neprihlásený Sobota, 23. novembra 2024, dnes má meniny Klement
Podľa USA Tesla s autopilotom smrteľnej nehode nemala zabrániť a funguje ako má

Značky: Tesla Motors / TeslabezpečnosťUSA

DSL.sk, 20.1.2017


Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA, National Highway Transportation Safety Administration, vo štvrtok ukončil vyšetrovanie smrteľnej nehody z mája 2016, pri ktorej zomrel vodič vozidla Tesla Model S idúceho so zapnutým autopilot režimom po kolízii s kamiónom.

Podľa svojej správy NHTSA nenašla pochybenie na strane vozidla a jeho samojazdiacich funkcií a fakticky tak zodpovednosť za nebrzdenie pred kolíziou prisudzuje vodičovi Tesly.

V správe zároveň zrejme Teslu žiadnym vážnejším spôsobom nekritizuje a naopak potenciálne zavádzajúcim spôsobom vyzdvihuje bezpečnosť jej samojazdiacich funkcií.

Ako sme informovali v tomto článku, 7. mája na Floride na dvojprúdovej ceste predelenej križovatkou narazila Tesla Model S so zapnutým autopilotom do bieleho kamiónu, ktorý prechádzal cez križovatku kolmo cez pruh Tesly.

Dáta z vozidla podľa správy potvrdili, že v čase kolízie bola Tesla v autopilot režime, systém automatického brzdenia AEB, Automatic Emergency Braking, sa neaktivoval, vodiča vozidlo na potrebu brzdenia neupozorňovalo, vodič sám nebrzdil ani nevykonal žiadnu akciu.

NHTSA v správe bližšie popisuje systém AEB v Tesle. Ten sa spolieha na dáta z kamery aj radaru a začne brzdiť len ak potreba brzdenia vyplýva z dát z oboch subsystémov. Podľa NHTSA ale systém AEB v Tesle v takej situácii, k akej prišlo pri nehode, brzdiť nevie a nemá vedieť, keď je určený primárne na zabránenie nárazom do pred ním idúcich áut. Postavený je na technológii Mobileye EyeQ3 a jeho kamerová časť funguje na princípe porovnávania obrazu s veľkou databázou fotografií zadnej časti rozličných vozidiel. Podľa NHTSA a jej testov aj reálne AEB funguje na rovnakej úrovni ako konkurenčné systémy.

Správa v skratke popisuje aj autopilot režim, ktorý pozostáva z dvoch systémov, TACC, Traffic-Aware Cruise Control, prispôsobujúci rýchlosť situácii, a Autosteer, držiaceho vozidlo v aktuálnom pruhu na základe detekcie pruhov.

Iba v poznámke pod čiarou správa uvádza, že pri zapnutom autopilotovi respektíve špecificky funkcii TACC má systém predchádzať nárazom do stacionárnych objektov, ktorým minimálne v smere jazdy daný kamión takmer bol. V správe ale zrejme neanalyzuje, prečo táto funkčnosť nezafungovala ani ako detailne by mali dodatočné ochrany pred kolíziami v autopilot režime fungovať.

Opakovane ale upozorňuje na informácie Tesly v manuáli pre vodičov, podmienkach používania a čiastočne aj v užívateľskom rozhraní, podľa ktorých sú vodiči povinní aj v autopilot režime sledovať premávku a byť pripravení prevziať kontrolu a ktoré uvádzajú rozličné obmedzenia ich používania. Zo znenia správy tak vyplýva, že zodpovednosť za brzdenie v tejto situácii bola na vodičovi. Vodič podľa správy mal byť schopný vidieť kamión po dobu minimálne sedem sekúnd pred kolíziou, poslednú zaznamenanú akciu ale uskutočnil až niečo menej ako dve minúty pred kolíziou, kedy zvýšil nastavenú rýchlosť automatu na 74 míľ / h, v prepočte cca 119 km / h.

Tesla bola najmä po tejto nehode za autopilota kritizovaná. Organizácia Consumer Reports kritizuje ako spôsob propagácie a označovania funkcií tak skutočnosť, že Tesla dovoľuje minúty nemať ruky na volante aj keď autopilot "nevie v skutočnosti riadiť auto". Nemecko priamo od Tesly požaduje, aby prestala označovať samojazdiace funkcie v jej vozidlách termínom Autopilot.

Správa americkej NHTSA ale americkej automobilke vytýka niečo zrejme len v dvoch bodoch, v jednom prípade jemnou formuláciou a v druhom poznámkou pod čiarou. "Aj keď možno nie sú tak špecifické ako by mohli byť, Tesla poskytuje informácie o limitoch svojho systému v manuáli majiteľa, užívateľskom rozhraní a príslušných upozorneniach a tiež v systéme monitorovania vodiča, ktorého cieľom je pomôcť vodičovi venovať sa riadeniu po celý čas," uvádza v zhodnotení.

V druhom prípade v poznámke pod čiarou v popise autopilota uvádza "NHTSA eviduje, že iné jurisdikcie vyjadrili obavy z používania termínu Autopilot automobilkou Tesla. Táto záležitosť je mimo rozsahu tohto vyšetrovania."

Celkovo tak NHTSA zhodnotila, že návrh samojazdiacich systémov Tesly je v poriadku a v súlade so súčasnými pravidlami, reálne fungujú ako majú, nenesú zodpovednosť za túto nehodu, vodiči si musia čítať kompletné podmienky používania, vedieť o všetkých limitoch systému a stále sa venovať riadeniu.

Tesla tak nemusí podľa výsledkov tohto vyšetrovania uskutočniť žiadnu nápravu.

V správe sa okrem toho uvádza aj údaj, ktorý naznačuje vyššiu bezpečnosť Tesiel s autopilot režimom respektíve špecificky Autosteer režimom. NHTS v správe uvádza graf, kde ukazuje ako pred Autosteer mali Tesly mieru nehodovosti 1.3 nehody na milión prejdených míľ a po Autosteer 0.8 nehody. V texte uvádzajúcom informáciu síce správa hovorí o miere nehodovosti v súvislosti s Autosteer v súvislosti s inštaláciou, až v poznámke pod čiarou úplne explicitne ale vysvetľuje, že uvádzaná miera s Autosteer v skutočnosti nevyjadruje mieru nehodovosti s aktivovaným Autosteer režimom ale iba mieru v čase, keď už bol Autosteer vo vozidle nainštalovaný ale nemusel byť používaný.

Ide tak o mieru nehodovosti z iného časového obdobia ako je miera nehodovosti pred inštaláciou Autosteer, nie je priamo porovnaním miery pri používaní a nepoužívaní Autosteer a hoci môže byť dôsledkom používania Autosteer, nejde o objektívne porovnateľné údaje, nemusí byť dôsledkom používania Autosteer a môže mať iné alebo aj iné príčiny.

Tieto informácie následne ale viaceré médiá interpretovali tak, že používanie autopilota znižuje mieru nehodovosti o 40%.

Správu NHTSA je možné sťahovať na jej stránke (PDF).


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov


Diskusia:
                               
 

skrátka je to shit, autopilot je shit
Odpovedať Známka: -5.3 Hodnotiť:
 

cital si clanok?
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

je uplne jedno akej farby bol kamion auto malo zacat brzdit, shit
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Už teraz je Tesla spoľahlivejšia ako človek! Po novom update HW v tomto roku už ani nehovorím.
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

Už teraz je Tesla spoľahlivejšia ako človek! Po novom update HW v tomto roku už ani nehovorím.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

keby len autopilot, velmi casto aj zivy ludsky pilot, hlavne ak je to zena.
Odpovedať Hodnotiť:
 

vazny precedens.. ked Tesla v samojazdiacom rezime zrazi cloveka, bude za to zodpovedny vodic... Chcem vidiet toho dementa, co si po prvom rozsudku este niekedy zapne samojazdiacu funkciu.
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

Nakolko nutnym predpokladom co i len hypotetickej moznosti aplikacie zakona je svojpravnost, precedens je, minimalne do okamihu priznania obcianskych prav Tesle, zrejme nieco ine.
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

zial, je to asi tak, ako ked nakamerujes zlodeja, pardon, ked nakamerujes neznameho cloveka a potrebujes pomoc s jeho najdenim.
tj, priklad:
1. si majitel restiky a mas foto ktoru das na FB, "pomoc s hladanim zlodeja"
2. si majitel restiky a mas foto ktoru das na FB, "pomoc s hladanim neznameho cloveka"

to 2. je technicky nelegalne, kdezto to druhe legalne. a tak isto asi aj autopilot, vs napr. asistent jazdy..

mozno sa avsak mylim
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

edit: to 1. je technicky nelegalne
Odpovedať Hodnotiť:
 

no ano, nie je v pohode tam priamo uviest, ze sa jedna o zlodeja. nebol odsudeny, nevieme ci je to zlodej.
kludne si to mohol byt ty, majitel restiky a v takom pripade to nie je zlodej, ale pachatel poistneho podvodu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

jedna vec je stroj a druha realita.. robotom, stroju, HW a SW je jedno (no OK, HW asi nie, ale SW sa da zreinkarnovat), ked sa znici..
ja ti nevim karle, videl si BS Galactica ? Asi ano, ci sa mylim ? Cyborg vs clovek..
ja ako clovek si proste UVEDOMUJEM, ze staci aj len jedna chybicka, ktora MNA osobne moze stat zivot, a HW/SW tiez, ale to je asi jedno nie ?
proste nedokazem uchopit, ako moze niekto zverit svoj zivot do ruk technicke.. uz len praobycajne brzdy su priklad - veris im natolko, aby si im zveril zivot? ja pri kazdom brzdeni pocitam s tym, ze mozu prasknut. pricom ich servisujem a nikdy nebrzdim zhurta (start v meste = brzdenie pozvolna, ale rupnut to moze aj napriek tomu na dialnici)
to iste defekt.
verit autopilotovi, v akejkolvek verzii, beta gamma delta zetta.. tesla.. je tak trochu na hrane a tanec so smrtou, osobne si myslim.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

nestras, to je v tejto diskusii niekto kto nevidel BS Galactica? A aj tam sa cyloni "bali smrti" zomriet boli ochotni iba preto, ze vzapati ozili s rovnakymi spomienkami na ressurection ship. No ked im ju znicili, uz to bolo o inom.. hm?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

vzdy, ked ides po nie stopercentne rovnej ceste rychlejsie, nez nejakych 20-30 kmph, tak zverujes svoj zivot do ruk brzdam.
ked nastupujes ddo vytahu, zverujes svoj zivot lanam, pocitacu co to ovlada a inej technike.
ked prechadzas na zelenu, zverujes svoj zivot semaforu, ktory (snad) nedal zelenu aj niekomu inemu kto ti krizuje cestu.
ked das telefon k uchu, zverujes svoj zivot do ruk li-pol baterii, ktora (snad) neexploduje.


denno denne zverujes svoj zivot do ruk technike, cisto kvoli pohodlnosti (aby si nemusel pisat telegram, aby si tych 20 poschodi nesiel peso a pod).
ale pride technologia, ktora aj ked nie je dokonala a bude robit chyby, bude ich robit ovela menej nez ludia a zrazu sa ti to prieci.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ale dobre no, stat sa to moze aj clovekovi (a stava sa castejsie zrejme), hlavne stroj nepodlieha emociam, ked vidi zakrutu a pokial vyslovene nie je naprogramovany na "take me to heaven" styl jazdy, tak nepojde za hranice..
sam fandim autopilotom, ale som dost bojko na to, aby som im zveril moj zivot a zivot posadky, aspon zatial.. (a pokial tam nebude 100% autopilotovanych vozidiel)
stret so zverou napr by stroj zvladol lepsie, doviddel by dalej, ze sa nieco blizi k drahe.
je mi toho cloveka luto, bez ohladu na cokolvek, proste bol to zivot a nie cislo v statistike..

a zial, obavam sa ze stret s chodcom este len bude nasledovat.. ale aky je liek? zostat doma ? kedysi ludia umierali ajpre banalnejsie nehody (neumyselne, nepredvidatelne).. kopec zlych diagnostik od lekara a zlej liecby, liekov ako je aspirin..

tesla ma na svedomi 1 ci zopar obeti a upaluju ju.. neviem no..
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

a napr. take ABS je asistent brzdenia, kazdy to vie, ze same to nezabrzdi ty musis slapat na brzdu a ma to svoje limiti hlavne na lade. Naopak Tesla ma autopilota - autopilot soferuje brzdi pridava udrzuje na stopku zastane.. autopilot. Ak autopilot nevidi kamion, tak to je napicu autopilot a zodpovedny je jednoznacne vyrobca!!! Luxusne auta uz davno maju funkciu, ze zastane aby si nezrazil chodcu ked nebrzdis ty (neviem ako sa to vola a nechce sa mi to hladat) napr. volva to maju, tu auto nevidelo K A M I O N, nieze cloveka, KAMION taaaaaaky veeeeeeeelkyyyyyyy. Cize ked to nabuduce zrazi cloveka, zodpovedny bude vodic. to povedal sud. Nie Tesla Motors, nie prof. ing. Elon Musk, Csc, sofer.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

tesla ma v manuali napisane ze autopilot ma problemy rozozznat objekt ktory stoji a zrazu sa pred nim objavi. Je to svetoznama vec, to ze ten clovek nedaval na krizovatke pozor, pretoze tam je sanca na takuto situaciu omnoho vyssia ako bezne na ceste je jeho problem.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

tak potom ako rozozna zavoru alebo taky ten maly stlp co je na pesich zonach. To bude ignorovat a nabura? Musk by mal dostat pokutu, ze robi z vodicov betatesterov, pekne to mali testovat vo firme a medzi ludi to pustit az ked to bude koser. Tak ako gugel.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

faktom ale je, ze chodec by bola NAHODNA OBET, co je prsuer, lebo nemoze niekto byt obetou len z dovodu, ze bola na zlom mieste v zlom case, to nie je fer..
to je akasi dan za nazivanie v komunite.. chybou niekoho zaplatim hoci aj zivotom..
Odpovedať Hodnotiť:
 

Denne stovky ľudí umierajú chybou druhých, čo si z Marsu?
Odpovedať Hodnotiť:
 

no vsetko by bolo v poriadku, keby tesla nepropagovala tu funkciu ako autopilota
to, ze v manuali na strane 743 napise, ze ake ma ten ich "autopilot" obmedzenia je bezpredmetne, lebo manualy nikto necita a keby aj cital, tak si to precita raz, ale tu reklamu kde to nazyvali autopilot videl desiatky mozno stovky krat tak je jasne co tam prevazi
Odpovedať Známka: -5.5 Hodnotiť:
 

OK, súhlasím, že ten názov je zavádzajúci. Ale aj tak nechápem niektorých ľudí, ktorí nepoužívajú zdravý rozum. Hlavne v prípade, keď je všetkým úplne jasné, že marketing v 99% propaguje polopravdy. Je to smutné ale je to tak. A ak si ten človek nezistil ako funguje zariadenie, na ktorom závisí jeho život, tak to naozaj nikdy nepochopím.
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

manuál nečíta len blbý čávo čo si myslí, že všetkému rozumie
nevravím že treba čítať každý manuál aj od rádia ale keď si kúpin stroj/nástroj za niekoľko tisíc eur so desiatkami alebo stovkami funkcií a možností tak si ten manuál preštuduje
a by si sa čudoval koľko zaujímavých veci sa tam dá dozvedieť - najmä ohľadom nových, vedlajších a doplkových funkcií (ako autopilot)
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

ty si precital manual ku vsetkemu co si kupil? :)
tak to silno pochybujem
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Moje rádio nejde 119km/h po diaľnici.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Autoradio by mohlo..
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

vo vsetkych dopravnych prostriedkoch sa funkcie, ktore automaticky zasahuju do riadenia volaju "autopilot" a to bez ohladu na moznosti zasahu do riadenia. Napr. na mensich lodiach je bezny autopilot, ktory dokaze len v obmedzenom rozsahu zasahovat do nastavenia kormidla. Cize ak nastavis kurz na inu lod, alebo pevninu, tak sa proste vyburas. To iste lietadla ... vsade inde je ten nazov vpohode, ale ked niekto da tu funkciu do auta, tak zrazu sa idu vsetci posrat z toho pomenovania ... z mojho pohladu je to spravny nazov, a to ze to ludia nevedia pouzivat, neni problem nazvu, ale pristupu ludi ... nebudeme predsa zakazovat vidlicku, len preto, ze si s nou uz nie malo ludi vypichlo oko ...
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Morská, aj letecká premávka obvykle nieje zrovnateľná s tou cestnou.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Jake neni zrovnateľná? Rozdiel neni "obvykle" presne jedna dimenzia?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

4
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Presne tak. Konkrétna hodnota odpovede má síce výrazný vplyv na eventualitu súcnosti zrovnateľnosti pri vykle, ale pri obvykle je priekazne dostatočne postačujúcim už jej samotné jestvovanie.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

nieje to spravny nazov, ved aj ta sprava konstatujem, ze je to minimalne zavadzajuce
v nemecku to uz pouzivat nemozu

ina auta, ktore maju podobne funkcie to neprezentuju ako autopilota, ale ako asistecne funkcie a to je ku.va rozdiel
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

asistenctne funkcie su take, ktore len pipaju / blikaju, alebo inac upozornuju na stav, ktory sa im nepaci ... napr svetielko v zrkadle, ak tam mas auto, alebo zatrasenie volantu, ak opustas pruh a podobne ...

autopilot funkcie su tie, ktore aktivne zasahuju do riadenia. Udrziavanie rychlosti, udrziavajie kurzu / stopy / pruhu ...

toto je "industry standard" a s tym nic nespravis. Ked mam pravdu povedat, tak "ine auta" s takymi funkciami ako tesla som nevidel, takze sa ani necudujem, ze tomu nedavaju take meno ...

... a co sa tyka nemacka. Ide len o hlupy precedens. Roky sa v lietadlach a lodiach nazyvaju znacne horsie systemy autopilot a nikomu to nevadilo, teraz zrazu je to zle ... to mi pride presne ako snaha zakazat ten "segway" bez riaditiek (howerboard, ci ako to volaju), aj napriek tomu, ze sposobuje menej zraneni ako bezny bicykel
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

si na omyle, aj ine auta maju podobne funkcie ako tesla
maju adaptivny tempomat, maju udrzovanie auta vjazdnom pruhu,... a nevolaju to autopilot funkcie

ano ziadna velka automobilka sa este neodvazila verejne nasadit tolko funkcii ako tesla, ale to je tym, ze oni nemusia nasadzovat beta verzie aby zaujali a vzhladom na objemy aut ktore predavaju tak si nemozu dovolit ist do takeho rizika, ze nasadia nieco neodskusane
na zabehnute automobilky sa hladi inak ako na teslu
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Neni mozne. Ide o to, ze tempomat udrzuje sviznu jazdu bez stupania na plyn a autopilot je zlozite zariadenie ktore dokaze niekedy aj pristat ak pilot odpadne alebo sa ine stane za kokpitom nemoze soferovat aeroplan. To su rozdielne veci a nemiesat hrusky s jablkami.
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

autopilot u lietadla je x krat blbsi ako autopilot v tesle, resp. v nejakom inom "samojazdiacom" aute. Autopilot v tesle sa snazi vyhnut kolizii, reaguje na premavku, tj. nevrazi do auta pred tebou, no az na tento pripad, pri prechadzani z pruhu do prihu nezramuje auto vo vedlajsom pruhu, no aj napriek tymto schopnostiam ho zakazu nazyvat autopilot. Naproti tomu taky autopilot v lietadle sa tak nazyva od kedy vznikol a je to pritom len blby softver ktory dokaze drzat akurat tak vysku, smer a rychlost. Ked je pilot blbec a nastavi niku letovu hladinu na ktorej skor ci neskor vrazi do hory tak autopilot sa jej neuhne, iba ho bude upozornovat na koliziu, no aj napriek tomu sa mu moze hovorit autopilot
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

tak potom aj tempomat je autopilot. Sam pridava a ubera plyn ako uzna za vhodne = zasahuje do riadenia. Autopilot. A predsa nikoho nenapadlo, ze to bude namiesto neho soferovat auto. Teslovsky autopiolt priamo soferuje auto, otaca volantom, zastane na stopke, znizi rychlost 60tke atd. Ze nevidi velky tucny kamion je chyba firmy Tesla, a presne ona ma byt za tento incident zodpovedna. Zial zda sa, ze ani v buducich incidentoch zodpovedna nebude, takze kto ma trochu rozumu, tuto funkciu zapinat nebude.
Odpovedať Známka: -5.3 Hodnotiť:
 

Ano, autopilot v mode udrziavania rychlosti. V aute sa to tak bezne nenazyva, lebo to ani inu vec nezvlada :)

skus si pohladat niekolko incidentov ohladom tempomatu ... ako priklad chlapika, co si siel v karavane spravit na dialnici kavu ... alebo "mamicku", co na dialnici isla skontrolovat dozadu svoje dieta, lebo plakalo.

Tesla za ten incident neni zodpovedna. Za vozidlo je zodpovedny vodic, bez ohladu na to, ake autopilot funkcie ma zapnute. Presne tak je to aj na lodiach a v lietadlach. Na autopilote si kormidelnik / pilot vyberie, ktore funkcie chce nechat ovladat automat, ale za celu lod / lietadlo stale zodpoveda kapitan a musi sledovat co sa deje. Presne toto je aj v aute. Kedykolvek moze vypovedat nejaky senzor a auto proste nemusi vidiet co sa deje a spravne reagovat. Od toho je tam vodic aby prevzal kontrolu a skorigoval jazdu ...

... aj ked mas len radarovy tempomat, tak to bude stale tvoja chyba, ak narazis zozadu do auta pred tebou.
Odpovedať Známka: 6.9 Hodnotiť:
 

tak potom je funkcia autopilota v akomkolvek aute bezpredmetna a nebudem ju pouzivat
Odpovedať Hodnotiť:
 

Potom si blbec :)
Jednoducha logika. Pouzijem ten system, ktory je bezpecnejsi. Ak je bezpecnejsi system "ja manualne soferujem", pouzijem ten. Ale kedze je zname, ze tento system ma svoju chybovost (viz kazdy den spravy stella centrum a pod), tak ho zrovnam s inym chybovym systemom - autopilotom od tesli. Ak je ten lepsi, pouzijem ten lebo nebudem predsa bezdovodne zvysovat riziko mojho umrtia. Tak je to jednoduche ;)
(ina vec je radost z jazdy a pod kde "manualne" ovladanie plne chapem a ide o inu situaciu)

ps. Ako racionalne zmyslajuci clovek ale pouzijem "oba" systemi na dodatocne znizenie nehodovosti v oboch pripadoch - a to sa tu nestalo (hoci v manuali to bolo tak explicitne prikazane - t.z. ze sice chybu ozaj spravila tesla, ale zodpovednost si nesie vodic, nakolko hrubo nedodrzal manual k pouzitiu pristroja = byt pripraveny kedykolvek prebrat kontrolu nad vozidlom).
Lebo to uz potom fakt mozes pokutovat motorovu pilu ze sa automaticky nezastavi pokial ides zastavovat retaz rukami ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

k pile:
https://www.youtube.com/watch?v=eiYoBbEZwlk
si to natoc do 1:44, mohol som najst aj lepsie video, toto bolo uplne prve.

k autopilotovi:
ak som za nieco zodpovedny, tak to chcem robit ja, a nedam to spravit niekomu inemu. Ked to robi niekto iny, nie ja, tak je za to zodpovedny on.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Lenze to je to.
Ty mas byt stale pripraveny prebrat soferovanie. Toto ti len pomaha v "beznych" situaciach. Podobne ako napriklad stierac co sa spusti sam za dazda - alebo tematicky blizsie, lodny/letecky autopilot ktory len drzi rovnake smerovanie.

Ked raz vytvoria plne autonomny system - kde nemusis prebrat v pripade potreby soferovanie (a teda si napriklad aj v takom aute mozes pokojne vypit), potom s tebou suhlasim a automobilka si ma niest aj dosledky za nehody podobne ako lietadla pri ich havariach.
Odpovedať Hodnotiť:
 

a fakt

In November 2000, Mr. Grazinski purchased a brand new 32 foot Winnebago motor home. On his first trip home, having joined the freeway, he set the cruise control at 70 mph and calmly left the drivers seat to go into the back and make himself a cup of coffee. Not surprisingly, the Winnie left the freeway, crashed and overturned. Mr. Grazinski sued Winnebago for not advising him in the handbook that he could not actually do this. He was awarded $1,750,000 plus a new Winnebago.

http://www.snopes.com/legal/lawsuits.asp
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pri kazdom tak ti vypise uzpornenie ze je to beta verzia.
https://www.youtube.com/watch?v=QOdX81Vy2GM
A musis potvrdit ze s tym suhlasis. Cize preto je vodic vzdy zodpovedny za havariu, aj v rezime autopilota.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

do auta nepatria beta verzie
bud to mas vychytane a postavis sa za to, ale to tam nedaj a neprenasaj takto pokrytecky zodpovednost na druhych

musk chcel byt vynimocny tak to propagoval ako autopilota

Odpovedať Známka: -6.5 Hodnotiť:
 

To je tvoj nazor, zjavne ale nie nazor zakaznikov ktori to auto maju a autopilota pouzivaju na vlastne riziko.
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

ked su sprosti, tak co uz :)
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

prosm vysvetli nam, preco mas prave ty rozhodovat o tom kto je a kto nie je sprosti? Mas na to daku skolu, alebo daku prirucku podla ktorej postupujes? Alebo je to len take, mam taky pocit...?

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Lebo nekladie zbytocne otazky a najma nepotrebuje dostat vysvetlenie.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

mne sa ten autosteer paci. kto si to nevyskusal nech drzi usta. pouzival by som to kazdy den na dialnici ako nic.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Tvoj problém. Postni si to do statusu a deň bude krajší
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Nastavit si 120km/h, ked moze ist cez cestu krizom kamion ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nepravdu vravíš pán kolega. 119km/h mal nastavené. Je tu určitá pravdepodobnosť, že ak by mal nastavenú rýchlosť 120km/h by sa nehoda neudiala.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Dufam, ze aspon stihli zachytit alebo odoslat trenovacie data pre machine learning. Tak by v ich obrovskej databaze neboli len zadky aut, ale aj zabijacky kamion rutiaci sa sprava/zlava.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Akosi som nepochopil...Tesla cielene NEMALA zabrániť nehode, alebo len NEMOHLA?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Presne podla poistnej zmluvy vodica.
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

V nasich podmienkach je mozne pripojistenie, ci uz proti kradezi batozin, zivelnych pohrom, poruchy elektrospotrebicov a tiez na nezavinene akcie sposobene v ramci vykonu svojho povolania. To znamena, ze ak niekto napriklad pokazi pocitac v robote nezavinene, tak sa mu nestrhne z vyplaty.
Odpovedať Hodnotiť:
 

"ak niekto napriklad pokazi pocitac v robote nezavinene", moze sa to strhnut z vyplaty jedine tak nadriadenemu, ale bez ohladu na poistenie, pripojistenie, ci pripojistenie pripojistenia,..., je zamestnanec bez menezerskych kompetencii apriori z obliga.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Pozrite aj ked je to smutne lebo "vodič" umrel. Tak tato nehoda prispeje k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky. Tesla dáta z nehody musí mať keďže bola aj v správe krásne opísaná. Už je to len na technikoch a programátoroch aby danú situáciu zaradili do systému a už sa to nikdy neopakovalo.

Aj letecká doprava si prešla veľa tragédiami kým dosiahla úroveň svojej bezpečnosti.

Porovnávať tento systém s inými ako sú na lodiach a v lietadlách je hlúposť. Cestná premávka je komplikovanejšia a hustejšia ako námorná či letecká. Mimo to systémy u lietadiel sú vyvíjané desaťročia a námorné vedia len držať loď na kurze z bodu A do bodu B prípadne bodu C atď. Tie námorné nevedia zabrániť kolízií lebo nemajú žiadne senzory.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No ale problem je, ze na to aby si vytrenoval machine-learning system (co autopilot je), potrebujes idealne tisice examplov.

Ale ano, suhlasim s tebou, musi si to prejst porodnymi bolestami, budu umierat ludia. Ale idealne by som nechcel byt medzi nimi. Preto treba pockat este vela rokov, kym pride tzv. prime time pre samojazdiace auta.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Som veľký nadšenec modernej techniky a v mnohom ju využívam a používam. Avšak odmietam náhradu zodpovednosti a zdravého rozumu technikou.
ABS - ok (keď už to neide vypnúť)
Automatická prevodovka? - ok (do MHD autobusu, blondínkam a neschopným vodičom)
ASR, ESC - (celkom neschopným vodičom-vodičkám)
Autopilot - lietadlám, va automobile to buď nemá čo hľadať - alebo to "má právo" dať výstrahu.
Nič viac.
Odpovedať Známka: -8.5 Hodnotiť:
 

automaticka prevodovka je o komforte, nie o neschopnosti. Na to prides, ked vyrasties. To iste dalsi asistenti. Ked to nevies vyuzit, aspon svoju neschopnost nepovysuj na nieco viac.
Ci tiez series doma do latriny? Ved splachovaci hajzel je len pre neschopnych, co si nevedia vykopat dalsiu jamu/ alebo raz za 2 roky tie hovna nevie nalozit na vlecku a ist ich vykydat na pole.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Ja by som vsetky tie autopiloty zakazala.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:

Pridať komentár