Umelá inteligencia prvýkrát v hre Go porazila profesionálneho hráča.
Podarilo sa to programu vyvinutému divíziou DeepMind spoločnosti Google, oznámila spoločnosť v noci na dnes.
Jej program AlphaGo porazil trojnásobného majstra Európy Fan Huia.
Hra Go je starou čínskou hrou, pri ktorej dvaja hráči striedavo umiestňujú svoje kamene na hraciu plochu rozmerov až 19 x 19 a snažia sa ohraničiť čo najväčšiu plochu. Vďaka jednoduchým pravidlám a veľkej hracej ploche má hra veľmi veľké množstvo stavov a priebehov a v silách súčasných superpočítačov tak nie je hrať hru na profesionálnej úrovni analyzovaním všetkých možných stavov a vývoja hry.
Program AlphaGo od DeepMind využíva inteligentné prehľadávanie stromu možností najmä ale kombinované s neurónovými sieťami. Neurónové siete sú technológia emulujúca funkciu mozgu človeka respektíve siete poprepájaných neurónov, u ktorej sa vstup pretransformováva na výstup spracovaním sieťou uzlov komunikujúcich rovnakým spôsobom ako neuróny.
Neurónové siete sa explicitne neprogramujú, kľúčovým pri ich konštrukcii okrem návrhu prispôsobenia na konkrétny problém je natrénovanie na veľkom množstve vstupov a známych výstupov. Pre viaceré komplexné problémy sú efektívnejším riešením ako deterministické programovanie.
Predstavenie AlphaGo (video: DeepMind / Google)
Siete AlphaGo podľa oznámenia pozostávajú z 12 úrovní, ktoré mali spolu milióny prepojení. Jedna neurónová sieť vyberá ďalší ťah, ďalšia je určená pre predpovedanie víťaza hry. Siete boli najskôr natrénované na 30 miliónoch ťahov z hier najlepších ľudských hráčov, po čom dokázali navrhnúť rovnaký ťah ako hráč v 57% prípadov. Ďalej sa softvér AlphaGo zlepšil hraním sám so sebou.
AlphaGo vyžaduje podľa DeepMind veľký výpočtový výkon, konkrétne hodnoty ale neuvádza. Softvér beží na Google Cloud Platforme.
Po natrénovaní najskôr Google zorganizoval turnaj medzi počítačovými algoritmami, v ktorom AlphaGo z 500 hier vyhral všetky okrem jednej. Následne v októbri uplynulého roka v doteraz neoznámenom súboji sa program stretol s trojnásobným majstrom Európy Fan Huiom, s ktorým vyhral 5:0 na zápasy.
Na marec je naplánovaný zápas AlphaGo proti dlhodobo najlepšiemu hráčovi planéty, Lee Sedolovi.
Umelú inteligenciu pre hranie Go vyvíja aj Facebook, ktorý ju verejne avizoval v novembri, teda po zápase AlphaGo proti Huiovi. Facebook zatiaľ ale neinformoval o dosiahnutí podobného úspechu ako Google.
Re: Umelá inteligencia prvýkrát v Go
Od: Kekeket
|
Pridané:
29.1.2016 8:35
Nerozmýšľa ako človek, nič iné okrem pár neuronov ktoré iba hrajú go nedokáže. Tutorialy na machine learning sú voľne dostupné a niesu až tak komplikované, dokázal by to hocijaky developer s vysokým výpočtovým výkonom.
Zaujímavé
Od: 500tá hra
|
Pridané:
30.1.2016 21:44
"Po natrénovaní najskôr Google zorganizoval turnaj medzi počítačovými algoritmami, v ktorom AlphaGo z 500 hier vyhral všetky okrem jednej"
Jebať na všetkých 499 hier z toho zoznamu ktoré vyhral, mňa zaujíma práve tá 500tá hra ktorú prehral. Kto/čo bol jeho súper v tej prehranej hre? Vie niekto?