neprihlásený Nedeľa, 29. septembra 2024, dnes má meniny Michal, Michaela
USA vyvíjajú 5x lepšie kvapalné batérie postavené na horčíku a hliníku

Značky: batériespotreba a výdržnové technológieveda a výskumUSA

DSL.sk, 17.11.2013


Nové výskumné centrum Joint Center for Energy Storage Research, JCESR, vytvorené pred rokom Ministerstvom energetiky USA, vyvíja nové lepšie batérie s využitím troch zásadných nových technológií oproti súčasným Li-Ion batériám.

Výskumné centrum vzniklo pred rokom s investíciou od americkej vlády vo výške 120 miliónov dolárov.

USA ako jeho cieľ prezentovali vyvinutie batérie novej technológie použiteľnej na všetky účely, na ktoré sa batérie využívajú v súčasnosti, s výrazne lepšími vlastnosťami. Nové batérie konkrétne majú mať päťkrát vyššiu hustotu uloženej energie a teda päťkrát vyššiu kapacitu pri rovnakom objeme a päťkrát nižšiu cenu ako súčasné batérie.

Pri vzniku JCESR bol avizovaný len základný smer, ktorým by sa vývoj mal uberať, nahradenie lítia ako kľúčového prvku uskladňujúceho a prenášajúceho náboj niektorým iným prvkom, ktorý dokáže v jednom atóme uchovávať a prenášať vyšší náboj ako jeden.

Aktuálne po roku existencie projektu šéf vývoja George Crabtree poskytol Computerworldu informácie o troch konkrétnych inováciách, ktorými sa vedci v JCESR zaoberajú.

Konkrétnymi prvkami, ktoré zvažujú ako náhradu lítia, sú horčík s dvomi prenášanými nábojmi alebo hliník s tromi.

Anódy a katódy, medzi ktorými sa ióny presúvajú, sú v súčasnosti z pevných materiálov. Vedci skúmajú ich nahradenie kvapalnými elektródami, ktoré by ďalej mohli zvýšiť energetickú hustotu a zároveň efektívnejšie uskladňovať energiu.

Treťou zvažovanou inováciou je technológia batérií, u ktorej by boli ióny na elektródach viazané chemickými väzbami s vyššou energiou ako súčasné ukladanie iónov.

V centre spolupracuje päť výskumných laboratórií, päť univerzít a štyri súkromné firmy. Umiestnené je v Argonne National Laboratory, na výskume sa podieľajú Lawrence Berkeley National Laboratory, Sandia National Laboratories, Pacific Northwest National Laboratory a SLAC National Accelerator Laboratory.

V najbližších rokoch ale prínos tohto vývoja pre komerčne dostupné produkty nie je možné očakávať. Ak sa centru podarí vyvinúť novú inovatívnu technológiu batérií, pred reálnym uvedením na trh prejde totiž okrem ešte zostávajúcich plánovaných štyroch rokov vývoja zrejme viacero ďalších rokov.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Let SpaceX s posádkou na ISS má odštartovať dnes, video
Android 15 má zlepšiť používanie pri veľa notifikáciách
Arm údajne chcela kúpiť podstatnú časť Intelu
Kataster nehnuteľností nefungoval kvôli poruche diesel agregátu
Satelitné internetové pripojenie Starlink má 4 milióny zákazníkov
Trailer pokračovania populárneho seriálu The Last of Us podľa počítačovej hry
Projekty Tor a Tails sa spájajú
K dispozícii aktualizácia operačného systému pre routery OpenWrt 23.05
Pre problematické desktopové Intel CPU ďalšia aktualizácia mikrokódu a BIOS-ov
Samsung uviedol ďalší SSD, stále nevyužíva naplno PCI Express 5.0


Diskusia:
                               
 

Keby bola nejaká veľka vojna, verte, že su do roka v zbraniach,
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

najlepšie batérie sú vo filme oblivion, len silno vybuchujú :/
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

Mne by stačila batéria ktorá prežije svoju záručnú dobu. Nejaká s milión hodinovou životnosťou.
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

mne by stacilo keby som benzin tankoval zadarmo
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

horcik a hlinik... s tym tiez vatru neuhasis :-)
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

keby bola vojn, tak do roka su aj 20x lepsie batérie...len skoda ze do bezneho pouzivania by sa ajtak dostali mozno za 10 rokov
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Nie je najmenší dôvod takéto batérie dostať do bežného používania.
Čím budú batérie výkonnejšie, tým pahltnejšie zariadenia k nim sa budú vyrábať. A zasa to bude len tam, kde doteraz...
Odpovedať Známka: 8.1 Hodnotiť:
 

Nebudeme v tom istom, ale ešte vo väčšom mikrovlnom žiarení. PDA čo funguje aj na Mesiaci, výkon 1 kW wifi, potrebný olovený skafander pri jeho používaní.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Neviem si dost dobre predstavit mobil s vysokou spotrebou, krory mi spali ruky. Spotreba sa nemoze zvysovat, kvoli nou vyprodukovanemu teplu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

to je sice pravda, ale zvysenie kapacity sa vyuzije na este tensie zariadenia takze v konecnom dosledku zase budeme na tom istom ... ja nehcapem ako ludia mozu chciet 6 milimetrove telefony, sak za chvilu cez to bude presvitat svetlo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

pravda
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mňa už j*** z tých batérií. Každé ráno mobil vybitý. Ani diaľkový ovládač nevydrží. S tými diaľkovými mohli dať aspoň tenký solárny pásik ako je na kalkulačkách...
Odpovedať Známka: 6.8 Hodnotiť:
 

Odporucam ti nebrat si dialkovy ovladac do postele aby si na nom nelezal.... Mne v dialkovom nabijacie Ni-MH vydrzia minimalne pol roka aj viac. Si ich odtial nevytahuj, alebo si kup druhe do dilda...
Odpovedať Známka: 6.1 Hodnotiť:
 

zalezi dost od zariadenia, tiez tomu nechapem ale ovladace co dodava slovanet so set-top-boxami zeru ako keby boli stale zapnute...
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

To čo máš za ovládač? Lacné AAA bučory z Jednoty mi v ovládačoch od TV, DVD, SAT, CD vydržia minimálne rok aj viac.
Odpovedať Známka: 9.5 Hodnotiť:
 

Tak tak, aj ja mám pár ovládačov, kde som už niekoľko rokov nemenil batérie. Netreba do nich dávať nabíjateľné batérie, lebo tie sa rýchlo vybijú, stačia obyčajné alkalické.
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

ja mam aj taky ovladac, v ktorom som este bateriu nemenil a to uz ma par rokov
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Asi tak... pokiaľ je odber minimálny a ide hlavne o to dlho vydržať, tak nabíjateľné nemajú zmysel - lacná alkalická vydrží v ovládači niekoľko rokov, nabíjateľných je škoda. Buď sa samovybijú, alebo budú drahé.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

K jednoduchemu videu Aiwa boli v dialkovom ovladani baterie tej istej znacky, fungovali min. 13 rokov od kupy videa a funguju vari doteraz, co vsak neviem, lebo video som uz odlozil do komory.

Tusim by som ich mal pohladat a este vyuzit. :)
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Síce dokáže len telefonovať a posielať SMS, ale pre moje potreby to stačí :-).
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

... si moja krvna skupina ... ;-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Co tam pchas za baterky? Mne obycajne v ovladacoch skor vytecu ako sa vybiju.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

skontroluj, ci na druh tekutiny nema vplyv aj zvolena programova skladba ...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

V normalnom mobile ako pred rokom 2009, ktory nie je dotykovy blb-genius-debil-dement-smart-fón, mi vydrzia baterky 5-6 dní pri hodine telefonovania denne !!! Bez toho telefonovania by vydrzali aj 10 dni !!! Staci mat normalny mobil, nie tie blbe dotykove vreckove pocitace (a nebyt na nete aj na hajzli ci v rade pri pokladni) a na ktore sa usporiadavaju aj sutaze v hackovani ...
Odpovedať Známka: 1.6 Hodnotiť:
 

pjetro sshcuj sa na server cez tvoju nokia 3310 a restartuj cron servys. Vsakze to nedokazes? xcem nieco s cym sa da pracovat pocas soferovania a plne viuzit cas
Odpovedať Známka: -7.3 Hodnotiť:
 

to jaky pan ze chce restartovat cron ale zastrcku na smartfon nema
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

restartovat cron ? a tebe nepece ? naco to chces restartovat, radsej to dobre nakonfiguruj
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

to bol priklad kokos xcem sa nalogovat do databazy a pozriet logy urbom my to ma nokyi 3310 potrebujem nieco co mozem robit aj pocas soferovania do prace
Odpovedať Známka: -8.8 Hodnotiť:
 

snah marna, ziadny novy mem ti tu nevznikne
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

POCAS SOFEROVANIA SA NEMAS CO JEBAT S MOBILOM !!!!!!!!!!!!!!!!!
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

Pocuvat o tych super high tech bateriach ktore maju prist ?
Kedy uz konecne budu na trhu ?Asi tak skoro to nebude preco by niekto daval na trh baterku ktora vydrzi v mobile tyzden,mesiac rok ?

Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

Také už boli... asi okolo roku 2005... mali síce menšiu kapacitu ale v tom mobile ju nemalo čo zožrať.

Teraz tie smartphony s obrovskými jasnými displejmi fakt nič nevydržia, tie batérie sú strašne poddimenzované a všetkým je to fuk
Odpovedať Známka: 7.7 Hodnotiť:
 

ano je, lebo sami ľudia žiadajú a kupujú pahltné veci.
Keď by batérie vydržali 2-násobok, tak pre ne kúpite 3x pahltnejšiu blbosť na hranie, ten váš debil.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

majú mať päťkrát vyššiu hustotu uloženej energie a teda päťkrát vyššiu kapacitu pri rovnakom objeme a päťkrát nižšiu cenu ako súčasné batérie.

cize budu mat 5 krat vyssi zisk...
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

Ak by mali 5x vyššiu kapacitu pri rovnakom rozmere, ja SOM ochotný zaplatiť 5x viac
Odpovedať Známka: -1.2 Hodnotiť:
 

neklam lakatos ... vieme dobre ako vy v osade za vsetko platite ...
Odpovedať Známka: 5.2 Hodnotiť:
 

vsak tak to aj dopadne, pri 5x vacsej kapacite si budu pytat 5x viac penaznych jednotiek, ale ich bude vyroba stat 5x menej, takze 25 nasobne zvysenie zisku
to aby som isiel do energetiky :D
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

Pri sucasnych cenach baterii (do 5$), za ktore nakupuju vyrobcovia, to moze kludne stat aj 5x viac. Za to si rad priplatim.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

budu ich vyrabat 5x mensie a zas ti book vydrzi len 5 hodin ako pred 10 rokmi...
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

Take baterie ako su tu spominane, teda s ovela vacsou kapacitou ako tie sucasne nemozu byt vyrobene pretoze by ihned boli nasadene do elektromobilov ktore by boli tym padom konkurencieschopne autam ktore pouzivaju spalovaci motor. Teda hlavna nevyhoda elektromobilov, dojazd by bol vyrieseny, zostaval by uz len problem dlheho nabijania, na ten by si ludia ale mozno zvykli... Teda dalsiu inovaciu v bateriach treba ocakavat az po poklese svetovej produkcie ropy (cca 20rokov). Dovtedy bude technologia baterii prakticky rovnaka.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Tesla model S je dosť konkurencieschopný už teraz.

Dojazd má vyriešený, dôjde 400 km a každých cca 200km stavajú supercharger stanice, ktoré ti dobijú za pol hodiny 200km dojazdu. Okrem toho plánujú robiť aj výmenu baterky, kde ti vybitú baterku do minúty vymenia za nabitú a ty zaplatíš za rozdiel v opotrebovaní.

čiže tvoja teória má jednu chybu, už teraz sú elektromobily schopnou alternatívou
Odpovedať Známka: -0.4 Hodnotiť:
 

Tie nabijacie stanice nie su u nas a druhym hlavnym negativom je cena elektromobilu. Teraz nehovorim o tych mikroautickach, ale o normalne pouzitelnom aute ako je napr. Tesla.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

tesla s stoji 70k dolarov najslabsia verzia. 200km dojazd pri 30min "tankovani" ti osral pes, navyse ak bude bateria v polovici zivotnosti, tak prejdes len 200km aj na plne nabitu. Moze sa ti kludne stat to, co je bezne v bookoch, ze 100% 5 hodin a o 20 minut 10% 5minut a o 20 sekund sa vypne. Osobne mam za to, ze vacsi problem ako dojaz su baterie a ich opotrebenie. + ak si myslis ze to rychlodobijanie prospieva baterii, tak si blazon.
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

+ pri masivnom nasadeni zacne byt zaujimava aj otazka likvidacei starych baterii.
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

uz ostava len malickost - nasetrit na spominane vozidlo, ktoreho cena je vsetko mozne len nie dostupna - najlacnejsi model, ktory koli nizsej kapacite baterii urcite nema dojazd 400km stoji bez dane $50k+.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

najslabsia ma 60kWh bateriu, dojazd zavisi na vsetko moznom, v niektorych situaciach moze byt vacsi v inych mensi.. Bateria sa nabija aj pri brzdeni, napr. F1 ziska za cca 5km aktualne vykon 80kW na 6 sekund. Ale tam zas brzdia z inych rychlosti a casto...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

je to zaujimavy model, ale vsetko len nie siroko pouzitelny. na zemi nie je dost litia pre auta, celkovo elektromobily su skvela vec, vykon, tah, vsetko je uzasne, len nech pre boha nie su na litiove [alebo ine sucasne] baterie..
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Udaje z ich PR materialov a ich tlacoviek su fakt hodnoverny zdroj informacii ... jedna baba povedala.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hlavna nevyhoda elektromobility nieje kapacita baterii (do meskej prevadzky staci aj to co je teraz) ale cena a otazka kde brat elektricku energiu na nabijanie. Ak na slovensku bude 100000 elektromobilov ktore sa budu denne dobijat tak mozeme rovno stavat dalsi jadrovy blok... A to 100 000 je este nic oproti tomu co teraz jazdi na benzin...
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

ok otazka ostava co viac skodi - Slovnaft alebo atomka ?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

problem je ze slovnaft uz stoji a jadro treba za tazke miliardy postavit. Ja osobne proti jadru nic nemam, ale ked si vlada spocita ze bud bude bez investovania jedineho eura zmykat na spotrebnej dani z benzinu a nafty kazdeho alebo musi sama investovat sumu porovnatelnu so statnym rozpoctom aby 100 000 ludi tuto spotrebnu dan neplatilo, hadaj co si vyberu ;) Nehovoriac ze od istej penetracie elektromobility to uz nebude len o elektrarni ale o upgrade celej sustavy na vsetkych urovniach... budovanie nejakej siete nabijacich stanice je popri tom len smiesny vydavok :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ved ty pises ako minister energetiky... :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Rok vývoja a oni este len uvazuju? Tam chcem ist pracovať :D
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

no veru,este sa nauvazuju zopar desatroci o)
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Tak si pošli životopis. Určite budú uvažovať, či ťa zoberú. :-D
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

mna hej a teba neviem o)))))
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

To mi napadlo hned to precitani, ze na tom spolupracuje "päť výskumných laboratórií, päť univerzít a štyri súkromné firmy". To sa cely rozpocet minie akurat tak na meetingy a reporting. Takato siroka skupina ludi proste nema sancu v blizkej dobe nieco dosiahnut.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nabijacie baterky maju 1.2 V a nie 1.5 co je dovod preco sa ovela rychlejsie vybiju.
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

Existuju aj 1.6-1.8V nabijacie, no nie su to LiIon/LiPol ...
A navyse klasickej baterii klesa postupne vybijanim jej napatie, kdezto u akumulatoru je napatie takmer konstantne, len nahle klesne prud (napatie ma rovnu krivku a az na konci klesne jej kapacita prudko, kedy teda neni schopna dodavat uz urcity prud)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

..čo sa týka všetkích tích vedcov, vývojárov, starších študentov na vš, atd.., tí, pri tomto tempe pokroku budú mať co nevideť vyskúmanú a vyvinutú aj nejakú tú Voyager, všetko, a pod., aj prototyp - len otázka je, kde, u koho to vždy viazne pri (masovejšom) presadení do výroby, a marketingu ? ?!!
..muheheh, tí v ropních karteloch, - tím už im musia tie šuflíky, trezory a skrine praskať od tolkích "zastopovaních" patentov, phd-dizertač., a "papers" ..
..
tak napr. ak som za posledních cca 5 - 10 rokov nevidel,nečítal 100 a 1 rozličních správ a noviniek, oznámení o pokrokoch len v oblasti uchovávania energií, na 100a1 roznych sposobov,a princípov, bateríe,a pod., tak ani 1.. :/
..kde je nasadenie ? ?!
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

nik ti na nic nedava zaruku a v tom je cely figel...kazdy sa boji a mnohi sa uz popalili,kazdy vidi totiz len velky zisk
Odpovedať Hodnotiť:
 

potrebovali by sme takeho blazna miliardara ako Aston Kutcher v Two and half men co zbesile investuje do Startupov...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

proč hned "blázna" ?neboj, aj tí, čo zakladajú, štartujú tie StartUp-y, a investujú do nich, si to dobre spočítajú, a vyberajú, do jakej oblasti, do ktorého..
podobne napr. aj ten americký miliardár, j.Musk, a viacerí další
Odpovedať Hodnotiť:
 

Najviac energie maju male deti, staci len zistit, ako ju od nich spolahlivo nacerpavat ;)))))))
Niektori stari ludia to aj vedia, no nechcu to svojim mladsim rocnikom prezradit ani za svet ... a potom sa my bezni ludia mozme cudovat, ze ake su tie deturence kludne a pokojne u starych rodicov :-)
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

A TEN CHLEBA bude konecne lacnejsy????? Urcite nebude naco vivijaju zbitocnosti ket matka zem nas zahubi tak ci tak vsak sa pozryte okolo seba kazdi sa len hrnie za peniazmy kde sme sa to dostaly
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

máž tan Chibu, ma to bit "penYazmy" ! ň
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

mas tam chybu, ma tam byt> Ježiš Ťa miluje,ó halelújá, Šuby Duby, Šuby Duby.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Dufam ze pri 120 mega sa za cast rozpoctu preskuma moznost zakomponovat do kazdej baterie backdoor pre demokraticko-spehovaciu organizaciu NSA.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

dobry napadik...ale psssst o)
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

preco kurva nasa vlada nemoze programovo investovat podobne peniaze do konkretnej technologie?
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

Tiez nechapem aj Robertko tam je a stale mu baterky nechybaju...
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Tak s takým dačím si len tak nepovieme batery hez džast erájvd...
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Hliníku a horčíku je v zemskej kôre ako, s prepáčením, nasraného, preto to je také lacné.
Dúfam, že to nie je hoax, lebo ak je to pravda, solárne a veterné elektrárne by tak mohli dodávať energiu 24 hod. denne...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

rudo, ty sa vopchas tusim vsade.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

ale nie na slovensku
Odpovedať Hodnotiť:
 

na slovensku len v čerešňovom sade o)
Odpovedať Hodnotiť:
 

..s *Tromi Sestrami" ;p ;)/
Odpovedať Hodnotiť:
 

To znamena, ze v mobiloch mozeme ocakavat 5x mensie baterie, ktore sa budu musiet tak ci tak nabijat kazdy den.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Konecne to niekto pochopene zhrnul v jednej vete. :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

výkonnejšie a zároveň aj lacnejšie?
Takých projektov a sľubov už bolo, však aj medzi vedcami sú populisti, čo zháňajú peniaze vlastnou hlavou :-)
Určite má zmysel hľadať nové materiály, ale dúfať v zázraky je len iná forma snívania. Problém nie je v elektrických článkoch pre malú spotrebu, ani pre autá (okrem ceny) ale hlavne uskladnenie pre veľkú energetiku. Viete si predstaviť, koľko by stála Li-pol batéria, ktorá by bola schopná utiahnuť Slovensko počas noci a rannej špičky?

Odpovedať Hodnotiť:
 

Veď preto hľadajú lacné systémy, horčíka a hliníka je "jak sraček", preto sú lacné, na rozdiel od lítia, ktoré je vznácne
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kedy im to dojde ze namiesto uchovavania jednosmerneho prudu v sucasnych akumulatoroch by to chcelo striedavy. Tym by sa poriesil dojazd aut a mobily by isli 7.2krat dlhsie podla mojich vypoctov.

Veľkou výhodou striedavého prúdu je to, že jeho transformácia prebieha takmer bez strát pomocou transformátora, ktorý sa skladá z primárneho a sekundárneho vinutia, tzn. že je pomerne ľahké zmeniť ho z malého na veľké a naopak.
Pri transformátore platí pravidlo, keď sa zvýši napätie 2-krát, prúd sa zníži 2-krát. Tento jav sa využíva pri prenose prúdu na diaľku.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár