neprihlásený Piatok, 22. novembra 2024, dnes má meniny Cecília
Nový nástupca JPEG-u má byť postavený na umelej inteligencii

Značky: JPEGkompresia

DSL.sk, 21.2.2020


Pracovná skupina JPEG stojaca za kompresným štandardom obrázkov JPEG a viacerými jeho nástupcami zvažuje prípravu nového kompresného štandardu obrázkov, ktorý má byť postavený na metódach strojového učenia respektíve umelej inteligencie.

Skupina odštartovala podľa aktuálneho oznámenia aktivitu v tomto smere pred viac ako rokom a označuje ju JPEG AI.

Zatiaľ je v úvodnej fáze a skupina chce najskôr získať dôkazy, že existujú techniky kompresie obrázkov tohto typu s výrazne lepšou efektivitou kompresie ako doterajšie klasické prístupy.

Takýto štandard by mal zrejme využívať tzv. neurónové siete, keď v oznámení skupina spomína modely vytvorené z veľkej databázy obrázkov.

Neurónové siete sú spôsobom analýzy dát, pri ktorom sa vstup pretransformováva na výstup spracovaním sieťou uzlov komunikujúcich rovnakým spôsobom ako neuróny v mozgu človeka. Programátor pri nich neprogramuje deterministický algoritmus, siete sa učia generovať požadované výstupy trénovaním na vzorke dát.

Kým aktivity v tomto smere odštartovali pred viac ako rokom, prvý formálny krok bol uskutočnený na aktuálne poslednom zasadaní skupiny v Sydney v podobe výzvy na dodanie dôkazov o efektivite metód strojového učenia na kompresiu obrázkov. Výzva je koordinovaná s konferenciou IEEE ICIP 2020 a výzvou organizátora konferencie v tejto oblasti.

JPEG má už takmer 30 rokov, keď bol vydaný v roku 1992. Napriek tomu je stále dominantným formátom na kompresiu obrázkov a najmä fotografií. Hoci od vydania JPEG-u prišlo viacero potenciálnych náhrad ponúkajúcich lepšie parametre, rozdiel nebol nikdy tak výrazný aby prišlo k plošnej náhrade JPEG-u.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov
SpaceX nezachytávala prvý stupeň Starship kvôli problému na štartovacej veži


Diskusia:
                               
 

Som v IT od roku 1994 a za ten cas som videl niekolko zarucenych nahradcov JPEGu, fun fact: moc sa neujali.
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

Ani nie je dôvod. JPEG, PNG a RAW.
Mpix veľkosť snímok narástla minimálne, priam opačne, zmenšila sa, ak si človek pozrie, aké rozlíšenie sa publikuje na instagrame, za to kapacita SSD a HDD rastie a úspora pre bežnéo zákazníka v kB nemá význam, keď namiesto drahých 512MB MMC sú dnes bežné 128-256GB SD, ktoré len vytvorenými fotkami má šancu zaplniť málokto.

Video je o inom, tam každý úspora 10 a viac % je vítaná. Rástlo rozlíšenie, aj frekvencia, používanosť, produkca.

Ale fotky? Aj terajší môj mobil jpeg furt picne do 4-4,5MB, napriek tomu, že ja by som pri maximálnej kvalite chcel menšiu kompresiu alebo žiadnu, ale nie, bežné je do 4,5MB a len pri jednom som zažil priemer 5,5-6MB/snímka a to používam aj digitál, kde si nechávam ukladať snímky i v RAW.
Nepotrebujem aby snímka mala menej MB, ale aby mala vyššiu kvalitu aj za cenu viac MB.
Odpovedať Známka: 6.8 Hodnotiť:
 

Nikto nepozná .tiff???
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

To je môj najpoužívanejší! Hneď po ňom ukladám snímky z mobilu do BMP.
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

A dokumenty zásadne do RTF
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

.pdf nie .rtf
Odpovedať Známka: -8.3 Hodnotiť:
 

RTF, nakoľko je optimalizované pre veľkosť, presne ako BMP.
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

WTF
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

.rtf má ako ochranu voči napríklad tlači?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Akú ochranu? Čo sa dá zobraziť, to sa dá aj vytlačiť.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Splietate tu piate cez deviate. TIFF je univerzálny kontainer, ktrorý môže obsahovať obrázky v rôznych formátoch (dokonca aj JPG), kompresiách, farených hĺbkach, farebných formátoch (RGB, HSB, CMYK, CIE L*A*B), samozrejme podporuje aj alfa kanál, vrstvy atd atd. TIFF sa používa pri spracovaní obrázkov. Proste niečo ako PSD.

PNG neni univerzálny formát je to len výmenný formát. nepodporuje stratovú kompresiu, ani vrstvy (existuje rozširenie s vrstvami ktore sa ale bežne nepoužíva) oproti JPG podporuje navyše len alfa kanál. Je to veľmi primitívny výmenný formát.

JPG zase nepodporuje alfa kanál, ani 16(48 - 67 bit na pixel) či 32 (48 - 67 bit na pixel) bitovú hĺbku. Ale podporuje stratovú kompresiu.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

BMP je len zmať pixelov niečo ako taký lepší RAW. Narozdiel od RAW môže obsahovať v hlavičke aj pár doplnkových informácií (velkosť, paleta atd) a podporuje LRE kompresiu a ukladanie v rôznych farbených hĺbkach. Podľa špecifikácie nepodporuje alfakanál (aj keď dá sa to jednoduchým hackom obísť a uložiť ho tam)

Zhrnutie:

TIFF > (PNG || JPEG) > BMP
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

RLE...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ochranu proti vytlačeniu a ďalšie možnosti. To žiaden .rtf nemá!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Neviem ako ty ale ja uz zacinam viac vidiet webp ako jpeg.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Pouzivame to co je kvazi dostupne z pohladu obycajneho negramotneho motáka mantáka uzivatela...
- Ked digitalne fotaky ukladaju roky rokuce fotky do jpg aj ked na trhu je xy novych standardov....
- smart dumb telefony vratane appelu ukladaju defaultne fotky v jpegz
- malovanie v okne typa winDoS ponukne ulozenie fotecky vo formate jpg

tak v tom pripade vacsina uzivatelov, co jest odhadovo 95% ( v tom zahrnam aj ADMINISTRATOROV ktory vedia nainstalovat winDOWZ a hry cez steam,gog a iné ), tak este velmi dlhu dobu to ostane ako "standard"
Odpovedať Známka: -3.8 Hodnotiť:
 

zase jeden mudrlant co vie tliachat a hovno vie

JPEG stale najlepsim kompresnym formatom nie preto ze sa ine nepresadili ale preto ze ma najlepsiu kompresiu.
AV1 este len pripravuju aby bol schopny ho nahradit a aj to bude lepsi iba o 20-30%
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Nie najlepším, ale najhorším.
V dnešnej dobe nie je žiaden dôvod komprimovať bitmapové obrázky, teda rastrové.
Ale zasa ešte furt nemáme stroje schopné pracovať napr. s 10 GB obrázkami a už vôbec nie typu .jpg pri tejto veľkosti.
Ani neviem aký stroj s tým prakticky ani nepohne.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Veď ty si sám protirečíš.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Nie, len zabrdol do dlhodobého problému...
Odpovedať Hodnotiť:
 

JPG je zastaralý formát a nemá žiadne vymoženosti dnešných moderných formátov, dokonca nemá vymoženosti ktoré boli bežné už pred 30timi rokmi, okrem kompresie. Do JPG neuložíš ani takú základnú vec ako priehladnosť. Googlacky WEBP napríklad má aspoň toto a je skoro tak rozšírený naprieč prehliadačmi ako JPG. WEBP je v kompresii lepší ako JPG aj pri vysokom kompresnom faktore, nie sú artefakty také rušivé ako tie ohavné JPEG štvorčeky
Odpovedať Hodnotiť:
 

Starting with iOS 11 and continuing in iOS 12, Apple switched the default camera formats for photos and videos to High-Efficiency Image File Format (HEIF) for images and sequences of images. For photos, that meant using HEIC files instead of JPEG.

Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Neda sa aby vsetci vedeli vsetko. Ak by sa nasiel skutocne zmysluplny nastupca JPEGu tak by sa nahradil JPEG bez toho aby to uzivatelia nejak pocitili. Tvoja predstava je chronologicky nespravna ak si myslis ze v technologii budu robit zmenu najprv priemerni uzivatelia a az potom velke spolocnosti.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Vzhľadom ku podmienke rasovej vyváženosti je požiadavka na algoritmus so skutočne výrazne lepšou efektivitou kompresie už pri minimálnej AI priekazne len zámienkou ku vzneseniu príslušného obvinenia.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Prvý formálny krok rok po vzniku. To sa tej náhrady dožijeme asi tak vtedy, keď bude stáť hyperloop.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Čo je to tá umelá inteligencia?
Poznám len napríklad ľudskú a potom ním vyvinutú počítačovú. O umelej sa nehovorí nikde. Iba ak o umelej hmote...
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Prirodzená inteligencia sa vyvinula samovoľne v prírode. Umelá inteligencia je niekým stvorená - napr. aj tá počítačová. Pokiaľ veríš v stvoriteľa, tak aj ty si vlastne len umelá inteligencia.
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

Prečo tak šibnutý názov že "umelá"? Máme mnoho vhodnejších názvov, o tom píšem.
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Napriklad?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Však som to naznačil vyššie.
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

Pritom nie je mnoho ani napríklad, nakoľko vychádzajúc z nespochybniteľnosti zhody vedcov o faktoch vývoja prirodzenej, môže ísť jednoznačne len o vzniknuvšiu priekazným spôsobom.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

U-me-lo-hmo-tná
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Nuž, to bude zrejme aj kvôli pojmu umelá hmota - t.j. taká, ktorá nevznikla prirodzene, ale sme ju vytvorili my. Či je pojem "umelý" vhodný v tomto kontexte je ale skôr otázka na jazykovedcov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nie si. Pretože pokiaľ veríš v stvoriteľa ako entitu plne dokonalú a človeka ako entitu nesmierne obmedzenú a AI vyvinutú človekom ako rádove menej dokonalú ako človeka.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Stvoriteľ nemusí byť dokonalý (boh). Pomerne populárne sú v poslednej dobe hypotézy, že žijeme v simulácii. V tom prípade náš stvoriteľ môže mať ďaleko k dokonalosti a my priam do bodky spĺňame definíciu umelej inteligencie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Či sa dozvieš pravdu, závisí od výberu, či si zoberieš modrú alebo červenú pilulku.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A či sa dozvieš inú pravdu, závisí od výberu, či sa rozhodneš vstúpiť do vzťahu s niekým, kto tvrdí, že pokiaľ nie si súčasťou riešenia, si priekazne súčasťou problému.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Viem si predstavit, ze enkoder by vektorizoval odfotenu scenu a v tom vektorovom formate by bola potom ulozena ta fotka.
Pri zobrazeni by dekoder musel vektorovy format rendernut do pixlov.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Nieco podobne vyvinulo LYTRO - dsl.sk/articles.php?tags=476
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Asi si ešte nevektorizoval nejakým profesionálnym sw fotku o povedzme rozmeroch 3000x2000 px. Ten vektor - resp desaťtisíce vektorov pre každú farbu by mali x-násobne väčší rozmer ako zdrojová fotka.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ak ludsky genom sa da ulozit do ~725MB a to je bez kompresie tak tu zrejme priestor na inovacie existuje.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

750MB - bez kompresie
Odpovedať Hodnotiť:
 

asi si nemal tú česť pracovať s nejakým blbým exportom kde krivky boli rozbité do miliónov entít...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Priroda nam kazdy den ukazuje ze vie ulozit komplexne struktury do jednoduchych a kratkych postupnosti vid. napr. ludsky genom, ktory sa da po kompresii ulozit do suboru o velkosti ~6MB.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takže na futku človeka v akomkoľvek veku a životnej situácii ti bude stačiť jeho genóm? Dosť dobrá kompresia.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

len genóm sa zatiaľ dosť ťažko renderuje do formy fotky
Odpovedať Hodnotiť:
 

Asi to bude tak, že odfotím mačku a AI nájde v databáze podobnú mačku a z obrázka vznikne ID fotky mačky, ktoré bude mať 16 bajtov. Kompresia z niekoľko MB na 16 B.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mal si dat do komentara aj IBAN, vsetci vieme, ze inzinieri si to sem chodia radi citat ;-) Este treba doriesit, co ked vypadnu internety...
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Isto bude v databaze aj macka bruchomluvec raritaaaa
Odpovedať Hodnotiť:
 

Čiže pôjde o jpg s rôznou mierou kompresie v rôznych častiach obrázku, ak tomu dobre rozumiem.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Takže sa vyskúšajú všetky možné a vybere najvýhodnejšia, takže to bude trvať celú večnosť a pri rozbaľovaní zas všetky možné a vybere najziskovejšia, čo už je druhá večnosť a to celé sa ešte kvôli vyššej optimalizácii priekazne umocní na počet kombinácií parciálnych častí.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Fotka sa bude ukladať minútu a pri prezeraní rovnako dlho otvárať. Niekomu sa asi zdá, že mobily a počítače sú príliš rýchle a práca s nimi je príliš pohodlná, tak to musí dodrbať.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:

Pridať komentár