Mapy zobrazované v rámci služby mapy.sk nie sú podľa našich zistení z dostupných údajov úplne presné, keď sú mierne pootočené v smere hodinových ručičiek a smer sever sa na nich nenachádza kolmo hore.
Miera pootočenia je závislá najmä na zemepisnej dĺžke. Na východnom konci Slovenska by mala dosahovať len niečo viac ako 1.5 stupňa, v najzápadnejšom bode približne 6 stupňov a v Bratislave by to malo byť približne 5.8 stupňov.
Pootočenie sme zistili pri porovnávaní máp na Google Maps a mapy.sk. V ukážkových screenshotoch je odchýlka demonštrovaná na električkovej trase na Špitálskej ulici v Bratislave. Kým táto na mapách Google zviera s vodorovným smerom približne 53-stupňový uhol, na mapy.sk je to približne 47 až 48 stupňov.
Rovnaký výsek Špitálskej ulice v Bratislave na Google Maps a mapy.sk
Mapy Google podľa dostupných údajov ale používajú projekciu Mercator a body s rovnakou zemepisnou dĺžkou na mape zobrazujú s rovnakou x-ovou súradnicou, teda presne nad sebou, čo sme potvrdili aj vytvorením viacerých značiek presne vizuálne nad sebou v My Maps a zistením ich GPS súradníc cez RSS kanál. Z definície je tak na mapách Google sever smerom presne nahor.
Pootočenie medzi Google Maps a mapy.sk je tak zrejme spôsobené najmä pootočením máp na mapy.sk.
Dva body na mape na mapy.sk nachádzajúce sa na rovnakej vertikálnej alebo horizontálnej úrovni po prepočítaní ich GPS súradníc zistiteľných cez kontextové menu na plošné súradnice projekcie S-JTSK používanej slovenskými kartografickými mapami majú aj rovnakú hodnotu príslušnej zložky S-JTSK súradníc.
Mapy na mapy.sk sú tak pootočené rovnako ako slovenské kartografické mapy. To potvrdzuje aj porovnanie rovnakého výseku na mapy.sk a v katastrálnej mape.
Rovnaký výsek Špitálskej ulice v Bratislave na mapy.sk a na katastrálnej mape
Súradnicová sústava projekcie S-JTSK, konformného kužeľového zobrazenia 3D povrchu Zeme na plošné mapy, nie je ale rovnobežná s hlavnými geografickými smermi, miera pootočenia lokálnej kartografickej mapy je závislá najmä na zemepisnej dĺžke. Napríklad pre Bratislavu podľa nášho prepočtu WGS-84 súradníc úsečky smerujúcej na sever na S-JTSK súradnice dosahuje pootočenie 5.77 stupňov.
Keďže táto hodnota v Bratislave je približne rovnaká ako pootočenie medzi mapami Google a mapy.sk, pravdepodobne za celé nesprávne pootočenie máp mapy.sk respektíve jeho veľmi veľkú časť je zodpovedné práve natočenie máp na mapy.sk nesmerujúcich na sever.
Aktualizácia: Pôvodný článok vysvetľoval vzájomné pootočenie Google Maps a mapy.sk pootočením máp Google. Opakovaný prepočet preukázal, že mapy Google sú smerované na sever v súradnicovom WGS-84 systéme GPS a za vzájomné pootočenie sú zodpovedné mapy.sk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ci bistu
Od: exoomer
|
Pridané:
12.5.2009 21:22
ci bistu!
|
|
Re: ci bistu
Od: szaga2
|
Pridané:
19.5.2009 4:06
google map rulezzzz a +ktomu IGO8.
|
|
Re: ci bistu
Od: eskimak
|
Pridané:
8.6.2009 14:43
Je az neuveritelne, ako niekto moze (zrejme autor clanku), tak tvrdosijne vymazavat vsetky reakcie, ktore poukazuju na nezmysly v tomto clanku publikovane! Vobec nie je schopny prist na to, ako to s tym pootocenim vlasne je, a ktore mapy su "SPRAVNE". Spravne pootocene su totiz aj jedny aj druhe! Rozdiel je v type zobrazenia. Jedno lepsie prenasa vzdialenosti a plochy, druhe uhly! Ale to neposobi tak SENZACNE a preto je to asi pre autora nepochopitelne!
|
|
clanok
Od: karolkok
|
Pridané:
12.5.2009 21:24
A ja som sa divil kam zmizol ten clanok :)
|
|
Re: clanok
Od: Mumsito
|
Pridané:
12.5.2009 22:02
Som si myslel, ze Google zacvakal a clanok zmizol. V RSS ho ale stale mam.
|
|
abcde
Od reg.: Kveri
|
Pridané:
12.5.2009 21:41
to ste si naozaj mysleli, ze v niecom by boli Slovaci mudrejsi ako Google? V Google maju priemerne IQ o 30 viac ako na Slovensku
|
|
Re: abcde
Od: Voldemort222
|
Pridané:
12.5.2009 21:49
hej,ale to len kvoli tebe mame o 30 mensie...
|
|
Re: abcde
Od: MENINYYYYYYY
|
Pridané:
12.5.2009 22:07
Chlapi kašlite nato, dnes má meniny Pankrác, dobre sa ožereme, prežereme a zajtra uvidíme kto Sere-vác :D
|
|
Re: abcde
Od reg.: Kveri
|
Pridané:
14.5.2009 7:39
ano Ty matematik, keby si aspon trochu vedel o com hovoris tak by si vedel, ze to nie je mozne :)
|
|
Re: abcde
Od: szaga2
|
Pridané:
19.5.2009 4:08
Voldemort222 a to staci na to . Inac aj tvoja odpoved bola na IQ= -100 tak sa necuduj a aj to sa pocita....
|
|
Re: abcde
Od reg.: Andrej Badin
|
Pridané:
13.5.2009 13:41
skor v Google maju minimalne IQ o 30 bodov vyssie ako priemerne na Slovensku
|
|
DSL nieco mechtlia s Googlom. :D:D
Od reg.: lubos679679
|
Pridané:
12.5.2009 22:05
Jasne tak uz viem ako to bolo. Chyba je u Google, ale Google si zaplatil, aby to nakoniec dsl.sk nasilo na mapy.sk.
Takze to zmazali a prerobili. :D:D
|
|
mapy.
Od: mapy.
|
Pridané:
12.5.2009 22:09
Podla mojho skromneho nazoru tie mapy na strankach mapy.sk pochadzaju aj tak z google maps a aby sa nepovedalo ze im ich opajcovali tak to trosku otocili o par stupnov :D
|
|
Re: mapy.
Od: aktualny aktualne
|
Pridané:
12.5.2009 22:15
lenže je to presne naopak :) google si kupil mapy od mapy.sk(alebo toho kto ich spravil pre mapy)
|
|
Re: mapy.
Od: tieň
|
Pridané:
12.5.2009 22:45
mmm no neviem vsimni si tiene budov... akosi sa mi nezhoduju jak sa pozeram tak sa pozeram :DDD ortofotomapy sa fotia vrtulnikmi popripade lietadlami... ponevač google to ma zo satelitnych snimkov... a viac nerieste!!!
|
|
Re: mapy.
Od: zem
|
Pridané:
12.5.2009 22:50
jo a este jedna vec nasa maticka zem nieje stvorec ale gula tak perto to na mapy.sk nesedi... oni kus zabudli na akesi to prirodne zakryvenie nasej malej planetky... a len ortaci fotili a ukladali obrazky ako puzzle :D a je jasne ze zacinali z vychodu na zapad... cili vychod bol vzdy v niecom lepsi :DDDDD... stale na zapade vladne vychod darmo xixixi
|
|
Re: mapy.
Od: vzdelane individua
|
Pridané:
12.5.2009 23:03
Príspevok bol zmazaný pre nevhodný a/alebo vulgárny obsah.
|
|
Re: mapy.
Od: KoCi
|
Pridané:
12.5.2009 23:31
Google pouziva jak satelitne, tak letecke snimky - mozes si vsimnut od koho beru konkretne podklady, ked si nazoomovany nad konkretnou oblastou (je jedno ci je to google earth, alebo google maps, uvedene je to vzdy dole) .. Okrem ineho vyuziva aj podklady od Eurosense/Geodis, podobne ako je tomu aj u mapy.sk, s tym, ze na mapy.sk sa nachadzaju snimky novsie (napr pri pohlade na D1 v petrzalke popri inchebe ma google este stale nedostavanu dialnicu)
|
|
mapy.
Od: mapy.
|
Pridané:
12.5.2009 23:47
uff ako hufne zmizli komentare, redakcia sa cinila :D ale k veci, ja si myslim ze je uplne jedno ako su tie mapy otocene lebo aj keby ste si vzali klasicku papierovu mapu, polozili na stol tak mozete s uplnou presnostou urcit ako tu mapu drzite a mozete presne povedat ano otocil som mapu presne tak ako ma byt, cize s nula stupnovym posunom oproti skutocnosti? ach jaj, zbytocna namaha, aj tak su vsetky tieto mapy iba informacneho charakteru. ak hladate nejaku ulicu, mozete sa pozriet do mapy kde sa zhruba ta ulica nachadza a garantujem vam ze vam nato posluzi ako google maps tak aj mapy.sk uplne rovnako a co sa tyka detailneho mapovania na zaklade presnych suradnic, kde by uz takyto posun ciste hypoteticky mohol robit problem, aj tak iste nesiahnete ani po google maps ani po mapy.sk ;-)
|
|
Re: mapy.
Od reg.: userKO
|
Pridané:
13.5.2009 7:24
njn, ale vezmi si takych americanov-keby bol problem v googlemaps, tak by sa vysvetloval ten vysoky pocet neuveritelnych nehod...
|
|
Google si to pootoci sam
Od: ----
|
Pridané:
13.5.2009 0:20
Keby chyba bola v Google Maps, tak by Google pootocil sever (a ci server?) o par stupnov ;)
|
|
rikal jsem to
Od: aleluja
|
Pridané:
13.5.2009 9:05
vidite ja to rikal ze mapy.sk su smejd a oni su mimo ;)
|
|
sever nie je definovany
Od: shadun
|
Pridané:
13.5.2009 10:38
Pokial dobre vidim, tak na mapy.sk sa netvrdi, ze sever je hore. Sever je asi najlepsie urcovat podla smeru poludnikov, ale tie na mapy.sk nevidim, mozno by sa dali niekde zapnut. A potom vsetko zavisi od projekcie. Mercator tiez nemusi mat sever smerom nahor (to plati iba pri centralnom meridiane).
|
|
presnost google
Od reg.: Rastic
|
Pridané:
13.5.2009 13:47
Co sa tyka presnosti google, tak si skuste pozret na googlemaps dedinu Domaniky (satelitny zaber). Na zaciatku dediny sa cesta zrazu strati a zacne vedla o cca. 30m
|
|
Re: presnost google
Od reg.: uname -a
|
Pridané:
14.5.2009 1:06
co sa tyka map.eska skus si pozriet neake tie vojenske objekty, alebo jadrovu elektraren a ak ich nebudes moct najst, tazku hlavu si z toho nerob, google o nich este vie..
|
|
Re: presnost google
Od: fuuuuha
|
Pridané:
14.5.2009 10:16
Skus si ich pozriet ty a nedristaj. Ja som si pozrel Mochovce a Jaslovske Bohunice a su aj na mapy.sk, dokonca subjektivne v lepsej kvalite ako na maps.google.com.
Prestan citat konspiracne teorie a zahlcovat diskusie balastom.
|
|
Re: presnost google
Od reg.: uname -a
|
Pridané:
14.5.2009 17:13
prepac, ospravedlnujem sa,a aby som dal na poriadok, letisko tri duby na sliaci je ale to v kuchyni, jak hladam tak hladam nedohladam, tie elektrarne sa mi asi splietli s inym statom a ich bezpecnostnoou politikou...esteraz sa ospravedlnujem, ale tu kuchynu si skontroluj.
|
|
Re: presnost google
Od: uname -r
|
Pridané:
15.5.2009 18:21
male doplnenie.... napr. si skuste pozriet hronsky benadik, obdlznikovy les z ktoreho na oboch koncoch vychadzaju cesticky. v skutocnosti je tam ma slovnaft sklad paliva, nechcel by som vidiet, co by to robilo pri nalete :)
|
|
a koho to zaujima
Od: miro j.
|
Pridané:
13.5.2009 15:38
ten kto pouzije satelitne mapy tak chce vediet (teda aspon u mna to tak je) cestu kam sa chysta ist...mne je uplne lautr jedno ci su pootocene alebo nie hlavne je dostat sa tam ;) a ti ktori chcu presnu poziciu aj tak nepouzivaju tieto mapy lebo maju vlastne
|
|
moj nazor
Od: laco_user
|
Pridané:
13.5.2009 21:08
mozeme byt radi ze aj na slovensku je firma ktora je schopna vytvorit mapovy portal takej kvality ako su mapy.sk. Dufam, ze pribudnu na mapach aj zaujmove body ako napriklad kupaliska, hrady, zamky, kempy .... a co sa tyka detailnosti tak google je slaby. vzdy som nasiel na mapach co som potreboval.
|
|
ahoj chlapci
Od: pani hufnagelova
|
Pridané:
14.5.2009 8:56
ja som neni velka internetova odbornicka.ale to 6 stupnof je velka galiba.ked americania vystrelia svoje mierove rakety na zlych teroristov tak netrafia lebo mapy su otocene a to je vazny omyl pri boji proti al-kakadu a inym zlym terorist.takze bacha terorist ciha aj na sk. a najvecsi terorist je zly slovensky robos. ktory chce vecsi plat.
|
|
Re: ahoj chlapci
Od reg.: MikiBOB
|
Pridané:
14.5.2009 11:12
No, tak v tomto pripade by som sa bal, keby mierili niekde mimo SR :D Ale podla mna by Amici netrafili aj keby tie mapy neboli pootocene :D
|
|
ZE SA NIEKOMU V TOM CHCE RYPAT
Od: a-je-to
|
Pridané:
14.5.2009 13:31
je zarazajuce, ze niekto sa niekomu chce vobec niecim takym zapodievat, aby porovnaval mapove portaly, ale odporucam potom zacat hladat rozdiely aj inde a nie len v natoceni, ale aj v informacnej bohatosti map. Ako priklad davam Hodzovo namestie v Bratislave a podjazd a ako je vyrieseny leveling...
|
|
ZE SA NIEKOMU V TOM CHCE RYPAT
Od: a-je-to
|
Pridané:
14.5.2009 13:41
permalink sa neda vlozit, lebo je prilis dlhy, ale ved si to najdite...
hodzovo namestie, bratislava, slovakia
http://mapy.sk
http://maps.google.com
http://maps.yahoo.com
http://maps.live.com
http://openstreetmap.org
http://www.freemap.sk
Freemap je slovenska odnoz Openstreetmapu. Data tvoria uzivatelia zatial co Googl, Microsoft, Yahoo, beru vsetci data z Teleatlasu a Navtequ, ktore sa spracuvaju v Indii a to je zle nedobre. Atlas berie data od lokalnej firmy Mapa Slovakia.
A redakcia by si mohla este opravit kod svojej stranky, kedze na odkaze http://www.dsl.sk/map/index.php je biela plocha, aj ked je sever na spravnom mieste :-D
|
|
Re: ZE SA NIEKOMU V TOM CHCE RYPAT
Od: .andrej.
|
Pridané:
14.5.2009 21:29
nj dlhe permalinky je tazke niekam postovat odkedy nefuje tinyurl a jemu podobne skracovace
|
|
Re: ZE SA NIEKOMU V TOM CHCE RYPAT
Od: didoa
|
Pridané:
24.5.2009 23:28
...trochu by som opravil: Freemap nie je odnoz OpenStreetMap, iba zastresuje Slovensku komunitu OSM a okrem zberu dat pre OSM sa snazi robit aj taky svojpomocny mapovy portalik vo volnom case.
|
|
ortofotomapa
Od: majus
|
Pridané:
15.5.2009 9:48
Google prevzal pre nase uzemie podklady z ortofotomapy SR :) Ich satelitne snimky na mnohych miestach nemali dostatocne rozlisenie a snimkovat to nanovo a cele spracovat by im zabralo asi viac namahy nez to jednoducho odkupit hotove... porovnajte si napriklad snimky z mapy.atlas.sk (ktore vyuzivaju ortofotomapu SR) a snimky z google - su totozne... navyse pri pohlade z vacsej vzdialenosti vidno ake plynule prechody maju vsetky snimkove pasy na nasom uzemi - to sa kedysi nedalo o google earth povedat, kedze mali len svoje snimkove pasy z vlastnych merani.
|
|
Ako to vlastne je - iný pohľad na svet
Od reg.: Miroslav Sklenka
|
Pridané:
15.5.2009 23:14
Na Slovensku (aj v Česku) je pre mapovanie záväzný súradnicový systém S-JTSK (systém jednotnej trigonometrickej siete katastrálnej), ešte aj v tomto období, keď je najviac počuť o rôznych systémoch GPS. Tie určujú polohu v súradnicovom systéme WGS-84 (World Geodetic System 1984). V trojrozmernom (3D) súradnicovom systéme WGS-84 je možné zobraziť celú Zem, preto ho využíva Google. Súradnicový systém JTSK bol vytvorený len na dvojrozmerné (2D) zobrazenie bývalého územia Československa a preto má aj takúto odchýlku od skutočnosti. Ako sa zdá, systém JTSK je použitý aj v Mapy.sk, tak ako vo všetkých katastrálnych mapách.
Keď je v Bratislave pootočenie cca 6 stupňov, aké musí potom byť v Prahe, alebo v Aši... a keby sme išli takto ďalej, zrazu by bol sever na juhu... :-o
|
|
magnetická elevácia
Od: julojulo
|
Pridané:
19.5.2009 18:08
Objav storočia... alebo žeby v geofyzike: skrátene, magnetická deklinácia (uhol medzi geomagnetickým a geografickým poludníkom na určitom mieste)
|
|
Re: magnetická elevácia
Od reg.: Miroslav Sklenka
|
Pridané:
27.5.2009 7:40
Nie, nie, toto je o inom. Je to trošku zložitejšie. Ide o to ako sa zobrazí v S-JTSK zakrivený povrch Zeme na rovinu - rovný papier mapy. S poludníkmi to veľa nemá...
|
|
KAPOR
Od: brum
|
Pridané:
27.5.2009 9:07
najlepsi je tam ten KAPOR= kataster potal ktory nejde spustit na nicom inom ako IE ;)
vsimnite si screeny, tie to len dokazuju... maly by sme zagratulovat statu za dodrzovanie standardov ;)
mozno by pomohlo keby sme ich zacali bombardovat emailmi, ktore by boli v zneni neviem preco mi to nejde :D
"pouzivam firefox verzie (abo operu... hocico) a vas portal mi proste nejde.. preco?"
keby sa niekto podujal tak mailto:katasterportal@skgeodesy.sk
|
|
Objav storocia
Od: glfffak
|
Pridané:
27.5.2009 17:13
Tak to je veru objav storocia, ze systemy Mercator a JTSK su odlisne. Paradoxne prave Mercator (aj jeho specialna Google derivacia) je menej presny system, ako JTSK. Je to vsak pohodlny system, ktory nezachovava ani uhly ani vzdialenosti, zato sa s nim jednoducho pracuje a pre webove pouztie ani nie je treba zachovavat uhly ci vzdialenosti. Vsak staci meraci tool, ktory chyby zohladni. Fakt asi jedina jeho vyhoda je, ze zo svojej podstaty cylindricke zobrazenie nema problem s severo-juznym smerom. Ale ze stvorec na mape nie je stvorec v skutocnosti (vo vacsine sveta) je uz detail, s ktorym clanok nepocita.
Mimochodom, z kartografickeho hladiska je mapy.sk na tom paradoxne lepsie ako Google :-)
|
|
Křovák
Od: keg
|
Pridané:
29.5.2009 14:54
Pred časom som chcel postaviť slnečné hodiny a potreboval som poznať presné natočenie steny nášho domu - zistil som, že "slovenské" mapy ukazujú iný uhol ako google. "Problém" je v kartografickom zobrazení, ktoré definoval po vzniku ČSR pán Křovák a pre vtedajšie potreby bolo optimálne. Pohľadajte si niečo o jeho zobrazení na webe. Ja som našiel napríklad toto:
http://krovak.webpark.cz/ kartograficke_zaklady/kartz_vse.htm
Sú tu veľmi poučné obrázky, napr.
http://krovak.webpark.cz/obr/pk1927_detail.htm
Vidno, že zobrazenie je šité na mieru vtedajšiemu Československu (od Čiech až po Podkarpatksú Rus), že je to kužeľovitá plocha s vrcholom kdesi nad pobaltím a že zvislice na mape neprestavujú severo-južný smer. Najlepšie je to pre Podkarpatskú Rus - tam je odchýlka takmer nulová, v oblasti Bratislavy je to už asi 6 stupňov a na západe Čiech je to vyše 13 stupňov. Takže aj mapy.sk aj google sú OK, len treba vedieť to zobrazenie interpretovať.
|
|
s-jtsk
Od: RoboKoren
|
Pridané:
31.5.2009 9:34
Celi clanok je zbitocny ,Slovensko uz davno pouziva s-jtsk (pre presnejsie zachitenie uzemia slovenska na ploche (papiery)) a preto koreluje i satelitna mapa s timto systemom.
Mapy.sk su presnejsie
|
|
Re: s-jtsk
Od reg.: Miroslav Sklenka
|
Pridané:
19.6.2009 16:58
Asi si sa pomýlil. Určite si chcel napísať "sistemom"... :-)
|
|
Plánovanie cesty v mapy.sk ?
Od: simik
|
Pridané:
18.7.2009 8:32
Tak si skúste Mlynky Hnilec a uvidíte, kde to konči. Na križovatke 3 km pred Hnilcom !!!
|