neprihlásený Utorok, 26. novembra 2024, dnes má meniny Kornel
Šampión v Go si na umelú inteligenciu Google verí, predpovedá výhru 5:0

Značky: umelá inteligenciaGoogle

DSL.sk, 23.2.2016


Dlhodobo najlepší hráč planéty v hre Go, Lee Sedol, si na pripravovaný zápas proti programu AlphaGo od Google využívajúcemu umelú inteligenciu verí a predpovedá svoje jasné víťazstvo.

Vyplýva to z jeho vyjadrení pre agentúru AP.

Ako sme detailne informovali v tomto článku, v októbri počítače prvýkrát v histórii porazili v staročínskej hre Go profesionálneho hráča, vďaka programu AlphaGo. V hre Go dvaja hráči striedavo umiestňujú svoje kamene na hraciu plochu rozmerov až 19 x 19 a snažia sa ohraničiť čo najväčšiu plochu. Vďaka jednoduchým pravidlám a veľkej hracej ploche má hra veľmi veľké množstvo stavov a priebehov a v silách súčasných superpočítačov tak nie je hrať hru na profesionálnej úrovni analyzovaním všetkých možných stavov a vývoja hry.

Program AlphaGo od spoločnosti DeepMind vlastnenej Google využíva inteligentné prehľadávanie stromu možností najmä ale kombinované s neurónovými sieťami.

V októbri v stretnutí s trojnásobným majstrom Európy Fan Huiom vyhral AlphaGo jasným výsledkom 5:0 na zápasy.

Sedol analyzoval hru AlphaGo v tomto zápase a schopnosti programu v ňom boli podľa vyjadrení hráča o niečo slabšie ako jeho schopnosti. Na základe toho predpovedá svoju výhru 5:0 alebo v najhoršom 4:1. Či Google softvér ale medzičasom ešte nezlepšil zatiaľ nie je známe.

Zápas medzi Sedolom a AlphaGo začína 9. marca a víťaz získa milión dolárov.


Predstavenie AlphaGo (video: DeepMind / Google)



AlphaGo vyžaduje veľký výpočtový výkon, konkrétne hodnoty tvorcovia ale neuvádzajú. Softvér beží na Google Cloud Platforme.

Neurónové siete AlphaGo majú dvanásť úrovní. Neurónové siete sú technológia emulujúca funkciu mozgu človeka respektíve siete poprepájaných neurónov, u ktorej sa vstup pretransformováva na výstup spracovaním sieťou uzlov komunikujúcich rovnakým spôsobom ako neuróny.

Neurónové siete sa explicitne neprogramujú, kľúčovým pri ich konštrukcii okrem návrhu prispôsobenia na konkrétny problém je natrénovanie na veľkom množstve vstupov a známych výstupov. Pre viaceré komplexné problémy sú efektívnejším riešením ako deterministické programovanie.

Siete AlphaGo mali spolu milióny prepojení. Jedna neurónová sieť vyberá ďalší ťah, ďalšia je určená pre predpovedanie víťaza hry. Siete boli najskôr natrénované na 30 miliónoch ťahov z hier najlepších ľudských hráčov, po čom dokázali navrhnúť rovnaký ťah ako hráč v 57% prípadov. Ďalej sa softvér AlphaGo zlepšil hraním sám so sebou.

Po natrénovaní najskôr Google zorganizoval turnaj medzi počítačovými algoritmami, v ktorom AlphaGo z 500 hier vyhral všetky okrem jednej. Následne v októbri zorganizoval zápas proti Huiovi.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Až 9.5% programátorov má mať mimoriadne nízku produktivitu
Aj Xiaomi bude mať vlastný procesor pre smartfóny
NASA si objednala vypustenie helikoptéry na Titan, od SpaceX
Notebookov s novým Snapdragonom sa malo predať iba 720-tisíc
Ceny RAM by v 2025 mohli klesnúť, odhadujú analytici
Štátna zaručená konverzia dokumentov má zase výpadok
O2 zvyšuje ceny programov Radosť - aktualizácia 1
Raspberry Pi má nový model, Raspberry Pi Pico 2 W
Japonci uviedli ethernetový kábel s magnetickým konektorom
Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov


Diskusia:
                               
 

Tesim sa na zapas :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

esports :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

hm, čo by tak asi mohol spraviť s prípadnou výhrou alphago?
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Da si vyrobit alphagicu.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Vtip je, že čo sa stalo keď ten stroj vyhral iba 499 turnajov z 500. Čo sa stalo s tým prehratým? Chyba v programe? Zrútil sa systém, alebo došlo k "neočakávanému" správaniu?
Aj jeden z miliardy ak prehrá, je to zlé...
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Predstavujem si Anakina ako hovoril: "Nepodcenujte moju silu!"
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A co na tie vyjadrenia odpovie AlphaGo?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nič. Alpha je tvorená absenciou snahy o ovplyvňovanie výsledku tipovaním a predpovedaním.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

"bip, pip pip"
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Umelea inteligencia sa vie sama ucit bez zasahu cloveka.

Toto je programovanie z externych vtupov.
Musim navrhnut na skole - aby sa automatizacia - volala umela inteligencia - vsak stroj tiez pracuje sam :D .
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

hodnoty vahovych spojeni v neuronovej sieti je asi tazko nazvat programom
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Nie som isty, ci nemyslis adaptivne algoritmy, ktore len na zaklade vstupov minulych prisposobuju regulacnu odpoved. Ja by som to neradil medzi "samoprogramovanie". Tam musis naprogramovat AKO sa bude sam upravovat (PID regulator a podobne). Neuronka sa sama "uci", lebo moze na vstupe dostat vsetko a na vystup poslat cokolvek...
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

asi si pleties pojmy s dojmami. akakolvek inteligencia sa uci z externych vstupov. clovek rovnako, ako aj neurovnove siete. automatizacia je nieco uplne ine.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Veď ho naprogramujú podľa neho a podľa jeho najlapších zápasov, stratégií...
Takže ak nemá niečo neznáme v rukáve, nemá moc šancu...
Odpovedať Známka: -1.7 Hodnotiť:
 

Jedine ze by mal na telefone 4maniaka
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Na zakladnej skole sme hrali podobnu hru na stvorcekovy papier. Volali sme to "štátiky". Ficali na tom skoro vsetci chlapci, dievcata cez prestavky radsej klabosili.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Alebo lodičky...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Ale baduk ! baduk ! baduk ! baduk! baduk!
Odpovedať Hodnotiť:
 

No a hraci GO nebudu mat co zrat...
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

pokial by bol AlphaGo tak inteligentny ako sa tu prezentuje tak by na tento suboj ani nenastupil. jednoducho by povedal ze na taketo primitivne ludske superenia nema cas a vypol sa
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Našich Huiov nikto neporazí!!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

No,super!Čo si myslíte.Dokáže sa človekom vytvorený program raz prebudiť do života,alebo stále si len bude vyberať z dopredu daných variácií?A je to úplne jedno,že na základe akéhokoľvek algoritmu..
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Kedy sa dočkáme programu,ktorý nebude reagovať na zadané úlohy,ale vytvorí niečo z vlastnej iniciatívy,len tak...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

"Sedol analyzoval hru AlphaGo v tomto zápase a schopnosti programu v ňom boli podľa vyjadrení hráča o niečo slabšie ako jeho schopnosti. Na základe toho predpovedá svoju výhru 5:0 alebo v najhoršom 4:1. Či Google softvér ale medzičasom ešte nezlepšil zatiaľ nie je známe."

Google s najväčšou pravdepodobnosťou medzičasom analyzoval hru Sedola na základe čoho vylepšil schopnosti AlphaGo na Sedolovu úroveň a následne ho nechal znovu po nociach hrať sám so sebou čím sa AlphaGo zlepšil ešte viac a výsledok hry proti Sedolovi nakoniec skutočne bude buď 5:0 alebo 4:1 ale výhercom bude AlphaGo. Predpovedám 4:1 pre AlphaGo a tá jedna prehra nastane v prvom kole kedy AlphaGo bude po prvý krát priamo analyzovať Sedolovu stratégiu a Sedol prvé kolo vyhrá iba vďaka tomu, že AlphaGo v tom čase ešte nebude mať dostatočne zmapovanú Sedolovu doterajšiu stratégiu.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

len aby nebol Lee Sedol neprijemne prekvapkany

toto neni novomanzelska poradna, alebo motivacia triedy 30 pubertakov, alebo navrh noveho raketoplanu ... to su cinnosti tvorive, ktore zatial pocitace nedokazu

hrat nejaku hru na zaklade pravidiel je problem cisto algoritmicky a je jedno ci je to sach, go, alebo nieco ine
Odpovedať Hodnotiť:
 

problemom vsak ostava ze napr v sachu existuje pozicii viac nez atomov vo viditelnom vesmire. v GO to bude zrejme podobne. ak nie teraz tak coskoro pocitace budu silnejsie v GO ako ludia tak ako je to uz v sachu. Stale vsak ostavaju pozicie kedy pocitac "nerozumie" pozicii (napr remiza typu pevnost)
Odpovedať Hodnotiť:
 

je uplne jedno kolko celkovych stavov ma hra, ci kvadriliardu, alebo 2^10000000000000000, prvych par urovni tahov sa da preskumat brutal force vykonom aj ked ich pocet rastie prudko exponencialne, nasledne sa samozrejme nasadzuju ine strategie

pokial sa v hre mozem ucit na zakl. predoslej hry a pokial ma hra presne, exaktne, logicky, neodskriepitelne, jasne, zretelne, zruzumitelne, bezosporne, jednoznacne, uplne a algoritmizovatelne definovane pravidla, nie je o com - a to tvoriva cinnost bez odvolavky sa na predosle tvorive cinnosti nema - Wiles dokazal Velku Fermatovu vetu a necerpal zo ziadnych predoslych skusenosti s dokazovanim inych Velkych Fermatovych viet, proste to musel "vymyslet" a pospajat take oblasti matiky takym sposobom ako nikto nikdy pred nim
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár