neprihlásený
|
Nedeľa, 19. januára 2025, dnes má meniny Drahomíra, Mário, Sára |
|
Web History, nová užitočná a kontroverzná služba Google
Spoločnosť Google predstavila na konci týždňa novú službu Web History, rozšírenie existujúcej služby Search History. Nová služba umožňuje užívateľom uchovávať históriu nielen vyhľadávaní na Google ale tiež všetkých užívateľom na webe navštívených stránok a čo je pre užívateľa najzaujímavejšie, umožňuje vyhľadávať iba na stránkach kedykoľvek v minulosti navštívených užívateľom.
DSL.sk, 22.4.2007
|
|
Spoločnosť Google predstavila na konci týždňa novú službu Web History, ktorá umožňuje užívateľom pohodlne uchovávať a spravovať všetky stránky, ktoré kedy na webe navštívili a umožňuje sa pohodlne vracať k informáciám na týchto stránkach cez vyhľadávanie.
Služba tak rozširuje predchádzajúcu službu Search History, ktorá pre užívateľa identifikovaného pomocou Google účtu uchováva vyhľadávania uskutočnené cez Google a navštívené stránky z výsledkov vyhľadávania.
Web History
Web History môže pracovať v dvoch režimoch, v základnom je jej funkčnosť rovnaká ako pri službe Search History, keď uchováva vyhľadávania užívateľa na Google.
V plnom režime, v ktorom uchováva všetky užívateľom cez prehliadač navštívené stránky, vyžaduje inštalovanie Google Toolbaru. Toolbar je k dispozícii pre Internet Explorer a Firefox.
Web History štandardne aktivovaná, zoznam služieb
Web History je v súčasnosti pri vytváraní Google účtu štandardne aktivovaná. Kedykoľvek ju je možné v správe Google účtu samozrejme aktivovať a deaktivovať podobne ako ostatné Google služby.
Služba je dostupná na adrese www.google.com/history, pri prvej návšteve ponúkne možnosť inštalovania Google Toolbaru a zvolenie režimu, v ktorom má pracovať.
Web History so zoznamom navštívených stránok
Podmienkou pre využívanie plného režimu uchovávania všetkých navštívených stránok je okrem inštalácie Toolbaru a vyplnenia prihlasovacích údajov ku Google účtu aj povolenie zobrazovania PageRank ratingu pre stránky, funkčnosti, ktorá bola prítomná v Toolbare aj v minulosti a zasielala URL jednotlivých navštívených stránok pre zisťovanie PR.
Uchovávanie hľadaní dostupné v oboch režimoch
Po splnení týchto podmienok sa okrem histórie hľadaní uchovávajú aj všetky navštívené stránky.
Opakovaný výskyt stránok
Pri návšteve viacerých stránok z rovnakej domény v presne nešpecifikovanom krátkom intervale sa jednotlivé linky zoskupujú a v zozname navštívených stránok zobrazujú spolu, v opačnom prípade sa domény objavia v zozname viackrát.
Najväčšie výhody
Okrem prehľadu o navštívených stránkach, ktorý sám o sebe nie je pre užívateľa veľkou pridanou hodnotou, služba Web History prináša dve podstatné a prínosné funkcie.
Vyhľadávanie v navštívených stránkach
Prvou z nich je možnosť vyhľadávať len v užívateľom navštívených stránkach.
Ak využívate Web History a v minulosti ste na niektorej z navštívených stránok videli zaujímavú informáciu, Web History Vám ju umožní vyhľadať jednoduchšie, keďže prehľadáva iba zoznam Vami navštívených stránok. Nemusíte tak opäť prehľadávať celý web a hľadanie pri dobre zadanom vyhľadávanom výraze by malo byť výrazne jednoduchšie.
Web History ale samozrejme vyhľadáva v stránkach aktuálne zaindexovaných systémami Google a nie v ich podobe v čase navštívenia stránky.
Bookmarky
Druhou zaujímavou funkciou je možnosť bookmarkovania navštívených stránok. Táto je pre užívateľa výrazne pohodlnejšia ako štandardné bookmarkovanie, keď nevyžaduje vytvorenie bookmarku hneď po nájdení zaujímavej stránky ale umožňuje označiť si najzaujímavejšie stránky kedykoľvek neskôr v efektívnejšom režime pre užívateľa.
Zaujímavou môže byť aj funkčnosť zobrazovania odporúčaných nových podobných stránok na základe užívateľom navštívených stránok, podobne ako StumbleUpon. Túto sme ale pre nedostatočnú históriu navštívených stránok zatiaľ nemohli otestovať, keďže služba zatiaľ neponúkala žiadne podobné stránky.
Nastavenia a problémy
Vo Firefoxe môže pracovať Google Toolbar v jednom z troch režimov, ako samostatný toolbar, ako toolbar s nahradením štandardného vyhľadávacieho boxu a iba ako náhrada štandardného vyhľadávacieho boxu.
Nastavenia Google Toolbaru vo Firefoxe
Po inštalovaní Toolbaru sme ale zaznamenali menší problém, keď Web History neidentifikovala vyhľadávania cez štandardný vyhľadávací box Firefoxu ani priamo na stránke www.google.com ako hľadania na Google. Takto boli identifikované v zozname navštívených stránok len vyhľadávania uskutočnené cez vyhľadávací box toolbaru.
Druhou a podstatnou výhradou je nejasná aktivácia plného režimu služby Web History, ktorá sa realizuje len povolením PageRank tlačidla na Google Toolbare.
Pre užívateľa samozrejme medzi týmito dvomi funkciami nie je priama spojitosť, užívateľ nie je o tom informovaný a navyše nie je na túto skutočnosť vo Firefoxe upozornený ani po zapnutí PageRank.
Nastavenia Google Toolbaru v IE
V Internet Exploreri na rozdiel od Firefoxu je užívateľ po zapnutí PageRank aspoň upozornený, že zapnutím zobrazovania PageRank informácií budú odosielané URL navštívených stránok.
S drobným problémom sme sa stretli u bookmarkov. V prípade zabookmarkovania poslednej navštívenej stránky táto vypadla zo zoznamu navštívených stránok.
Bezpečnostné riziká
Hoci je služba Web History, podobne ako Search History, užitočnou službou, Google v tomto prípade podľa nášho názoru nevenuje dostatočnú pozornosť vysvetleniu potenciálnych bezpečnostných rizík užívateľom, ako dokumentujú aj nastavenia Toolbaru.
Google podobne ako iné vyhľadávače samozrejme interne uchováva informácie, ktoré dokážu priradiť k užívateľovi jeho vyhľadávania a ním navštívené stránky. Sprístupnením rozhrania užívateľom pre prístup k týmto vyhľadávaniam sa ale výrazne zvyšuje riziko neautorizovaného prístupu k týmto dátam len získaním hesla užívateľa utočníkom.
Riziko prezradenia dôležitých informácií, ktoré nesie zoznam navštívených stránok, je samozrejme ešte väčšie u zoznamu vôbec všetkých stránok navštívených užívateľom.
Pre kontrolu nad uchovávanými informáciami je na druhej strane k dispozícii viacero mechanizmov.
Pozastavenie Web History a vymazanie jednotlivých stránok
Web History samozrejme neuchováva zoznam navštívených stránok zabezpečených https protokolom. Uchovávanie všetkých navštívených stránok je možné deaktivovať odstránením PageRank tlačidla z toolbaru. Uchovávanie všetkých informácií je možné zastaviť v rozhraní služby.
Samozrejme je možné vymazať selektívne ľubovoľné uchované informácie ako aj celú históriu. Službu Web History je navyše možné pre daný účet kompletne deaktivovať.
Pri dlhšej nečinnosti na stránkach služby si Google žiada autorizáciu užívateľa heslom.
Čo sa týka samotnej funkčnosti ide o zaujímavú a užitočnú službu. Napriek tomu by si mal každý užívateľ dôkladne zvážiť, či výhody, ktoré Web History ponúka, vyvážia potenciálne bezpečnostné riziká.
Služba je dostupná na adrese www.google.com/history.
Prevažujú u Vás výhody novej služby Web History alebo skôr obavy z bezpečnostných rizík? (hlasov: 171)
Najnovšie články:
Diskusia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sonny
Od: sonny
|
Pridané:
22.4.2007 15:46
na jednu stranu je to dobra sluzba ale zase na druhu by prevadzkovatelia stranom mali mat moznost zakzat indexovanie ich stranok. z tohoto pohla mi pripada google ako nejake velka hackerska firma :D
|
|
girus
Od: girus
|
Pridané:
22.4.2007 18:46
nechces to? neber to. nikto ta do toho nenutii...
|
|
heh
Od: heh
|
Pridané:
22.4.2007 18:56
zlatko, trosku si to nepochopil... google ta indexuje ci chces alebo nechces... uz vidim ako vyhoveju ziadosti nejakej malej stranky´a hlavne zo slovenska... predpokladam ze ani nevies na ako primcipe funguje indexacia googlu...
|
|
r3so
Od: r3so
|
Pridané:
22.4.2007 19:52
striebro, ty toho tiez vela nevies
http://tinyurl.com/2fwq9o
|
|
......|be coool|......
Od: ......|be coool|......
|
Pridané:
22.4.2007 16:00
no asi mas pravdu.
Ale google neni su hackerZ :D
|
|
darien_fawk
Od: darien_fawk
|
Pridané:
22.4.2007 16:11
Su hackerska firma. Zarabaju na tom. Ludom davaju vsetko free.
Majkrosoft. Neznasa hackerov. Platia furt pokuty. Ludom zatial nic nedali free.
S mojho pohladu ak by bol system Google XP alebo GISTA, bol by pravdepodobne free alebo za smiesnu cenu (do 10đollarov), tak by som bral ten. Ale to bolo asi dost OT ne?
Aby nebolo tolko OT. Tak aj poznamenam ze vsetko co je od guglu stoji za to. To tak o tri roky bude: "ja mam mail v googli" a vsetci budu zavidet :)
|
|
tomino
Od: tomino
|
Pridané:
22.4.2007 17:38
teoreticky je od google vsetko zadarmo..ibaze vsade Ti strci i reklamu..
Nemas pravdu v tom, ze od MS nie je nic zadarmo..staci si pozriet ich stranky, dost veci maju free..napr. taky VirtualPC, IE, WMP..
MS tiez zvazoval moznost, ze by dal OS zadarmo s tym, ze uzivatelovi sa bude zobrazovat reklama ako napr. pri icq..ibaze na to, aby sa to MS zaplatilo, muselo by byt tolkio reklamy, ze by nakoniec nik ten ich sponzorovany system nechcel..
Mam gmail, je super, najlepsii, ale nebudem google vychvalovat az do nebies, pretoze viem, ze nerobia charitu, ale dobry biznis..
|
|
Uhlik
Od: Uhlik
|
Pridané:
22.4.2007 18:04
presne tak ... a tato nova sluzba im zase len pomoze lepsie cielit reklamu na uzivatela a teda efektivnejsie zarabat ...
|
|
Borko
Od: Borko
|
Pridané:
22.4.2007 18:31
Microsoft mal niečo, niečo free.. a je to Media Player. A dostal za to pekne velku pokutu že to bolo free... Lebo tak ututlával ostatné prehrávače... teraz to ma kryté tým, že je to v cene windowsu. Alebo tak nejak.
|
|
stafer
Od: stafer
|
Pridané:
22.4.2007 20:09
Nie naopak. Dostali pokutu, lebo si to ľudia museli platiť z ceny windowsu, aj keď to nechceli. Keby to oddelili a dali ako free download na stiahnutie, tak nemajú problém.
|
|
Borko
Od: Borko
|
Pridané:
23.4.2007 13:33
môže byť,, dík za opravu...
|
|
Miro
Od: Miro
|
Pridané:
26.4.2007 23:42
Nemas za co. A inak slovo "ututlavat" ma podstatne iny vyznam ako si myslis. To len tak na okraj.
|
|
fero
Od: fero
|
Pridané:
22.4.2007 17:36
darien fawk to co si napisal za blbiny ,.
|
|
www.diskutuj.com
Od: www.diskutuj.com
|
Pridané:
22.4.2007 18:37
pravda je taka ze vymyslaju vela veci a vsade pchaju reklamu keby sa im to nrvyplatilo nerobili by to
|
|
Od:
|
Pridané:
22.4.2007 19:18
jednoznacne vyhoda a preco? https zabezpecenie a nemyslim ze by doslo k zneuzitiu udajov. Jedine googlu verim co uz
|
|
Bozz
Od: Bozz
|
Pridané:
22.4.2007 22:19
aspon si najdem svoje vždy trapne prispevky do diskusie na DSL.SK
|
|
rikk
Od: rikk
|
Pridané:
25.4.2007 9:30
no pokial viem vsetko od guglu stoji za to, ja vyuzivam akurat ich mail a ako ma kamos varoval, ze mi budu posielat reklamu, no nemal pravdu od guglu nemam ziadnu reklamu, niekedy sa zobrazovala na boku, uz tam dlllho nieje a navyse je tam paradny spamovy filter, no neviem preco ich nepochvalit, to, ze robia bussiness im hadam zavidite? mate moznost na nieco podobne...
...a ze vas indexuju? heh... ved vas indexuje kazdy a kazdy loguje, paranoja ako vysita ze? chce sa trosku uvedomit a vykaslat sa na to... chodte sem tam od pc a hladajte aj nieco ine v zivote ako len pc pc pc a paranoje z podobnych clankoch kde su pisane kadejake mozne zneuzitia cohokolvek
|
Pridať komentár
|
|
|
|