neprihlásený Štvrtok, 31. júla 2025, dnes má meniny Ignác
Automobilka Stellantis ukončila projekt pohonu vodíkovými článkami, je neperspektívny

Značky: dopravabatérie

DSL.sk, 18.7.2025


Veľká automobilka Stellantis, ktorá má svoj výrobný závod aj na Slovensku v Trnave, tento týždeň oznámila ukončenie programu vývoja pohonu využívajúceho ako napájanie vodíkové články.

Automobilka mala pritom projekt vo veľmi pokročilom štádiu, v tomto lete už mala začať sériovú výrobu dodávok Pro One na vodíkový pohon.

Podľa automobilky ale vodíkový trh zostáva okrajovým trhom a nemá ekonomickú perspektívu ani v strednodobom horizonte.

Problémom je slabá tankovacia infraštruktúra, potrebné vysoké investície a potrebné by boli aj silnejšie výhody aby zákazníci kupovali túto technológiu. Spoločnosť tak neočakáva, že by sa ani dodávky na vodíkové články presadili do konca dekády.

Stellantis tak celkovo ukončila program pohonu s vodíkovými článkami, zrušila plánovanú sériovú výrobu Pro One a ukončila aj vývojové aktivity.

Elektromobilom a viacerým ďalším nasadeniam úložísk elektrickej energie s väčšou kapacitou v súčasnosti jasne dominujú Li-ion batérie, v poslednej dobe najmä typu LiFePO4. Už viacero rokov táto technológia vyzerá aj najperspektívnejšia na ďalšie obdobie. Po nástupe Li-ion batérií aj pre väčšie kapacity sa vodík už dlho javí iba ako možná alternatívna technológia, ktorá by sa mohla presadiť iba v prípade skôr neočakávaných problémov s Li-ion batériami prípadne podobnými nasledujúcimi technológiami.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Muskova Boring Company ide vybudovať dlhý tunel pod Nashville
Uvedený prvý SSD pre PCI Express 6.0
Telekom výrazne zvýši dáta v pevnom pripojení cez mobilnú sieť, aj ceny
Ďalšia misia na ISS má odštartovať zajtra
Predstavená prvá nabíjačka pre 25-Wattové bezdrôtové nabíjanie
Orange oznámil kybernetický útok, na Slovensku nefungovala mobilná aplikácia
Windows 10 má dnes 10 rokov, o 3 mesiace skončí jeho podpora
Vymieňaný adaptér routera od Telekomu spôsobuje reštarty, bezpečnostným rizikom nemá byť
Slovensko získalo na matematickej olympiáde päť medailí
Zverejnená zvláštna ukážka nového Star Trek seriálu


Diskusia:
                               
 

a Trnaváci utrú čo?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

V Trnave mačky nehovoria mňau ale MNAU.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Presnejšie Mau
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Mňam.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mnaf
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vodíkové články dávali nádej ropnému priemyslu.
Lebo vodík sa najlepšie vyrába z plynu a ten sa ťaží s ropou.

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Plyn sa najlepsie vyraba z plynu.
A ten sa tazi s kvapalinou.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Co na to Sulik? pamatam ako vsade pretlacal vodikovy pohon. Uz pred 10r mi to pripadalo ako utopia. Podobne aj Trnka v KE a jeho predrazene elektro bicykle na vodik. Domnievam sa ze Trnka mal k tomu "externu" motivaciu.
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Lebo chcel byt "inovator", to ze problematike nerozumel je uz druha.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Ale on to vazne nieje tak strasne pribrzdeny napad.... V niektorych krajinach maju vyhodu prebytku energie specialne pustne oblasti kde je nasratych plno fotovoltaiky. Namiesto toho aby stavali v pusti precerpavacku je vyhodne z tej odsolenej vody spravit vodik....
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Ad1 - my sme pustna krajina s nasratou FVE?
Ad2 - ze vies vyrobit vodik je vec jedna, druha je ho vediet vyuzit alebo predat.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Rovnako dobre môžeš vyrábať napríklad metanol, ktorý sa oveľa lepšie skladuje a prepravuje.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pri 70% stratach pri vyrobe vodiku je asi tazko vyhodne to robit.
Aj u solaru, ktory ma ledva nejaku energeticku navratnost.

Musite v tej patrocnici odhlasovat iny vietor, dazd a vodik.
Takto tu Zem nezachranite.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Tak zas popri európskych dotáciách na budovanie siete elektronabíjačiek je z pohľadu potreby tankovacej infraštruktúry perspektívny priekazne len pohon na energiu z vákua.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Vodík pretláčajú hlavne ropné spoločnosti, aby mali čo predávať, až sa prestanú používať spaľováky. Vodík, na rozdiel od elektriny, si totiž nikto doma nevyrobí. Motoristi by tak boli stále odkázaní na výrobcov a dodávateľov paliva - teda vodíka.
Svoje uplatnenie si ale nájde - možno ako jeden z mnohých spôsobov, ako ukladať elektrickú energiu (hlavne pri záporných cenách elektriny), ale aj ako palivo do vlakov a lokomotív, lodí, lietadiel, vrtuľníkov. A možno aj kamiónov.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Batérie do elektro auta si doma tiež nikto nevyrobí.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Ale energiu do nich uz doma vlozis. Co pri vodikovej plnicke nehrozi.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Presne tak, bežne ju skladujem v bandaske na horšie časy
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Vsak to je uplne normalne, len ta bandaska sa vola baterka.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Vodikovy clanok si tiez nevyrobis doma...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

az nato, ze ti treba pkkt energie na chladenie v tekutom stave ... to dlhodobe skladovanie vodika je blbost ... viac ako polovicu vahy pohonneho systemu nadrz -rekuperator-motor je tlakova nadrz s izolaciami a neskus to cele odtlakovat pri naraze bo sidruhy slensky kozomrdnaut !!!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Toyota Mirai, alebo Hyundai Nexo su komercne vyrabane uz nejaky ten rok. Daju sa kupit aj v Europe, dokonca jazdene.
Stellantis skoncil este skor ako vobec daco uviedol na trh. Kto prelomi tento zacarovany kruh? Kedze je malo aut, nestavaju sa cerpacie stanice a preto ze je malo cerpacich stanic, vyrobcovia nevidia vyznam vyvyjat tuto technologiu.
Vyvoj je drahy: no jo, ono to nie je ako kupit trakcnu bateriu od Cinana, tuna si musia vyvinut palivovy clanok a konverziu vodika na elektrinu. Elektromotor uz maju z EV.
Vodik je drahy na vyrobu, kedze ma male molekuly, tak sa tazko skladuje - vysoke straty z uniku. Technologia zaberie viac miesta v aute, teda v porovnani s EV menej miesta pre cestujucich a batozinu.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Vodik je drahy na vyrobu? Veď vodík tvorí približne 75% všetkej hmoty vo vesmíre, tak na kerú riť by ho kto vyrábal? Normálne stačí nabrať a priekazne vybavené.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

A supernovy vytvárajú milióny ton zlata. Stačí si len nabrať a byť bohatý.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Presne tak. Celá ekonomika, vrátane rozlišovania pojmov bohatý a chudobný stojí na ilúzii vytvárania umelého nedostatku presne podľa biblie, keď si Boh rozdelil svetlo a tmu, aby sa mohol po nociach priekazne zayebávať a vo svojej neobmedzenej nenažranosti si na to urval ešte aj jeden z dní.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

V norsku zavreli vsetky vodikove cerpacky potom ako im jedna vybuchla. Do osobnych aut tankovat vodik nema ziaden vyznam. Na vodik skrz problem jeho uskladnenia potrebujes velke plnicky a velky obrat a zariadenia, ktore to aj hned minu. Z osobnych aut mozno autonomne taxiky by mali vyzna,, ktore by chodili nonstop. Do sukromneho auta je to este vecsia blbost ako EV pred 15 rokmi.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

No práve, že sa vyrábajú už dlho a nikto to aj tak nekupuje aj keď internetoví odborníci tvrdia, že je to jasná budúcnosť.

V kalifornií tie vodíkové čerpačky už zatvárajú, lebo to nikto nepoužíva.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A čo tak namiesto Vodíka používať benzín?!?
Áno do palivového článku namiesto vodíku sa môže ako palivo použivať aj BENZÍN!
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

https://dopice.sk/tCb
https://dopice.sk/tCc
https://dopice.sk/tCd

Odpovedať Hodnotiť:
 

No vo vlakoch už sotva...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vodík je fajn. Napríklad robotický kôň Corleo tuším z Japonska ide na vodíkový pohon. Ja, keď sa rozšíria elektrické autá, tak ja si to svoje mierne upravím a natočím si cievky a budem používať Teslove prístupy na takzvanú voľnú energiu - možností je habadej. Len teraz sa musím sústrediť na trading, tak nemám veľa času špekulovať. Ale, kto vie, možno sa časy zmenia k lepšiemu.
A odkaz Globálnemu Prediktorovi a Syndykátu - choďt z tejto hviezdnej sústavy do p*če!
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Je teraz Corleo s tebou v miestnosti?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nyah, d'Evil Girl from Mars, ti odkazuje, ze Globe. Prediktor Syndikátu este nemoze opustit sústavu, nemá este dost energie - zlata, na Jaunt, a tiez musí este spat, az do Lucie! a potom musí PIT, a Pohostit sa, Feast!

..a má to rád CERSTVÉ, stavnaté, a SYUROVÉ! !

a musí tiez nájst jeho Cernú Kocku Lucille, co (mu) zrazu zmizla!

a Nyah ti tiez odkazuje, ze sa más vykaslat na Teslove cievky a prístupy (..akoby to jemu samému pomohlo - vsak tie posledné mesiace, roky, uz nemal pomaly ani na coffée, cigas, & lunch! ), ale sa zameraj radsej na Ackermannove Antigravitacné podkovy! Triple, - Quadruple sets, Sústavy takych topologicky nespojitych, neuzavrenych Donuts
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

jeden krok vpred, tri kroky vzdad. Tak nejak vypadá sr in a nutshell ...


Odpovedať Hodnotiť:
 

Pre vsetkych kritikov vodika. Uz dokument Net Zero 2050 hovori, ze s vodikom sa pocita iba ako s doplnujucou technologiou v oblastiach kde sa baterie a elektrina nedokazu aplikovat. Takze ziadne prekvapanie pre ludi, co to sleduju.
Odpovedať Hodnotiť:
 

kritici vodika hovoria to iste uz dlhsi cas ako na to prisli v "net zero"
Odpovedať Hodnotiť:
 

Predstavy Stellantisu o predaji vodíkových vozidiel sa rozplynuli presne ako ten vodík...
Odpovedať Hodnotiť:
 

A ako je to s Braziliou a ich autami na Alkohol ? Aky maju podiel ? Alebo to uz skoncilo ?
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár