neprihlásený
|
Štvrtok, 16. januára 2025, dnes má meniny Kristína |
|
Intel procesory sa vracajú k Hyper-Threadingu, s integrovaným trojkanálovým radičom pamäti
Spoločnosť Intel včera zverejnila viacero oficiálnych informácií o celkom piatich nových produktoch respektíve technológiách, z ktorých štyri sa objavia na trhu ešte tento rok v podobe nových procesorov. Najzaujímavejšími sú samozrejme informácie o novej mikroarchitektúre procesorov Nehalem, ktorá sa objaví v mainstreamových procesoroch od Intelu a nahradí súčasnú mikroarchitektúru Intel Core.
DSL.sk, 18.3.2008
|
|
Spoločnosť Intel zverejnila v pondelok viacero informácií o nových produktoch a technológiách, ktoré sa objavia v jej nových pripravovaných produktoch.
Najzaujímavejšími sú samozrejme informácie o novej mikroarchitektúre jadra Nehalem, na ktorej budú založené nové procesory pre desktopy, notebooky a servery, ktoré budú uvedené na trh na konci roka 2008 respektíve na začiatku roka 2009.
Okrem toho Intel oficiálne predstavil novú architektúru prepojenia komponentov v PC QuickPath, ktorá nahrádza doterajšiu zdieľanú zbernicu FSB, nový 6-jadrový procesor, nový Itanium procesor a architektúru plánovanej grafiky od Intelu.
Nehalem
Intel v pondelok spresnil pôvodné všeobecné informácie o novej mikroarchitektúre jadra, ktoré prvýkrát zverejnil v minulom roku a zároveň sa potvrdili aj viaceré neoficiálne informácie.
Architektúra Nehalem, ako je známe už od jej oznámenia, je novou architektúrou pre 45-nm procesory, ktoré sa na trhu začnú objavovať na konci roka 2008. Intel včera potvrdil, že samotná mikroarchitektúra výkonných jednotiek jadra je zlepšením predchádzajúcej mikroarchitektúry Core.
Komunikácia jadra a procesora s okolím, cache pamäť a ostatné časti procesora sú ale výrazne prepracované a v tejto oblasti príde k jednej z najväčších zmien v histórii x86 procesorov od Intelu. Intel začne používať typ technológií a architektúru, ktorú v súčasnosti používa AMD.
To samozrejme znamená nutnú zmenu u používaného socketu, ktorým je teraz u desktopových procesorov LGA775.
Intel v Nehaleme integruje na čip procesora pamäťový radič. Konkrétne pôjde o trojkanálový DDR3 radič podporujúci 800 MHz, 1 066 MHz a 1 333 MHz pamäte, pričom v materiáloch Intelu sa uvádza možnosť budúcej kompatibility s rýchlejšími štandardami. Každý kanál má podporovať maximálne tri pamäťové sloty, teoreticky tak budú možné jednoprocesorové systémy s deviatimi pamäťovými slotmi.
V prípade viacprocesorových serverov bude mať každý procesor svoje vlastné pamäťové sloty, druhý procesor si dáta uložené v pamäti pripojenej na pamäťový radič iného procesora musí vyžiadať priamou komunikáciou s týmto procesorom, pôjde tak o architektúru NUMA.
Intel architektúra už nebude založená na zdieľanej zbernici FSB, pre prepojenie procesora s čipsetom a pre prepojenie viacerých procesorov bude použitá nová point-to-point komunikačná technológia QuickPath.
Intel sa u Nehalemu vracia k Hyper-Threadingu (HT), ktorý označuje ako Simultaneous Multi-Threading, SMT. Má ísť o vylepšenú verziu HT, ktorá rovnako vykonáva dva thready súčasne, oproti jednému threadu zvyšuje výkon o 20% až 30%, pričom spotrebu zvyšuje len minimálne.
Procesory s mikroarchitektúrou Nehalem bude mať dve až osem jadier, podľa niektorých materiálov Intelu sa ale počíta ešte aj s jednojadrovými procesormi. Celkovo bude teda u najvyšších najmä serverových modelov k dispozícii spolu so SMT až šestnásť virtuálnych jadier.
U Nehalemu Intel zavádza L3 cache, ktorá bude inkluzívna, teda bude obsahovať všetky dáta, ktoré sú cachované v L2 cache pamäti. Každé jadro bude mať len 256 KB L2 cache a 32 KB L1 dátovej a inštrukčnej cache, L3 cache bude dosahovať maximálne 8 MB. U najvyšších modelov tak bude celkové množstvo cache pamäte menšie ako u súčasných 45-nm procesorov.
Dokončené budú maximálne opäť štyri inštrukcie za takt, viaceré inovácie ale umožňia priemerné množstvo dokončievaných inštrukcií za jeden takt zvýšiť najmä lepším predpovedaním skokov a efektívnejším ošetrením zlej predpovede skokov.
SSE4 inštrukcie budú rozšírené o sedem nových inštrukcií určených najmä na akceleráciu práce s reťazcami, textom a XML. To urýchli napríklad prehliadače a antivírusové programy.
Nová mikroarchitektúra má efektívne a dynamicky umožniť riadiť jednotlivé jadrá, thready, cache pamäte a rozhrania vrátane ich spotreby respektíve výkonu. Detaily, čo všetko bude možné riadiť respektíve dynamicky deaktivovať, zatiaľ nie sú k dispozícii.
Materiály Intelu uvádzajú ako jeden zo stavebných blokov Nehalem architektúry aj grafické jadro. Bližšie informácie o tom, o aké jadro by malo ísť a v ktorých modeloch by malo byť použité, Intel nepriniesol.
Podľa nedávnych neoficiálnych informácií by nemali všetky procesory architektúry Nehalem používať všetky nové technológie a napríklad nižšie modely by mohli používať ešte niektoré doterajšie technológie. Intel ale túto informáciu explicitne v pondelok nepotvrdil.
Technológia QuickPath
S príchodom architektúry Nehalem začne Intel používať namiesto doterajšej zdieľanej FSB zbernice technológiu point-to-point prepojenia QuickPath.
Odstránia sa tak najmä u viacprocesorových serverov vznikajúce úzke hrdlá architektúry, keď vyššie procesory budú podporovať napojenie na dve QuickPath linky. Jednou budú spojené s čipsetom, jednou u viacprocesorových serverov navzájom.
QuickPath zároveň umožňuje výrazne vyššie rýchlosti, na jednu bitovú linku až 6.4 GT/s respektíve 6.4 Gbps. Pri 32-bitovej šírke QuickPath zbernice to predstavuje 25.6 GBps.
U najvyšších procesorov určených pre serverové použitie, napríklad aj Itania, bude QuickPath podporovať funkcie automatického zotavenia z hardvérových chýb. Umožní napríklad komunikovať aj v prípade výpadku niektorých bitov liniek.
QuickPath bude zohrávať kľúčovú úlohu aj v prístupe k pamäti u viacprocesorových serverov, keď vzájomným prepojením s druhým procesorom cez QuickPath si bude procesor žiadať dáta z pamäťových slotov, ktoré sú pripojené k pamäťovému radiču druhého procesora.
6-jadrový Xeon
Intel potvrdil aj informácie o šesťjadrovom serverovom procesore Xeon s kódovým označením Dunnington, ktorý začne vyrábať už v lete.
Xeon z modelového radu 7300 bude zrejme jedným čipom, ktorý má šesť jadier členených na čipe do troch dvojjadier.
Na čipe sa nachádza zároveň aj L3 pamäť, celkovo až 16 MB. Celkový počet tranzistorov je 1.9 miliardy, procesor je kompatibilný so súčasnými riešeniami pre Xeony 7300.
Nové Itanium
Predstavené boli aj základné informácie o novej generácii procesora Itanium nekompatibilného s x86 inštrukčnou sadou, ktorý by sa mal na trhu objaviť rovnako tento rok.
Nový procesor s kódovým označením Tukwila bude mať ako prvý procesor na svete dve miliardy tranzistorov.
Spolu bude mať štyri jadrá, bude ale podobne ako Nehalem podporovať Multi-Threading technológiu. Celkovo bude mať 30 MB cache pamäte.
Rovnako ako Nehalem bude mať integrovaný pamäťový radič, dokonca dva. Prepojený s čipsetom a prípadne ďalšími procesormi vo viacprocesorových systémoch bude technológiou QuickPath.
Larrabee, grafika od Intelu
Posledným produktom a technológiou, ktorú Intel predstavil je plánovaný grafický procesor s kódovým označením Larrabee.
Larrabee má byť na rozdiel od súčasných grafík napríklad od Nvidie a ATI postavený na jadrách vychádzajúcich zo štandardnej Intel-Architekture, teda x86 jadrách.
V materiáloch Intel jadrá označuje ako IA++ a naznačuje ich vysoký počet minimálne v rádoch desiatok. IA++ jadrá majú podporovať úplne nové vektorové inštrukcie a novú architektúru cache pamäte.
Ich sumárny výkon bude podľa Intelu v rádoch teraflopov. Súčasné najvýkonnejšie grafiky majú výkon v jednoduchých operáciách na úrovni 0.5 teraflopu.
Grafický čip Larrabee by sa mal objaviť na trhu pravdepodobne v roku 2010, podľa Intelu bude podporovať okrem súčasnej rasterizácie triangulovanej scény nové typy renderovanie ako napríklad globálne osvetlenie dosiahnuteľné napríklad ray-tracingom. Intel ale explicitne nepotvrdil, že Larrabee bude používať ray-tracing.
Pre 32-nm architektúry klasických procesorov Westmere a Sandy Bridge, ktoré sa objavia na trhu v rokoch 2009 a 2010, Intel počíta s výrazným rozšírením SSE inštrukcií najmä smerom k vyššiemu výkonu vo výpočtoch s pohyblivou rádovou čiarkou v podobe rozšírenia Advanced Vector Extensions.
Veľkosť operandov má byť zvýšená zo 128 na 256 bitov, čo automaticky prinesie zdvojnásobenie výkonu. Používané majú byť trojoperandové operácie namiesto súčasných väčšinou dvojoperandových, ktoré prepisujú jeden zo svojich operandov.
Tlačovú správu Intelu a ďalšie doplňujúce dokumenty Intelu popisujúce nové technológie je možné nájsť tu.
Kedy naposledy ste si kúpili nový procesor alebo nový počítač s novým procesorom? (hlasov: 914)
Najnovšie články:
Diskusia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
grafika
Od: ondo
|
Pridané:
18.3.2008 16:11
to ze teraz maju graficke karty vykon 0,5 teraflopu neznamena, ze v dobe uvedenia intelackej grafickej karty nebudu mat viac... mozno aj viac ako ta co bude mat intel a aj AMD co vyvyja
|
|
Re: grafika
Od: Anin
|
Pridané:
18.3.2008 17:32
Ak zmenia súčasný prístup a trochu sa chytia najnovších poznatkov a technológií a nebudú vyrábať neuveriteľne pažravé čipy, tak aj tak len možno. INTEL nie je žiadna dvojka na trhu.
|
|
Re: grafika
Od: gamer
|
Pridané:
18.3.2008 22:08
ak by si o tom nevedel, tak najvyssi podiel grafik v kompoch ma Intel, kedze najviac PC su tie kancelarske s integrovanou grafikou a tipujem, ze s Larrabee chcu dosiahnut vykon aspon porovnatelny s mainstreamom v 2010 ;) ja som skor zvedavy aky socket nahradi LGA775, ktory tu "smrdi" uz skoro 5 rokov :P
|
|
Re: grafika
Od: lamaaak
|
Pridané:
19.3.2008 0:49
Bud rad. Aspon nemusis s novym procesorom kupovat aj novu zakladovku. To, ze sa pouziva rovnaky port niekolko rokov, je len vyhoda.
|
|
Re: grafika
Od: ferri123
|
Pridané:
20.3.2008 6:42
bude sa volat socket LGA 1366
|
|
Re: grafika
Od: Anin
|
Pridané:
20.3.2008 8:58
No hej, serverové základovky...
|
|
Ccena
Od: kristiansvk1
|
Pridané:
18.3.2008 16:49
by som bol zvedavy na cenu :D alebo ci budu lepsie ako tie z optikou
|
|
Re: Ccena
Od reg.: ShodanN
|
Pridané:
18.3.2008 23:08
No jasne optika tu bude tak za 10 rokov teoreticky sa ma zvysit vykon stonasobne pri znizeni spotreby o desatnasobok .... isto nebudu lepsie ako tie "Z" optikou ...
|
|
forcer
Od reg.: forcer
|
Pridané:
18.3.2008 20:31
"pričom spotrebuje zvyšuje len minimálne."
opravte si to.
|
|
Re: grafika
Od: Ondo
|
Pridané:
19.3.2008 0:26
ja nevravim ze intel je slaby vyrobca, alebo ze ma maly podiel na trhu. podla clanku chce intel vyrabat vysoko vykonne graficke karty a naznacil som, ze nVidia/AMD sa nebudu prizerat. akoze ani grafika nVidia rady 9 netaha este nektore hry na full, takze je pravda, ze sa zide popohnat ale dufam ze ich intel nepredbehne tak daleko ako predbehol AMD.. osobne by som nerad vsetko od "monopolu" intelu a fandim grafikam nVidii :)
|
|
Re: grafika
Od: Anin
|
Pridané:
19.3.2008 9:13
Keby si si v minulosti programoval procesory 8080 od Intelu, viac by si si tohto výrobcu vážil...
|
|
Re: grafika
Od: quid
|
Pridané:
20.3.2008 10:51
robil som pre MC68.., PowerPC aj 8080 a ten mi prisiel ako najhorsi ;)
|
|
Re: grafika
Od: Anin
|
Pridané:
27.3.2008 15:02
Ale ktorý, MC6800 alebo 68000? To je podstatný rozdiel.
8080 bol jeden z prvých trochu rozšírených CPU. Ako protihodnotu som napísal 8085A, ktorý mal mnohé vylepšenia a hlavne iba jedno napájanie.
Najhorší..., a v čom? V ištrukčnej sade? Možno bol aj dosť pomalý, ale kto vtedy nebol?
|
|
Vdaka!
Od: Jan Kunderr
|
Pridané:
19.3.2008 13:22
Velmi dobry a zaujimavy clanok. Dakujem :)
|
|
jozefa
Od: dodo999
|
Pridané:
19.3.2008 14:11
vsetko najlepsie jozefom :-D
|
|
Intel.
Od reg.: DSL = LSD
|
Pridané:
19.3.2008 16:25
Na poli grafik to budu len zaciatky ich vykonnejsich gpu. No nad nV ani ATi tak skoro neskocia. Tu ide len o urcitu vyhodu v jednom bode.
|
|
otázka
Od reg.: Brutal
|
Pridané:
19.3.2008 17:21
"QuickPath zároveň umožňuje výrazne vyššie rýchlosti, na jednu bitovú linku až 6.4 GT/s respektíve 6.4 Gbps"
GT? Alebo to je len preklep a GB
|
|
Re: otázka
Od: LK001
|
Pridané:
19.3.2008 20:31
GT/s -> Gigatransfers/s
a to v jednom smere, pricom linka moze mat sirku 5, 10 alebo 20 bitov na kazdy smer.
Cize 12 az 16 GB/s v jednom smere a 24 az 32 GB/s na linku.
|
|
Re: otázka
Od: LK001
|
Pridané:
19.3.2008 20:39
teda 4 GB/s az 16 GB/s v jednom smere (pri 1000b=1kB)
12 by to bolo pri 15tich bitoch -> coz je troska zvlastna specifikacia...
|
|
Re: grafika
Od: Ondo
|
Pridané:
19.3.2008 17:44
ja som mal z 8080 skusku :) a dakujem uz nikdy viac.. klaniam sa kazdemu, kto v tom robi. nemam nic proti intelu.. len sa mi nepaci jeho logo :P (neberte ma doslova :D neze tu bude hadka)
mna informatika na urovni hardware moc netaha.. oni nech vymyslaju a mne nech slape
|
|
Re: grafika
Od: Anin
|
Pridané:
20.3.2008 9:02
Skúšku?
Si niečo programoval? To boli ešte zlaté časy, veľmi jednoduchý procesor a jednoduché inštrukcie, vlastne ich bolo len niekoľko desiatok...
Akurát bol hardvérovo dosť nešikovne vyrobený. 3 napájania, potreba pomocných obvodov a ešte obvod na pomerne zložitý hodinový kmitočet...
Oveľa lepšie na tom bol už procesor 8085A...
|
|
Re: Grafika
Od: Ondo
|
Pridané:
20.3.2008 11:34
No to bola skuska zo strojovo orientovanych jazykov.. z 8080 bol 1 priklad, ale na hodine nam povedali, ze to existuje nic viac, a ja to dostal na skuske :D radsej som mal 8086 alebo RAM stroj instrukcie :) to boli casy ked som sa hral na 386 a bol som stastny. uz by som sa mal zaregistruvat :D prispievam jako pako
|
|
Re: Grafika
Od: Anin
|
Pridané:
27.3.2008 15:05
Asi pred 22-rokmi som si na ňom ešte čo to programoval.
Aj som si programátor na pamäte EPROM s ním vtedy živil a všakovaké aj detské zábavky.
Dnes decká nerozumejú ani vývojovému diagramu a urobia ho z nutnosti až úplne nakoniec, keď už nemá zmysel...
|
|
Intel
Od reg.: Gravecase
|
Pridané:
20.3.2008 20:48
Skvele, takze nemusim upgradovat. Moj stary P4 s HT sa vracia do mody :D
|
Pridať komentár
|
|
|
|