neprihlásený Sobota, 28. septembra 2024, dnes má meniny Václav
Začína súboj umelej inteligencie a ľudského šampióna v Go, s priamym prenosom

Značky: umelá inteligenciaGoogle

DSL.sk, 8.3.2016


V noci na zajtra začne prvý súboj v staročínskej hre Go medzi najlepším ľudským hráčom a programom, v ktorom má po prvýkrát šancu uspieť program.

Ako sme informovali už v januári, v noci totiž prvým zápasom štartuje päťzápasový súboj medzi programom AlphaGo od spoločnosti DeepMind patriacej Google a Juhokórejčanom Lee Sedolom, v posledných rokoch považovaným za najlepšieho ľudského hráča.

V hre Go dvaja hráči striedavo umiestňujú svoje kamene na hraciu plochu rozmerov až 19 x 19 a snažia sa ohraničiť čo najväčšiu plochu. Vďaka jednoduchým pravidlám a veľkej hracej ploche má hra veľmi veľké množstvo stavov a priebehov a v silách súčasných superpočítačov tak nie je hrať hru na profesionálnej úrovni analyzovaním všetkých možných stavov a vývoja hry.

Donedávna počítače na najlepších ľudských hráčov v Go kvôli tomu zďaleka nestačili. To sa zmenilo až s programom AlphaGo, ktorý používa techniky oboru informatiky označovaného umelá inteligencia. Ako sme detailne informovali v tomto článku, v októbri AlphaGo ako vôbec prvý program v histórii porazil v Go profesionálneho hráča.

Program využíva inteligentné prehľadávanie stromu možností najmä ale kombinované s neurónovými sieťami.

V októbri v stretnutí s trojnásobným majstrom Európy Fan Huiom vyhral AlphaGo jasným výsledkom 5:0 na zápasy. Sedol, najlepší súčasný hráč, si verí a po analýze hry AlphaGo v októbrovom zápase odhadol výsledok svojho zápasu na 5:0 alebo 4:1 vo svoj prospech.


Predstavenie AlphaGo (video: DeepMind / Google)



AlphaGo vyžaduje veľký výpočtový výkon, konkrétne hodnoty tvorcovia ale neuvádzajú. Softvér beží na Google Cloud Platforme.

Neurónové siete AlphaGo majú dvanásť úrovní. Neurónové siete sú technológia emulujúca funkciu mozgu človeka respektíve siete poprepájaných neurónov, u ktorej sa vstup pretransformováva na výstup spracovaním sieťou uzlov komunikujúcich rovnakým spôsobom ako neuróny.

Neurónové siete sa explicitne neprogramujú, kľúčovým pri ich konštrukcii okrem návrhu prispôsobenia na konkrétny problém je natrénovanie na veľkom množstve vstupov a známych výstupov. Pre viaceré komplexné problémy sú efektívnejším riešením ako deterministické programovanie.


Priamy prenos z prvého zápasu medzi AlphaGo a Sedolom (video: DeepMind / Google)



Siete AlphaGo mali spolu milióny prepojení. Jedna neurónová sieť vyberá ďalší ťah, ďalšia je určená pre predpovedanie víťaza hry. Siete boli najskôr natrénované na 30 miliónoch ťahov z hier najlepších ľudských hráčov, po čom dokázali navrhnúť rovnaký ťah ako hráč v 57% prípadov. Ďalej sa softvér AlphaGo zlepšil hraním sám so sebou.

Po natrénovaní najskôr Google zorganizoval turnaj medzi počítačovými algoritmami, v ktorom AlphaGo z 500 hier vyhral všetky okrem jednej. Následne v októbri zorganizoval zápas proti Huiovi.

Súboj so Sedolom sa hrá v Soule, jednotlivé zápasy sú na programe v stredu 9. marca, štvrtok, sobotu, nedeľu a utorok 15. marca. Začínajú vždy o 13:00 miestneho času, teda o 5:00 nášho stredoeurópskeho času. Odhadované trvanie jednotlivých zápasov vzhľadom na použité pravidlá bude štyri až päť hodín. Zo všetkých zápasov bude prinášaný priamy prenos na YouTube.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Let SpaceX s posádkou na ISS má odštartovať dnes, video
Android 15 má zlepšiť používanie pri veľa notifikáciách
Arm údajne chcela kúpiť podstatnú časť Intelu
Kataster nehnuteľností nefungoval kvôli poruche diesel agregátu
Satelitné internetové pripojenie Starlink má 4 milióny zákazníkov
Trailer pokračovania populárneho seriálu The Last of Us podľa počítačovej hry
Projekty Tor a Tails sa spájajú
K dispozícii aktualizácia operačného systému pre routery OpenWrt 23.05
Pre problematické desktopové Intel CPU ďalšia aktualizácia mikrokódu a BIOS-ov
Samsung uviedol ďalší SSD, stále nevyužíva naplno PCI Express 5.0


Diskusia:
                               
 

Chlapec to co nevidiet dojebe...
Odpovedať Známka: -2.9 Hodnotiť:
 

Chcem fandiť PC lebo som nadšený z pokroku v tejto oblasti.
Chcem fandiť človeku lebo som zvesený z našej ľudskej stagnácie.

:/
Odpovedať Známka: 0.4 Hodnotiť:
 

A to je uz len krok od "zlatej strednej cesty" - Ludia s implantovanou umelou inteligenciou, takže ostane aj vlk syty, aj koza cela.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Len aby to nepadlo ze, koza bude zozrata a vlk stale hladny ...
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Fandím férovej hre, preto so zverejnením preferencií počkám na vyrovnanie podmienok súboja vypnutím prúdu a prívodu kyslíka na zodpovedajúcich stranách.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

nebud smutny z toho, ze si ovisnuty... :)
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Od DeepBlue (superpocitac, ktory porazil v sachu Gasparova) by musel byt tento v hrubej sile silnejsi 10^600 krat a taky pocitac ludstvo nema. Preto sa Google spolieha na neuronove siete v kombinacii s metodou Monte Carlo (ta sa vyuzivala aj pri vyvoji jadrovych zbrani). Sumasumarum, v hrubej sile nemame nato porazit cloveka, ak to dokazu neuronove siete tak je to spravna cesta vyvoja.
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

veru, clovek hrubou silou lahko rozbije kazdy pocitac
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Veru, clovekovi nerobi problem faktorizacia sucinu dvoch velkych prvocisel hrubou silou mozgu. Kde sa tie CPUcka hrabu. Fuck, z hlavy ti vysypem desat sestnastmestnych prvocisel, ktore som hrubou silou vypocital, kym som pisal tento prispevok.
Odpovedať Známka: -4.7 Hodnotiť:
 

Asi by trebalo tensou, ved uz sestnast nie je prvocislo.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

to si myslel ako? ako súvisí počet cifier s prvočíslom ako takým? napr. dvojciferné 11, 13, 17 atď nie sú prvočísla?
Odpovedať Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/gLV
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Nejde o vykon, ale o kod.

DeepBlue bol akurat pekny marketingovy tah a vzhladom na vykon a uzku hw, sw specializaciu len na sach pekny fail, ved s nim si vytrel rit Fritz na bezne dostupnom vtedajsom hw.

Zlom cca nastal v roku 2005, ked enginy zacali byt lepsie ako ludia a porazat ich.

Dnesne enginy maju na "obycajnych" i7 ELO ratingy okolo 3300+, ovela viac ako najlepsi svetovi hraci sachu a sachovi GM uz ani proti pocitacom nehraju dlhe roky, lebo je to bezvyznamne.

Cize suma sumarum, ak sa zapracuje na kode, aj "bezny pc" v horizonte 10 rokov bude schopny porazat najlepsich ludskych hracov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

011001110110111100100001001000 000110000101101100011100000110 10000110000 1011001110110111100100001
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

toto blabotal Bender ohýbač a vhupol do zelenej gule
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Prečo začínaš písať binárne číslo nulou?
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Nekoncepcne polozena otazka.

Spravna je: preco vobec cisla v AKEJKOLVEK pozicnej cislenej sustave (poznajucej nulu) zacinat pisat cislo s nulou :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Napríklad na to, aby si vedel s koľkými bitmy, miestami máš do činenia?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

to ma napadlo okamzite, ale 99 bitov (99 ciferne cislo v dvojkovej sustave) z toho prikladu nadomnou (s prvou nulou, bez nej 98 bitov) mi velky zmysel prave pre tuto pricinu nedava, chyba mi tam predtym vpredu este dalsich napr. 29 alebo 157 nul :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To hej. Ale on to nepočítal. A zrejme má 99-bitový procesor. Na celú 100-ku už nezvýšilo.
:-)
Ty si sa principiálne spýtal, ja som pricnipiálne odpovedal.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Skúste si bez nej navzájom vymeniť telefónne čísla, .
Odpovedať Hodnotiť:
 

Čuj, a nekopol si sa?
Veď ich je 96...
On tam šašo dal aj medzery...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kvôli určeniu adeptov bezplatnej starostlivosti, možnosťou samostatnej identifikácie pomalšie reagujúcimi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/gM5
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ludvik ako najvacsi fanusik bude celu noc fandit AlphaGo. Preto treba respektovat Ludvikove sukromie a neotravovat ho.
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

Raz sa im ten pes odtrhne z retaze...
Je DeepMind Opensource??
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Pred 25 rokmi by som aj ja fandil CPU a nejakému počítaču...
Dnes určite nie. Tento typ "pokroku" nás raz zloží na kolená...
Nikto normálny si nemôže priať, aby ho prešťali stroje!
Odpovedať Známka: 1.2 Hodnotiť:
 

Osobne si myslím, že počítač nikdy nebude reálne lepší ako človek. Ale zdokonalovať ich aby robili mnohé veci za nás je výhodné. Ľudia sa potom môžu kreatívne zaoberať zas niečím hlbším a zložitejším bez toho aby museli myslieť na veci, ktoré potom môžeme priradiť počítačom. Tak ako to bolo aj do teraz, z príchodom prvých mechanických kalkulačiek sa podarilo ľudom posunúť sa ďalej a robiť výpočty rýchlejšie a to platí aj pre každý ďalší technický pokrok. Napríklad dnes ľudia nemusia pozerať na snímky z Keplerovho teleskopu a rozmýšľať aká farba kde je a čo to znamená, lebo to urobia počítače a my sa zas môžeme sústrediť na výsledky a čo s nimi.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Až ťa raz na tvojej stoličke nahradí počítač, budeš rozmýšľať inak.
Odpovedať Hodnotiť:
 

do poslednej chvíle som mal nádej :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

1:0 pre pocitac (tesne vitazstvo)
Odpovedať Hodnotiť:
 

moc nechapem, preco to zlozil. sak to vyzeralo minimalne na remizu a navyse alphago uz nemal cas, mohol kludne trocha zdrzovat lee a vyhral by
Odpovedať Hodnotiť:
 

lebo mu zaplatiliiiiii to bude marketingový argument náš zázračný stroj porazil človekaaa :D
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Musí ten stroj nejako preľstiť, oklamať. Niečím, s čím jeho "tvorcovia" mc nerátali a v čom je slabý, nejakou novou, veľmi zvláštnou, možno zákernou, stratégiou. Nechá stroj niekoľko krát vyhrať, aby si myslel, že má dobrú stratégiu a potom vytiahne niečo málo známe...
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Hej urcite si pamata nieco ine ako uz alfa trenoval pri tych 30 milionoch hier :)... ak to dopadne 4:1 pre cloveka bude rad...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Stačí ak si zapamätá jednu stratégiu, o ktorej ten stroj nemá moc informácií. Nič iné si poriadne pamätať nemusí. Treba využiť slabosti. Týchlosť, súčasné množstvo spracovaných hier, kombinácií môže byť u stroja väčiše a pružnejšie, ale...
Ale nemusí stroj správne vedieť "spočítať" ľudský faktor.
A prečo tomu hvoria umelá inteligencia, keď ju navrhol a tvoril človek?
Odpovedať Známka: -7.1 Hodnotiť:
 

Na označovanie spôsobu voľby postupu pojmom stroj sú potrebné veľmi špecifické predpoklady vnímania.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Maniak, Maniak, ...
Aj umele kozy vyrobil clovek a volame ich umele. Alebo ich chces volat ludske? Pripadne menom cloveka co dotiahol poslednu skutku na tej vyrobnej linke???
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Neviem ako Ty, ale tie pasúce sa pomenúvam normálne kozy a capy. A tie na ženských - silikóny. Kde vidíš slovo umelé?
PVC inteligencia, alebo PP, PE?

A ešte, aký pojem, resp. správanie sa súčiastok, sme nazvali inteligencia?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Maniak, CITAJ A PREMYSLAJ!!!

Pisem "volame ich umele". Nepisem o tebe, tolko si nenamyslaj. Ak neveris, zadaj si do vyhladavaca "umele kozy" a uvidis, kde vsade to slovo vidim.

Kludne to mozes volat silikonova inteligencia. Od teba to bude cool. Potom mozes do zatvorky uviest moj (C).

Uz sa ti pletu aj suciastky a programy??
Mozog je podla teba tiez inteligencia??
Nepis take kraviny...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Remíza nemohla byť, lebo bielemu sa prirátava komi 7,5 bodu, aby sa neutralizovala výhoda prvého ťahu čierneho. Na doske bol Lee Sedol vyhratý, ale keď si to presne zrátal, zistil, že to stačiť nebude a vzdal sa.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a nemohol hrat o cas? da sa nieco take? sak alphago mal len 5min pricom lee 30min k dobru
Odpovedať Hodnotiť:
 

tiez ma to napadlo... go som len par krat skusil, ale dost by ma zaujimal daky odbornejsi rozbor tej hry, ak niekto vie pls napiste alebo linkujte :)
dik.
Odpovedať Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/gMB
Odpovedať Hodnotiť:
 

dik :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

a uz prehral...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kiež by aj človeku stačilo na zdokonaľovanie hrať sa so samym sebou...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Sak staci. Hraj sach, ale po kazdom tahu obrat sachovnicu o 180 stupnov. Jednoduche.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Aj clovece mozes hrat proti sebe, poker uz trocha tazsie
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

V tejto hre ma pocitac este vyhodu ale v kartovych hrach si moc neskrtne lebo pocitac nevie kedy treba blafovat ;))
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zahral by som si marias s takym pocitacom
Odpovedať Hodnotiť:
 

A ja pexeso, povazujem sa za jedneho za najlepsich hracov Pexeso na svete, lebo okrem genialnej pamete disponujem ovela vyssou technologiou ako neuronove siete a to je -> 6. zmysel ;)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a este mozes aj 0j3bavat co pocitac zatial nevie :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale vie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak a je to 2:0 pre Matrix
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár