V noci na zajtra začne prvý súboj v staročínskej hre Go medzi najlepším ľudským hráčom a programom, v ktorom má po prvýkrát šancu uspieť program.
Ako sme informovali už v januári, v noci totiž prvým zápasom štartuje päťzápasový súboj medzi programom AlphaGo od spoločnosti DeepMind patriacej Google a Juhokórejčanom Lee Sedolom, v posledných rokoch považovaným za najlepšieho ľudského hráča.
V hre Go dvaja hráči striedavo umiestňujú svoje kamene na hraciu plochu rozmerov až 19 x 19 a snažia sa ohraničiť čo najväčšiu plochu. Vďaka jednoduchým pravidlám a veľkej hracej ploche má hra veľmi veľké množstvo stavov a priebehov a v silách súčasných superpočítačov tak nie je hrať hru na profesionálnej úrovni analyzovaním všetkých možných stavov a vývoja hry.
Donedávna počítače na najlepších ľudských hráčov v Go kvôli tomu zďaleka nestačili. To sa zmenilo až s programom AlphaGo, ktorý používa techniky oboru informatiky označovaného umelá inteligencia. Ako sme detailne informovali v tomto článku, v októbri AlphaGo ako vôbec prvý program v histórii porazil v Go profesionálneho hráča.
Program využíva inteligentné prehľadávanie stromu možností najmä ale kombinované s neurónovými sieťami.
V októbri v stretnutí s trojnásobným majstrom Európy Fan Huiom vyhral AlphaGo jasným výsledkom 5:0 na zápasy. Sedol, najlepší súčasný hráč, si verí a po analýze hry AlphaGo v októbrovom zápase odhadol výsledok svojho zápasu na 5:0 alebo 4:1 vo svoj prospech.
Predstavenie AlphaGo (video: DeepMind / Google)
AlphaGo vyžaduje veľký výpočtový výkon, konkrétne hodnoty tvorcovia ale neuvádzajú. Softvér beží na Google Cloud Platforme.
Neurónové siete AlphaGo majú dvanásť úrovní. Neurónové siete sú technológia emulujúca funkciu mozgu človeka respektíve siete poprepájaných neurónov, u ktorej sa vstup pretransformováva na výstup spracovaním sieťou uzlov komunikujúcich rovnakým spôsobom ako neuróny.
Neurónové siete sa explicitne neprogramujú, kľúčovým pri ich konštrukcii okrem návrhu prispôsobenia na konkrétny problém je natrénovanie na veľkom množstve vstupov a známych výstupov. Pre viaceré komplexné problémy sú efektívnejším riešením ako deterministické programovanie.
Priamy prenos z prvého zápasu medzi AlphaGo a Sedolom (video: DeepMind / Google)
Siete AlphaGo mali spolu milióny prepojení. Jedna neurónová sieť vyberá ďalší ťah, ďalšia je určená pre predpovedanie víťaza hry. Siete boli najskôr natrénované na 30 miliónoch ťahov z hier najlepších ľudských hráčov, po čom dokázali navrhnúť rovnaký ťah ako hráč v 57% prípadov. Ďalej sa softvér AlphaGo zlepšil hraním sám so sebou.
Po natrénovaní najskôr Google zorganizoval turnaj medzi počítačovými algoritmami, v ktorom AlphaGo z 500 hier vyhral všetky okrem jednej. Následne v októbri zorganizoval zápas proti Huiovi.
Súboj so Sedolom sa hrá v Soule, jednotlivé zápasy sú na programe v stredu 9. marca, štvrtok, sobotu, nedeľu a utorok 15. marca. Začínajú vždy o 13:00 miestneho času, teda o 5:00 nášho stredoeurópskeho času. Odhadované trvanie jednotlivých zápasov vzhľadom na použité pravidlá bude štyri až päť hodín. Zo všetkých zápasov bude prinášaný priamy prenos na YouTube.
Fandím férovej hre, preto so zverejnením preferencií počkám na vyrovnanie podmienok súboja vypnutím prúdu a prívodu kyslíka na zodpovedajúcich stranách.
Od DeepBlue (superpocitac, ktory porazil v sachu Gasparova) by musel byt tento v hrubej sile silnejsi 10^600 krat a taky pocitac ludstvo nema. Preto sa Google spolieha na neuronove siete v kombinacii s metodou Monte Carlo (ta sa vyuzivala aj pri vyvoji jadrovych zbrani). Sumasumarum, v hrubej sile nemame nato porazit cloveka, ak to dokazu neuronove siete tak je to spravna cesta vyvoja.
Veru, clovekovi nerobi problem faktorizacia sucinu dvoch velkych prvocisel hrubou silou mozgu. Kde sa tie CPUcka hrabu. Fuck, z hlavy ti vysypem desat sestnastmestnych prvocisel, ktore som hrubou silou vypocital, kym som pisal tento prispevok.
DeepBlue bol akurat pekny marketingovy tah a vzhladom na vykon a uzku hw, sw specializaciu len na sach pekny fail, ved s nim si vytrel rit Fritz na bezne dostupnom vtedajsom hw.
Zlom cca nastal v roku 2005, ked enginy zacali byt lepsie ako ludia a porazat ich.
Dnesne enginy maju na "obycajnych" i7 ELO ratingy okolo 3300+, ovela viac ako najlepsi svetovi hraci sachu a sachovi GM uz ani proti pocitacom nehraju dlhe roky, lebo je to bezvyznamne.
Cize suma sumarum, ak sa zapracuje na kode, aj "bezny pc" v horizonte 10 rokov bude schopny porazat najlepsich ludskych hracov.
Re: Googlebot
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
9.3.2016 11:28
to ma napadlo okamzite, ale 99 bitov (99 ciferne cislo v dvojkovej sustave) z toho prikladu nadomnou (s prvou nulou, bez nej 98 bitov) mi velky zmysel prave pre tuto pricinu nedava, chyba mi tam predtym vpredu este dalsich napr. 29 alebo 157 nul :)
To hej. Ale on to nepočítal. A zrejme má 99-bitový procesor. Na celú 100-ku už nezvýšilo.
:-)
Ty si sa principiálne spýtal, ja som pricnipiálne odpovedal.
Pred 25 rokmi by som aj ja fandil CPU a nejakému počítaču...
Dnes určite nie. Tento typ "pokroku" nás raz zloží na kolená...
Nikto normálny si nemôže priať, aby ho prešťali stroje!
Osobne si myslím, že počítač nikdy nebude reálne lepší ako človek. Ale zdokonalovať ich aby robili mnohé veci za nás je výhodné. Ľudia sa potom môžu kreatívne zaoberať zas niečím hlbším a zložitejším bez toho aby museli myslieť na veci, ktoré potom môžeme priradiť počítačom. Tak ako to bolo aj do teraz, z príchodom prvých mechanických kalkulačiek sa podarilo ľudom posunúť sa ďalej a robiť výpočty rýchlejšie a to platí aj pre každý ďalší technický pokrok. Napríklad dnes ľudia nemusia pozerať na snímky z Keplerovho teleskopu a rozmýšľať aká farba kde je a čo to znamená, lebo to urobia počítače a my sa zas môžeme sústrediť na výsledky a čo s nimi.
Re: Alphago takes the lead
Od: 4Maniak.
|
Pridané:
9.3.2016 9:32
Musí ten stroj nejako preľstiť, oklamať. Niečím, s čím jeho "tvorcovia" mc nerátali a v čom je slabý, nejakou novou, veľmi zvláštnou, možno zákernou, stratégiou. Nechá stroj niekoľko krát vyhrať, aby si myslel, že má dobrú stratégiu a potom vytiahne niečo málo známe...
Stačí jedna
Od: 4Maniak.
|
Pridané:
9.3.2016 11:11
Stačí ak si zapamätá jednu stratégiu, o ktorej ten stroj nemá moc informácií. Nič iné si poriadne pamätať nemusí. Treba využiť slabosti. Týchlosť, súčasné množstvo spracovaných hier, kombinácií môže byť u stroja väčiše a pružnejšie, ale...
Ale nemusí stroj správne vedieť "spočítať" ľudský faktor.
A prečo tomu hvoria umelá inteligencia, keď ju navrhol a tvoril človek?
Re: Stačí jedna
Od: reg.: Houston
|
Pridané:
9.3.2016 11:33
Maniak, Maniak, ...
Aj umele kozy vyrobil clovek a volame ich umele. Alebo ich chces volat ludske? Pripadne menom cloveka co dotiahol poslednu skutku na tej vyrobnej linke???
Re: Alphago takes the lead
Od: MoKy
|
Pridané:
9.3.2016 10:24
Remíza nemohla byť, lebo bielemu sa prirátava komi 7,5 bodu, aby sa neutralizovala výhoda prvého ťahu čierneho. Na doske bol Lee Sedol vyhratý, ale keď si to presne zrátal, zistil, že to stačiť nebude a vzdal sa.
Re: Alphago takes the lead
Od: jjjj4689
|
Pridané:
9.3.2016 16:35
tiez ma to napadlo... go som len par krat skusil, ale dost by ma zaujimal daky odbornejsi rozbor tej hry, ak niekto vie pls napiste alebo linkujte :)
dik.
A ja pexeso, povazujem sa za jedneho za najlepsich hracov Pexeso na svete, lebo okrem genialnej pamete disponujem ovela vyssou technologiou ako neuronove siete a to je -> 6. zmysel ;)