že?...

že...?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vzhľadom pre znížený záujem o služby prepravy vlakom zavádza ZSSK špeciálny servisný poplatok 30% z hodnoty cestovného lístka
Odpovedať Hodnotiť:
 

Online nikdy nie je istota. Bývame v doline kde často v zime vypadáva elektrika a nie je mobilný internet, ergo som hlupák lebo si nekúpim lístok tak že pôjdem s "dobou" a prejdem 3 kilometre od stanice, chytím signál kúpim lístok a vrátim sa tie 3 km na stanicu?

A ešte druhá vec, toto opatrenie je namierené iba proti zamestnancom, akciovka potrebuje zarobiť, ako? Ušetriť na zamestnancoch a v prípade vašej chyby pri kúpe, ktorá sa môže stať hocikedy budete pokutovaní len vy sami. Takže to nie je argument, aj vo vyspelejších krajinách predávajú lístky ako súčasť bežnej služby minimálne v mestách či turistických destináciách, u nás by ale museli vlaky chodiť aspoň tam kde sú trate... Revúca, Veľký Krtíš atď...
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár