Americká vesmírna agentúra NASA dáva po ústupe prachovej búrky na Marse robotickému vozidlu Opportunity 45 dní na prebudenie a po takýto dlhý čas sa bude pokúšať o aktívne nadviazanie komunikácie s vozidlom.
NASA to uvádza v najnovšej aktualizácii stavu Opportunity, ktoré sa už takmer tri mesiace neozvalo.
Búrka bola agentúrou prvýkrát detekovaná 30. mája, globálnou sa stala do 20. júna. Búrka predstavuje problém najmä pre Opportunity, ktoré využíva pre generovanie elektrickej energie solárne panely. Svetlo zo Slnka je počas dlhotrvajúcich prachových búrok ale výrazne blokované a Opportunity zrejme kvôli nedostatku elektrickej energie prestalo komunikovať už v prvej polovici júna, keď sa neozvalo od 10. júna.
Búrka už dlhšie ustupuje, v polovici augusta sa úroveň blokovania svetla tau priblížila v lokalite vozidla podľa odhadu k hodnote 2, pod ktorou agentúra očakáva opätovné nabíjanie batérií a prebúdzanie vozidla, oproti úrovni 10.8 zaznamenanej ešte v júni vozidlom.
NASA sa odvtedy snaží niekoľkokrát do týždňa zachytávať prípadnú komunikáciu z Opportunity pomocou svojich veľkých antén DSN, Deep Space Network, v stanovených časoch, kedy by sa Opportunity malo zobúdzať a komunikovať. NASA z týchto antén posiela pokus o inicializovanie komunikácie podľa detailnejšieho popisu trikrát do týždňa a čaká na odpoveď.
Porovnanie Marsu v čase ešte len začínajúcej prachovej búrky a 1. júla, kedy bola už globálna (video: NASA / JPL-Caltech / MSSS)
Kvôli možným problematickejším stavom ale zároveň plošne zachytáva širšie spektrum frekvencií za takmer celý čas, kedy je v lokalite vozidla deň, a pokúša sa analyzovať tieto dáta a hľadať v nich neštandardnú komunikáciu vozidla.
V aktuálnom oznámení naznačuje zrejme plánovanú intenzívnejšiu aktívnu komunikáciu, keď avizuje že pri poklese tau pod 1.5 ešte len začne s takouto komunikáciou.
V súčasnosti je NASA stále podľa stanoviska opatrne optimistická. Či je ale Opportunity v poriadku sa zistí do 45 dní, do ktorých by sa vozidlo podľa stavu počasia a jeho očakávaného stavu malo prebudiť a začať komunikovať.
Ak sa tak nestane, NASA bude považovať za pravdepodobnejšie že vozidlo sa už nepreberie, ukončí aktívnu komunikáciu a niekoľko mesiacov bude ešte počúvať pasívne. Vozidlo by sa po dlhšom čase mohlo prebrať napríklad ak má na solárnych paneloch príliš veľký nános prachu a tento mu následne odstráni vzdušný vír. Tak veľký nános aby to zabránilo prebratiu vozidla ale NASA považuje za nepravdepodobný.
Vozidlu pôvodne zrejme klesla úroveň nabitia batérií pod kritickú úroveň s napätím 24 Voltov a uviedlo sa do režimu s vypnutím všetkých systémov vrátane hlavného počítača okrem hodín. Podľa informácií z posledných týždňov je ale vozidlo možno už v horšom stave. Podľa NASA mu možno už zlyhali aj hodiny a v takom prípade nebude vedieť kedy uskutočňovať komunikáciu a nebude sa pokúšať kontaktovať NASA v pevne dopredu stanovených časoch, hoci čas vie odhadovať napríklad podľa množstva slnečného žiarenia.
Podľa NASA vzhľadom na absenciu komunikácie od 10. júna vypršal aj limit, po ktorom vozidlo po dlhom nezaregistrovaní komunikácie zo Zeme má predpokladať potenciálne pokazenie svojich komunikačných zariadení a pokúšať sa o kontaktovanie Zeme alternatívnymi bližšie nespresnenými spôsobmi. Z informácií NASA nie je ale jasné či vozidlo vie detekovať tento stav aj s nefunkčnými hodinami.
ultraradikalny optimizmus
Od: syntaxterrorX. XX
|
Pridané:
2.9.2018 17:28
Veď to! Trebalo by, podobne ako na sondách v rámci pripravovaných misií ESA, solárne panely prelepiť veľkým varovaním "Nezakrývať!" v šiestich jazykoch.
ono to bude asi inak, urcite nema zaplatenu poistku a ktovie ci neprekracoval rychlost a neprisposoboval jazdu podmienkam, tak mu nasypali piesok do loziska