neprihlásený Sobota, 23. novembra 2024, dnes má meniny Klement
Slováci sa sťažovali na eshopy 1296-krát, konania začali 329-krát. Pokuty dostali aj Alza a Mall

Značky: obchodwebSlovensko

DSL.sk, 27.1.2017


V roku 2016 bolo podaných Slovenskej obchodnej inšpekcii od spotrebiteľov celkom 1296 podnetov na eshopy.

Slovenská obchodná inšpekcia, SOI, to uviedla v stanovisku pre DSL.sk.

Celkovo bolo vykonaných 639 kontrol eshopov, v reakcii na podnety ale tiež v rámci kontrolných akcií. V 329 prípadoch bolo začaté správne konanie pre zistené nedostatky, uviedla pre DSL.sk Danuša Krkošová, hovorkyňa Ústredného inšpektorátu SOI.

Nakupovanie v eshopoch je pre užívateľov väčšinou jednoduchšie a rýchlejšie, vzťah medzi kupujúcim a predávajúcim je ale vzhľadom na potrebu prepravy, diaľkového platenia a napríklad právo odstúpiť od zmluvy do 14 dní bez udania dôvodu komplikovanejší ako pri nákupoch v kamenných predajniach a porušených zo strany predajcov môže byť potenciálne viac predpisov a pravidiel.

SOI v stanovisku avizuje až trinásť najčastejších zistených nedostatkov, od nesplnenia povinnosti spotrebiteľa kompletne informovať pred nákupom na diaľku o jeho právach, cez spam, ukladanie povinnosti spotrebiteľovi bez právneho dôvodu alebo používanie neprijateľných podmienok v zmluvách, nezabezpečenie prekladu cudzojazyčných návodov do štátneho jazyka, uvádzanie nepravdivých alebo nepresných údajov o tovare až po využívanie nekalých obchodných praktík, nevydávanie dokladu o kúpe, nedodržanie 30-dňovej lehoty na vybavenie reklamácie a nevrátenie všetkých platieb pri odstúpení od zmluvy.

Ktoré porušenia boli zistené v koľkých prípadoch SOI neuvádza.

V roku 2016 boli udelené aj dve vysoké pokuty. Pokuta 20 tisíc eur bola udelená v Bratislavskom kraji "pre porušenie zákazu ukladať spotrebiteľovi povinnosti bez právneho dôvodu a pre porušenie zákazu používania neprijateľných podmienok v spotrebiteľských zmluvách". Toto rozhodnutie nie je právoplatné a detaily prípadu ani eshop zatiaľ SOI nešpecifikuje.

Pokuta 10 tisíc eur bola udelená podľa stanoviska SOI spoločnosti MIZA autopoťahy, s.r.o. Výška pokuty bola stanovená podľa SOI v hornej hranici z dôvodu opakových zistení a viacerých porušení, ako aj množiacich sa podnetov od spotrebiteľov. Na praktiky spoločnosti SOI už v novembri upozorňovala na svojej webovej stránke.

"Spotrebitelia vo svojich podnetoch poukazujú na nízku kvalitu autopoťahov a tiež uvádzajú, že napriek tomu, že riadne odstúpili od zmluvy, predávajúci si včas neplnil povinnosť, v zmysle ktorej má najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe zmluvy alebo v súvislosti s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov. Šetrením spotrebiteľských podnetov bolo zistené, že spoločnosť MIZA autopoťahy s.r.o., Rimavská Sobota vo viacerých prípadoch spotrebiteľom tieto platby nevrátila," uvádzalo sa v upozornení.

SOI dala podľa upozornenia a aktuálneho stanoviska odboru živnostenského podnikania návrh na zrušenie živnostenského oprávnenia podnikateľskému subjektu.

Pokutované v uplynulých rokoch boli aj najväčšie eshopy. Pri otázke na konania proti niektorému z väčších známych eshopov uviedla SOI detaily konaní a pokút proti Alza.sk a Mall.sk.

Alza dostala v roku 2016 pokutu 1000 eur pre porušenie zákazu nekalých obchodných praktík formou klamlivého konania, v roku 2015 to bola pokuta 1000 eur pre porušenie zákazu predávajúcim ukladať spotrebiteľovi povinnosti bez právneho dôvodu a používať neprijateľné podmienky v spotrebiteľských zmluvách a pokuta 300 eur pre porušenie povinnosti vrátiť spotrebiteľovi po odstúpení od zmluvy všetky platby najneskôr do 14 dní.

V prípade Mall.sk dostal v 2016 eshop pokutu 500 eur pre porušenie zákazu šíriť reklamu elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu jej užívateľa, v roku 2015 pokutu 900 eur pre porušenie zákazu nekalých obchodných praktík formou klamlivého konania a pokutu 700 eur pre porušenie povinnosti vybaviť reklamáciu do 30 dní.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov


Diskusia:
                               
 

hm, SOI nie je ani take tvrde, ako vyzera.. aspon to, ze kona ferovo..
Odpovedať Známka: 3.6 Hodnotiť:
 

Pozitivne je, ze to SOI riesi. V Alze sa stracaju veci typu, pred tyzdnom ste nam zaslali podnet, uz ho niekto vybavil? Alebo okamzite vam posielame peniaze. Po 2tyzdnoch, dakujeme za upozornenie, pre technicku chybu sme vam ich este neposlali.
Vdaka takym pokutam to riesia, nerobia mrtveho aj ked mam pocit, ze zdrzovanie robia stale.

Za to mall, tam niekolkokrat pisane ze kedy vratia peniaze (zaslali pouzity nefunkcny tovar namiesto noveho) a vzdy odpoved ze sa na to pozru. Kedze slo o malu sumu, nedal som ani podnet na SOI, len uz od nich nikdy nic nekupim.

Ak to porovnam s predniekolkych rokov, vdaka sprisneniu zakonov a SOI sa situacia vseobecne zlepsila. Aj ked su tu stale smejdacke servisy, opravujuce zariadenie stylom neuznana zaruka a nekomunikujeme, ako napr. ten od larku.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Zato Hechteru napalili 60000EUR
Neviem, ci si to zasluzili alebo nie, ale malo to nie je a nepocul som, ze by ludia nemohli ist alebo sa vratit z dovolenky.
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Aký zmysel má pokutovať alzu sumou pod 100000e?? Pri ich obrate je im jedno pokutovanie by malo byť na hranici devastačnej čiastky aby malo nejaký zmysel. Niečo ako podmienečná pokuta s nejakym časovym intervalom aby sa predišlo dalším incidentom alza zaplatí 1000 a robí si čo chce aj naďalej.
Odpovedať Známka: 0.3 Hodnotiť:
 

cize spravis jeden preslap (lubovolny) a okamzite ta postavia k muru a odstrelia ?

Imho pokuta by mala byt vyssia, ale nemoze byt likvidacna, to by za chvilu nemal kto predavat (kto pojde do rizika 1 chyba == bankrot) ?
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

jeden preslap? Alza neustale ojebava a zavadza, nie je to prvy krat a ani posledny...a to su neni preslapy, ale umysel vies ;) a to je rozdiel

ale ok, povedzme ze 3x a dost, potom by som uz daval exemplarne pokuty v statisicoch eur, inak neprestanu...
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

A urcite nie su vsetky relevantne dokazy zalozene na vnucovani subjektivneho presvedcenia o nevyhnutnej linearnosti plynutia casu?
Odpovedať Známka: -3.0 Hodnotiť:
 

Skôr nejaké percento z tržieb - väčší by platil viac menší menej.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Tu sa nejedna o chybu z neporornosti, ale o cielene chybovanie. Firmam sa opati opakovane porusit zakon, lebo pocitaju s nizkou opakujucou sa pokutou. Jedna sa o zamer.
Pri systematickom porusovani legislativy zo strany firmy by pokuty mali byt pre firmu likvidacne.
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

Eventualne by vsetci "akoze zamestnanci" firiem mohli byt rovno statnymi zamestnancami(SOI, danovy urad, sudnictvo,...) a porusovanie legislativy by ani netrebalo systematicky kontrolovat.
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Staci aby sa im pokuta neoplatila.
Jednoducho ak predavam zapalky za 10 centov zo ziskom 1 cent, tak ak "ukradnem" dalsich 10 centov, tak adekvatna pokuta moze byt 1 euro (pri 50% odhaleniach). Nemusi byt 100 000 eur. Ak by boli pokuty take vysoke, tak by tie zapalky nikto nepredaval - alebo by ich predaval za povedzme 10 eur aby sa mu to za to riziko oplatilo, lebo aj neumyselna chyba (ako napriklad strata dokladov pri reklamacii a nevybavenie do 30 dni) je rovnako pokutovatelny preslap...
Odpovedať Hodnotiť:
 

sprosty kupi zle aj bez zavadzania obchodu :D
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

jeden preslap sa da tolerovat...ale ak sa ten dany zavazny preslap opakuje pravidelnema k nemu je tam dalsich 1000 zavaznych preslapov tak uz to nieje 1 chyba==strela pred murom

som tiez zastanca toho ze ak nejaka spolocnost napriek upozorneniam a rozumnemu casovemu intervalu opakuje tie iste chyby,tak pokuta by mala mat takmer likvidacny charakter
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Za nákup dostaneš peniaze ty od nás :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

nie. Normalne staty maju aj pokuty podla vysky prijmu. Lebo dat 300€ pokutu niekomu, co zaraba 5000 mesacne je nic, ale dat to niekomu co ma minimalny plat je mesacny plat.. Cize ked kazdy dostane pokutu 2 mesacne platy, tak si dobre rozmysli, ci priestupok zopakuje alebo nie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/j18
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

A kedy SOI bude davat pokuty politikom?
Ved kazdy z nas vela krat zazil predvolebne sluby... zavadzanie a ked uz su v parlamente, tak nejak sa nic nedeje z toho co sa naslubovalo... defakto je to reklama nie? reklama na kazdom rohu v mestach... co urobime pre Vas.. bla bla... cista reklama a nic z toho :-D
Ja by som ich tiez seckych pokutoval za nekale praktiky a nepravdivo zavadzajuce reklamy a slogany
Odpovedať Známka: 3.7 Hodnotiť:
 

Nemáš u nich nakupovať
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

A von! - politiku poprosim na tupky
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Alza je jeden zo serióznych shopov. Reklamoval som viac krát a raz som dokonca vrátil tovar (do 14 dní bez udania dôvodu) a všetko bez problémov. Spomínam si, že raz ma tam presviedčali na poistenie tovaru, ktoré som vôbec nechcel, ale to je asi jediné negatívum. V mall takí príjemní pri reklamácií neboli. Chápem, že nie každému sa páči robiť mizerný job za minimálku, ale keď na lepšie nemáš, tak to ber a aspoň sa usmievaj. To som si pri tom predavačovi pomyslel, ale nepovedal som mu to. No a najhoršie boli na tom malé obchodíky. Raz som chcel vrátiť telefón (do 14 dní - dôvod - bola to Lumia) a bol to doslova boj.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ja som v poslednej dobe riešil vrátenie tovaru aj v Alze aj v Malle. V oboch prípadoch sa to vyriešilo bez nejakých blbých otázok na počkanie na pobočke. Jediné s čím ma hnevajú nielen títo dvaja sú tzv. akcie, zľavy a podobné marketingové podvody. Takže vždy si porovnávam ceny.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Známy ani nie po roku od kúpy reklamoval phone kvôli problému s displejom a nejaké drobnosti. Nový stál cca 200€, keď ho doniesol na predajňu tak mu ponúkli, že ho od neho "odkúpia" za 100€ (získa kupón v danej hodnote). Nesúhlasil a čakal na vybavenie reklamácie. Na 28. či 29. deň reklamáciu vybavili - reklamácia zamietnutá, drobnosti opravia vrámci záruky ale oprava displeja bola vyčíslená na XY€, či chce aby mu ho opravili. Rozhodol sa teda, že nie, opravu nechce. Na druhý deň mu prišlo vyjadrenie s tým, že reklamáciu uznávajú a vystavili dobropis na 200€. Síce to trvalo, ale nakoniec bol spokojný :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ani mimoriadne dokladnym overovanim u vsetkych znamych sa mi nepodarilo informaciu o spokojnosti potvrdit.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

nechcem aby to vyznelo ze idem alzu hajit alebo co ale co sa eshopu ako takeho tika nema konkurenciu nedelu si daco objednam (co ja chcem alebo potrebujem nie naco ma navadzaju) pondelok si to idem vybrat na predajnu za euricko ta rychlost dorucenia sa mi paci a k tym devastacnym pokutam co tu spominali ste len tolko ze zase by nato doplatili len ty poctivy podnikatelia a nie taketo monopoly (ano,snazim sa podnikat na slovensku) tak ako znie heslo robime to pre ludi to je pravda len skoda ze pre svojich pozdravujem. sory na gramatiku alebo tak ale niesme na hodine slovenciny cya mafia
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ale ma,m konkurenciu a poriadnu, napriklad taky amazon hocico objednam a bud to mam na druhy den doma hoci aj nedela alebo ked je to v prime casti tak to mam dorucene do 2 hodin az do polnoci. Netreba sa trepat ani na pobocku. Alza sa este ma co ucit.
Odpovedať Hodnotiť:
 

amazon kom ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

toho zeleneho alza muzika z reklami z podkutym pisklavym premazovanym hlasom by tiez mohli pokutovat ze zerie ludom nervy
Odpovedať Hodnotiť:
 

V 2016 som mal s alzov zlu skusenost. Od vtedy pouzijem alzu v najhorsom pripade len ako vyhladac ceny.
#1 konto mam vytvorene na email ktory uz neexistuje. Takze ked som vratil tovar tak som musel dobropis poslat z tej email adresy. Musel som tam volat asi 3x
#2 objednaval som vo stvrtok, aj som zaplatil kartou. Prisiel mi email ze balik pride v sobotu. Lenze v nedelu mi prisla sms ze az v pracovny den. V utorok som volal ze kde je balik, zistilo sa ze balik sa im vratil tak mi poslu dobropis. Namietal som, a slubili mi ze me teda balik poslu znovu, neskor sa ujazalo ze sa to neda, a tak mi poslali balik na dobierku a povodnu platbu stornovali.
#3 prevolal som s nimi cca 10 euro. A ccca mesiac stresu

Uz nikdy viac !!!!!

Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

dobreho operatora mas.. ja by som mohol za 10€ volat 250 minut, co je 4,17 hodiny ;) Ale nie to som chcel... poznas ten o majstrovi tesarovi ako sa utne?
Odpovedať Hodnotiť:
 

myslíš ten, ako si utne najprv obe nohy, potom obe ruky, ale napriek tomu sa ti tento "trupík" snaží vysvetliť, že je aj tak najlepší majster tesár?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja som 3x spravyl tu chibu ze som nakupoval v mall to bolo pred 3rokmy. Po 30 dni som ich musel upomenut nech my vratia peniaze lebo dajako zabudli na vynavenie reklamy. Je cudne ze kazdy nadava na nay ze je drahy no tam taketo problemy nemam!!
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár