neprihlásený Pondelok, 25. novembra 2024, dnes má meniny Katarína
SpaceX tento týždeň vynesie prvé satelity pre svoj rýchly satelitný Internet

Značky: pripojeniesatelitySpaceX

DSL.sk, 14.2.2018


Prvé dva testovacie satelity pre svoju plánovanú službu rýchleho Internetu poskytovanú z nízko letiacich satelitov vynesie spoločnosť SpaceX na najbližšom lete svojej rakety Falcon 9 plánovanom zatiaľ na túto sobotu 17. februára.

Vyplýva to z listu (PDF) SpaceX pre americký telekomunikačný úrad FCC, na ktorý upozornil Cnet.

Testovacie satelity by mali podľa dostupných informácií overiť samotnú konštrukciu satelitov ale tiež komunikačný systém postavený na anténe typu phased array.

Satelity s označením Microsat-2a a 2b poletia na Falcon 9 ako sekundárny náklad popri satelite Paz vynášanom pre Španielsko a vypustené budú na kruhovú orbitu v rovnakej výške ako primárny náklad, 511 km. Podľa listu SpaceX následne zvýši orbitu svojich satelitov pomocou ich pohonu na 1125 km.

Bližšie informácie o podobe testovacích satelitov nie sú k dispozícii, detailné informácie o harmonograme, konštelácii a technológii SpaceX zverejnila v podaniach a senátnom vypočutí ešte na konci roku 2016 a v prvej polovici 2017 a viaceré parametre zverejnil ešte predtým Musk.

Sieť s plánovaným označením Starlink má mať podľa týchto informácií vo finálnej konfigurácii 4425 satelitov v 83 orbitálnych rovinách v piatich orbitálnych výškach, 1110 km, 1130, 1150, 1275 a 1325 km nad povrchom planéty. Takéto orbity eliminujú vysokú latenciu súčasného satelitného Internetu z geostacionárnych satelitov na orbite viac ako 35 tisíc km nad povrchom.

Konkrétne pripojenie bude mať vynikajúcu latenciu, iba 25 až 35 ms. Maximálna rýchlosť jedného užívateľa bude 1 Gbps. Pripojenie bude pevné a bude vyžadovať pripojenie antény na stenu alebo strechu, anténa na užívateľskom termináli rovnako ako antény na satelitoch bude typu phased array a bude mať podľa SpaceX malý profil.

SpaceX plánuje začať s 800 satelitmi, ktoré zabezpečia pokrytie od 15 do 60 stupňov severnej zemepisnej šírky a od 15 do 60 stupňov južnej zemepisnej šírky. Rozšírenie na 1600 satelitov, ktoré dokončí počiatočnú konšteláciu vo výške 1150 km, zabezpečí aj pokrytie oblasti okolo rovníka. Doplnenie ďalších 2825 satelitov zlepší pokrytie a zároveň zabezpečí pokrytie celej Zeme vrátane oblastí okolo pólov.

Kapacita celej siete bude vzhľadom na súčasný stav technológií limitovaná a pripojenie samozrejme nebude vhodné ako masová náhrada optického pripojenia v husto osídlených mestách. Celá kapacita jedného satelitu bude 17 až 23 Gbps, spolu celej siete 1600 satelitov v počiatočnej fáze nasadenie 32 Tbps. Do budúcnosti pri obmene satelitov ju plánuje SpaceX vylepšovať.

V pokrytých územiach bude vždy viditeľný aspoň jeden satelit s minimálnou eleváciou 40 stupňov, pričom jeden satelit bude pokrývať územie o priemere 2160 km. Pre odosielanie dát k zákazníkom bude využívané pásmo 10.7 až 12.7 GHz, opačným smerom 14.0 až 14.5 GHz. Medzi sebou budú satelity komunikovať opticky, so základňovými stanicami na frekvenciách 17.8 až 19.3 GHz a 27.5 až 30 GHz. Pre USA sa plánuje cca 200 základňových staníc.

Satelit bude mať 386 kg a rozmery 4 x 1.8 x 1.2 m, dva solárne panely budú mať 6 x 2 m. Životnosť satelitov bude 5 až 7 rokov.

Neznámymi zostávajú plánované náklady, neoficiálne informácie ešte z 2015 hovorili o desiatich miliardách dolárov. Nie je ale jasné o náklady za akú časť konštelácie išlo.

Čo sa týka termínov, pred rokom SpaceX avizovala začiatok vynášania satelitov finálnej konštelácie od roku 2019 s plánovaným dokončením celej konštelácie v 2024. Vzhľadom na avizované fázy budovania siete táto by mala byť spustená, aspoň podľa avizovaných plánov, evidentne skôr.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

O2 zvyšuje ceny programov Radosť
Raspberry Pi má nový model, Raspberry Pi Pico 2 W
Japonci uviedli ethernetový kábel s magnetickým konektorom
Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet


Diskusia:
                               
 

A ked bude zamracene tak bude po pripojeni na internet :)
Odpovedať Známka: -8.0 Hodnotiť:
 

ked je zamracene tak ani satelitne vysielanie nechytas?
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

Ludia vy ste tu nejaki nedomyslavi. Pan predsa zainvestoval do solarnych panelov. Ked Slnko nesvieti, tak mu nejde internet, ekologicka pracka ani usporny vysavac.
Odpovedať Známka: 2.3 Hodnotiť:
 

keď je zamračené nefunguje ani GPS ani Skylink.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Konecne niekto :) Pani na DSL su najmudrejsi
Odpovedať Hodnotiť:
 

Rozdiel medzi ziadnym a aspon nejakym internetom je obrovky. Samozrejme oproti tvojmu prinosu pre tento svet je to banalita...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

hahaha a to ako myslíš vážne ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Bude tam nejaky hotspot cez paypal platiacu branu, aby sa mohol clovek pripojit na 1 den a bude tam predplatne na den/tyzden/mesiac/rok?

Inak technologicky super.. Len takmer 3000 satelitov, je pekny bordel na orbite
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Siet ma mat 4425 satelitov so zivotnostou 7 rokov. Teda aby udrzali dlhodobo siet tak musia rocne vypustit 4425/7=632 satelitov, kazdy s vahou 386kg, teda spolu asi 244 ton (polovica vahy ISS).
To zodpoveda asi 12 startom falcon 9, kazdy s cenou 62milionov, teda spolu 744 milionov (a to je este optimisticky odhad).
744milionov/4425/23~7310dolarov rocne - naklady na 1Gbps - len vynesenie satelitov...

Takze autor ma pravdu, ze to nebude vhodna "masová náhrada optického pripojenia", akurat nie len kvoli kapacite ale aj kvoli cene.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dobrý výpočet.
Ale dodal by som, že s využitím Falcon Heavy, prípadne BFR budú jednotkové náklady na vynesenie jedného satelitu o niečo významne nižšie. Ale aj tak to nebude na masové použitie. ...zatiaľ...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Zaujímavý výpočet, ale nezapočítali ste agregáciu a možnú ponuku aj pomalších programov ako 1 Gbps. Už len prirodzená agregácia to výrazne mení.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Tak tak. Napriklad Telekom ma pri DSL agregaciu 1:55. A funguje to uplne v pohode. Cize ak to vydelime 55 a rozratame to na 12 mesiacov, tak sme na cene 11 dolarov na mesiac. Ale v skutocnosti to bude este menej, kedze interna cena za Falcon 9 bude velmi vyrazne nizsia ako cena pre komercnych klientov. Zaroven je tu moznost pouzitia Falcon Heavy alebo vyhladovo BFR. To by cenu dokazalo stlacit daleko nizsie.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Naopak. Cena bude vyššia.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Ako tvoje číslo 7310 vydelím 12 mesiacmi a použijem agregáciu 10, dostanem sa na cenu ~61USD/mesiac. Je to dosť, ale ak je to tvoja jediná možnosť. Stále to má lepšie parametre ako tooway.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ako som pisal v komentari vyssie, agregacia u DSL u Telekomu je 1:55.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ta agregacia 1:55 je maximalna, realne mozno az na par pripadov nikde taka nieje a je podstatne nizsia
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ten vypocet mas uplne brutalne mimo.

1) Pisal som to v predchadzajucom clanku. Adapter ktory maju je dimenzovany na 10t. A ten tak skoro prerabat nebudu a ani to nie je potrebne kedze tazsie naklady sa, zatial, nerobia.
2) 10t je zaroven horna hranica ktoru budu chciet na F9 vynasat, kedze pri tazsich nakladoch prvemu stupnu nezostane dost paliva na pristatie.
3) Tiez je blbost pocitat pocet letov zo vzorca vaha satelitu / nosnost. Pri tychto malych druziciach je podstatnejsi udaj rozmer, lebo sa pravdepodobne nezmestia pod aerodinamicky kryt. Pri Iridium NEXT sa vynasa 10 satelitov. Rozmery fairingu su zname, ale pokial viem, tak oficialne este nie je znama velkost tychto starlink satelitov.

Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

4) Zaroven nepocitaj s cenou startu 62M. Sak si to vynasaju sami. A realnu cenu nikto z nas nepozna, lebo sa meni kazdu chvilu, nakolko cely proces ladia a aktualne renovovat stupen je vraj nakladne a malo by sa to zmenit s verziou Block 5, ktora by mala prist coskoro. Ak sa poradi naplnit predstavu, ze 1 stupen sa bude dat pouzit 10x, tak cenu na 10 letov mozes pocitat ako: naklady na vyrobu 1x prveho stupna, naklady na vyrobu 10x horny stupen, 9x renovacia prveho stupna, palivo na 10 letov, aktualne 10x aerodinamicky kryt (nejakych 6-7M, ale ten sa snazia zachranit a opat pouzit), poplatok za range, platy zamestnancov, 10x oprava TEL ... a to cele / 10. Odhadom by som povedal, ze to moze byt tak pola z tej sumy, ale boh vie...


Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

interna cena nebude ovela nizsia ako cena pre zakaznikov, kedze podla roznych odhadov spacex pracuje pri komercnych letech s marzou pod 1% a to tam nieje zaratany vyvoj ktory sa platil takmer komplet z penazi od nasa

a cena pri renovovanej rakete bude 2/3 z novej

a ak spacex nevyrobi novy adapter tak je to cele nezmysel,lebo rocne by museli absolvovat min. 63 letov, ci uz F9, alebo FH a to je nerealne aby to spacex dokazala utiahnut
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Mas zdroj ku tomu 1%. To sa mi nechce verit.

2/3 sa hovorilo na zaciatku o zalve pre koncoveho zakaznika (30%)

A ku tomu adapteru. Nikto nevieme ake budu mat rozmery. Keby som sa mal vsadit, tak podla mna bude limit priestor a nie vaha. A aj tak by nedokazal F9 pristat pri tazsom naklade, takze navysit nosnost adaptera nedava zmysel.
A ci ma zmysel pouzit FH musia vediet oni, ajked predpokladam, ze ze ten satelit bude prisposobeny rakete a nie naopak.
Odpovedať Hodnotiť:
 

zdroj sa mi hladat nechce a svedkovia ho aj tak spochybnia, lebo samozrejme sa jednalo o odhad nejakych ekonomov na zaklade nejakych insiderskych info, lebo spacex oficialne ziadne finacne ukazovatele nezverejnuje

ano hovorilo sa o 1/3 zlavy, lenze ta este nikomu dana nebola a cela zlava je velmi symbolicka a skor ide o to, ze im daju skorsi termin ak suhlasia s vyvozom na pouzitej rakete

musk s tymi cenami riadne zongluje, na jednej strane tvrdi, ze cena je okolo 50-60mil. ale nasledne sa chvali, ze podpisali kontrakty na X letov za XYZ milionov a ked si to clovek jednoducho vydeli tak cena za let vyjde o desiatky milionov viac ako musk prezentuje, takze ktorej cene verit? :)

a aj teraz pri FH
pri zachraneni vsetkych stupnov je cena 90mil.
pri zachraneni bocnych stupnov a strate centralneho 95mil.
ale pri strate bocnych a centralneho uz zrazu je cena 150mil. a pritom ten centralny je z podstaty drahsi lebo jeho konstrukcia musela byt spevnena, pricom bocne su len malo upravene F9tky
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak tu zlavu som tiez spominal. Tie veci sa im vyjasnuju za pochodu. Zistili, ze firmy zaplatia za pouzity nosic viacmenej rovnaku sumu, tak ich pozdimaju. Dokonca sa po novom hovori, ze od verzie Block 5 sa nebude rozlisovat medzi novym a pouzitym stupnom.

Tie vyssie ceny maju pre NASA a armadne projekty. To je ale pre mna viacmenej pochopitelne. Oni maju kopu specifickych poziadaviek na bezpecnost / utajenie, ktore ich bezny zakaznik nema. Napriklad vyvoj dragona sa musi zaplatit z NASA projektov 100%ne, lebo pre ineho zakaznika sa nepouziva.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A pri FH je tak ako pises. Mne pride napr ta cena pre expendable vysoka, lebo napr. aj tie nove titanove rostove kormidla pojdu dole (o nich Musk tvrdi, ze su extremne drahe). To iste plati pre nohy, ktore sa na expendable verziu nemontuju. Ale je to v zasade ich vec, kedze su sukromna firma. Ani VW nemozeme prikazovat znizit marzu na polovicu. Ak bude trh, ktory to od nich kupi, tak zarobia viac. Pritom ich konkurent je hlavne Delta 4 heavy za ktoru si uctuju 150M.
Odpovedať Hodnotiť:
 

K tomu trolovanie ohladom adaptera, len tolko, ze ide o standardny adapter, vhodny na 99,9% zakazok. Ak by niekto potreboval vyniest vacsi naklad (skus mi uviest aspon jeden priklad, ked niekto vynasal viac ako 10,8tony na LEO), tak mu na zakazku vyrobia vacsi. Nie je to ziadny problem. Je logicke, ze kvoli minimalizovaniu nakladov maju dva standardizovane typy (nosnost 3.5t a 10.9 t), ktore splnaju 99.9% potrieb.
Ohladom cien je to absolutne to iste. Konecna cena je dana milionom podmienok, ktore si zakaznik kladie, od toho, aka draha presne to bude, ktory typ adapteru potrebuje, ako rychlo to potrebuje, aka je cena nakladu (poistka), az po take prkotiny, ako, ci poletia v pracovny cas alebo v nedelu o polnoci, kedze kazdy let dohliada milion statnych agentur, ktorym sa platia tucne poplatky.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Skus prosim ta citat a nie len pisat. Citujem z mojho komentara: "Adapter ktory maju je dimenzovany na 10t. A ten tak skoro prerabat nebudu a ani to nie je potrebne kedze tazsie naklady sa, zatial, nerobia."
Ale paci sa mi tvoj entuziazmus. Standardny adapter. V raketovom priemysle nie je standardna ani skrutka a nie nosny adapter :D
Okrem toho reagujes na tu najjednoduchsiu vec v tom celom. F9 ma v reusable mode nosnost tych cca 11t inak si to naprasi na hladinu oceanu. Takze mozes mat adapter aj na 1000t.
Druha je velkost fairingu. Ci to je tiez standardny fairing a len ho zvacsia tak (zvacsit sa ma, ale iba o trochu), aby tam nahodili 100 starlink satelitov na FH? :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja citam velmi dobre, ale Ty keby si lepsie pozrel, ako su reakcie zarovnane, tak by si zistil, ze moja reakcia bola na Borisa, ktory si vzdy vsetko vymysla, ako sa mu co hodi a nie na Teba. ;-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Jezis, prepac. Som si to zarovnanie vobec neuvedomil.
Odpovedať Hodnotiť:
 

hahaha
vymyslaju si svedkovia elonovi :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Neviem na com sa smeješ, absolútne v ničom si neodporujeme, na rozdiel od Teba, čo si nevieš obhájiť žiadnu vec a všetko si len vymýšľa. Pod pojmom štandardné som myslel, že v katalógu majú dva, z ktorých si môžeš vybrať.Ako obaja píšeme, väčšiu váhu asi nikto nikdy potrebovať nebude, ale nie je ho problém vyrobiť pre špecifický projekt.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja by som si zas tak isty tym adapterom nebol. Vyrobit adapter, ktory zvladne X nasobok asi vazne nebude problem, ale vies kolko zvladne struktura druheho stupna? Ja teda nie. A z letacika SpaceX kde maju tusim 64t na LEO pre FH by som nevychadzal.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Dik za poznamky, to co pises su v podstate dovody preco som pisal, ze ten odhad je este optimisticky.
Body 1) a 4) sa vzajomne zrusia. V prvom bode pises, ze vynesie len polovicu (takze bude potrebny dvojnasobny pocet letov) v bode 4, ze cena bude polovicna...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Keď bude záujem , tak nebudú žiadné obmedzenia ! Iba peniaze sú obmedzenia . Keď sa majde 300-500 milionovi uživateľov , tak to bude do roka a do dňa!
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Predpokladam, ze si nereagoval na mna, kedze ja som nikde netvrdil, ze to:
a) nedokazu
b) nezrealizuju

A verim, ze to budu realizovat pomaly. Lebo kym nie je siet, tak nie su zakaznici. A kym nie su zakaznici, tak nie su peniaze. A popritom riesia kopu dalsich projektov (BFR, crew dragon / dragon 2, zmeny na F9 a FH, raptor, ...).

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To vyuzitie ale moze byt zasadne vacsie. Internet v lietadlach, celkovo na mori, v odlahlejsich oblastiach, kde nie je infrastruktura. Predplakladam, ze ide o zaujimavy projekt aj pre armadu, kde su radovo ine ceny. Ale zas na druhu stranu Musk nikdy nepredaval pod cenu. Ani co sa SpaceX tyka (povodne hovoril o vyraznych zlavach pri pouzitom boostri, ale zacali namiesto toho ponukat skorsi let), ani tesly (moze ist s cenou S a X nizsie, ale nemusi a finacuje sa z toho vystavba gigafactory a model3 -> maju jednu z najvacsich marzi v automotive priemysle) a pod.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Btw v tvojom odhade si zabudol zapocitat jeden malicky detail. Cenu satelitov a obsluhy :)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Viem, preto som tam dal poznamku, ze je to len za vynesenie satelitov. Myslel som, ze aj to by malo stacit na poukazanie, ze to cenou nebude konkurovat napr. optike v mestach.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ha, tu poznamku som prehliadol. Mas pravdu. Mozno budu mat nizsiu rychlost za znizenu cenu. Este ku tym aplikaciam nizsie by som pridal IOT. Ale zalezi aj od ceny koncoveho zariadenia.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Naša vláda nedávno prijala nejaké rozhodnutie o tom, že o pár rokov má byť v každej dedine v SR dostupný rýchly internet.

Keď Elon vypustí satelity pokrývajúce naše zemepisné šírky, tento cieľ je splnený. ;)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To nie je uplna nahoda. Elon Musk cakal na poverenie od nasej vlady vypustit satelity a pokryt internetom cele Slovensko.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nie len JK sa obáva ničivého potenciálu SKcube, ale aj Elon.
Fico síce tvrdí, že len pil kolu, ale on sa mu vyhrážal.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

J. Króner?
Odpovedať Hodnotiť:
 

A čo si predstavuješ pod - Rýchly internet ? Lebo to je dnes už bežný VDSL internet 30MB !
Je to rýchly internet typu EU .
Keď Elon vypustí svoje satelity , nič to u nás nezmení. Lebo bude treba platiť Elonovi a nie T.com .
PS. V našom vaľale 30 km od hlavnej dediny SR je možnosť pripojiť sa na "rýchly inernet 80 MB" as koľko ludí sa pripojilo ? Presne 15, včetne mňa ! A každý sa ma pýta , že na čo mi to bude , dokonca aj doma . Lebo všetko je o cene za službu , všekto je o peniazoch .
Odpovedať Hodnotiť:
 

No, a my v epicentre hlavnej dediny nemáme ani VDSL, len ADSL s reálnym profilom 12/0,8 MB/s. Možno že nám Elon zmení život.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

To vám v pohode na bežné veci stačí...
Odpovedať Hodnotiť:
 

nj, latencia bude nic oproti wifi od Joza Krcmarika na dzedzine, vsak?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Masturbant a jeho bonmoty.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mb / Mb ? Trochu rozdiel nie? ADSL 12MB?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nie ... on ma zavedenu linku po tych mokrych spagatoch no zmrazenych na absolutnu nulu takze su supravodive ... len to nikto z nas nevie pochopit inak si tie rychlosti 30MB cize 240Mbps a 80MB cize 640Mbps ... ibaze by nebedel rozdiel medzi MB a Mb
Odpovedať Hodnotiť:
 

boha takze oni budu mat 1Gbps odniekial z prdele z vesmiru a ja si ledva nastreamujem video na nete s poondenou magentou. (aj to len v pripade, ze je vyhovujuca konstelacia hviezd)
kuafix
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár