neprihlásený
|
Streda, 15. januára 2025, dnes má meniny Dobroslav |
|
Windows 7 budú rýchlejšie na SSD diskoch vďaka štyrom zlepšeniam
Na tohtotýždňovej konferencii WinHEC spoločnosť Microsoft informovala o viacerých interných vylepšeniach pripravovaného operačného systému Windows 7 oproti Windows Vista, na kóde ktorých je nová verzia postavená. Viacero zlepšení sa plánuje aj v oblasti podpory flashových diskov pre umožnenie behu Windows 7 na výkonovo slabších netbookoch a zároveň zrýchlenie operačného systému pri používaní výkonných flashových diskov na notebookoch a desktopoch.
DSL.sk, 9.11.2008
|
|
Spoločnosť Microsoft predstavila na tohtotýždňovej konferencii WinHEC celkom štyri plánované zlepšenia, ktoré umožnia efektívnejšie využiť výkon flashových diskov pri použití operačného systému Windows 7.
To má umožniť používanie Windows 7 na menej výkonných netbookoch, na ktorých sa v súčasnosti používa Windows XP a súčasná verzia Windows Vista sa neplánuje používať.
Zároveň sa má zvýšiť prínos flashových diskov pri použití na štandardných a výkonných notebookoch a desktopoch.
Používanie príkazu trim
Veľmi dôležitou novinkou Windows 7 bude podpora príkazu trim, ktorým operačný systém respektíve implementácia súborového systému informuje ovládač flashového disku o zmazaní dát a uvoľnení príslušných logických sektorov.
Ak je zmazaný alebo skrátený súbor alebo uskutočnené zmeny v metadátach súborového systému uvoľnujúce niektoré sektory, príkazom trim môže operačný systém oznámiť flashovému disku zoznam všetkých logických sektorov disku, ktoré sa uvoľnili a nie sú už využívané a je ich tak možné považovať za voľné.
Hoci táto informácia nemá prakticky žiadny význam pre klasické pevné disky, flashové disky postavené na NAND pamäti si udržiavajú pre každý sektor informáciu, či je alebo nie je využívaný a obsahuje platné dáta.
Vzhľadom na potrebu mazania blokov NAND flash pamäte pred opakovaným zápisom totiž musí radič flashových diskov presunúť všetky sektory mazaného bloku, o ktorých sa domnieva, že obsahujú platné dáta. Obsadenosť sektorov v blokoch platnými dátami vnímaná radičom zároveň prispieva k rozhodovaniu, ktoré bloky sú obsadené málo a je ich efektívne použiť znova a teda vymazať.
V súčasnosti ale operačné systémy nepodporujú príkaz trim a tak flashové disky považujú za obsadené logické sektory disku postupne všetky sektory, do ktorých bol uskutočnený aspoň raz zápis. Čoskoro sa tak zvyčajne flashový disk domnieva, že má obsadené prakticky všetky logické sektory aj v prípade skutočného oveľa menšieho využitia disku, a pri mazaní blokov zbytočne presúva v skutočnosti neplatné dáta už vymazané na úrovni operačného systému.
Hoci uvoľnovanie blokov a presúvanie platných dát uskutočňuje radič zvyčajne v pozadí, pri vnímanom plnom obsadení disku a veľko počte aktuálnych I/O operácií sa musí mazanie a presúvanie diať aj počas I/O operácií iniciovaných užívateľom, aplikáciami a operačným systémom a prichádza tak k spomaleniu skutočných I/O operácií.
Zároveň sa zbytočne zvyšuje počet zápisov, obsadenosť blokov a následne aj počet mazaní blokov a znižuje sa tak životnosť flashových diskov.
Pri podpore príkazu trim vo Windows 7 budú flashové disky podporujúce tento príkaz poznať skutočnú obsadenosť logických sektorov disku a nebudú tak uskutočnovať zbytočné operácie, čo prispeje k zvýšeniu výkonu a predĺženiu životnosti disku.
Efektívnejšie rozloženie súborového systému
Microsoft zároveň avizoval efektívnejšie rozloženie súborového systému NTFS na flashových SSD diskoch. Toto bude samozrejme možné využiť len pri novej inštalácii a naformátovaní systémového disku pri inštalácii, pri upgrade z predchádzajúcich verzií Windows nemôže prísť k zmene rozloženia.
Spoločnosť nešpecifikovala čo presne bude súčasťou efektívnejšieho rozloženia, vzhľadom na charakteristiky NAND flash diskov a ich rozdelenie na stránky o veľkosti typicky 4 KB alebo 8 KB a bloky o veľkosti typicky 512 KB je možných ale viacero optimalizácií.
Keďže flashové disky dokážu uskutočňovať čítanie a zápis len po celých 4 KB alebo 8 KB stránkach, optimálnym je ukladanie jednotlivých štruktúr súborového systému zarovnaných podľa stránok flashového disku a zápis iniciovaný z OS po celých stránkach. Ak OS zapisuje menej dát ako je celá stránka, radič flashového disk musí v takom prípade najskôr prečítať súčasné dáta v stránke, skombinovať ich so zapisovanými dátami a až následne zapísať celú novú podobu stránky.
Optimalizované môže byť napríklad aj alokovanie miesta na disku pri zápise veľkých súborov tak, aby sa naraz alokoval celočíselný násobok kapacity blokov flash disku.
Vypnutá defragmentácia
Ďalšou zmenou už len v nastaveniach operačného systému bude vypnutá defragmentácia na flashových diskoch, ku ktorej vo Windows Vista prichádza štandardne automaticky raz za týždeň.
Účelom defragmentácie klasických diskov u desktopových a notebookových počítačov je najmä zvýšenie rýchlostí čítania usporiadaním dát súborov tak, aby čo najviac čítania bolo sekvenčného.
Hoci u flashových diskov je náhodné čítanie tiež o niečo pomalšie ako sekvenčné čítanie, zvyčajne dosahuje približne polovicu
rýchlosti sekvenčného čítania a defragmentácia u flashových diskov nemá rovnaký prínos ako u klasických diskov. U týchto klesá rýchlosť plne náhodného čítania 4 KB blokov podľa RPM a doby vyhľadávania na rádovo sto I/O operácií za sekundu a teda 400 KB/s.
Defragmentácia u flashových diskov tak zbytočne zvyšuje opotrebovávanie disku, počet zápisov a mazaní blokov.
Certifikácia
Microsoft bude zároveň flashové disky certifikovať pre použitie s Windows 7. Podmienkami certifikácie bude podpora viacerých technológií podporovaných vo Windows 7, ktoré zvyšujú rýchlosti a predlžujú životnosť.
Certifikovaný disk bude musieť napríklad korektne informovať operačný systém o svojich parametroch.
Zatiaľ ale nie je známe, ktoré konkrétne funkcie a technológie budú musieť certifikované flashové disky povinne podporovať a implementovať a nie je tak známe, či bude povinnou podpora dôležitej funkcie trim.
Ak budú flashové disky výrazne výkonnejšie ako klasické, drahšie ale s prijateľným pomerom výkonu a ceny a menšou kapacitou, aké disky budete používať? (hlasov: 342)
Najnovšie články:
Diskusia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ale....
Od: JELEŇ
|
Pridané:
9.11.2008 14:06
mohli by to urobiť aj na OS Vista, či zase chcú zarobiť nejaké peňažky na novom systéme,čo ???
|
|
Re: ale....
Od: anonym
|
Pridané:
9.11.2008 17:50
samozrejme ze chcu zarobit...
podla mna je vcelku normalne chciet za OS peniaze, ale to, co robi M$ je dost blbe... z veci, ktore mali povodne byt vo Windows Longhorn (Vista) idu robit novy OS...
Vraj aby zkratili dobu medzi novymi OS...
Ono v Linuxe je to paradne riesene... tam ked je nova verzia, tak si mozem uplne v pohode upgradnut staru bez nejakych zbytocnych blbosti... ale u Windowsu si treba kazdu jednu zasratu verziu kupovat...
... a vsimnite si, ze nikdy nerobia nic uzivatelsky priatelske... doteraz nie je nic take ako tie updaty v linuxe a updaty bez potreby restartu...
|
|
klud..
Od: Danno2646
|
Pridané:
19.11.2008 14:53
Neviem co mas proti MS, ved Apple ma tiez "vycuciavaciu" strategiu. Linux sem neplet, tie distra vychadzaju castejsie a s mensimi zmenami.
"ale u Windowsu si treba kazdu jednu zasratu verziu kupovat..." ..no to hej, predsa je ten win plateny, narozdiel od lin, ze? :) Este si zanadavaj na Adobe, ze chcu za nove verzie softov peniaze...
Updaty napr. cez gnome sa zobrazuju rovnako dobre ako vo windowse. Niekomu sa paci viac to, inemu to.
A urcite si si vsimol, ze obcas aj linux potrebuje restart po update. Len on vela krat updatuje aplikacie, preto sa updaty systemu "stratia" a zda sa ti, ze nepotrebuje restarty.
|
|
Re: klud..
Od: dijoiewq
|
Pridané:
23.11.2008 1:30
Nejde o to, ze pytaju peniaze, ale za co pytaju peniaze. Chapem, hnoj zacina byt drahy, kedze nemame kravy, ale co je vela, to je vela. 100 dolacov za hovno? :D (pardon za ostrejsi koment)
|
|
omg rules
Od: tylik
|
Pridané:
9.11.2008 16:33
Co telo pisete o tych Windowsoch, sak to je odpad. Prerobene Windows 95. Mna to fakt nezaujima jake halusky to prinesie, aj tak to pojde naP.
|
|
Re: omg rules
Od reg.: Don Mums
|
Pridané:
9.11.2008 17:29
poradim ti necitaj hovadiny ani ja necitam 2/3 clankov o windowsoch.
|
|
Vista Krista
Od: Jezis Nazaretsky
|
Pridané:
9.11.2008 17:32
Len nech to nerobia na Vistu, nech zmizne s povrchu zemskeho... 2000, XP is best OS od MS... Vista je len nieco co museli vydat aby nebol dlhy casovi skok medzi XP a 7.... Nieco podobne ako WIN Milenium... to bol najveci grc... po 15 min som mal blue screen. tak isli hned WIN98 SE spet...
|
|
Re: Vista Krista
Od: ----
|
Pridané:
10.11.2008 0:21
Skusal si niekedy Windows Server 2008 ?
Na Internete su clanky ako to trosku osekat a spravit si z toho svizny, ale hlave viac pouzitelny desktop.
|
|
trimeme
Od: enx
|
Pridané:
9.11.2008 21:08
ale mne sa fest paci nazov: trim
|
|
pokrok
Od: vista
|
Pridané:
10.11.2008 9:24
chlapci vyvoj ide dopredu a aj chyby sa robia vistu odsudzujete len z nazorov inych ,XP bolo dlho dlho shit ale postupnymi aktualizaciami sa vylepsilo ..aj vista bude za chvilu super ale windows 7 bude este lepsie graficky spraveny co ma tesi.inak je pravda ze kazdy vyrobok od microsoftu je predrazeny ale s tym si poradia uz chlapci ktory to obidu a mi si to stiahneme...
|
|
Re: pokrok
Od: siirii
|
Pridané:
10.11.2008 22:14
No neviem, mne osobne 1 500 Sk za 3 licencie MS Office 2007 Home & Student prídu ako dosť lacné. Takisto MS Vista Home Premium OEM za 3 400 Sk mi príde tiež ako adekvátna cena. Koľko by si si predstavoval, že by mali tie výrobky stáť? Ich vývoj tiež nestojí 5 korún...
BTW: Keby si videl v obchode nejaké, podľa Teba, predražené auto (Ferrari, Lamborghini, ...) a mal by si možnosť ho ukradnúť, tiež by si to spravil? Dobre by sa Ti v ňom vozilo?
|
|
Re: pokrok
Od: crfe
|
Pridané:
23.11.2008 1:32
ako mozes porovnavat lambordziny a vistu HOME?
|
|
Reklamne tam-tamy bubnuju zas, k novemu Windowsu chyli sa cas
Od: Peto_MiG
|
Pridané:
10.11.2008 14:23
Uz rozbiehaju marketing. Pripomina mi to reklamu na "novy favorit", ktory mal mat oproti staremu favoritu 145 vylepseni.
|
|
linux
Od: Dido
|
Pridané:
10.11.2008 20:05
však preto je linux volny na stiahnutie lebo je to $hit
|
|
linuxxxxxxx
Od: niktos
|
Pridané:
10.11.2008 21:28
linux je sit, no to mas pravdu, preto ty co nieco vedia a ocakavaju od oper.systemu maju linux, a ty co len hraju alebo prkotiny robia idu na win, linux je nieco co win nikdy nebude a to pan linux, a windows je len windows.
|
|
Re: linuxxxxxxx
Od: siirii
|
Pridané:
10.11.2008 22:18
Máš úplnú pravdu, Windows nikdy nebude Pán Linux :-D Predpokladám, že ty niečo vieš a očakávaš od operačného systému, tak mi prezraď, aké úžasné veci ty v tom Tvojom Linuxe vystrájaš, ktoré ja Vista lama nikdy ani len nepochopím? A aby sme sa rozumeli, nehovorím o kompilovaní jadra ale o veciach, ktoré su dôležité pri práci.
|
|
Re: linuxxxxxxx
Od: niktos
|
Pridané:
13.11.2008 18:28
naco ti mam nieco vysvetlovat ak vies tak vies ak nevies tak naco, no skusim aspon nieco, open office, na viste asi tazko, hačkovanie sieti apsolutne neporovnatelne s vistou, to ze je rychlost visty a linuxu ako trabant a porse o com sa chces bavit? ced to je uplna blbost porovnavat neporovnatelne, ja neviem ale niektory ludia robia zo seba takych debilov ze az, mozno niekedy aj ja zo seba ale nikdy by som netvrdil ze xp alebo vista je lepsia ako linux, dalej o bootovacich linuxoch ani nejdem hovorit co win ani jeden nejde s cd. ked zacnes pouzivat linux a kusok sa zacnes viac zaujimat on tak nepolozis nikdy taku otazku, ked nevies o linuxe nic viac iba o jadre tak netrep.
|
|
pokrok
Od: vista
|
Pridané:
11.11.2008 8:48
ja viem ze vyroba nestoji 5 korun ,ale sa zamysli vsetky media ktore kedy vysli su predrazene a neporovnavaj to s autami lebo ti si cenu robia svojov kvalitou,tak isto ako nemas soft zo zlata lebo ma lepsie tepelne vlasnosti.a neviem sice kde si videl office 2007 za 1500sk ked vsade je za 1890.ale ak sa ti to zda malo tak si to kup.vies asi lusia by to tiez kupovali keby na to mali a nestalo by to take peniaze.sa zamysli keby si mal zaplatit za kazdy soft co mas v pc ,tak by si asi pol roka robil zadarmo.
|
|
Re: pokrok
Od: siirii
|
Pridané:
11.11.2008 12:23
No niekde bude problém, pretože ja mám všetok softvér v PC legálny. Vistu a Visual Studio mám zadarmo v rámci MSDNAA a všetko ostatné, čo som potreboval som si kúpil. A to vrátane všetkých hier, mám ich okolo 10. Navyše som študent, takže nezarábam až tak veľa.
Uznávam, že s autami je to prehnané, ale myslím, že ľudia by sa mali naučiť platiť za komerčný softvér tak, ako sa platí za všetko ostatné. A kto to nechce akceptovať, má kľudne možnosť používať freeware, alebo open source.
|
|
pokrok
Od: vista
|
Pridané:
11.11.2008 8:51
aby si ma lepsie pochopil nemozes porovnavat hardwarovu kvalitu so softwarovov kvalitou ta nejde....
|
|
pokrok
Od: vista
|
Pridané:
11.11.2008 13:16
ono je to vporiadku ked si niekto kupi nieco legalne proti tomu nemam nic ale jedna sa o to ze nikto by nekopiroval keby to bolo v priatelnej cenovej hladine.vzdy je vsetko otazka ceny...
|
|
Re: pokrok
Od: siirii
|
Pridané:
12.11.2008 11:47
Ja si to nemyslím. Väčšina ľudí sa k tomu stavia ako: načo by som si to kupoval, keď to môžem mať zadarmo.
|
|
Re: pokrok
Od: niktos
|
Pridané:
13.11.2008 18:33
a co je na tom zle? nech platia ty co na to maju ako ty ja niesom milionar aby som kupoval pretoze na sk nemam plat 30 000 sk mesacne. firmi nech platia aj tak si to daju do nakladov ale home veci nech su free, a ty tiez nemas vsetko legalne.
|
|
pokrok
Od: vista
|
Pridané:
11.11.2008 13:26
vezmi si to takto ty si nieco kupis a mas 30 dni na to aby si to zaregistroval inak mas nelegalny soft. a si myslim ze gigant ako je microsoft by si mohol dovolit aj nizsie ceny lebo ta kvalita nieje az taka...
|
|
zo 4 su nakoniec len 2
Od: stevocz
|
Pridané:
12.11.2008 20:37
tak ze by to boli 4 upravy by som nepoveda. aj vo viste sa da vypnut defragmentacia a nemusim preto kupovat novy system, a ta certifikacia je aj tak onicom, pridu zapoja funguje a vezmu prachy. len o to budu drahsie disky.
_________________
www.grafikapro.sk
|
|
USB- cka
Od reg.: atase
|
Pridané:
17.11.2008 10:49
No testujem 7micku uz 10 dni a co sa jedna citania a zapisovania dat na USB kluc ide to o 60percent rýchlejšie ako u Visty. A to testujem na starom PC.Aj keď nerozumiem tomu clanku o čom to pisu môj názor je kdo neskúsi ten nech nič nekritizuje .
|
|
Re: USB- cka
Od: Danno
|
Pridané:
19.11.2008 15:06
presne tak.. Ja som si pred rokom kupil vistu (teda dostal), predtym som o nej cital zaujimave veci.. ake je to pomale, sekave, atd.. Nerozsiroval som to. Proste som nainstaloval, pokukal, za tyzden som zistil vacsinu rozdielov v prostredi oproti XP a bol som s nou spokojny. PC mam s 2GB ram, co je v pohode. Urcite nie je vista oproti XP uzasny pokrok, ale vylepsenia tam su. To ze berie o 300 MB RAM viac pri beznom pouzivani (s antivirakom, nejakym adobe updaterom atd v pozdi) je pre kazdeho s 2GB+ ram nepodstatne.
Na virtualPC skusam win7, build 6801 so zapnutou novou listou a vyzera to fajn :) aj rychlost je fajn. Pre beh staci povolit 500 MB ram. I ked to nie je ono :)
Uz pri viste je 64bit system celkom bezproblemovy, win7 dam urcite 64bit.
|
|
windows...
Od: n0v!c3
|
Pridané:
13.2.2009 15:40
tak ja to zhrniem takto...odjakziva pouzivam windows,najlepsia asi bola 98 a xp..sice som jak blbec pouzival asi 2roky 200co je asi najhorsi win od nich...ale sak stale je cosik nove a musia vydat novy win ale castot to vyzera tak ze v novom sa objavi to co malo byt v starom len aby mali co urobit..ale nech si robia co chcu ..stale je rozhodujuce ze mnohonasobna vetsina pouzivatelov pc pouziva windows sak ekd uz to len ciatate kolko sa predalo wist a predstavte si ze aspon raz tolko pouzivatelov si ich napalilo :D....a tak to vzdy aj bude vzdy bude anco nadavat a aj tak si to vzdy kazdy spravi podla seba ako to jmu "vyhovuje".. :)
|
|
sedmicka
Od: n0v!c3
|
Pridané:
13.2.2009 15:43
cosik so mazbudol nepouzivam vistu neni dovod...ale mal som asi 5hodin 7 v skle na kompoch na praxi..ale ked hovoria ze je 7 lepsia nez vista tak vista nehrozi sak ta 7 je bug sam o sebe 5min so mcakal kim mi da otazku ci chcem spusstit progmram dokonca solitair mi tam sekal...a to ma vraj amt naroky ako xp..a bolo to na 512mb ramke....dake moznosti nastavenia so mmoc neskumal ..ale jednoznacne xp sa da najlepsie spravovat..ale aj ked dost neprehladne...stlae to co je urcene pre pouzivatelov na spravu sa orubi lahko a s ti mco si windows sam vymisli sa musite "Srat"
|
Pridať komentár
|
|
|
|