Spoločnosť Google nasadila vo svojom prvom produkte novú technológiu zmenšovania dátovej veľkosti obrázkov prenášaných po Internete RAISR, ktorá pri zachovaní dostatočnej vizuálnej kvality zmenšuje veľkosť až na štvrtinu.
Spoločnosť to oznámila v noci na dnes.
Technológiu RAISR Google predstavil už minulý rok.
Hoci technológia je určená pre zmenšenie veľkosti obrázkov, v skutočnosti nejde o kompresnú technológiu. RAISR je technológiou, ktorá dokáže zväčšiť obrázok na napríklad dvojnásobnú veľkosť a pritom dosiahnuť vysokú kvalitu nového obrázku s vyšším rozlíšením. Táto kvalita je výrazne vyššia ako dosahujú štandardne používané interpolačné metódy.
Na zmenšenie dátovej veľkosti obrázkov sa následne nasadzuje RAISR spôsobom, keď sa rozmerová veľkosť pôvodného obrázku zmenší na polovicu a jeho plocha a dátová veľkosť na štvrtinu. Po sieti sa prenesie takýto zmenšený obrázok a technológia RAISR je následne použitá na zväčšenie obrázku na pôvodnú veľkosť vo vysokej kvalite na klientovi.
Ukážka dosiahnutej kvality zväčšenia obrázku pomocou RAISR oproti obrázku s každým pixelom zväčšeným na 2x2 pixelov (hore) a spôsob použitia RAISR u Google+, kliknite pre zväčšenie (obrázky: Google)
Vo všeobecnosti pri ľubovoľných obrázkoch samozrejme nie je možné obnoviť kvalitu pôvodného obrázku, keď sa jeho zmenšením časť dát stratila. Reálne používané obrázky, napríklad fotografie reálneho sveta a rozličné kreslené obrázky, tvoria ale len časť všetkých teoreticky možných obrázkov, na úrovni pixelov sa u nich vyskytujú len špecifické prvky a vzory a zväčšovať ich je teoreticky možné s využitím týchto informácií s väčšou kvalitou ako ľubovoľný náhodný obrázok.
To práve realizuje metóda RAISR, pri ktorej sa strojovým učením algoritmus naučí možné filtre potrebné na obnovenie kvality obrázkov po ich zväčšení zo zmenšenej podoby. Konkrétne metóda obrázok delí na malé bloky, pri predstavení Google konkrétne hovoril o 11 x 11 pixelov, a pri učení nájde všetky užitočné filtre pre bloky takejto veľkosti.
Učenie je realizované na sade minimálne tisícok rozličných v reálnom svete používaných obrázkov a nájdené filtre sú potom použiteľné na ľubovoľné iné obrázky.
Pri zväčšovaní ľubovoľného obrázku sa následne určí aplikovaný filter pre každý blok na základe hashovania bloku a rozpoznaných prvkov v ňom. Podľa popisu metódy sa zrejme zo servera neprenášajú žiadne ďalšie informácie o pôvodnom obrázku s vyšším rozlíšením okrem jeho samotnej zmenšenej podoby, na klientovi RAISR obrázok zväčšuje len z tejto podoby a pomocou prednaučenej sady filtrov.
Schéma fungovania RAISR (hore) a naučené filtre, kliknite pre zväčšenie (obrázky: Google)
Google technológiu nasadil zatiaľ v Android aplikácii pre Google+, ktorá u niektorých užívateľov teraz sťahuje obrázok zmenšený na štvrtinu plochy majúci štvrtinovú dátovú veľkosť. Aplikácia následne pri zobrazovaní obrázok zväčší.
V oznámení ako príklad uvádza obrázok o veľkosti 1500 x 1000 pixelov a 100 KB, ktorý sa prenáša iba ako obrázok veľkosti 750 x 500 pixelov a iba 25 KB. Vďaka nasadeniu tejto technológie sa užívateľom zmenšil celkový prenášaný objem dát aplikáciou Google+ o tretinu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kdskoaka
Od: fkkekkis
|
Pridané:
13.1.2017 12:01
nieco medzi obrazkom a vektorovym obrazkom
|
|
Re: kdskoaka
Od: knjiCdo
|
Pridané:
13.1.2017 12:10
Ale to vôbec nie :D
|
|
Re: kdskoaka
Od: sak ja ne?
|
Pridané:
13.1.2017 12:12
Raster -> Raster/4 -> Vektor
|
|
Re: kdskoaka
Od reg.: K-NinetyNine
|
Pridané:
13.1.2017 13:40
raster / integer = raster
raster * integer = raster
raster / integer * integer = vector
ale ten by som uz radsej nenasobil a nedelil, lebo este z toho spravis hologram.
|
|
Re: kdskoaka
Od: sak ja ne?
|
Pridané:
13.1.2017 14:15
Horatio Canes tieto technológie používa už roky. Google je pozadu...
|
|
Re: kdskoaka
Od reg.: akoze
|
Pridané:
16.1.2017 14:51
v preklade, odfotis kompot na polici a podla nastavenia kompresie ti z toho vyleze torta alebo hovno.
|
|
Re: kdskoaka
Od reg.: Thelvyn
|
Pridané:
13.1.2017 15:10
razn@ser
4xn@ser
viktor - cistic
|
|
interpolacia
Od: McUH
|
Pridané:
13.1.2017 12:43
"RAISR oproti obrázku s každým pixelom zväčšeným na 2x2 pixelov" - oproti obyčajnému zväčšeniu pixelu na 2x2 bude snáď každá interpolácia vyzerať dobre. Prečo to neporovnali s nejakou bežnou interpoláciou, ktorú sa snažia vylepšiť?
|
|
presne ako prirodzenie
Od: oldo
|
Pridané:
13.1.2017 12:46
Presne ako mužské prirodzenie: Si na pláži so super kočkou máš ho veľký, vojdeš do studeného mora je maličký, vyjdeš uvidíš sexbombu a je znova veľký.
|
|
Re: presne ako prirodzenie
Od: knjiCdo
|
Pridané:
13.1.2017 14:40
to je riadny vektor
|
|
.......
Od: CIA.
|
Pridané:
13.1.2017 12:46
Konecne to bude ako v tych filmoch kde si rozmazanu machulu na fotke priblizia az dokym neuvidia dokonaly fejs hladaneho pachatela.. Len aby chybajuce data umela inteligencia dobre dopocitala.
|
|
Re: .......
Od: assd
|
Pridané:
13.1.2017 13:04
Google si vlastne namiesto kompresie domysla. S urcitou pravdepodobnostou sa trafi do originalu.
Ak klient vie ako postupoval server pri zmensovani obrazka, tak presnost voci originalu bude slusne vysoka. Podla mna je to forma kompresie, len nieje obsiahnuta v prenasanom obrazku ale v klientovi.
Tipujem, ze potom musia mat zosynchronizovanych klientov so serverom aby obe strany poznali rovnake algoritmy. Inac by sa mohlo stat, ze klient, ktory nove vzory nepozna, vykresli nieoc, co bude uz vyraznejsie odlisne od originalu.
Tipol by som, ze do obrazka sa zakomponuje nejake info(info o verzii vzorov alebo nieco podobne) pre klienta aby nedoslo k "nedorozumeniu" pri obnove.
Nie zly napad. Len by ma zaujimala ta prensost/odchylka od originalu a ci je vypoctova narocnost nizsia ako pri pouziti klasickej kompresie.
|
|
Re: .......
Od reg.: ssssssssssssssssssssssss
|
Pridané:
21.1.2017 3:38
Tipujem, ze sa najdu fiskusi, co vymyslia obrazky, co sa prenosom razantne zmenia. Napr. v originale to bude pacient psychiatrie a po prenose kapitan armady v zalohe.
|
|
kazenie fungujúceho
Od: LytaRyta
|
Pridané:
13.1.2017 12:55
sakra, len zbytočne zmršia všetky pics na internetěch.. :( :/ gosh ;( kazisveti
|
|
Re: kazenie fungujúceho
Od: kekeket
|
Pridané:
13.1.2017 13:13
to tazko, museli by to internetove prehliadace prijat ako standart a implementovat to do novych verzii. Skor to budu pouzivat na mobilnych appkach kde maju kontrolu nad klientom.
|
|
Re: kazenie fungujúceho
Od: xvzf
|
Pridané:
14.1.2017 2:06
Pri Googli nikdy nevies. Kopec veci ktore by sa inak neuchytili sa uchytia len preto, lebo je za nimi Google...
|
|
Citanie s pochopenim
Od: ppppppppppppppppppppppp
|
Pridané:
13.1.2017 13:15
Funguje to offline?
Treba obrazok specialne zmensit alebo je to nezavisle na pouzitej metode?
|
|
Re: Citanie s pochopenim
Od reg.: Redakcia DSL.sk
|
Pridané:
13.1.2017 17:37
To zmenšovanie nie je špeciálne, v práci popisujúcej RAISR (http://arxiv.org/abs/1606.01299) používali bikubickú interpoláciu.
Zrejme je ale minimálne vhodné, aby pri zmenšovaní aj pri zväčšovaní na dvojnásobok najskôr jednoduchou metódou pri rekonštrukcii boli použité rovnaké metódy, aké boli použité pri trénovaní. Minimálne v práci používali aj na zväčšovanie bikubickú interpoláciu.
|
|
brute-force obrazky
Od: zxcvbn
|
Pridané:
13.1.2017 13:16
<cite>tvoria ale len časť všetkých teoreticky možných obrázkov</cite>
Dlho sa pohravam s myslienkou, ze obrazky sa daju teoreticky vyrabat prostou iteraciou pixelov v tom obrovskom priestore danym rozlisenim a farebnou hlbkou. Generujes obrazky, tak ze vzdy zmenis iba jeden subpixel oproti predoslemu.
No a niekde tam musi teda existovat obrazok, kde sa napr. ja "drzim za ruku" s Emmou Watsonovou.
|
|
Re: brute-force obrazky
Od: kartovy mag
|
Pridané:
13.1.2017 13:32
nie, takyto obrazok neexistuje a ani nikdy nebude
|
|
Re: brute-force obrazky
Od: Fritolix
|
Pridané:
13.1.2017 15:07
Možno áno, alebo aj nie
|
|
Re: brute-force obrazky
Od: Ujo Tomas
|
Pridané:
14.1.2017 1:07
schrodingerová rovnica...
|
|
Re: brute-force obrazky
Od: Pejkovič
|
Pridané:
13.1.2017 13:46
S tou feministickou lezbou ?
|
|
Re: brute-force obrazky
Od: indiansky pes
|
Pridané:
16.1.2017 14:19
Boze, ty si negativista.
|
|
Re: brute-force obrazky
Od: Cukríček
|
Pridané:
13.1.2017 14:52
Presne.
No a niekde tam musi teda existovat aj obrazok, kde sa napr. ty "drzis za ruku" s Danielom Jacobom Radcliffom.
|
|
Re: brute-force obrazky
Od: excentrickyKadernik
|
Pridané:
13.1.2017 16:16
Tak to pozor, s nim sa uz drzim ja.
|
|
Re: brute-force obrazky
Od: trololoman
|
Pridané:
13.1.2017 16:59
No ono je to v skutocnosti tak ze s nim sa drzis ty, aj on, aj ja, aj uplne vsetci a vsetko.
|
|
Re: brute-force podrazky
Od: syntaxterrorXXX
|
Pridané:
13.1.2017 17:56
Vnasaniu neistoty do diskusie sice prilis neholdujem, ale ruky ma furt volne, co moze vzbudzovat urcite domnienky...
|
|
Re: brute-force podrazky
Od: trololoman
|
Pridané:
13.1.2017 18:23
Myslene to bolo samozrejme tak ze existuju take mozne obrazky. Aj obrazok syntaxterrorXXX-a s klincom v prdeli existuje, napriek tomu ze ten obrazok asi este nikto nevidel, ale existuje.
|
|
Re: brute-force obrazky
Od: trololoman
|
Pridané:
13.1.2017 18:12
Mas odomna + pretoze si prisiel na nieco na co som prisiel aj ja pred cca 15 rokmi ale este ti nedochadzaju vsetky dosledky a zavery tohoto.
|
|
Re: brute-force obrazky
Od: kkasljdfklasj
|
Pridané:
14.1.2017 8:40
zaver je ze uz vsetko existuje, neda sa nic nove vymysliet, len objavit v mnozine nekonecnych moznosti a v tom je prave ten kumst
|
|
Re: brute-force obrazky
Od: syntaxterrorXXX
|
Pridané:
14.1.2017 9:17
Keby sucastou mnoziny nekonecnych moznosti nebol aj paradox, mohol by byt, ale nakolko je, je evidentne, ze nie je.
|
|
contacts
Od reg.: weiss
|
Pridané:
13.1.2017 13:39
Á, tak preto mi vyzerajú obrázky v kontaktoch tak shitne od minulého týždňa.
|
|
Na n-tú * 2
Od: Degens
|
Pridané:
13.1.2017 15:00
Takéto niečo som mal dávno na mysli, ale zavrhol som to, píčovina.
|
|
kompresia
Od reg.: l1@p5
|
Pridané:
13.1.2017 15:05
Cize ak prijmem taky obrazok, mam 25% velkosti. A ten nasledne dalej pouzitim tejto technologie zmensim na 25% ... a kolko opakovani to prezije ? S dobrou technologiou a postupom z 1x1 pixelu dostanem akykolvek picture. Otazka ale, kolko dat bude mat ten postup.
|
|
Re: kompresia
Od: syntaxterrorXXX
|
Pridané:
13.1.2017 15:11
Vesmir oficialne vznikol z pixelu rozmeru 0 a funguje, cim je mnozstvo velmi jednoducho spocitatelne.
|
|
Re: kompresia
Od: huanggg
|
Pridané:
13.1.2017 15:38
wow, niekto ti ukradol ucet ? asi prvy prispevok bez ultimatne zlozitej vetnej skladby tebe tak typickej
|
|
De: kompresia
Od: syntaxterrorXXX
|
Pridané:
13.1.2017 15:50
Ale v zazracnu nekompresiu implementujucich prehliacoch je rozvinutost skladby pozorovatelna.
|
|
Re: De: kompresia
Od: huanggg
|
Pridané:
13.1.2017 15:53
much better :)
|
|
Re: De: kompresia
Od: zxcvbn
|
Pridané:
13.1.2017 19:45
Pocuj, nie si ty Dankov syn?
|
|
Re: De: kompresia
Od: syntaxterrorXXX
|
Pridané:
13.1.2017 19:56
Chlap nemoze mat potomka.
|
|
Re: kompresia
Od: trololoman
|
Pridané:
13.1.2017 17:10
Cely vesmir je totizto len informacia ktora sa s casom vyvija ako fraktal ziadna hmota ani antihmota a pod. veci v skutocnosti neexistuje, to je len iluzia. Je to ako pocitacova hra kde pandrlak narazi na stenu, pre neho je on sam i stena hmotna aj fyzikale javy a zakony sa mu zdaju realne avsak samotny pandrlak i stena i fyzikalne javy a zakony su v pocitaci len informaciou.
|
|
Re: kompresia
Od: tamtung
|
Pridané:
15.1.2017 15:54
a ja ze cas neexistuje
|
|
Re: kompresia
Od: syntaxterrorXXX
|
Pridané:
15.1.2017 16:02
Ved jeden overitelne ani nie.
|
|
Re: kompresia
Od reg.: gandor
|
Pridané:
13.1.2017 15:37
Princip je jednoduchy.
Realne obrazky niesu moc originalne a preto ak nechas stroj cast informacii si vymyslat, tak ten rozdiel oproti realite bude celkom OK.
Akonahle mu ale poskytnes menej vstupnych dat, tak si ten stroj zacne vymyslat prilis - a teda ludsky povedane si miesto tvojho odfoteneho jablka domysli radsej obrazok kiwi. A ak mu das este menej informacii, tak to bude nakoniec pes...
Samozrejme v realite algoritmus nenaraba z objektami, ale z pixelami takze pre zvysenie presnosti rozmyslaj skvor nad kruhmi miesto priamok a podobne...
|
|
Re: kompresia
Od: ppppppppppppppppppppppp
|
Pridané:
13.1.2017 16:51
Otazka ci ten algoritmus vie kedy ma prestat vymyslat. Ak mu poslem nezmenseny obrazok, dorobi donho dalsie detaily?
Asi podla toho ako ho trenovali..
|
|
Re: kompresia
Od: :Pjetro de
|
Pridané:
14.1.2017 12:48
takychto opakovani by to samozrejme vela neprezilo, tipujuem max. len niekolko desiatok a z povodneho obrazku ostane len torzo a nakoniec len sum
napr. JPEG kompresia aj v tej najvyssej kvalite spravi z peknej fotky po cca 500-600 opakovanych dekomprediach a rekompresiach totalnu entropiu a farebny sum
|
|
Re: kompresia
Od: Schraubenmeister
|
Pridané:
14.1.2017 17:00
Pietro, si to naozaj ty či nejaký pakoň?
|
|
no super
Od: addam3
|
Pridané:
13.1.2017 20:20
vektorove porno
|
|
aviato
Od: erlich
|
Pridané:
15.1.2017 13:54
Pied Piper
|
|
Re: aviato
Od reg.: Tomas 7
|
Pridané:
17.1.2017 11:48
No je to taka kompresia/nekompresia. Prg. ktory zvacsuje obrazok, bude musiet mat rovanke naucene algoritmy ako prg. ktory zmensuje obrazok.
Takze vynechas aktualizaciu a ako tu nieto pisal, z pohara so zavaraninou budes mat hov.. , teda pecivo.
|
|
Uz sa tesim
Od reg.: ssssssssssssssssssssssss
|
Pridané:
21.1.2017 3:39
Tipujem, ze sa najdu fiskusi, co vymyslia obrazky, co sa prenosom razantne zmenia. Napr. v originale to bude pacient psychiatrie a po prenose kapitan armady v zalohe.
|