neprihlásený Nedeľa, 24. novembra 2024, dnes má meniny Emília
Zamestnanec Tesly sa sťažuje na podmienky a chce odbory, Musk útočí a kritizuje odbory

Značky: Tesla Motors / TeslaUSA

DSL.sk, 10.2.2017


Úspech automobilky Tesla, ktorej sa v konkurencii a pod tlakom tradičných výrobcov podarilo stabilizovať a stať sa úspešným výrobcom pokrokových elektromobilov, je možno vydláždený aj negatívami, keď aspoň podľa tvrdení jedného zo zamestnancov títo nemajú zďaleka optimálne podmienky.

Jose Moran, ktorý je podľa svojich informácií zamestnancom Tesly štyri roky, kritizuje podmienky zamestnancov v tomto článku zo štvrtka.

Jeho tvrdenia zatiaľ neboli nezávisle overené a samozrejme nie je tak ani jasné, nakoľko sú objektívne.

Moran sa ale v každom prípade sťažuje, že väčšina zamestnancov pracuje výrazne viac ako 40 hodín týždenne a pre zamestnancov sú povinné nadčasy. Úplne presnú dĺžku svojho aktuálneho pracovného času nezverejnil, na inom mieste ale hovorí o práci 60 až 70 hodín týždenne počas štyroch rokov.

Zamestnanec sa tiež sťažuje na plat, keď výrobní pracovníci majú hodinovú mzdu 17 až 21 dolárov. Priemerný plat pracovníkov v automobilovom priemysle je 25.58 dolárov, továreň Tesly je ale navyše vo Freemonte v drahej Kalifornii. Veľa jeho spolupracovníkov si tak nemôže dovoliť bývať v blízkosti továrne a denne dochádzajú hodinu až dve.

Zamestnanec kritizuje aj stroje, ktoré nie sú podľa neho ergonomicky prispôsobené zamestnancom a vyžadujú zbytočné presuny a otáčania. Aj v dôsledku toho sa často dejú úrazy, pričom pred niekoľkými mesiacmi mali byť naraz na PN v dôsledku zranení v práci šiesti z jeho osemčlennej pracovnej skupiny.

Odbory brániace práva zamestnancov a realizujúce hromadné vyjednávania nie sú v USA tak bežnou praxou ako na Slovensku a podľa informácií zamestnanca doteraz v Tesle nefungovali. Keď zamestnanci začali hovoriť o odboroch a kontaktovali odborový zväz United Auto Workers, UAW, spoločnosť ponúkla v novembri zamestnancom zvýšenie platov.

Zároveň podľa tvrdení Morana ale kroky manažmentu vzbudili v zamestnancoch pocit strachu hovoriť o podmienkach v továrni a nedávno dostali zamestnanci podpísať podmienky o utajení informácií, podľa ktorých bude mať zverejnenie platov a podmienok Moranom bližšie nešpecifikované dôsledky.

V každom prípade Moran vyzýva ostatných pracovníkov automobilky na vytvorenie odborov.

Na tvrdenia Morana zareagoval vo vyjadreniach pre Gizmodo zakladateľ a najväčší vlastník Tesly Elon Musk, ktorý popiera celkový obraz vyvolaný tvrdeniami Morana. Musk ale zrejme neoznačil a explicitnými presnými informáciami nevyvracia žiadnu konkrétnu informáciu Morana, na zamestnanca a odbory zaútočil a jeho reakcia nevyznieva úplne presvedčivo.

Musk priznáva povinné nadčasy. Hovorí, že sú iba keď chce automobilka nahradiť výpadky kvôli zastaveniu produkcie. Zároveň ale priznáva, že sú každý týždeň, keď sa to podľa neho znižuje každý týždeň.

Čo sa týka platov, nástupné platy sú podľa Muska vyššie ako v prípade pracovníkov združených v UAW. Celkové informácie o hodinových mzdách už ale nevyvracia, zamestnanci ale podľa neho dostávajú aj akcie a spolu s akciami dostávajú viac. Za akých podmienok ale dostávajú akcie alebo opcie a kedy ich môžu uplatniť nie je jasné.

Podpísanie nových podmienok o utajení informácií obhajuje potrebou ochrany pred únikom obchodného tajomstva.

Čo sa týka odborov, Musk síce označil spoločnosť za "neutrálnu" v otázke odborov, Musk a v stanovisku pre Arstechnica aj celá automobilka zaútočili na odborový zväz. Musk obvinil Morana z toho, že dostal v skutočnosti zaplatené UAW aby išiel pracovať do Tesly a agitoval za vytvorenie odborov. "On nepracuje pre nás, on pracuje pre UAW," tvrdí Musk. Tvrdenia Morana označil za morálne poburujúci útok. Tesla je podľa neho posledným výrobcom automobilov v Kalifornii kvôli vysokým nákladom a UAW obvinil zo zapríčinenia konca výrobcu NUMMI, ktorý nakoniec predal fabriku vo Freemonte Tesle.

Podobne Tesla v stanovisku v kontexte tvrdení Morana uviedla, že terčom takýchto profesionálnych snáh vytvoriť odbory nie je prvýkrát.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky


Diskusia:
                               
 

Davnejsie som cital na nejakom fore o cloveku, ktory pracoval pre Teslu a presne toto spominal. Pre tych ludi je vsak casto pracovat v Tesle otazka prestize a motivuje ich to tam ostat tych 12 a viac hodin denne.
Odpovedať Známka: 3.9 Hodnotiť:
 

Mohli by to prestahovat do Stropkova, tam je Tesla uz davno, takze znacku netreba menit. Za $17 na hodinu a 60h tyzdenne by to miestni hadam dako rozdychali. A tiez je to kraj, kde je HolyUd, podobne ako v Californii Hollywood.
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

Robert Fico bol na exkurzií v automobilke Kia.
Mal z toho depku, keď videl koľko tam je robotov.
Lepšie sa cítil v bani tam bolo viac poddaných čo pôsobílo blahodárne na jeho veličenstvo.
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

Roboty neohúril svojimi socialistickými kecami.
Ego nemohlo byť ukojené.
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

Nový kočiar pre Fica môžu robiť roboti, ale starú škodovku ti robot neopravý ani za 50rokov.
Takže sa robko toľko neboj vždy budú podaný, ktorim budeš vládnuť a sľubovať zelenšie zajtrajšky.
Odpovedať Známka: -4.7 Hodnotiť:
 

preco by to robot nevedel spravit ?

scan vozidla, check, identifikácia vadních díelov, parts, demontáž auta, rozobratie na potrebnú uroven, a na potrebné celky, časti,
výmena špatních častí,komponentů za dobré, nové,
zmontovanie všetko naspat, dokopy, control check, output test
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Naprogramovať 100 spôsobov poškodenia pre 1000 súčiastok je nereálne.
A aj keby jedna zlomená zhrdzavená sroba s ktorou sa človek vytrápi 15minut robot odstavý na deň.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Robot môže opravovať starý elektromobil kde je baterka a elektromotor ale nie spaľovací motor s 2000 súčiastkami.

Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

vacsinu problemov na starej skodovke vyriesi zo 20 metrov lepiacej pasky. s tym si robot neporadi.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nechapem, kde sa to stale berie, ze vraj Fico je socialista. Je to tak nanajvys lenny pan, ktory rozdava plebsu omrvinky, aby si zaistil volicov.
Socialisti, cisto technokraticky, su napriklad spickovi ekonomovia z MIT, Stanfordu... Ktori uz davno obhajuju vacsie prerozdelovanie a kritizuju globalizaciu a libertariansky pristup ako voodoo ekonomiku. Samozrejme ich je pocut velmi malo z prirodzenych dovodov.
Ale paneboze, nie Fico.
Odpovedať Hodnotiť:
 

We politicians will be there on our behalf and together with our own and foreign experts and specialists from the EU countries, we will try to find the best solutions and deadlines for Slovakia, for us.
Odpovedať Hodnotiť:
 

12 hodin denne robit za 20 dolarov na hodinu a skoro 2 hodiny dochadzat, uplna otrocina :(

treba robit max 8 hodin denne za 40 dolarov na hodinu a najlepsie z domu.
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

preto sa treba ucit softverovy vyvoj a nie nasadzovat pneumatiky v torvarni na auta jak robot
Odpovedať Známka: -2.8 Hodnotiť:
 

este velmi dlho budu potrebni aj ludia co robia manualnu pracu - neda sa vsetko zautomatizovat...a nechapem preco by mali byt zatracovani...
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Presne ako dlho?
Ak sa vsetko neda, automaticky je mozny, a teda i nutny, dokaz.
Preco nie? A kto iny by mal byt?
Odpovedať Známka: -7.1 Hodnotiť:
 

ked si predstavis akukolvek manualnu pracu, pri ktorej moze nastat milion roznych situacii, tak presne na to je obtiazne naprogramovat robot, ktory sa vie prisposobit...niezeby to bolo nerealne, ale neumerne drahe, taku schopnu a.i. este nemame...niekedy sa automatizacia neoplati - asi jak ked potrebujete spracovat 3 subory, mozete si napisat skript, co bude trvat povedzme hodinu drahej prace programatora, alebo rucne spracovat tie 3 subory co aj skor zvladne obycajna sekretarka...pri 1000 suboroch uz samozrejme sekretarka nema sancu - lenze v realnom svete takych nizkosuborovych situacii je celkom dost...
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Presne koľko periód elektromagnetického žiarenia, ktoré zodpovedá prechodu medzi dvoma hladinami veľmi jemnej štruktúry základného stavu atómu cézia (133Cs) pri teplote 0 kelvinov (podľa 13. CGPM, 1967–1968) budú potrební?
Uplný zoznam kým sa čo nedá.
Uplný zoznam kto má byť zatracovaný.
*pozn: Uplný zoznam dokonca nevyžaduje ani dôkaz.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Presne tak, ešte aspoň takých 5-7 rokov bude treba v slovenských automobilkách aj ľudí... Potom bude zo slovenska Detroit
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

Najprv si nastuduj co sa dialo v detroite a preco dopadol tak ako dopadol, predtym ako tu budes davat trapne predpovede.
Ktore ti garantujem ze sa do 7 rokov nesplnia.
Odpovedať Známka: 1.7 Hodnotiť:
 

Nechcem spochybnovat tvoje tvrdenia, ale bodaj by si mal pravdu
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Som rád gaytrúdo že si taký optimista.

Dnes nie je problém v "automotive" nájsť ne-slovákov pracovať. Poliaci, srbi, v čechách niekde aj mongoli. Firmy dostali úľavy, stimuly a vo veľkej miere zamestnávajú ešte lacnejších cudzích štátnych príslušníkov, väzňov. Aj tú cudzí to tu väčšinou čo sa týka práce nezdržia - nič také si určite ešte nezažil, možno tak ledva čítal niekde na nete.


O personálnych agentúrach ktoré nemajú ti problém dať 400-500€ na výplatu a napíšu že si zarobil 50€ sa ani rozpisovať nebudem...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Preco je zo slovenska jedna velka montovna a nie su to okolite staty, je kvoli viacerym faktorom. Na jednej strane sme lacna pracovna sila, ktora ale disponuje schopnymi ludmi a kvalitativne sme na slusnej urovni. Ak by chceli automobilky s nakladmi este nizsie, uz to pojde na ukor kvality. Jednoducho to nie je len o trapnej montovni, ale aj o celej sieti subdodavatelov, takze automobilky sa len tak nezbalia, to skor zredukuju vyrobu u seba doma.
Co sa tyka automatizacie, asi nemas predstavu kolko stoji robot, nasledne jeho programovanie a potom udrzba a servis ze? Ked sa nejaka linka automatizacne vyladi a vsetko funguje tak ako ma, tak robot je sice efektivnejsi a lacnejsi, ale kym sa do toho bodu dostane, stoji to velke peniaze a cas. Pricom hovorime o velkoseriovych vyrobach
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Manualnu pracu ano, ale s vysokou specializaciou. Pracovnici pri pase hudu velmi rychlo nahradeni. Na druhu stranu kancelarske fleky tiez pojdu o par rokov prec. Prvy budu uctovnici a pravnici. Za nimi itckari a lekari. Spickovi odbornici zostanu, ale cca 80% flekov zanikne, u uctovnikov aj viac. Uzvteraz
Odpovedať Známka: -6.2 Hodnotiť:
 

prvi budu uctovnici a pravnici, za nimi itckari a lekari.??
Mozes tento svoj blabol aj niecim podlozit?
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Účtovníctvo je len matematika, nie? Nie je problém. Právnici - výroková logika. Počítače sa už dnes učia prekladať z cudzích jazykov, teda porozumieť obsahu a kontextu vety pomocou neurónových sietí. To už nemá ďaleko od ďalších aplikácií využívajúcich porozumenie textom ako napríklad právo. IT-čkári, tam to už jasnejšie byť nemôže. Písať program je jednoznačná záležitosť s jasnými pravidlami. Počítač schopný samoučenia, sa k tomu dopracuje. Lekári - už dnes sa uvažuje o strojoch, ktoré budú operovať automaticky. Všetci chirurgovia pôjdu do prdele, pretože budú pomalší a menej presní.
Odpovedať Známka: -8.9 Hodnotiť:
 

'Písať program je jednoznačná záležitosť s jasnými pravidlami.'
> dokazes AI naprogramovat do cca 10-20 rokov ?
Netvrdim ze to vobec neide. Ide o to za aky casovy ramec.
Mimochodom, v IT ca na dennej baze menia poziadavky zo strany klienta ktory vyvoj app plati. Cize sa bavime o kolotoci 'development->testing' dokolecka dokola az kym je klient spokojny.

'Lekári - už dnes sa uvažuje o strojoch, ktoré budú operovať automaticky. Všetci chirurgovia pôjdu do prdele, pretože budú pomalší a menej presní. '
> OK to iste co vyssie - o akom casiom ramci sa realne bavime.. 30-50 rokov ??
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Z hladiska robotiky urcuje casovy ramec umoznenie naplnenia podstaty zmluv s pravom dozitia.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Haha, čítať tie Tvoje nezmysly, je ako pozerať "dokumenty" z 1970,kde sa hovorilo, že o 20 rokov len prídeš domov, potočíš kľučkou a robot Ti sám navarí trojchodovú večeru a ešte Ti ju rovno aj na servíruje...
Áno, veľa vecí sa automarizuje a automatizovať bude s ešte väčšou efektivitou, ale to, čo tvrdíš je nonsens.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Presne tak. Nakolko na wikipedii pre logiku nie je uvadzany zodpovedajuci zmyslovy organ, ide priekazne o nonsens.
Odpovedať Známka: -8.3 Hodnotiť:
 

Pripomínaš mi Kpt. Danka, len generuješ náhodné zhluky slov a logika nikde.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Nadobudanie dojmu, ze, azda len s vynimkou nehodnotenia inych diskutujucich prirovnavanim k abstraktnym postavam, k rozvoju konstruktivnej diskusie dochadza v niektorych prispevkoch s pomerne otaznou pravdepodobnostou, objasnuje i dalsie miesta, kde je jej vyskyt mozno este vzacnejsi.
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

Kpt. Danko bol aj Arnold vo filme Rudé horko.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lenze v predmetnej realite je pocet moznosti spochybnovania opravnenosti povysenia garantovany irelevanciou nutnosti vzajomnej akceptacie uznavania domnienok v dobrej viere.
Odpovedať Hodnotiť:
 

:) Dobre. Uložme si túto diskusiu a o 20 rokov si ju vytiahnime. Úplne seriózne to hovorím.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Samozrejme, ze viem. Na rozdiel od Teba totizto prispievam do tem, ktorym sa rozumiem.

https://goo.gl/rLhg55

Vycuc:
Tohoto roku bude Watson assistovat pri vypocte 11 milionov americkych danovych priznani. V januari bol otestovany v 100 pobockach a dosiahol o 10% vacsiu uspesnost danovych vratiek, nez zamestnanci. Watson momentalne ovlada vsetky danove zakony, ktore su v USA v platnosti a ma schopnost porozumiet pisanemu textu, tj nepotrebuje ziadne specialne upravy na vstupe.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Ked budes potrebovat instalatera, tak ti vystudovany IT-ckar nepomoze.
Cim chcem povedat, ze ani sikovny remeselnik manualne pracujuci sa v zivote nestrati.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

mna poriadne nasralo len vybratie baterky z auta, ked som akosi zabudol nieco zapnute cez noc. mal som chut zavolat servisaka a dat mu modre z neba nech to do pice spravy, nemam na to nastroje, chut ani cas. a este mi aj do topanok tieklo, lebo sa sneh okolo roztopil a stal som v nejakej zasranej jame. Nebolo to nic co by nezvladol aj pologramotny simpanz ale som pohodlny "itckar". Preto budu mat naozaj zrucni manualne pracujuci ludia vzdy miesto.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Tak tak, neuatomatizovatelna praca tu bude este dlho.
Tiez stavbari, ano da sa budovu uz "vytlacit", ale to je len hruba stavba. Obklady, zabradlia, okna, inzinierske siete atd budu este dlho domenou ludskej prace. A vlastne vsetky take velke projekty(mosty, lode, lietadla).
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Remeselnictvo(alebo celkovo inzinierstvo) je nieco co bude stale a kedze vacsina ludi v tom nechce pracovat, ti co chcu maju zelenu a o pracu sa nemusia bat pretoze je stale dost volnych miest a aj ked ides z ineho odboru do ineho castokrat vies vyuzit rozne skusenosti z predchadzajuceho zamestnania.
Mame prebytok ludi ziadajucich vysoky plat, ochotnych robit malo a za velmi priaznivych pracovnych podmienok. Mame vela managerov, businessmenov, consultantov, atd ludi co nic nove netvoria, nevyrabaju, nenavrhuju a casto krat ak aj nieco robia je to horsie akokeby nerobili vobec nic.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

prestiz je to mozno pre nejakych inzinierov, alebo vyssie postavenych manazerov, ale pre obycajneho robosa ja podstatne kolko dostane plat a nie ci robi pre teslu, alebo inu automobilku :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

tí by to nepripustili..
(ale oniy boli dost velké výnimky, v celej tejto ..problematike soc.postavenia a podmienok pre obyš.pracujících..

njop, fakt se nedá být (kapitalisticky) úspešným aj bez toho (ajž otrokársko-feud.) zdíerania, vykoristovania ? ?!
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

da, ale potom neostane ryza na raketky a fantasmagorie o marse :)

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ty nie si rodina tych dvoj najebanych vychodniarok, co vera do seba narazili? :-)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Kapitalizmus je krasny hospodarsky system ktory najviac odmenuje tych ktori su pre spolocnost najuzitocnejsi.

Tak je to aspon na papieri.

S praxou tieto ruzove farby znacne stmavnu; ved komunizmus, ktory vyrastol na este ruzovejsich ideach by rovnako vedel rozpravat ako sa ma prax.

Ale v podstate kazdy system moze byt dokonaly, dokonale spravodlivy a dokonale humanny. Otazkou len ostava kde zohnat tych dokonalych ludi.
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

Tu, tu a tu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vtip je v tom, ze kapitalizmus je zo vsetkych spolocensko-ekonomickych systémov najmenej závislý na dokonalosti ľudí. Všetky ostatne systémy, ktore ľudstvo reálne absolvovalo (feudalizmus, osvietenstvo, reálny socializmus) si vyžadujú pre dobre fungovanie ideálneho vodcu a ľudí so špecifickými charakterovymi vlastnosťami. Komunizmus nikde na svete v histórii v praxi neexestoval a ani existovať nemoze. Vyžadoval by si totiz ľudí bez konkrétnych vlastnosti a povah (napr. závisť alebo sebectvo).
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takýto podrazák si vždy zasluhuje okamžitú výpoveď. Za prácu pre cvičené opice dostáva značne vysoké ohodnotenie a ešte sa sťažuje. Nech si ide montovať vlastné autá, keď sa mu nepáči.
Odpovedať Známka: -7.4 Hodnotiť:
 

Panko je specialista na mzdy v regione, v nevade som sice nebol, ale vo svajciarsku je mzda 17€/hodina v mcdonalde.

Pre slovaka je to po kkt., pre domaceho je to skoro almuzna.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No nech si Slovak prenajme byt vo Svajciarsku, zaplati vsetky dane a uvidi, aky je ten plat velky.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Ano dane cca. 30%. Byvanie je urcite drahsie, ale nenahovarajme si, ze sa maju nejako zle alebo ze by na tom boli horsie ako my.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To je pravda, ale vsade na svete sa potom citis ako pan :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Neviem, mne sa to zda hrozne malo. Mne na hodinu vychadza cca. polovica z toho co spomina ten pan, a to pracujem a zijem na vychodnom Slovensku, neodpracujem viac ako 40 hodin tyzdenne a moju pracu by takisto zvladla cvicena opica (nejaka smiesna sietarina)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Keď bude Automobilka na Slovensku, tak automaticky platy v Amerike sa v závode zvýšia, pretože Slováci vynahradia produkciu cenu výnosov. Cena Slovenskej pracovnej sily bude polovičná ako cena v Amerike. A produktivita väčšia bohvie o koľko %.
Možno je to len môj názor. Uvidíme ako to bude.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Aj ty si čítal ten prvoaprílový článok, že Tesla príde na Slovensko?
Odpovedať Hodnotiť:
 

zarobi 4000 dolarov a este sa stazuje?
Odpovedať Známka: -8.6 Hodnotiť:
 

hovori ti nieco pojem realna mzda? ked zarobis 4000 dolarov a jeden rohlik bude stat 3000 tak budes tiez bohaty?

a mimochodom ked mesacne musis odmakat 200+ hodin v praci tak su ti tie peniaze aj tak na nic pretoze si ich nemas ako uzit a len si znicis zdravie, ci uz fyzicke alebo dusevne.
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

Tebe sa to zda vela? On nezije na Slovensku, ale v Californii
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Akurat na nájom :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

preco si sudruh Morano nenajde pracu vo fabrike kde uz maju odbory a kde maju ak ergonomicky prisposobene nastroje>
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:

Pridať komentár