Napriek už takmer mesiac trvajúcemu ústupu prachovej pôvodne globálnej búrky na Marse sa robotické vozidlo Opportunity stále po viac ako dvoch mesiacoch bez kontaktu neozvalo, pričom podmienky sa už začínajú približovať stavu kedy by sa malo ozvať.
Vyplýva to z detailného popisu možnej situácie s vozidlom a aktuálneho stavu na Marse aktuálne zverejneného americkou vesmírnou agentúrou NASA.
Búrka bola agentúrou prvýkrát detekovaná 30. mája, globálnou sa stala do 20. júna. Búrka predstavuje problém najmä pre robotické vozidlo Opportunity, ktoré využíva pre generovanie elektrickej energie solárne panely. Svetlo zo Slnka je počas dlhotrvajúcich prachových búrok ale výrazne blokované a Opportunity zrejme kvôli nedostatku elektrickej energie prestalo komunikovať už v prvej polovici júna, keď sa neozvalo od 10. júna.
Informácie NASA respektíve pracovníkov tímu Opportunity z uplynulých týždňoch o stave a očakávanom zotavení vozidla boli výrazne optimistické. Podľa aktuálneho popisu sú stále ich očakávania ohľadom šance na prebudenie vozidla optimistické, situácia môže byť ale aj komplikovanejšia ako bolo popisované pôvodne.
V prvom rade na Marse zatiaľ stále nie sú podmienky, kedy by vozidlo malo určite mať nabité batérie a malo by sa prebrať. 10. júna, kedy vozidlo komunikovalo naposledy, bola v jeho lokalite miera blokovania slnečného svetla tau až 10.8, bežná úroveň je 0.5. Podľa predpovede inžinierov NASA bude Opportunity potrebovať tau pod 2.0 aby solárne panely nabili jeho batérie.
Porovnanie Marsu v čase ešte len začínajúcej prachovej búrky a 1. júla, kedy bola už globálna (video: NASA / JPL-Caltech / MSSS)
V týždni končiacom sa uplynulým utorkom 14. augusta tau kleslo v lokalite vozidla podľa odhadov zo satelitov už na 2.1, neskôr sa ale zvýšilo na 2.5. Aká hodnota bola v druhej polovici týždňa nie je jasné.
Pôvodne NASA avizovala, že vozidlu zrejme klesla úroveň nabitia batérií pod kritickú úroveň s napätím 24 Voltov a vozidlo sa uviedlo do režimu s vypnutím všetkých systémov vrátane hlavného počítača okrem hodín. Podľa aktuálnych informácií ale vozidlo nutne nemusí byť v takomto stave a môže byť potenciálne v horšom stave.
Mohli mu zlyhať aj hodiny a v takom prípade nebude vedieť kedy uskutočňovať komunikáciu a nebude sa pokúšať kontaktovať NASA v pevne dopredu stanovených časoch, hoci čas vie odhadovať napríklad podľa množstva slnečného žiarenia. Môže byť ale aj v stave, keď po dlhom nezaregistrovaní komunikácie zo Zeme predpokladá potenciálne pokazenie svojich komunikačných zariadení a pokúša sa o kontaktovanie Zeme alternatívnymi bližšie nespresnenými spôsobmi.
NASA sa snaží niekoľkokrát do týždňa zachytávať prípadnú komunikáciu z Opportunity pomocou svojich veľkých antén DSN, Deep Space Network, v stanovených časoch, kedy by sa Opportunity malo zobúdzať a komunikovať. NASA z týchto antén posiela pokus o inicializovanie komunikácie a čaká na odpoveď.
Kvôli možným vyššie popísaným problematickejším stavom ale zároveň plošne zachytáva širšie spektrum frekvencií za takmer celý čas, kedy je v lokalite vozidla deň, a pokúša sa analyzovať tieto dáta a hľadať v nich neštandardnú komunikáciu vozidla.
Po nadviazaní komunikácie sa NASA v prvom rade pokúsi zistiť stav vozidla, čo môže podľa agentúry trvať aj týždne po prvej komunikácii. K druhej komunikácii totiž môže kvôli stavu pre bližšie nevysvetlené dôvody prísť až týždne po prvej, pre kompletné zistenie stavu bude zrejme potrebných ale viac realizovaných komunikácií.
Simulácie podľa NASA predpokladajú, že batérie budú naďalej v pomerne dobrom stave a vozidlo nemalo nízke teploty ohrozujúce stav batérií. Potenciálne mohli byť ale vybité tak veľmi, že to znížilo ich kapacitu a to môže predstavovať problém napríklad v zime pri potrebe po dlhý čas vyhrievať vozidlo z batérií.
Vozidlo sa zároveň samé odfotí, aby sa posúdil stav zanesenia prachom a či nezostal prach v citlivých častiach. Či sa nedostal do vnútra kĺbov a bráni pohybu otestuje NASA skúšobným realizovaním rozličných pohybov. Prach môže zostať aj na objektívoch kamier, z nich sa podľa doterajších skúseností ale väčšina postupne otrasie. Zvyšok sa dá podľa NASA "odkalibrovať", čím zrejme myslí softvérovú kompenzáciu snímok.
Re: cgi and fairy tales
Od: Truth seeker
|
Pridané:
20.8.2018 10:27
Don't trust him, don't trust anyone. Do your own research and make your own conclusions. Don't blindly follow anything or anyone. No matter how popular something or someone is.
Tak tak! Zrobte si vlastný research (240p YT videá od Jožka s kamionom na profilovke).
Ale je pekný pocit byť chytrejší ako ostatní. Vedieť niečo čo ostatní nevedia. Nie je jednoduché sa vzdelávať, tak je treba zmeniť fakty.
Stáť si za svojim.
Nikdy sa svojej vízie nevzdať.
Dunning–Kruger effect
Re: cgi and fairy tales
Od: The earth is flat.
|
Pridané:
20.8.2018 11:58
The most difficult subjects can be explained to the most slow-witted man if he has not formed any idea of them already; but the simplest thing cannot be made clear to the most intelligent man if he is firmly persuaded that he knows already, without a shadow of doubt, what is laid before him.
Nie, nedame tam nuklearny reaktorik, lebo potom by nasi zurnalisti nemali o com pisat. Musime robit dojem ze sa to vozidlo opotrebovava, vybija, atd. aby mohli vznikat taketo clanky ktore sluzia ako confirmation bias, pre nase rozpravky ktorym verite. Mimochodom Santovi sa pokazili sane na Neptúne, mozno tento rok nepride.