Spoločnosť Google predstavila nový algoritmus a enkóder Guetzli, ktorý dokáže z obrázkov vyrobiť výrazne menšie JPEG obrázky ako doterajšie enkódery. Konkrétne pri rovnakej vizuálnej kvalite avizuje Google veľkosť menšiu o priemerne 35%.
V súčasnosti je k dispozícii viacero novších obrazových formátov ako JPEG s výrazne lepšou kompresiou, ich problémom je ale samozrejme malá rozšírenosť a podpora. Výhodou Guetzli je generovanie obrázkov plne kompatibilných so široko podporovaným štandardom JPEG-ov.
Podľa informácií autorov hlavným princípom nového algoritmu je dosiahnuť rovnakú vizuálnu kvalitu v celom obrázku, na rozdiel od doterajších JPEG enkóderov majúcich pri znižovaní kvality artefakty najskôr iba na niektorých miestach.
Pre hodnotenie vizuálnej kvality používa Guetzli novú metriku Butteraugli, ktorá podľa spoločnosti lepšie zodpovedá vnímaniu farieb a celkovo vnímaniu obrazu človekom.
Algoritmus sa od ostatných enkóderov odlišuje vo fáze kvantizácie, v ktorej sa stratovo eliminuje veľkosť koeficientov po pretransformovaní 8 x 8 blokov pixelov do frekvenčnej domény eliminovaním vyšších frekvencií. Algoritmus používa jednak iné kvantizačné tabuľky a jednak následne individuálne niektoré koeficienty nuluje.
Podľa Google pri rovnakej kvalite podľa metriky Butteraugli sú obrázky vytvorené pomocou Guetzli menšie o 35%. Tento rozdiel je podľa práce dosahovaný pri vysokej kvalite a fotografiách, pričom Google výsledky porovnával s enkódermi libjpeg a mozjpeg pri kvalite 95% na fotografiách. Jeho výsledky boli lepšie o 29% až 45% v závislosti na použitých parametroch týchto enkóderov.
Ilustračná ukážka výseku obrázku zakódovaného Guetzli (vpravo) a libjpeg (v strede) oproti originálu (vľavo) pri rovnakej veľkosti súboru, bez bližších detailov, kliknite pre zväčšenie (obrázok: Google)
Zároveň očakávane podľa Google pri rovnakej veľkosti sú obrázky generované pomocou Guetzli vnímané ako kvalitnejšie.
Algoritmus je ale pomalý, keď preveruje viacerých kandidátov na výsledný obrázok. Vhodný je tak podľa Google len na enkódovanie statického obsahu. Presnú rýchlosť Google neuvádza.
Bližšie detaily o Guetzli je možné nájsť v oznámení a tejto práci, enkóder je open source.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grafika
Od: hmm.
|
Pridané:
17.3.2017 9:36
Tažko hovoriť o zachovaní vizuálnej kvality keď bystrému oku grafika neujde rozdiel vo farbe a svetlosti jednotlivých pixelov.
|
|
Re: Grafika
Od reg.: akoze
|
Pridané:
17.3.2017 9:44
neviem co na to povedia ludskopravne organizacie ked to bude jemne menit farbu a jas pokozky.
|
|
Re: Grafika
Od: Castle
|
Pridané:
17.3.2017 9:50
:D
|
|
Re: Grafika
Od reg.: Beast!
|
Pridané:
17.3.2017 10:30
Síce zmenšíš obrázok o 35%, ale vždy budeš musieť uverejniť 2 - jeden so svetlejšou a druhý s tmavšou farbou pleti.
|
|
Re: Grafika
Od: syntaxterrorXXX
|
Pridané:
17.3.2017 10:24
Priekazne teda nielen bez straty kvality, ale dokonca so ziskom a akurat povodny je nekvalitny.
|
|
Re: Grafika
Od: :Pjetro de
|
Pridané:
17.3.2017 12:04
ani pri velkosti pixelu 0,1 mm a vzdialensoti 1 m?
|
|
Re: Grafika
Od: hmm.
|
Pridané:
17.3.2017 14:19
Takže zmena farby bieleho auta do odtieňov fialovej, prípadne zmena farby očí ľudí na fotografiách ako daň za kompresiu je podľa teba akceptovateľná?
|
|
Re: Grafika
Od: rôsol
|
Pridané:
17.3.2017 17:26
Ako si došiel k tomu, že to bude meniť farby? Keď to má naopak využívať presnejšiu vizuálnu metriku...
|
|
Re: Grafika
Od: hmm.
|
Pridané:
17.3.2017 22:51
Pozerám sa na ilustračný obrázok kde sú znázornené rozdiely. Ak má toto ilustrovať spracovanie touto kompresiou, to mi k tejto kávičke znechutenia stačí pretože to tam vidieť tak povediac čierne na bielom. V prípade že ten ilustračný obrázok nevystihuje realitu, potom sa musím pýtať načo mi je taký ilustračný obrázok ktorý mi nedá predstavu o tom ako sa fotografia po kompresii týmto spôsobom mení?
|
|
Re: Grafika
Od: rôsol
|
Pridané:
18.3.2017 8:42
Ten obrázok je mega zväčšený detail. Zmenši ho na veľkosť ikony a neuvidíš rozdiel. O tom je stratová kompresia.
|
|
Poslusne hlasim
Od: Hlasic
|
Pridané:
17.3.2017 9:52
o zrak som neprišiel, je tam evidentná strata farieb
|
|
Re: Poslusne hlasim
Od: Menovec
|
Pridané:
17.3.2017 10:03
V drogérií si nejaké farby dokúpiš.
|
|
Re: Poslusne hlasim
Od: tojejednozas
|
Pridané:
17.3.2017 10:14
Hej hej, DM-ko je zname svojou pestrou paletou farieb Primalex
|
|
pomalé
Od: mucha12
|
Pridané:
17.3.2017 10:07
Ten enkodér je to naozaj pomalý.
To už radšej BPG kde je vyššia rýchlost a hlavne kompresia.
http://bellard.org/bpg/
|
|
Technologie
Od: Technolog
|
Pridané:
17.3.2017 11:00
škode že sa nedarí vytvoriť kompresiu na báze kriviek, t.j. počiatok x,y, koniec +x, typ prechodu, počiatočná farba.
napr. nad okom vidím rovnu čiaru s prechodom od svetlej k svetlej s typom prechodu povedzme binarne 010 kde sa stred ztmavuje o 50 percent.
|
|
Re: Technologie
Od: G vývod
|
Pridané:
17.3.2017 11:49
Netrep
|
|
Re: Technologie
Od: Technolog
|
Pridané:
17.3.2017 13:03
Zaujimava reakcia a negativny ohlas.
Co v tych ludoch vlastne je, ked tak dopraju ?
Ci je to len Slovenskom ?
|
|
Re: Technologie
Od: V.M.
|
Pridané:
17.3.2017 14:21
A čo by malo byť so Slovenskom? A vôbec? O akom skutku sa to bavíme? Žiadny skutok sa nestal!
|
|
Re: Technologie
Od: .ff
|
Pridané:
17.3.2017 20:47
Hej, za to, že trepeš pičoviny môže slovensko.
|
|
Re: Technologie
Od: :Pjetro de
|
Pridané:
17.3.2017 12:07
ta tvoja kompresia na baze kriviek a pouzivala uz pred dvoma dekadami, napr. bfu ju mohol vidiet v office 95/97, kde bola plna p...priehrst clippartov, obrazkov vo vektorovom formate wmf: https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Metafile
|
|
Re: Technologie
Od: Technolog
|
Pridané:
17.3.2017 13:05
ja nehovorim o vektorovych obrazkoch, wmf cdr ai, mam cez 40 rokov take veci poznam
|
|
Re: Technologie
Od: -...-
|
Pridané:
18.3.2017 16:04
Z tvojho popisu vlastnosti sa jasne jedna o vektorovu grafiku. Avsak problem vektorovej grafiky je ten, ze je nevhodna na vykreslovanie realneho sveta kedze ten ma privela "sumu" a neda sa matematicky pekne vyjadrit ak nechces na vykreslenie jednej vyrazky na cele pouzit 50000 kriviek aby si zachytil vsetky prirodzene nedokonalosti ale v tom pripade by uz bolo optimalnejsie uz pouzit raster.
|
|
Re: Technologie
Od: ajtacka
|
Pridané:
18.3.2017 18:08
V praxi sa ale vyskytuje ojedinelá fotka výnimočne. Väčšinou je v nejakej skupine fotiek. A v tom prípade je možné urobiť bázu fotiek a nadstavbu samotné fotky, ktoré by v prípade výhodnosti urobili aplikáciu(lepšia predstava je diff) bázy fotiek na danú fotku. Niečo ako video z fotiek.
Vo svete aplikácií niečo také funguje vo svete KDE. KDE je ale moloch, kde sa ušetrené úsilie z bázy na danú aplikáciu využíva na vylepšenie danej aplikácie.
Vo svete matematiky je možné vyjadriť úsilie na zmenu bázy, v praxi je to komplikované, ale videá dokazujú, že je to možné.
|
|
Re: Technologie
Od: -...-
|
Pridané:
18.3.2017 11:53
Myslíš vektorovú grafiku?
|
|
kvalita
Od: hana.g2
|
Pridané:
17.3.2017 13:00
ja tam vidim menej artefaktov, strata detailu mierna, farebny posun tam je, otazne je ako to bude pri kompletnej fotke na pohlad ako celok, vtedy oko a hlavne mozog vnima veci inak. takze mozno to nebude take zle
|
|
Re: kvalita
Od: ja.
|
Pridané:
17.3.2017 13:44
Ono je sranda, ze DSL prekonvertovali original PNG do JPG, cim uplne rozhodili porovnanie a zaviedli tam chyby ich enkodera.
Original v png je tu: http://dopice.sk/jic
|
|
kvety
Od: lololol
|
Pridané:
17.3.2017 13:46
Co je to oproti enkoderu na zvacsovanie fotografii a videi od NCIS :)
|
|
Asi som blbec... bez asi
Od: MladýPánko
|
Pridané:
19.3.2017 0:07
Ako moze byt enkoder ktory z originalu spravi nieco ine tak super?
|
|
Nuž čo už
Od: Hanonym
|
Pridané:
19.3.2017 8:36
Poznáme kóder a dekóder. Práve tak multiplexer(po slovensky je to vraj multiplexor) a demultiplexer.
"Enkoder" je čo?? Alebo či aspoň trochu rozumieš elektronike...
|