Preteky elektrickej formule Formula E konané pod záštitou medzinárodnej automobilovej federácie FIA budú mať konečne vo svojej piatej sezóne 2018 / 19 také parametre vozidiel, aby jazdci nemuseli kvôli nedostatočnej kapacite batérií meniť uprostred pretekov auto.
Organizátor súťaže to oznámil tento týždeň. Ďalšie vlastnosti vozidiel pre novú sezónu, označovaných ako druhá generácia Gen2, predstaví v marci.
Formula E odštartovala sezónou 2014 / 15. Na rozdiel od F1 súťaž nepredpisuje tímom len parametre vozidiel, zrejme pre zníženie ich nákladov a urýchlenie mali v prvej sezóne dokonca všetky tímy úplne rovnaké auto Spark-Renault SRT_01E s motorom od McLarenu s maximálnym výkonom 270 konských síl a hmotnosťou iba 23 kilogramov.
Od druhej sezóny súťaž tímom dovolila používať niektoré vlastné komponenty vrátane motoru, batérie zostali ale stále spoločné. Batérie pre prvú sezónu mali efektívnu využiteľnú kapacitu 28 kWh a hmotnosť 320 kg, pričom pri brzdení vozidiel sa dobíjajú.
Animácia Formule E druhej generácie (prvé dve videá) a prvé testovanie prvej generácie v 2013 (video: Formula E / FIA)
Táto kapacita ale nestačila na celé preteky a každý jazdec mal tak v doterajších štyroch sezónach k dispozícii dve vozidlá a počas pretekov ich menil.
Pohľad na doterajšiu batériu (video: FIA)
Organizátor súťaže priamo na svojich stránkach zrejme nezverejňuje detailné parametre vozidiel a v aktuálnom oznámení nezverejnil ani kapacitu batérie nového vozidla, podľa dostupných informácií má ale kapacita dosahovať 54 kWh a batéria bude mať pritom nižšiu hmotnosť ako pôvodné batérie, 250 kg.
Re: formula
Od: 48484848
|
Pridané:
1.2.2018 15:11
Co je na tom cudne? Elektromotor ma tiez vykonovu krivku. Na rozdiel od ICE, elektromotor ma najsilnejsi krutiaci moment pri nulovych otackach a potom uz len klesa. Tj najsilnejsi je prave pri pohybe z nuly. SO stupajucimi otackami jeho sila slabne a preto je logicke, ze prave pretekarske automobily, ktore jazdia v omnoho vyssich rychlostiach ako normalne automobily, sa budu snazit tuto statu krutiaceho momentu kompenzovat. Tesla povodne tiez chcela dvojstupnovu prevodovku, ale sila elektromotora bola taka, ze mali velku poruchovost, preto od toho odstupili. V kazdom pripade pri dragster pretekoch medzi Teslou a IC eautami krasne vidno, ako prevahu ma na starte a ako straca dych s rastucou rychlostou, ako klesa krutiaci moment motora.
Je to práve naopak. Elektromotor má pomerne vyrovnanú charakteristiku krútiaceho momentu v celom rozsahu otáčok, ale výkon je sila x rýchlosť (otáčky) a pri rozbiehaní pri malých rýchlostiach je kvôli malým otáčkam motor schopný podať malý výkon. Kvôli tomu sa používa vyšší prevod, aby sa mohol využiť výkon motora. U Tesly si môžu dovoliť jeden stály prevod kvôli vysokovýkonnému motoru, ktorý nemá problém aj pri "ťažkom" prevode dostatočne zrýchliť.
Z grafov je jasné, že krútiaci moment je do cca 50 km/h stály, z čoho je tiež matematicky jasné, že výkon motora sa zvyšuje od 0 po max. Nad touto rýchlosťou vidieť, ako u všetkých modelov je obmedzený elektronicky krútiaci moment. Smozrejme, ak by aj nebol elektronicky obmedzený, pri dosiahnutí max otáčok klesne krútiaci moment na nulu, pri nezaťaženom motore.
Aspon sa zamysli nad tym co pises. Elektromotor ma vyrovnanu charakteristiku vykonu, ktory je konstantny skoro v celom spektre otacok. A kedze, vykon je sila x rychlost, tj so stupajucimi otackami, sila motora klesa. Takisto Tvoje tvrdenie, ze pouzivaju vyssie prevod znamena,ze umyselne vyuzivaju nizsie otacky motora (vyssi prevodovy stupen, znamena ist na rovnakej rychlosti s nizsimi otackami). Takze to mas cele zle, okrem toho vzorca. A tu mas citat z roku 2008, od hlavneho konstruktera Tesly ohladom Speedstera. “Last December, when the two-speed transmission designed by a previous supplier proved not to be durable, we announced we would modify our approach,” said JB Straubel, Chief Technology Officer of Tesla Motors.“By using a more powerful inverter and an enhanced motor design, we were able to implement a single-speed gearbox and still achieve our original performance goals."
Mýliš si zaradený rýchlostný stupeň s prevodom. Najvyšší prevod je pri zaradení jednotky, asi 4:1, pri štvorke 1:1
STRAUBEL iba potvrdil, čo som napísal, posilnili elektroniku a upravili konštrukciu motora, všetko kvôli zvýšeniu krútiaceho momentu, aby mohli vypustiť prevodovku
Ak na tú batériu použiješ bežne dostupné li-ion články o kapacite 3,4Ah, ten akumulátor nemusí vážiť viac.
Váha Bateriek: 1ks 48g, energia 12,5w. Z toho počet bateriek 4320 x 0,048 - 207kg.
ano, tiez som to tak ratal, teoreticka hustota tych novych aku, co teraz pisu, je priblizne 0,216kwh/kg media. (vyratane 54kwh/250kg)
pri momentalne dostupnych clankoch je kap clanku cca 0,340 Ah pri 3,7V= 12,58VAh=12,58Wh/clanok, typicky clanok s tymito parametrami vazi cca 0,05kg z toho vyplyva 12,058Wh/0,05kg=251Wh/h=0,251kWh/kg. teoreticka energeticka hustota je teda mozna este vyssia, i ked tu samo nie su zapocitane hmotnosti riadiacich a regulacnych ci spajacich casti baterie a takisto ani jej ochranny obal.
\"Elektricka F1\"
Od: biely tesak
|
Pridané:
1.2.2018 14:41
Prosim nevolajte Formulu E "Elektricka F1", je to hlupe. Ved Formula E uz ani nie je open-wheel dizajn, zacina sa viac podobat na LMP2 ako na F1. O tom ze F1 je rychlostmi, rozpoctom, proste vsetkym uuuplne inde ako formula E ani nehovorim. Nechapte ma zle, som fanusik Formule E. Ale nerobte z nej nieco co (zatial) nie je.
A z F1 nerobte zase nieco extra. Je to banda manikov co by to robili aj zadarmo, ako Formula E. Len niekto toci pekne peniaze na reklame a nafuknutych bublinach
Re: Preco nespravia preteky autonomnych formul?
Od reg.: Say Truth
|
Pridané:
1.2.2018 15:42
Veď dnešné F1 formule už k tomu vážne ďaleko nemajú. Dnes už formule nie su také ako kedysi, že pilot bol ten hlavný článok závodu, ktorého kvalita hlavne určila výsledok. Dnešné F1 formule sú prelezené elektronikou, asistentami a závody sú len o taktizovaní. Ten v depe ti hovorí do vysielačky či máš alebo nemáš predbiehať. Pilot je tam už len figúrka. F1 som prestal sledovať, pre mňa je to už totálna nuda. A to sa autám venujem od malička a teraz hlavne emobilite.
dnes má meniny Tatiana
Od: trigger.*
|
Pridané:
1.2.2018 17:07
mali tie vozy dobijat pocas pretekov. To by boli napinave zabery z boxov, casomiera pocitajuca stotiny a tam pichnuty kabel v aute na niekolko minut.
Aspon by bola motivacia zlepsovat technologiu rychlodobijania. Lebo toto doteraz bola fraska, ze ak mate elektromobil, tak radsej si kupte este jeden, ked sa prvy nabija.