Program AlphaGo od spoločnosti DeepMind patriacej Google definitívne zvíťazil v súboji s najlepším ľudským hráčom Lee Sedolom v hre Go, keď po treťom zápase z piatich vedie 3:0.
Po devätnástich rokoch od prekonania ľudí v šachu, keď v roku 1997 vyhral IBM Deep Blue v súboji s najlepším šachistom Gary Kasparovom, tak teraz prichádza dominancia počítačov aj v pre ne náročnejšej hre Go.
V staročínskej hre Go dvaja hráči striedavo umiestňujú svoje kamene na hraciu plochu rozmerov až 19 x 19 a snažia sa ohraničiť čo najväčšiu plochu. Vďaka jednoduchým pravidlám a veľkej hracej ploche má hra veľmi veľké množstvo stavov a priebehov a v silách súčasných superpočítačov tak nie je hrať hru na profesionálnej úrovni analyzovaním všetkých možných stavov a vývoja hry.
Donedávna počítače na najlepších ľudských hráčov v Go kvôli tomu zďaleka nestačili. To sa zmenilo až s programom AlphaGo, ktorý používa techniky oboru informatiky označovaného umelá inteligencia. Program konkrétne využíva inteligentné prehľadávanie stromu možností najmä ale kombinované s neurónovými sieťami.
AlphaGo vyžaduje veľký výpočtový výkon, konkrétne hodnoty tvorcovia ale neuvádzajú. Softvér beží na Google Cloud Platforme.
Predstavenie AlphaGo (video: DeepMind / Google)
Neurónové siete AlphaGo majú dvanásť úrovní. Neurónové siete sú technológia emulujúca funkciu mozgu človeka respektíve siete poprepájaných neurónov, u ktorej sa vstup pretransformováva na výstup spracovaním sieťou uzlov komunikujúcich rovnakým spôsobom ako neuróny.
Neurónové siete sa explicitne neprogramujú, kľúčovým pri ich konštrukcii okrem návrhu prispôsobenia na konkrétny problém je natrénovanie na veľkom množstve vstupov a známych výstupov. Pre viaceré komplexné problémy sú efektívnejším riešením ako deterministické programovanie.
Siete AlphaGo majú spolu milióny prepojení. Jedna neurónová sieť vyberá ďalší ťah, ďalšia je určená pre predpovedanie víťaza hry. Siete boli najskôr natrénované na 30 miliónoch ťahov z hier najlepších ľudských hráčov, po čom dokázali navrhnúť rovnaký ťah ako hráč v 57% prípadov. Ďalej sa softvér AlphaGo zlepšil hraním sám so sebou.
Po natrénovaní najskôr Google zorganizoval turnaj medzi počítačovými algoritmami, v ktorom AlphaGo z 500 hier vyhral všetky okrem jednej. Následne v októbri zorganizoval zápas proti trojnásobnému majstrovi Európy Fan Huiov, v ktorom AlphaGo vyhral 5:0.
Na základe analýzy hry AlphaGo v októbrovom zápase proti Huiovi odhadoval Sedol v súboji s AlphaGo svoje hladké víťazstvo 5:0 alebo 4:1. Od októbra teda zrejme prišlo u AlphaGo k ďalšiemu zlepšeniu, ako bolo dosiahnuté Google zatiaľ neinformoval.
Súboj AlphaGo a Sedola bude pokračovať aj zvyšnými dvomi zápasmi, ktoré sa odohrajú v nedeľu a utorok. Začínajú o 5:00 nášho stredoeurópskeho času, priamy prenos z nich je možné sledovať na YouTube.
hlavne je otazne ci za tym googlackym cloudom su fakt len hole stroje, alebo milion outsorcovanych indov a cinanov dobrych v tej hre, ktori medzi sebou hlasuju o najlepsi mozny tah v danej situacii :D
Tak moment, umela inteligencia sice vyhrala v Go so svetovym sampionom, to este vobec neznamena, ze porazila nas vsetkych. Staci ju odstavit od elektriky a vlada ludi moze pokracovat :)
Re: Tak monument
Od: syntaxterrorX
|
Pridané:
12.3.2016 15:16
Odstavením iba na jednej strane sa vláda vplyvom podvedomia zredukuje na jednoúčelovú snahu o elimináciu hrozby možného odstavenia aj na jej, čím sa eventuálne pokračovanie stáva začiatkom aktivity, hodnotenie úspešnosti priebehu ktorej je primárne založené na meraní kvality a množstva exkrementov.
Re: Tak monument
Od: Emeric
|
Pridané:
14.3.2016 8:56
Presne tak ja tiež. Podľa mňa je to Alpha Go prispôsobený na DSL.sk. Pravdepodobne ho natrénovali na tisíckach ak nie stovkách tisíc diskusií z DSL.sk, preto je to taký "dobrý" kokot :)
Re: Tak monument
Od: syntaxterrorX
|
Pridané:
14.3.2016 9:18
Získanie takto popisovenej úrovne skillu je overiteľné možné výhradne na mítingoch s účasťou menežmentu nadnárodných spoločností v úlohe podriadeného či psychicky podobne náročnou činnosťou, akou je napríklad starostlivosť o duševne postihnutých pacientov, čo zapájanie sa do tunajších diskusií nijako nevylučuje.
Re: Tak moment
Od: _lacike
|
Pridané:
12.3.2016 22:11
skurvene umele inteligencie, kurva vy zhorite do rana! ojebem vas kyselinou! ja mam benzin pripraveny! zajebem plyn! ja odjebem ten plyn, cely labak bude hore picou, vsak vy uvidite, ja vam dam, az sa vam bude z pici kurit!
pokial tomu ale dobre rozumiem, tak od nadvlady compov nad ludmi je este daleko, nie ? Takuto umelu inteligenciu bolo treba asi celkom dlho "skolit" pre jeden konkretny typ problemu a zatial napr este nehrozi, zeby sa masina vedela sama vyskolit (ok, proces nachadzania spojeni je automaticky, ale clovek stale musi dodat sadu problemov a prisluchajucich rieseni), to bude asi dalsi krok kedy sa treba zacat bat :P
Re: ako to vlastnenie
Od: syntaxterrorX
|
Pridané:
12.3.2016 18:03
Eventuálne ani nie tak ešte ako už, nakoľko samostatným učením, nie vyškolením, riešenia jedného problému, je dodávanie sady možné premietnuť/redukovať na proces nachádzania spojení, pričom súčasne ním prebieha aj realizácia samotného odvodenia možnosti premietania.
Neviem podrobnosti, ale vraj sa naucila hrat go. Takato UI moze byt neporazitelny hrac, ale o pravidlach hry nic nevie. Zaujimalo by ma ci je sanca, ze urobi nejaky nepovoleny tah.
Nepovoleny tah urcite nie (to by bol bug). A nenaucila sa to hrat sama, naucili (nakodili) to programatori. Co to robi je, ze sa to vie zdokonalit, zvacsuje si to svoje databazy a upravuje jednotlive vahy pri rozhodovani.
Ked je niekto N nasobne inteligentnejsi ako Ty, tak Ta zmanipuluje ako chce, jednoduchym podsuvanim informacii, ziadne koncatiny nepotrebuje. Okrem toho zabudas, ze v tej dobe uz budu pocitace riadit skoro vsetko.
Eventuálne je to znamenie o zmene jazdného pruhu, určujúce začiatok predbiehania či pripájania do priebežného pruhu, hodnotenie morálnych kvalít ktorého závisí výhradne od osobného presvedčenia pozorovateľa.
Už je výsledok 3:1 pre Alphago. Lee Sedol vyhral aspoň jedno kolo, možno sa nestane celkovým víťazom, ale je to malé svetielko nádeje, že ešte vieme s umelou inteligenciou vybabrať! Keby vytvorili tím najlepších ľudských hráčov sveta ktorí by súťažili spoločnými silami proti Alphago a vždy by zvolili spoločný ťah ktorý by celý tím považoval za najlepší v danom okamihu, myslím že by ľudia proti Alphago mali väčší úspech. Nie nadarmo sa vraví, že viac hláv, viac rozumu!
- AlphaGo nebolo trenovane proti Lee Sedolovi
- AlphaGo bolo natrenovane z internetovych zapasov vacsinou amaterskych hracov
- AlphaGo je pocas vsetkych piatich zapasov rovnake
Takze keby bolo trenovane zo zapasov profesionalov a po kazdom zapase by nechali AplhaGo este trenovat sam proti sebe, tak by nebolo sance, aby to Lee Sedol dal. To ale nie je ich zamer. Islo im o to, aby AlphaGo bolo porazene a nasli nedostatky.
Celkom zaujimavy by mohol byt zapas dvoch AlphaGo proti sebe s roznymi stupnami naucenia. Napriklad to co hralo proti Sedolovi voci takemu, co proti nemu nehralo...
1: "- AlphaGo je pocas vsetkych piatich zapasov rovnake"
2: "Napriklad to co hralo proti Sedolovi voci takemu, co proti nemu nehralo..."
Ak plati vyrok c.1, tak potom vyrok c.2 ponuka stav ktory je sporny a nezrealizovatelny kedze vyrok c.1 by zarucoval ze Alphago svoje schopnosti pocas vsetkych 5 zapasov nezlepsovalo na zaklade hrania proti Sedolovi.
3: "- AlphaGo nebolo trenovane proti Lee Sedolovi"
4: "- AlphaGo bolo natrenovane z internetovych zapasov vacsinou amaterskych hracov"
Vyrok c.3 je iba spekulacia pretoze vyrok c.4 zarucuje moznost ze medzi anonymnymi hracmi na internete sa objavil aj Sedol a Alphago sa tak mohlo skutocne zlepsit aj hrou proti Sedolovi este pred samotnym zapasom proti nemu a teda vyrok c.3 by stratil platnost. Vzhladom k anonymite hracov na internete sa pritomnost Sedola v internetovej hre neda ani potvrdit ale ani vylucit.