neprihlásený
|
Pondelok, 13. januára 2025, dnes má meniny Rastislav |
|
Spam v roku 2008 spotreboval rovnako elektriny ako Slovensko
V uplynulých dňoch viacero veľkých antivírusových spoločností publikovalo svoje správy o stave počítačovej a internetovej bezpečnosti, vírusov a iných foriem škodlivých kódov, stave a množstve spamu a ostatných formách prejavu internetového podsvetia v roku 2008. Jedným z najzaujímavejších je odhad McAfee a ICF, podľa ktorého spam spôsobil spotrebu rovnakého množstva elektrickej energie ako je ročná energetická spotreba Slovenska.
DSL.sk, 16.4.2009
|
|
V uplynulých dňoch viacero najväčších antivírusových spoločností publikovalo svoje správy o stave počítačovej a internetovej bezpečnosti za minulý rok, vrátane správy Symantecu, správy Microsoftu za H2 2008 a špecializovanej správy o spame od McAfee.
Spotreba spamu
Spoločnosť McAfee spolu s organizáciou ICF International zverejnili zaujímavú správu o stave spamu v roku 2008, v ktorej priniesli aj odhad spotreby elektrickej energie vzniknutej v dôsledku spamu.
Správa odhaduje množstvo prenesených spamových emailových správ v minulom roku na 62 biliónov, teda 62 x 10 ^ 12, čiže denne priemerne 170 miliárd.
Do spotreby elektrickej energie súvisiacej so spamom zaradili autori správy energiu použitú na zbieranie emailových adries, posielanie spamu z botov, prenos spamu cez Internet, jeho príjem a spracovanie na emailových serveroch, uloženie, filtrovanie, prezeranie spamu užívateľom a hľadanie prípadných korektných emailov falošne označených za spam.
Spotreba spôsobená celosvetovo v minulom roku spamom podľa správy predstavovala 33 TWh, čo približne zodpovedá celej energetickej spotrebe Slovenska, ktorá bola v predchádzajúcich rokoch na úrovni 30 TWh.
Podiel jednotlivých činností na spotrebe spôsobenej spamom (graf: McAfee / ICF)
Najväčšia časť z tejto energie pripadá na samozrejme zbytočné prezeranie spamu užívateľom, vyhľadávanie prípadných nesprávne za spam označených korektných správ a filtrovanie spamu.
Súčasné antispamové riešenia podľa správy šetria až 135 TWh elektrickej energie, ktorá by sa pri doručovaní všetkého posielaného spamu do priečinkov míňala navyše.
Bezpečnosť prehliadačov a OS
Zaujímavým zdrojom dát sú pravidelne aj štatistiky získané z odvírovania nástrojom Malicious Software Removal Tool (MSRT) od Microsoftu, ktorý je každý mesiac spúšťaný na stovkách miliónov PC.
Miera zavírenia počítačov podľa verzie Windows, v počte zavírených PC z tisíc (graf: Microsoft)
V druhom polroku 2008 boli spomedzi počítačov s Windows XP a vyšším percentuálne najviac zavírené podľa detekcie MSRT počítače s Windows XP RTM, ktorých bolo zavírených 33 z tisíc. Nasledoval Windows XP s SP1, Windows XP s SP2 a Windows XP SP3 a až s odstupom a menej ako 5 zavírenými PC z tisíc všetky verzie Visty, Windows Server 2003 a 2008.
Najviac bezpečnostných chýb sa aj v roku 2008 nachádzalo podľa štatistiky Symantecu v prehliadačoch Mozilly, 99. Nasledoval Internet Explorer so 47, Safari so 40 a Opera s 35.
Priemerný počet dní neopravených chýb s exploitom (graf: Symantec)
Užívatelia prehliadačov od Mozilly boli ale zároveň najkratšie vystavení neopraveným chybám s existujúcim verejne dostupným exploitom, priemerne menej ako jeden deň. U Safari to bolo 9 dní, u Internet Explorera podľa Symantecu 7 dní.
Najčastejšie spôsoby šírenia vírusov
Veľmi častým spôsobom šírenia škodlivého kódu bolo samozrejme aj v roku 2008 zneužívanie chýb prehliadačov na webových stránkach podvrhnutých útočníkom.
Najčastejšie spôsoby šírenia vírusov (graf: Symantec)
Z klasických metód šírenia už samostatného škodlivého kódu, vírusov a červov, prevládalo podľa Symantecu kopírovanie spustiteľného súboru na vymeniteľné médiá alebo disky. Takýto spôsob šírenia podporovalo 66% vírusov, 31% podporovalo šírenie v prílohách emailov, 30% kopírovanie na zdieľané sieťové disky, 12% vírusov podporovalo šírenie zneužitím bezpečnostnej chyby.
Jeden vírus samozrejme môže podporovať šírenie viacerými spôsobmi, preto súčet podielov jednotlivých spôsobov presahuje 100%. Percentá počtu vírusov podporujúcich daný spôsob šírenia zároveň neznamenajú, že takýmto spôsobom sa uvedené percento kópií vírusov aj reálne rozšírilo.
Internetové podsvetie
Podobne ako v predchádzajúcich rokoch aj tento rok spoločnosť Symantec zverejnila najviac obchodované druhy informácií respektíve produktov na čiernom trhu a zároveň ich cenu.
Najviac obchodované informácie a produkty na čiernom trhu (graf: Symantec)
Ešte častejšie ako v roku 2007 boli v roku 2008 v ponuke informácie o kreditných kartách, za informácie o jednej sa podľa typu, krajiny a podobne platilo od 0.06 dolára po 30 dolárov.
Za prístupové údaje k internetbankingovému účtu sa platilo v minulom roku od 10 do 1000 dolárov, za zoznam emailových adries od 0.33 po 100 dolárov za jeden megabajt adries.
Prístupové údaje k emailovému účtu stáli od 0.1 po 100 dolárov, jeden proxy server od 0.16 po 20 dolárov. Práve prístupové údaje a informácie o proxy serveroch zaznamenali medziročne najväčší nárast v popularite, keď boli 3. a 5. najčastejšie ponúkanými typmi informácií na čiernom trhu, oproti 9. a 12. pozícii v roku 2007.
Krajiny s najväčším výskytom jednotlivých druhov hrozieb (graf: Symantec)
Na čele krajín s najväčším výskytom jednotlivých hrozieb samozrejme prevládajú najmä veľké krajiny, rebríček ovládajú USA. V jednotlivých druhoch hrozieb ich predbehla len v počte botov Čína a v počte zombie počítačov používaných špecificky na spam Brazília a Nemecko.
Kompletnú správu McAfee je možné sťahovať z tejto stránky, správu Microsoftu tu a správu Symantecu tu.
Používate antivírus? (hlasov: 433)
Najnovšie články:
Diskusia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
muhehehe
Od reg.: fafkac
|
Pridané:
16.4.2009 8:22
to je co za anketu? =D
pokial niekto nema antivirus, tak je celkom srandista, teda pokial nema Linux etc.
|
|
Re: muhehehe
Od: Ja.
|
Pridané:
16.4.2009 8:54
Potom je Slovensko iba obrovská kopa srandy. By si neveril, ako sa ľudia spoliehajú, že oni nič nemôžu chytiť.
|
|
Re: muhehehe
Od reg.: wavevlna
|
Pridané:
16.4.2009 23:16
nepoznam cloveka co nema (aspon neaktualizovany) AV
|
|
Re: muhehehe
Od: rad
|
Pridané:
16.4.2009 23:24
ja nemam a nechapem na co by mi bol (win xp sp3)
|
|
Re: muhehehe
Od: aqwer
|
Pridané:
16.4.2009 8:55
dovolim si nesuhlasit, ked sa drzim istych zasad, mam vzdy aktualizovany software, aspon mierne sledujem co sa v danej oblasti deje, nepotrebujem antivirus ktory zerie vykon pocitaca.... Mam XP uz par rokov a je stale cisty (ano, obcas si AV nahram a necham ho prescanovat cely disk ci pradsalen nahodou nieco nevniklo.... mno.... ani nahodou .. :) )
|
|
Re: muhehehe
Od reg.: PolloK
|
Pridané:
16.4.2009 9:10
no ty si iny geroj:D ..v dnesnej dobe bez AV je ako bez sprcaku ist na kriznu:D
|
|
Re: muhehehe
Od: dej to sem nebo se objesim
|
Pridané:
17.4.2009 17:04
ty si tez "geroj"... "sprcak" ta neochrani pred vsetkymi (vacsinu) pohlavnymi chorobami, kedze staci styk pokozky (s vytokom)...
|
|
Re: muhehehe
Od: ksjckldcpoodp
|
Pridané:
16.4.2009 11:40
Su aj antivirusy ktore nezatazuju system. Napriklad ten v Comodo Internet Security sa ozve az, ked sa skodlivy software pokusa vykonat nejaku skodlivu akciu. Cely balik s velmi kvalitnym firewallom, vekmi kvalitnou defense+ (HIPS) a antivirom zabera ani nie 9MB pamate, co je v dnesnej dobe uz pre hociaku konfiguraciu PC zanedbatelne. Plus je to cele free.
Otazna je kvalita toho antivirusu, ktora sa ale s kazdou novou verziou zlepsuje. Presiel som z Avastu kompletne na Comodo antivirus a zatial (asi mesiac) som nic nechytil - kontrolovane Eset online scannerom a Kaspersky online scannerom.
|
|
Re: muhehehe
Od: alibaba40
|
Pridané:
16.4.2009 16:15
Suhlasim s tym, ye Comodo je velmi kvalitny Firewall aj Defense - no s tymi 9MB pamate ... Prvy april uz bol - pozri si to lepsie...
(Pouzivam - nie sice Internet Security no FW+Def...+memFW+BoClean)
|
|
Re: muhehehe
Od: ksdkdjfrjepprtpú
|
Pridané:
16.4.2009 21:20
Je to tak, tiez som myslel, ze to je omyl, ked som to cital na ich fore. Aktualna beta 3.9.daco mi zabera v pamati momentalne este menej ako 9MB. Neviem, ci uz je tam aj BoClean v tom, ale vo finalnej 3.9. ma byt zahrnuty.
cfp.exe - 3644KB
cmdagent.exe - 2040KB
Proste parada :-) Odporucam kazdemu aspon mierne skusenemu uzivatelovi ;-)
|
|
Re: muhehehe
Od reg.: eto
|
Pridané:
30.4.2009 14:17
To je pravdepodobne iba Working Set, zisti si kolko si naalokoval celkom a potom sa bavme.
|
|
Re: muhehehe
Od: aleluja
|
Pridané:
16.4.2009 12:38
Tak ak hrajes Counter Strike tak ani nemas co stratit na Tvojom PC, cize ano pravda, AV je zbytocnnny pre Teba.
|
|
Re: muhehehe
Od: Dragon666
|
Pridané:
16.4.2009 14:36
Pár rokov používaš OS...tak to je už OS....ked chceš aby ti to išlo dobre tak je potrebné aspon raz za rok si ho preinštalovat:))
|
|
Re: muhehehe
Od reg.: lubos679679
|
Pridané:
16.4.2009 15:29
Windows ano. A hlavne ked sa tam instaluju vselijake cracknute programy.
|
|
Re: preinstalacia
Od: alibaba40
|
Pridané:
16.4.2009 16:19
To je blud! Niekolko rokov bez reinstallu sa da. A zhovadi ho az ked si nahodis nieco na sposob IE7 BETA ako mne... :D
Pravda - kto nerozumie tomu a nevie si najst solidny sposob na udrzbu - aj trikrat do roka...
|
|
Re: preinstalacia
Od: Mumsito
|
Pridané:
16.4.2009 17:02
Ja som dokazal aj raz mesacne. Teraz uz aj preto win nepouzivam.
|
|
Re: muhehehe
Od: siirii
|
Pridané:
16.4.2009 9:20
A načo by mi asi tak bol? Mám vždy aktualizovaný systém, zapnutý a nastavený firewall na routri a namiesto antivírsu používam mozog. Ďakujem, nepotrebujem zbytočne spomaľovať systém...
|
|
Re: muhehehe
Od reg.: fafkac
|
Pridané:
16.4.2009 9:26
to nei je o mozgu,videl som ako skusali cisty win a ti poviem vysledok bol veeeelmi komicky =D ale tak ked myslis ze ti to staci, tak GL&HF
|
|
Re: muhehehe
Od: Badblock
|
Pridané:
16.4.2009 9:58
za zavirene pc moze z 95% osoba sediaca medzi monitorom a stolickou... Brain ON a antivirus nepotrebujes...
|
|
Re: muhehehe
Od reg.: fafkac
|
Pridané:
16.4.2009 11:30
aha a ako vies ze stranky ktore navstevujes su ciste? ziadna stranka nie je 100% zabezpecena, to sa neda
|
|
Re: muhehehe
Od: karolkok
|
Pridané:
16.4.2009 12:21
zavádzanie nepravdivých údajov je trestné
|
|
Re: muhehehe
Od: sizej
|
Pridané:
16.4.2009 17:18
ja osobne antivirus nepouzivam uz asi 3 roky, kedze som ho pouzival dovtedy v kuse ale...nikdy ma nic neohrozilo takze som si povedal ze mi je zbytocny. cca raz za stvrt rok/pol roka si stiahnem trial verziu noda a prejdem pc (prekvapujuco stale 0 infekcii). mam win xp sp3 pravidelne aktualizovany, aj ked to s tym mozno ze ani nesuvisi.
|
|
Re: muhehehe
Od: pracant
|
Pridané:
17.4.2009 7:21
Presne tak. Antivirus nepouzivam od 2004... vlastne aj viac, lebo predtym som mal od roku 1999 na 2 mesiace AVG, 3x 2tyzdne Nod a 1 mesiac kaspersky. Vzdy po niekolko mesacnej dobe som si nechal pocitac skontrolovat po sieti, nainstaloval jednorazovo nejaky antivir a mozem povedat, ze som nechytil virus bez mojho vedomia, ale nemozem tvrdit, ze som virus nemal. Blasteru som sa vyhol len vdaka skorej informovanosti. Spolubyvajuci to ignorovali a o 5 dni nasledovali fajne restarty systemu :-)
Raz som pustal crack s nazvom setup.exe (11MB) a az ked som ho spustil, som si uvedomil, ze toto nebude crack. Neskoro... a uz to islo, par cmd okien, nejake divne doinstalovanie a uz som mal 57 virov + backdoory + otvorene porty + zrusene systemove sluzby + pustena server sluzba + zruseny firewall.
|
|
Re: muhehehe
Od: pracant
|
Pridané:
17.4.2009 7:22
...
Po celodennom lieceni s najlepsimi antivirakmi a jednoucelovymi utilitami, zasahy v registru (pomocou RegMon), v nudzovom rezime, odstranoval som komplet prava na subory, ale nepodarilo sa mi odstranit 2 virusy. Na druhy den som mal 28 virusov :)
Vtedy sa mi potvrdilo, ze antiviry su pre tupcov, ako som sa nim stal docasne aj ja. Pokial sa clovek o viroch a skodlivom softwari pravidelne informuje, a tie informacie aj s rozumom pouzije, tak je antivir zbytocny. Pokial clovek nema cas na informacie a radsej si chatuje, nadava vo forach, hraje sa... tak takym treba antivir.
|
|
Re: muhehehe
Od: deed
|
Pridané:
17.4.2009 13:22
hmmm, si zaujimavy clovek, prave taky maju napadnuty pocitac napr conflickerom . a inac k tej trial verzii, ak by si vedel nikdy sa neinstaluje antivir do prostredia, ktore moze byt potencionalne zavirene. to ti antivir nenajde ani prd.
|
|
Re: muhehehe
Od: pracant
|
Pridané:
18.4.2009 12:05
...nikdy sa neinstaluje antivir do prostredia, ktore moze byt potencionalne zavirene
Bohuzial pri hociakej instalacii nemozes zarucit absolutne cisty software. Vid Windows XP a spyware Alexa, ktory si vedome instaluju vsetci. Otazka: patri k skodlivym programom, alebo je to normalny program na zber dat a informacii o uzivatelovi, ktory chceme vedome pouzivat?
Conficker... patri medzi skodlive programy? Kedze mu este nedokazali ziadnu spionaznu cinnost, vyuzivanie tohto botnetu na zahltenie serverov, routrov. Ano je to potencialne zneuzitelny virus a preto sa ho vsetci boja. Lenze ake zlo robi tento virus oproti trapnej alexe? (jedine keby keby keby...)
PS: pocitac sa da skontrolovat jednoucelovymi utilitami, ci je pocitac napadnuty confickerom. Ak si to clovek kontroluje, tak nema problem.
|
|
Re: muhehehe
Od: sizej
|
Pridané:
18.4.2009 13:34
pisal som ze mam aktualizovany OS, cize je tam aj ta zaplata proti confickerovi...a i tak ziadny taky port nemam presmerovany cize sa bat nemusim a ani nikoho ineho nemozem nakazit.
a s tym zavirenym prostredim je to celkom relativne, mozno, ze mas pravdu, kazdopadne je to moj PC oddeleny PATom od zvysku sveta cize nikto sa ma bat nemusi, staram sa o neho sam, viem co robim.
kazdy ma iny nazor nat o ci pouzivat/nepouzivat AV. AV by som nasadil do vsetkych firiem, do verejnych miest (kniznice, skoly, netkafe,...) a dal som ho aj rodičom na ich PC, kde je celkom uzitocny. mne je zbytocny, mam uz starsie PC, nepotrebujem naviac program ktory mi vsetko bude skenovat a aj tak nikdy nic nechytim. som si vedomy toho, ze ak nahodou chytim virus, ktorym mozem nakazit inych, je to len a len moja zodpovednost. za tych 14 rokov co uz pouzivam pocitac sa nic take nestalo a verim ze sa ani nestane.
|
|
Re: muhehehe
Od reg.: hogo1
|
Pridané:
22.4.2009 10:45
takyto nazor mam aj ja ;)
|
|
Re: muhehehe
Od: AXO
|
Pridané:
17.4.2009 18:48
??? ja antivirus nemam, a ani si ho nemienim zaobstarat, mam poriadne nastaveny firewall, nechodim po vseliakych blogoch a pornostrankach a neotvaram nevyziadanu postu... nejaky problem ? pouzivam ccleaner, a deffraglet, pc mi bezi bez formatovania druhy rok, ziadny problem nemam
|
|
Re: muhehehe
Od: b2un0
|
Pridané:
18.4.2009 15:05
Srandista je ten, kto si myslí, že s AV je v bezpečí.
|
|
30 TWh
Od reg.: mirec10
|
Pridané:
16.4.2009 11:36
Podla mojich vypoctov by priemernu spotrebu slovenska vykrylo 8.5 mochoveckeho reaktora. 1 reaktor = 400 MWh
(30000/365/24/0.4)
|
|
sorry
Od reg.: noobik
|
Pridané:
16.4.2009 13:44
sorry, ale ked si predstavim spotrebu elektrickej oblukovej pece a male elektricke impulsy v kabloch tak tazko mozem uverit tejto sprave. Na druhej strane ked si predstavim kolko spamov chodi na jednu zverejnenu mailovu adresu a vynasobim to ....
|
|
Anketa..
Od reg.: lubos679679
|
Pridané:
16.4.2009 15:30
Nemam antivirus, Windows si necham obcas preskenovat Eset Online Scannerom, na Linuxe mam nainstalovany nejaky program na detekciu rootkitov, avsak ten som spustil len raz, bol som zvedavy ci nieco nenajde. :-)
|
|
Re: Anketa..
Od: jjjjaaaaaa
|
Pridané:
16.4.2009 16:17
A asi ani nemas moc poznatkov okolo PC tak tisko suchaj nohami kym sa dospeli rozpravaju...
|
|
Re: Anketa..
Od reg.: lubos679679
|
Pridané:
16.4.2009 20:11
Moj mily, cudoval by si sa, kolko mam poznatkov. :-) A nehovor tie trapne vety "suchaj tisko nohami, kym sa dospeli rozpravaju" . Je to trapne.
Windows pouzivam z donutenia iba na Microsoft Office. Takze urcite si tam budem instalovat antivirus. (este k tomu tam dokumenty iba vytvaram, neotvaram tam nejake dokumenty z nedoveryhodneho zdroja). A kludne sa mozeme spolu stavit, ze mam viac zabezpeceny PC ako ty. :-) Aj ked zas....co ak si nejaky BSD guru. :-)
|
|
Optimalizacia
Od reg.: ----
|
Pridané:
16.4.2009 16:36
To, ze so spamom sa da efektivne bojovat je jasne. Uz teraz su vyvinute a implementovane technologie na podpisovanie mailov, ktore podporuje aj Google a myslim, ze aj Yahoo. Nazov jedneho z nich bol myslim DomainKeys. Nikto ich vsak nepouziva.
Pred par mesiacmi sme videli co sa stane, ked niekto najde zdroj vacsiny spamu. Zavru hosting a potom ho otvoria, nech sa moze cerv aktualizovat, aj ked sa dopredu vie ake budu nasledky.
Taketo spravy akoze "spam spotreboval tolko a tolko elektriny" su uplne mimo vedeckeho chapania. Cez Internet tecie tolko nepotrebnych dat, ze sa to spocitat neda. Spam je len jednou z nich.
Keby ludia nesli len za vacsimi cislami, ci uz GHz alebo TB, a trosku by optimalizovali svoje aplikacie usetrilo by sa podla rovnakych kriterii omnoho viac energie.
Nehovoriac o tom, ze najnovsie hry, ktore potrebuju najnovsie graficke akceleratory, konzumuju ovela viac energie.
|
|
Re: Optimalizacia
Od reg.: ----
|
Pridané:
16.4.2009 16:36
Z mojho pohladu, spam niekomu vyhovuje. Niekomu hore, kto ma z toho nejaky uzitok. Ci uz to, ze moze presadit cokolvek pod zastitou "Boja proti spamu", pripadne cisty zisk v peniazoch. To je vsak uz ina rozpravka, podobajuca sa na vojnu proti terorizmu...
|
|
n45r4t
Od: karelgot
|
Pridané:
16.4.2009 21:23
windows mi padal priemerne raz za pol roka ked som pouzival nod32, spami cervi virusi a podobna haved ma vobec nesere asi tak ako moja gramatika :) teras mam us win xp profi sp1 dost dlho, musim si zaklopat, a to mam len spybot search a destroy asi pred mesiacom som nahodil rising antivirus co povi, a len 2 trojani a nejaka pichovina, preco bi mi to malo vadit? pokial mi nespomaluju komp nezeru veela pamate tak mi je to u prdele, ked chcete kompletne cisti pc tak pouzite novy clin na okna a poriadne s nim pooblievajte aj dosku......
|
|
Re: n45r4t
Od reg.: lubos679679
|
Pridané:
16.4.2009 21:47
Kolko mas rokov?
|
|
zaujimave citanie
Od: K-2
|
Pridané:
16.4.2009 23:00
Su tu vseliake nazory precital som to cele teda a dalo mi to zabrat... ale je tu par ludi co ma pravdu podla mna, dal som + :D, majte sa...
Moj nazor je ANTIVIRUS a to rozhodne tiez som bol ten typ co nepotrebuje antivirus cca rok, potom ked zarazu sa na strankach ktore som vyrobil usidlil skodlivy kod tak som neveril vlastnym ociam, pc mi bezal ako tak v pohode sice som citil nejaku zradu, ale pustil som spyware cosi odstranil a bolo fajne....
tak trvalo to sice iba 2 dni a hned sme s teamom odstranili zo vsetkych stranok - napadalo to hlavne index.htm/html/php a vpysovalo skodlivy kod...
tak som preinstaloval vsetky pc a nasadil norton 360 a awast...
Podla mojich odhadov dany vyrus infikoval ttc cez ktory davam subory na ftp a tak si vytiahol hesla (alebo priamo pri uploadovani cez totalcomander) vpisoval skodlivy kod.
TAKZE MOJ NAZOR NA ZAVER... JEDINE ANTVIRUS...
www.tvorba-www.sk
|
|
Re: zaujimave citanie
Od reg.: hogo1
|
Pridané:
22.4.2009 10:51
robis inac poriadne hnusne stranky aspon teda co ti vidim v referenciach ;) Ale ved kazdy nejak zacinal
|
|
antivirak
Od: peter321
|
Pridané:
18.4.2009 23:03
Ja som nemal antivírusový systém mesiac od kúpenia mojej mašiny za 30 tisíc a nemal som absolútne žiaden problém
|
|
Re: antivirak
Od: eqw546eqw56
|
Pridané:
22.4.2009 9:03
do tych 30k sa ti nevosiel internet ?
|
Pridať komentár
|
|
|
|