neprihlásený Štvrtok, 3. júla 2025, dnes má meniny Miloslav
Štát a železnice začínajú riešiť signál vo vlakoch, v Česku to riešia už dekádu

Značky: Slovenskodopravamobilní operátori

DSL.sk, 2.7.2025


Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a štátny vlakový dopravca Železničná spoločnosť Slovensko, ZSSK, dnes spoločne avizovali zatiaľ pomerne neurčité plány so snahou riešiť problém slabého mobilného signálu vo vlakoch kvôli útlmu signálu vozňami.

V susednej Českej republike tento problém začal pritom štát riešiť už takmer pred desiatimi rokmi.

Vlakové vozne nasadzované v poslednej dobe používajú kovovú vrstvu aj v oknách a výrazne tlmia frekvencie využívané mobilnými operátormi.

Úrad aktuálne oznámil, že uskutočnil statické merania tlmenia signálu na frekvenciách 700, 800, 900, 1800, 2100, 2600, 3600 a 6200 MHz v 7 typoch vozňov využívaných ZSSK.

3 zo 7 typov mali "meraniam vyhovovať", 4 zo 7 typov tlmia signál príliš. Konkrétnejšie informácie o miere útlmu oznámenie neuvádza. Na hlavných tratiach v SR má ZSSK používať celkom 387 vozňov týchto 4 typov príliš tlmiacich signál.

Úrad v oznámení iba konštatuje, že na zlepšenie signálu vo vozňoch ale štát nemá v súčasnosti vyhradené prostriedky. ZSSK v spoločnom oznámení avizuje prípravu nasadenia okien so zníženým útlmom signálu ale bez konkrétnejších informácií.

Čo sa týka pokrytia železničných tratí mobilným signálom ako takého, operátori majú v povoleniach na využívanie frekvencií z posledného obdobia podmienku pokrytia železničných tratí do konca tohto roka. Úrad v aktuálnom oznámení avizuje, že v prípade tunelov pokrytých zatiaľ najslabšie zvažuje "vzhľadom na objektívne príčiny" posunutie povinnosti až na koniec roka 2028. Tieto objektívne príčiny v oznámení jasne neuvádza.

V susednej Českej republike riešia problém s mobilným signálom vo vlakoch intenzívne už takmer desať rokov. Ako sme upozornili v tomto článku, už v roku 2016 zmeral Český telekomunikačný úrad mieru tlmenia signálu v jednotlivých typoch vozňov a opakovane meral aj úroveň pokrytia tratí signálom.

Štátny dopravca České dráhy napríklad v roku 2021 oznámil používanie nových okien dobre prepúšťajúcich signál, v roku 2022 zase oznámil nasadzovanie opakovačov mobilného signálu.

V minulom roku Česko vypísalo dotačnú výzvu pre zlepšenie signálu vo vlakoch, pričom žiadosti o dotácie podali České dráhy aj súkromní dopravcovia Leo Express a RegioJet na zlepšenie signálu spolu v takmer 670 vozňoch. České dráhy z dotácií financujú opakovače signálu aj úpravu okien na priepustné, Leo Express má financovať opakovače a RegioJet výmenu okien za okná prepúšťajúce mobilný signál.

V apríli České dráhy oznámili vybratie dodávateľa pre úpravu existujúcich okien pomocou laseru, ktorý naruší ich kovovú vrstvu. "Laserová úprava oken využívá laser k narušení kovové vrstvy v oknech, kdy místo jednotného pokoveného filmu mají tato okna síťovou strukturu, která zachovává tepelné vlastnosti, přičemž jí ale lépe proniká signál z vnějšku," popisuje technológiu dopravca.

Okná majú byť upravené v 233 vozňoch a vylepšenie pocítia potenciálne zrejme aj cestujúci na Slovensku, keď sa idú upravovať vozne používané aj v medzinárodných vlakoch a na hlavných domácich koridoroch. Okná vo všetkých vozňoch majú byť upravené do konca tohto roka.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Tesla stagnuje, opäť vyrobila a dodala menej vozidiel ako na nedávnom vrchole
Ceny DDR4 pamätí sa zvýšili a majú opäť narásť
České dráhy inštalovali na vlak špeciálny Starlink, začínajú cez neho testovať WiFi
Návštevnosť v slovenských kinách opäť výrazne narástla
Let’s Encrypt prestala posielať upozornenia na exspiráciu, k dispozícii sú iné možnosti
SEPS zvýšila limity na pripojenie väčších fotovoltaických a veterných elektrární
Apple čoskoro uvedie lacnejší MacBook postavený na CPU pre iPhone
Google investoval do fúznej energie
Budúcoročné Intel CPU údajne zvýšia výkon až o 60%
Preskakovanie reklám žiada zakázať už aj Joj, o dva týždne


Diskusia:
                               
 

My sme si počkali rovno na správne riešenie, kým to bratia nevyriešia. Ušetrené = zarobené
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Halóooo. Ja milujem signál.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

signal.org?
Odpovedať Hodnotiť:
 

sak ale to tam treba povedat! bolo povedane?
Odpovedať Hodnotiť:
 

ako by povedal filozof, lepšie byť 10 rokov za Českom, ako 100 rokov za opicami.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ňo, akurát výsledok je 110 rokov za opicami kristušát
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Mohli zdokonalit prenos signalu cez napajanie, kde by sa vyuzila kolajnica 1 voci 2 ako prenosove medium a do vlakov len namontovat nejake chromtave lacne APcka do voznov, ktore by pokryli hlavy pasazierom vyzivnym signalom...
Odpovedať Hodnotiť:
 

ehm, no radsej nic...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Alebo pridať 6 kolajníc a mať z toho 8 žilové TPčko... akurát trošku hrubšie.

V Bánovciach nad Bebravou tam pustíš Fibernet cez opto-koľajničný prevodník a Češi to prídu odkukať.

(príspevok bol skrátený pre nedostatok nápadu)
Odpovedať Hodnotiť:
 

to uz rovno mozu do stredu natiahnut len specialny opticky ihlan a stado nepracujucich poberacov davok ich budu pri znizenej rychlosti chodit lestit a vykonavat zakladnu zametaciu udrzbu, pricom jednotlive vozne budu komunikovat na roznych vlnovych dlzkach, aby bola garantovana maximalna rychlost. Na konci kolajnic, resp. toho optovlnovodneho ihlanu bude pripojeny opticky multiplexer s NxGigabit modulmi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Občan vždy pookreje, keď sa dozvie, že problémy riešia skutočný odborníci v danej oblasti a nie kdejaký nighajovia, čo nezvládajú ani svoje základné povinnosti. To i v práci priekazne hneď vzrastá úcta k nadriadeným, keď je zrejmé, že deľba práce funguje a každý je platným členom spoločnosti.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A aká sieť u nás používa 6200MHz???
Odpovedať Hodnotiť:
 

taky znalec ako ty to nevie? :) Wifi 6E.

Odpovedať Hodnotiť:
 

este sa doplnim:
https://www.wi-fi.org/ regulations-enabling-6-ghz-wi-fi

a cesko-slovensky zamer:
https://6ghz.cz/
Odpovedať Hodnotiť:
 

KONEČNE! Nie je normálne aby som mal lepší internet v lietadle na iný kontinent, než vlakom do Trnavy ty vole
Odpovedať Hodnotiť:
 

Normálny človek rieši ako často mu ide vlak a s akou spoľahlivosťou.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár