Spoločnosť Nvidia dnes na výstave spotrebnej elektroniky CES 2015 v Las Vegas predstavila novú generáciu svojho procesora Tegra, Tegra X1.
Tegra X1 je postavená na 64-bitových ARM jadrách a 256 GPU jadrách architektúry Maxwell, novej GPU architektúry Nvidie.
Spolu má osem CPU jadier, štyri Cortex-A57 s 2 MB L2 cache a štyri Cortex-A53 s 512 KB L2 cache, a 256 jadier Maxwell. Procesor je vyrábaný 20-nm výrobným procesom spoločnosťou TSMC.
Spoločný výkon CPU a GPU presahuje teraflop za sekundu, teda 10 ^ 12 matematických operácií za sekundu.
SoC procesor má zabudovanú podporu enkódovania videa a podľa špecifikácie dokáže enkódovať 4K video do H.265, VP9 a H.264. Podporuje grafický výstup na 1080p monitor s obnovovacou frekvenciou maximálne 120 Hz a na 4K monitor s maximálne 60 Hz.
Podporuje štandardy OpenGL 4.4, OpenGL ES 3.1, DirectX 12, CUDA a Android Extension Pack a kompatibilný je aj s Unreal Engine 4.
Nvidia procesor označuje za mobilný, jeho maximálna spotreba dosahuje ale až 10 Wattov. Či ju je možné obmedziť respektíve v akých mobilných zariadeniach sa procesor objaví nie je jasné.
Nvidia Drive PX (foto: Nvidia)
Ďalším využitím procesora majú byť automobily, pričom Nvidia na ňom postavila dve riešenia pre tento priemysel Drive PX a Drive CX.
Drive PX je počítačový systém pre samojazdiace autá respektíve asistované jazdenie postavený na dvoch Tegra X1 procesoroch, ktorý dokáže spracúvať informácie z 12 HD kamier a spolu analyzovať 1.3 gigapixelov obrazových dát za sekundu.
Drive CX je palubným systémom postaveným na jednom Tegra X1 procesore, ktorý dokáže zabezpečovať okrem iného funkčnosť celého infotainmentového systému, displejov, navigácie, funkčnosť softvérových zrkadiel realizovaných kamerami a celkovo zobrazovať naraz na viacerých displejoch s celkovým rozlíšením 16.8 megapixelov.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dakujeme vyvojárom Nvidie
Od: Pch Jon Gangman style
|
Pridané:
5.1.2015 9:50
skvelý lacný čip na navádzanie bojovej hlavice konečne môžeme upgradnut ten starší z Plejstešn.
Kim Čong King Kong Un
|
|
Re: Dakujeme vyvojárom Nvidie
Od: 23423424
|
Pridané:
5.1.2015 9:57
Ready to serve, my Lord!
|
|
zaujimave
Od: problem
|
Pridané:
5.1.2015 10:09
Zaujimave, ze samojazdiace auto potrebuje vykon okolo 1 teraflopu pricom niektori vodici dokazu vygenerovat vykon v rozmedzi 1-3 flopy.
|
|
Re: zaujimave
Od: ojojojoj
|
Pridané:
5.1.2015 10:20
si zabeu
|
|
Re: zaujimave
Od: miro j.
|
Pridané:
5.1.2015 10:31
no ved to na cestach aj tak vyzera... :D A ked este podelia tie flopy slopami tak to uz skoda reci...
|
|
Re: zaujimave
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
5.1.2015 10:43
Ono zaujimavych je viacero veci, napr. surova okamzita pamat mozgu je asi 6-8 bajtov (nikto si len tak z pohladu nazapamata 5000 ciferne cislo ci nebodaj splet ACSII znakov, musi sa ho najprv nabiflit a prejst do ineho typu pamate, ktora ma tiez len par kilobajtov). Navyse krivka zabudania je svina.
Je obdivuhodne co dokaze ludsky mozog so surovou kapacitou cache par bajtov a storage par kilobajtov :)
|
|
Re: zaujimave
Od: pornograph
|
Pridané:
5.1.2015 11:02
nejaky zdroj toho nemas?
rad by som si precital viac
|
|
Re: zaujimave
Od: Cpx
|
Pridané:
5.1.2015 11:17
A naco? Aj tak zabudnes vsetko okrem prvych 6-8 pismen.
|
|
Re: zaujimave
Od: Cpm
|
Pridané:
5.1.2015 12:03
teda prakticky som neschopny si na prvy pokus zapamatat meno Janky Hospodarovej? (kedze je to viac ako 6-8 pismen...)
|
|
Re: zaujimave
Od: barbarious
|
Pridané:
5.1.2015 13:50
teoreticky si nezapamätáš číslo platobnej karty na prvý pokus, prakticky máš v pamäti terabajty necenzurovaných vizuálnych predstáv Janky Hospodárovej...
|
|
Re: zaujimave
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
5.1.2015 11:23
Zdroj nemam, ludia hovoria :)
Uz si videl niekoho, kto vynasobi dve tisicciferne cisla za 0,1 sekundy a v tom case este aj stihne napisat vysledok? Nie, ani autisti to nedokazu, ani Raimman, ani Superman, ani Chuck Norris.
Uz si videl niekoho, kto si zapamata more 10^13 (10 bilionov) ACSII znakov? Nie, ani autisti to nedokazu, ani Raimman, Superman, Chuck Norris.
Zvlast ked ma mozog "len" necelych radovo 10^11 (100 miliard) neuronov ze ano...
|
|
Re: zaujimave
Od: Problem
|
Pridané:
5.1.2015 11:41
Rainman aj Superman odkazuju, ze suhlasia. Ale Chuck Norris sa na tom zabava, pretoze pre Chucka Norrisa slovo "nedokazem" neexistuje.
|
|
Re: zaujimave
Od: No ja
|
Pridané:
5.1.2015 11:46
Az na to, ze informacia sa uklada nie v neuronoch, ale spojeniach medzi nimi... Takze mas 100 miliard na 100 miliard moznosti, navyse nie len binarnych.
|
|
Re: zaujimave
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
5.1.2015 12:02
Hej, to je zname. Ziadny neuron sam o sebe nenesie ziaden bit informacie 0 ci 1. Zapnuty/vypnuty. Neuron moze byt totiz zapnuty vela sposobmi a aj priamo "komunikovat" s cca dalsimi 10^4 neuromni. Hoci nove neurony nevznikaju, v pripade potreby vznikaju nove prepojenia medzi nimi. Mozog a primitivne PC deterministickej von Neumanovej architektury su tak odlisne, jak len mozu byt.
|
|
Re: zaujimave
Od: 4564564
|
Pridané:
5.1.2015 15:04
niekde pisali ze podla novych studii sa neurony regeneruju...
|
|
Re: zaujimave
Od: Junior.
|
Pridané:
7.1.2015 15:32
Hlavne po poriadnej "opici" keď máš "okno..."
|
|
Re: zaujimave
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
5.1.2015 12:02
Mozog predstavuje absolutne stelesnenie holistickeho principu: celok je viac ako len jednoduchy sucet jeho casti. No a nakoniec je zname, ze mozog funguje na zaklade relacii (vztahov) a asociacii. Pri kazdej cinnosti. Napr. aj pri videni (napr. "rovnobeznych useciek"). Existuju relacne a asociacne centra pre jav typu "vidim dve rovnobeznne ciary", pokial to uz zrakove centrum spracuje do tejto fazy. Dalsie struktury potom k tomu pridavaju dalsie informacie a to ci je to okno, dvere alebo metrovy TV sa rozhodne v dalsich fazach spracovania a interpretacie. Okien (moz byt aj nizkopolozene) pritom existuje milion typov a dveri (moz byt aj vyssie polozenych ked je treba prekracovat 30 cm vysoky sokel) tiez. Ale vzdy vieme co je co, ani sme to konkretne okno/dvere/TV v zivote nevideli. Mozgu je fuzzy logika vlastna.
Vzdy sa pritom jedna o interakciu neuronov. Samotny jeden neuron ziadnu informaciu nenesie.
|
|
Re: zaujimave
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
5.1.2015 12:04
Prikladov ked sucet je viac ako len sucet casti, resp. viac entit nadobuda VYRAZNE odlisne vlatnosti a teda kvality, je viac.
1) algebraicka rovnice stupna 1 (linearne), 2 (kvadraticka), 3 (kubicka) a 4 (vseobecna bikvadraticka) su riesitelne pomocou radikalov (vzorcekov so sialenymi vnorenymi odmocninami a koeficientami rovnic co by premennymi) ... a aho ho 5tka uz strajkuje, uz nejde ... Abelova algebraicka rovnica 5ho stupna sa tak uz riesit neda. To je dokazane s absolutoroim matematickeho dokazu. Od 1,2,3,4 sme presli k 5 a objavilo sa necanane, nemoznost niecoho (riesenia) exaktnym sposobom. Ide to len numericky.
|
|
Re: zaujimave
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
5.1.2015 12:04
2) pre dve telesa v gravitacnom poli pozname pohybove rovnice, ktore su krasne exaktne riesitelne, pridame teleso tretie a stane sa zazrak ... uloha sa stane tiez stane exaktne neriesitelna, musia nastupovat numericke priblizne simulacie. Opat prechod od 2 k 3 zmenil veci naruby.
3) ked sa takeho male zazraky deju pri takych malych cislach (1,2,3,4,5), ... co sa deje pri prechode: 1 neuron vs. 100 miliard neuronov?
|
|
Re: zaujimave
Od: Ani nevies
|
Pridané:
5.1.2015 13:23
Pjetro, ani nevies, ako moc sa mylis. A vedomosti ktore si si precital, su zcela zcestne.
Mozog, ani nahodou, omylom a ani principom, nefunguje tak, ako si si precital v tebe milych publikaciach.
Vies, to mas tak, nic nieje take, ako si myslis ze je. Ani ty sam, len v to slepo veris.
|
|
Re: zaujimave
Od: AlbHert
|
Pridané:
5.1.2015 15:51
tak jeho a nas pouc, namiesto teatralneho kvakania
|
|
Re: zaujimave
Od: AlbHert
|
Pridané:
5.1.2015 15:56
100 miliard na 100 miliard, k tomu si ako presne dospel? :) Nehovoriac, ze kazdy neuron nie je spojeny s kazdym?
|
|
Re: zaujimave
Od: Bozzz
|
Pridané:
5.1.2015 20:20
myslis Flopy bird?
|
|
Bogz halp
Od: jonas
|
Pridané:
5.1.2015 10:25
Vyborne....top cip s top vybavou a softwareovou podporou na maximalne 2 tyzdne.... Darmo predstavuju K1 a X1 ked ich podpora bude ako pri predchadzajucich tegrach.
|
|
123456
Od: AlbHert
|
Pridané:
5.1.2015 12:26
to uz potiahne miny hadam aj 300x300
|
|
xxxxx
Od: niktos
|
Pridané:
6.1.2015 5:02
samojazdiace auta :) dojde elektrika dojde auto :), predpokladam ze tie auta budu fajne monitorovane no aj dnesne su staci mat mobil :) ale takto budu mat presny prehlad este dojdu na to ze sa da dobijat bateria vzduchom staci mat silnejsi sygnal, co bude zas dvovod na vykonnejsie anteny aby sme sa uz uplne ugrilovali, naco vojna vsak? kedze uz teraz sa nabijaju baterie bezdotykovo predpokladam ze aj toto budu riesit tak, neviem si predstavit 100 aut ako cakaju niekde aby sa nabili kedze to nieje ako ked natankujete par litrov naft/benz, cize to bude dvovod na bezdrotove nabijanie a sme nahraty, kedze ceny su vysoke a aut elektrickych malo tak sa toho nastastie nedozijem, ale chcel by som to scifi vidiet v buducnosti. Inak ten Gigapixel by som chcel vidiet mam pocit ze asi nespravny udaj v clanku.
|
|
Re: xxxxx
Od: sibal
|
Pridané:
6.1.2015 19:23
fhd kamera ma cca 2 mpix x 60 fps == 120 mpix x 13 kamier = kokotsky vela...
|
|
Re: xxxxx
Od: niktos
|
Pridané:
6.1.2015 21:25
nejak sa mi nezda ten udaj 1,3 Gp/s z 12 hd kamier, nic ine
|
|
Re: xxxxx
Od: sibal
|
Pridané:
6.1.2015 23:03
zalezi aj od toho ako ta kamera snima - napr. ak ju mas ako merac vzdialenosti (alebo rozpoznavac povrchu), tak ti vypluje len ciernobiely raster, kde cierne plochy budu tie, ktore maju od istej referencnej plochy vacsiu (ako mas definovanu) vzdialenost. dve/tri take kamery by ti mohli napr. vyhodnocovat diery v cestach. vyhodnotit data z nich je potom velmi jednoduche.
ine by bolo napr. hladat zname (a predom zadefinovane) objekty na plnofarebnych zaznamoch. ale hold od toho je priamo jedna disciplina ai, ktora sa tym zaobera...
heh, dokial nevieme, co a ako to kamery snimaju, mozeme len hadat...
|
|
Re: xxxxx
Od: sibal
|
Pridané:
6.1.2015 23:14
a len pre zaujimavost:
prvy superpocitac, ktory prekonal 1 teraflop bol asci red, ktory bol osadeny vyse 1gb pamati... pisal sa rok pana 1999 a cela ta aparatura zrala okolo 850 kw.
teraz mas podobnu hracku k dispozicii, ktora zerie len 10w.
a dve take hracky ti spolu vyhodnocuju zabery z 12 kamier.
stale sa ti to zda malo?
|
|
Re: xxxxx
Od: niktos
|
Pridané:
7.1.2015 19:45
Ja som sa len preto pozastavil, pretoze ked som videl panoramaticku fotku cez 200 gigapixelovu z neviem kolkych fotakov a teraz ked zoberiem 1 Gigapixel a mam ho niekolkokrat zopakovat za par sekund tak to uz mi prede nepredstavitelne aj ked nie nemozne. Ak je udaj spravny tak klobuk dole a uz by som nieco chcel take mat :)
|
|
Re: xxxxx
Od: 4Maniak.
|
Pridané:
8.1.2015 13:30
A čo by si s tým robil??
Nemáš na to žiaden počítač, ktorý by Ti s tým pohol!
|