Veľký spor v oblasti samojazdiacich technológií medzi skupinou Google a prevádzkovateľom Uber skončil v piatok mimosúdnou dohodou s relatívne nízkym vyrovnaním.
V rámci vyrovnania dostane spoločnosť Waymo zo skupiny Google, pod ktorú vývoj samojazdiacej technológie patrí, 0.34% podiel v spoločnosti Uber. Ten má hodnotu pri aktuálnom ocenení verejne neobchodovaného Uberu na 72 miliárd zrejme podľa posledných investícií cca 245 miliónov dolárov.
Vyrovnanie je relatívne nízke vzhľadom na informácie z obvinenia, minimálne čo sa týka samotného údajného vynesenia dát z Google.
Tie mal podľa obvinenia Google vyniesť jeho bývalý zamestnanec Anthony Levandowski, ktorý v januári 2016 odišiel z Google a spoluzaložil startup Otto. Ten sa mal sústrediť na samojazdiace nákladné autá. Už v auguste firmu kúpil Uber a Levandowski sa stal šéfom vývoja samojazdiacich technológii Uberu.
Vo februári 2017 ale prišla žaloba Waymo na Uber, podľa ktorej si Levandowski mal zobrať pri odchode 9.7 GB obchodných tajomstiev a dôverných dát o samojazdiacej technológii a okrem iného lidaroch, laserových radaroch. Waymo požadovalo takmer 1.8 miliardy dolárov.
Uber vždy popieral, že by technológie údajne zobraté Levandowskim použil alebo že by ich vôbec mal na svojich počítačoch.
Ilustračný obrázok, prototyp ukončeného projektu samojazdiaceho elektromobilu od Google, kliknite pre zväčšenie (foto: Google)
Google tiež Levandowskeho obviňoval, že popri práci v Google od roku 2012 tajne vytvoril ďalšie dva startupy Odin Wave a Tyto Lidar pracujúce tiež na samojazdiacich technológiách. Google Levandowskeho z toho podozrieval už v polovici 2013, ten to ale poprel. V 2014 sa následne firmy spojili a v 2016 sa spojili aj s Ottom.
Minulý pondelok následne začalo súdne pojednávanie v prípade. Za štyri dni Waymo podľa Reuters ale nepredložilo verejne jasné dôkazy, že Uber naozaj technológiu Google použil.
Počas súdu začali právnici oboch strán ale odhaľovať internú komunikáciu zamestnancov protistrany, ktorá pochopiteľne nevyznievala pozitívne. Okrem iného vo februári 2015 šéf vývoja samojazdiach áut v Google Chris Urmson v emailovej správe zakladateľom Google kritizoval smerovanie projektu. Spoločnosť podľa neho za posledného pol roka prestala ísť za víťazstvom v tejto oblasti a namiesto toho sa snaží minimalizovať negatívne dopady, zrejme napríklad prípadného neúspechu.
Podľa Reuters už v utorok Google ponúkol Uberu mimosúdne vyrovnanie vo výške 500 miliónov dolárov, správna rada Uberu to ale odmietla. Nakoniec v piatok oznámili mimosúdne vyrovnanie vo výške cca 245 miliónov, pričom súčasťou dohody má byť aj bližšie nešpecifikované uistenie že Uber nevyužije technológie Google.
Samojazdiace technológie sú pre Uber mimoriadne dôležitým projektom. Spoločnosť je podľa dostupných informácií stratová a veľkou položkou jej nákladov je samozrejme zisk vodičov jazdiacich pre spoločnosť. Ich náhrada za samojazdiace vozidlá by umožnila Uberu dosiahnuť respektíve výrazne zvýšiť prevádzkovú ziskovosť.
Samojazdiace technológie sú vzhľadom na množstvo áut lukratívnou oblasťou aj pre takého giganta ako Google, ktorý ako prvý odhalil svetu vývoj úplne samojazdiacich áut ešte v roku 2010 a v tomto čase mal zrejme k dispozícii najlepšiu technológiu. Na konci uplynulého roka spoločnosť oznámila spúšťanie pilotného testu so samojazdiacimi autami úplne bez vodiča voziacimi záujemcov na predmestí Chandler mesta Phoenix v Arizone.