neprihlásený Štvrtok, 21. novembra 2024, dnes má meniny Elvíra
Google sprístupnil ďalší lepší enkóder do JPEG-u, obrázky sú podľa neho o 35% komprimovanejšie

Značky: JPEGGoogle

DSL.sk, 9.4.2024


Po tom, ako spoločnosť Google vypustila podporu nového formátu obrázkov JPEG XL z jej dominujúceho prehliadača Chrome, aktuálne oznámila a zároveň sprístupnila nový enkóder do JPEG-u s označením Jpegli, ktorý podľa tvrdenia spoločnosti vytvára pri rovnakej kvalite JPEG súbory s o 35% lepším kompresným pomerom ako konkurenčné enkódery.

Od Google ide o druhý podobný projekt, keď v roku 2017 už predstavil efektívnejší enkóder do JPEG-u s označením Guetzli.

JPEG je stále štandardným formátom používaným pre obrázky a najmä fotografie, hoci má viac ako 30 rokov. Najmä v poslednom období vzniklo viacero nových štandardov pre kompresiu obrázkov snažiacich sa JPEG nahradiť a viaceré majú lepšie parametre, žiadnemu sa zatiaľ nepodarilo ohroziť dominantnú pozíciu JPEG-u a tento formát má zatiaľ jasne najsilnejšiu podporu.

V posledných rokoch sa začali ako nové alternatívy presadzovať najmä formáty odvodené od kompresných formátov videa, po WebP odvodenom od VP8 najmä HEIF odvodený od HEVC a AVIF odvodený od AV1.

V posledných rokoch bol dokončený nový formát JPEG XL, ktorý by mal byť podľa tvrdení tvorcov až o 60% lepší ako JPEG. Hoci sa na jeho vývoji podieľal aj Google, nakoniec ho nepovažuje za perspektívny a prestal ho podporovať v Chrome.

Vylepšenia z JPEG XL ale použil práve v Jpegli aj na obrázky vo formáte JPEG, keď tento enkóder lepší kompresný pomer dosahuje podľa oznámenia aj adaptívnou kvantizačnou heuristikou, ktorú Google pôvodne vyvinul pre JPEG XL.

Jpegli celkovo zlepšuje oproti iným enkóderom vnímanú psychovizuálnu obrazovú kvalitu viacerými spôsobmi, okrem tejto heuristiky zlepšeným výberom kvantizačných matíc, počítaním presných priebežných pracovných výsledkov a voliteľne s použitím pokročilejšieho farebného priestoru XYB a podporou 10 a viac bitov na farebnú zložku.

Google porovnával Jpegli s existujúcimi enkódermi libjpeg-turbo a MozJPEG. Pri tomto porovnaní nevyužíval štandardné metriky kvality obrázkov ale porovnávanie ľuďmi. Pri porovnávaní dekódoval všetky výsledné obrázky pomocou libjpeg-turbo, nevyužíval tak voliteľné rozšírenia Jpegli a obrázky budú takto vyzerať aj v doterajších softvéroch podporujúcich JPEG.

Google v oznámení nového enkódera zverejnil graf porovnávajúci vnímanú kvalitu obrázkov vytvorených rozličnými enkódermi pri rozličných kvalitách, pričom podľa grafu pri jednotlivých úrovniach počtu bitov na pixel má Jpegli okrem najnižších kvalít pod bit na pixel minimálne rovnakú kvalitu ako konkurenti a pri vyšších kvalitách sú obrázky vytvorené Jpegli výrazne kvalitnejšie ako pri použití libjpeg-turbo aj MozJPEG.

Google na základe tohto porovnania tvrdí, že pri vyššej kvalite Jpegli dokáže obrázky pri rovnakej vizuálnej kvalite komprimovať o 35% viac ako tradičné JPEG enkódery.

Rovnaké zlepšenie oproti libjpeg a MozJPEG pri kvalitnejších obrázkoch udával Google už aj u svojho enkóderu Guetzli, pričom pre porovnávanie si vtedy vytvoril novú metriku Butteraugli, ktorá podľa spoločnosti lepšie zodpovedá vnímaniu farieb a celkovo vnímaniu obrazu človekom. Hlavným princípom Guetzli bolo dosiahnuť rovnakú vizuálnu kvalitu v celom obrázku, na rozdiel od dovtedajších JPEG enkóderov majúcich pri znižovaní kvality artefakty najskôr iba na niektorých miestach. Nevýhodou bola podľa Google ale pomalosť tohto enkódera. O Guetzli sme informovali v tomto článku.

V aktuálnom oznámení Jpegli spoločnosť neinformuje, ako je na tom Jpegli v porovnaní s Guetzli.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov
SpaceX nezachytávala prvý stupeň Starship kvôli problému na štartovacej veži
Sprístupnená prvá testovacia verzia už Androidu 16
Starship má dnes uskutočniť ďalší let, video
Google chce údajne na notebooky nasadiť Android namiesto ChromeOS


Diskusia:
                               
 

"Hoci sa na jeho vývoji podieľal aj Google, nakoniec ho nepovažuje za perspektívny a prestal ho podporovať v Chrome.

Vylepšenia z JPEG XL ale použil práve v Jpegli aj na obrázky vo formáte JPEG, "

takze gugel ukauje prstom jaky jee JPEG XL ly format no na druhej strane vykradol z JPEG XL ceresnicky len preto aby bol gugel teen kto ma najlepsi format na obrazky iba on ... ooooo jaky to inovativny gugeel JPEG XL premenoval na vlastnu p1covinu jpegli sak to jak ked v skole sa opisuje na pisomkach cisti retardi
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

teen-edžeri pozdravujú Gúgel.
Odpovedať Hodnotiť:
 

dakujeme za 314covsky podnetny komentar
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

"vysoko hodnotny" prispevok, len treba trochu viac citat. Jpeg XL bol povodny navrh Googlu. Jednak chcel Google dostat pod kontrolu jpeg (otazne je ci koli financiam a licencovaniu alebo len mat format pod kontrolou) a potom mal vyrazne vyssie kompresne pomery ako povodny Jpeg.
Problemom ale bolo ze nie je spatne kompatibilny s Jpegom a zmena proste nanastala.Vyrobcom hw sa nechcelo alebo neoplatilo implementovat novy dekoder. Tak vybrali z neho co sa dalo pouzit a aplikovali to na povodny Jpeg - vyssia kompresia pri binarnej kompatibilite, to je myslim slusne plus.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

jpeg si najviac z bežných komprimovaných formátov vymýšľa. Kto by ho chcel.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Navstiv logopeda a potom hned psychiatra!
Odpovedať Hodnotiť:
 

..mno, to zas tie jpegy budu vyzerat, cele rozplizle, neostre to budem mat!
1velka, rozplizla, za-blurrovana machula! to bude
jak keby som sa na to diival cez zahmlene, spinave, zaprasene, hrube okno!
Odpovedať Známka: -7.1 Hodnotiť:
 

cibuľu si kúp!
Odpovedať Hodnotiť:
 

ej, radsej chren!

chrenu pojdem nakopat! za garaze
Odpovedať Hodnotiť:
 

But_why?.gif
Odpovedať Hodnotiť:
 

Sa i v Google snažia trafiť do percentuánej hodnoty, čo nevyvoláva reakcie typu "kvôli tomu sa to meniť neoplatí" ani "toľko to byť nemôže, to je jasný odrb", ale tieto marketingové tanečky už majú zákazníci priekazne prekuknuté.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár