neprihlásený Štvrtok, 24. apríla 2025, dnes má meniny Juraj
V ďalšom referende obyvatelia absolútne odmietli veterné elektrárne, je ale neplatné

Značky: elektrická energiaobnoviteľné zdroje energieSlovensko

DSL.sk, 15.4.2025


V ďalšom miestnom referende na Slovensku, v ktorom sa obyvatelia vyjadrovali k stavbe parkov veterných turbín v blízkosti ich obce, obyvatelia veterné elektrárne jasne odmietli.

Referendum sa konalo v sobotu 12. apríla v obci Dolné Saliby v okrese Galanta, obyvatelia sa vyjadrovali k jednej otázke "Súhlasíte s vybudovaním veterných parkov v katastrálnom území obce Dolné Saliby?"

Až 87.6% z platných hlasov odpovedalo "Nie", vyplýva z výsledkov referenda zverejnených obcou. Referendum ale nie je platné, keď účasť dosiahla 40.58% a nie potrebných aspoň 50%.

Investor plánuje podľa projektov podaných na posudzovanie vplyvov na životné prostredie v katastrálnom území tejto obce postaviť dva parky veterných turbín, jeden s 8 a druhý s 2 turbínami.

Trojlistové turbíny majú mať menovitý výkon 7.2 MW, priemer listov 172 metrov a celkovú výšku 261 metrov.

Na Slovensku sa v poslednej dobe plánuje výstavba väčšieho počtu parkov veterných turbín, pričom kontroverzným aspektom viacerých týchto projektov je umiestnenie príliš veľkých príliš vysokých turbín príliš blízko k ľudským obydliam. Do minulého roka platilo usmernenie Úradu verejného zdravotníctva, podľa ktorého elektrárne s výškou od 150 metrov musia byť vzdialené od obývaných území minimálne 3 kilometre. V minulom roku ale úrad zmenil pravidlá a turbíny budú môcť byť už iba kilometer od ľudských obydlí.

Na Slovensku sa už konalo minimálne jedno platné miestne referendum o súhlase s umiestnením veterných turbín. V apríli minulého roka v obci Radošovce v okrese Skalica obyvatelia odmietli veterné turbíny, keď 65.76% hlasujúcich na otázku "Súhlasíte s výstavbou veterného parku v katastri obce Radošovce?" odpovedalo "Nie". Účasť na referende dosiahla viac ako dve tretiny, konkrétne 68.79%, a referendum tak bolo platné.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Intel údajne prepustí ďalších 20% zamestnancov
Digitálnym rádiom sa v Česku začali vysielať ďalšie tri komerčné stanice
Odštartovala druhá séria Star Wars seriálu Andor
Polovica užívateľov v Ázii má podporu IPv6
Sonda Lucy úspešne odfotila asteroid, začala posielať fotky
Úrad katastra má na stránke exspirovaný certifikát
O2 oznámilo ďalšie mierne zlepšenie pokrytia 5G
Číňania predstavili ešte rýchlejšie nabíjanie elektromobilov, lepšie sodíkové batérie
Uvedená SD karta s rýchlosťou 1.6 GB/s
Satelity Amazonu pre službu satelitného pripojenia budú vypustené až na konci mesiaca


Diskusia:
                               
 

Príspevok bol zmazaný pre nevhodný a/alebo vulgárny obsah.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Príspevok bol zmazaný pre nevhodný a/alebo vulgárny obsah.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Uhm, unicode v roku 2025 nemáme...

Efektívny odpor = účasť x Podiel hlasov "nie"
Efektívny odpor = 0,4058 x 0,876 = 0,3555

35,55% všetkých oprávnených voličov hlasovalo "nie".

Zvyšok vyjadril tichý súhlas a majú to na háku.
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Neucast na referende vacsinou znamena, ze nesuhlasis s otazkami (alebo mas na haku). Tych 50+% referend je absolutne minimum. Takze sa ticho spoliehas, ze bude neplatne.

Na druhej strane marketingove oddelenia nasich uradnikov radi oznamia vysledok a ak bola ucast pod 50% tak je to iba nenapadna poznamka niekde dole. V mojej oblasti mame pripad kedy ucast na referende bola cca 40%, ale z tych co prisli bolo 68% za. MC projekt realizovala.
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Preto by sa mala zrusit 50% hranica a nech rozhodnu ludia, ktori realne pridu. A je jedno ci budu hlasovat za alebo proti. Ti, ktori na hlasovanie nepridu, nech si nesu nasledky. Presne tuto sortu ludi z duse neznasam - nikam nechodia a potom sa stazuju kade chodia.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Lenže tá 50% kvóta súvisí s považovaním referenda za vrcholný prejav demokracie. Pokiaľ nie je dosiahnutá, buď demokraciu obyvateľstvo odmieta ako celok, alebo ho považuje za tak zosmiešňujúce, že požiadavka na jeho vyhlásenie priekazne spadá pod hanobenie štátu.
Odpovedať Známka: 4.4 Hodnotiť:
 

A to je prave nespravny postoj. Ti ktori teraz nechodia nebudu ani potom lebo im to je jedno a mohlo by sa stat, ze by preslo referendum pri ktorom by si chcel aby nepreslo :).
"Extremisti" pojdu hlasovat vzdy, ten stred je problematicky.
To je ako sa standardne myslelo, ze ti co nevolia by mohli otocit vysledok volieb napr. v neprospech Fica ... a potom sa zistilo, ze vacsina z nich ak by volit isla, volila by Fica.

Nech sa paci.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

Kvorum na referendum by malo byt jednoznacne znizene alebo uplne zrusene (ako protipol by mohli byt zvysene naroky na usporiadanie referenda - preukazanie potreby konania referenda).

Prejav demokracie je v tom, ze je moznost vykonat referendum. Podmienka ucasti je vec, ktora degraduje referendum.

Viac zainteresovany si pamataju, ze vstup do EU musel byt "upraveny" (nechcem napisat sfalsovany), aby sme si hanbu nenarobili.

Napr. o vstupe do NATO nikdy platne referendum ani nebolo, a pritom to ustava implicitne VYZADUJE. Resp. ak by sme isli rovnakou logikou, tak potom aj o vystupeni moze rozhodnut jednoducha vacsina v parlamente (tak ako o vstupe).

Hypoteticky - ak by sme teraz urobili referendum o zotrvani v NATO a prislo by na referendum menej ako 50% opravnenych, znamena to, ze vystupujeme ?? Lebo toto viaceri nespravne implikuju z neucasti na referende.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

ak ti na referendum nepríde ani polovica ľudí, znamená to, že ich otravuješ blbosťami
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

jed to raz mam na salame, tak naco by som chodil na nejake referendum. Posli mi email, a tam ti zahlasujem. Bude mi to trvat 4 sekundy a nikam sa nemusim trepat. Ina vec je, ked to je nieco dolezite... ale ci si firma postavi na svojom pozemku elektraren a zamestna tam xy ludi sa mna nijak netyka. Nemal by som preto o tom rozhodovat.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

To je IMO velmi neinformovany nazor.

Ignoruje klady - viac cistej energie, potencial vypynat spinave zdroje, vacsia lokalna zamestnanost = vacsi tlak na platy a to aj tie tvoje, viac financii v regione = dane pre samospravu co by malo zlepsit lokalne sluzby (ako napriklad oprava ciest).
A tiez to ignoruje zapory - vacsie naroky na infrastrukturu, zvysenie cien nehnutelnosti v okoli = aj vyssie najomne, potencialne zdravotne problemy (bola nejaka studia v niektorom severskom state, ze veterne elektrarne mozu mat suvis s mnozstvom samovrazd), vizualny smog samotnej elektrarne, atd.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takto je to fajn. Ak existuje dostatočne veľká množina ľudí, ktorí chcú niečo zmeniť a je ich 50%+, tak nech si to zmenia. Ale aby som bol nútený chodiť niekam hlasovať proti, keď nejaký posuk vymyslí referendum pritiahnuté za vlasy, tak to ďakujem neprosím.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

len aby dakto nespravil referendum, napr. že vyrúbať všetky stromy v meste, prídu 2% a rozhodnú, že ok a ty sa budeš darmo jedovať, že si bol a hlasoval proti
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ze si sa neovladol a pouzil si emodzi? Ze? Zeee?

BTW, neucast na referende neznamena, ze to ma niekto na haku. Je to efektivna taktika ako bojovat proti hlupym, tendecnym a populistickym referendovym otazkam.
Namatkovo referenda na ktorych som sa napr. a osobne takticky nezustastnil:
- 2004, iniciator KOZ
- 2015, iniciator Aliancia za rodinu
- 2023, iniciator SMER

zustastnil som sa na:
- 2003, iniciator vlada SR (vstup do EU)
- 2010, iniciator SaS
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Za nizku ucast na referende dat zaplatit iniciatorovi naklady, min. cast.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Referendum v Bábe z 22.02.2025:

platné (57%)
214 áno vs 326 nie
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ide o veľké víťazstvo vízie mobility pracovnej sily, nakoľko všetci odporcovia sa idú odsťahovať preč, keďže sa tam už nebude dať žiť a hrozí i vážne ohrozenia zdravia ich detí, čo im ústava neumožňuje riskovať, a v spojení s odporcami baterkárne pri Šuranoch výsledky referanda priekazne umožnia vyriešiť nedostatok zamestnancov v odľahlých oblastiach malebných kútov hladových dolín.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

50% kvota je nezmysel. Vidno to aj tu. Vyse 30% opravenenych volicov povedalo NIE, ale o platnosti rozhoduju ti, co hlasuju opacne - ak by prislo viac tych, co su za ANO tak, aby bolo spolu aspon 50% opravenenych, tak by to platne bolo. Cisty logicky nezmysel. Malo by stacit 25% hlasujucich za konkretnu alternativu, ako je to v Madarsku. Doplnat to povinne dalsimi hlasujucimi (hoci aj za opacny nazor), len aby sa dosiahlo 50%, nema zmysel.
Odpovedať Známka: -4.4 Hodnotiť:
 

Nezmysel ako nezmysel. Este by to mohlo vyzerat aj takto... Zopad ludi rozhodlo o celom meste.

Obyvatelia Paríža odhlasovali zákaz vjazdu áut do ďalších 500 ulíc, zrušiť môžu 10-tisíc parkovacích miest. Za rozšírenie peších zón hlasovalo 66 %, tretina bola proti. Nedeľného referenda sa zúčastnili 4 % z takmer 1,4 milióna registrovaných voličov.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

To su tie 4% ktorych to zaujima, a ktori to riesia. Pozvany bol kazdy.
Odpovedať Známka: 2.3 Hodnotiť:
 

Slovami prezidenta - "viete , a co? " ... Vedel si o referende? Ak ano a nesiel si, je to tvoj problem.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

No vsak, rozhodovat maju naozaj iba ti, co maju zaujem. Typicka je lokalna politika na urovni obce/mesta. Ked uz su aj online prenosy - ked len zo zaznamu, uz je to fajn ako byt osobne ked sa neda. Co myslis kolko ludi si to pozre? Takmer nikto, ale kazdy druhy ma "nazor" na to a hento a ako by sa to malo "podla neho" riesit, pricom casto tie veci tam zazneju aj s vysvetlenim preco ano alebo preco nie. A prave zrusenie kvora by znamenalo, ze ludia by velmi rychlo si uvedomili, ze prist hlasovat musia a musia sa zaujimat inak im par idiotov moze skomplikovat zivot.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Cize zo 100% ludi, ktorých to zaujíma hlasovalo 30% proti. Tak? Potom je vsetko v poriadku. Ostatným 36% je to jedno takže tie počítať netreba.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

A u volieb nie je žiadna kvóta na minimum zúčastnených...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Bingoo.. ja vzdy hovorim, ze diabol sa skryva priekazne v detailoch..
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

ale voľby sú teoreticky v pevne danom čase raz za 4 roky. Nie ako referendum, že si dakto hocikedy zmyslí a ty máš meniť plány.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Vec bola dopredu znama a povedana jasne.

Pokial tu nechcete veterne el. minimalne 50% z obcanov musi prist hlasovat proti. Kedze im to nevadi alebo maju to na salame, mensina sa musi prisposobit.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ano, bolo to povedane vopred a jasne, napriek tomu to neznamena, ze to nie je zle a ze to netreba zmenit.
Logicky je to v madarsku lepsie, lebo rozhoduju ti, ktori o to maju zaujem a pridu volit. Prist moze kazdy opravneny volic.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Referendum je o tom, že chceš niečo zmeniť. Ak to chceš zmeniť, po správnosti by si mal presvedčiť 50 % + 1 hlas všetkých oprávnených voličov a nie že ty si niečo vymyslíš a potom musia všetci chodiť stále voliť aby tvoj výmysel "stornovali", aby sa náhodou nestalo, že napríklad z 1000 ľudí pôjdu voliť traja, z toho dvaja zahlasujú "za" a prešlo to, aj keď 998 ľudí danú vec nechce.
Takže systém referenda na Slovensku je vlastne ešte benevolentný, lebo pre úspešnosť referenda stačí iba nadpolovičná účasť a nie nadpolovičný počet hlasov hlasov "za". Inak povedané, na Slovensku môže byť úspešné už aj referendum v ktorom prišlo hlasovať 50 % + 1 voličov a z nich 50 % + 1 hlas presadí danú vec = 25 % + 1 hlas zo všetkých oprávnených voličov môže niečo zmeniť. Myslím si, že je to viac než benevolentné.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Podla tvojej logiky, by potom volby do parlamentu alebo napr. prezidentske volby mali prebiehat nasledovne.

Ak sa uskutocnia volby a nepride 50% volicov, tak su vlastne vsetci ktori neprisli a je ich viac ako 50% spokojni a teda vsetko ostava po starom, volby sa sice uskutocnili, ale poslanci ostavaju povodni.

Suhlasim s nazorom, ze ti co neprisli by museli naprv preukazatelne namietnut, ze sa objektivne o referende nedozvedeli, a ze neboli splnene demokraticke principy jeho konania. To, ze neprisli nemoze znamenat, ze vyjadrili mensinovy nazor prejaveny v referende, rovnako ako nemoze znamenat, ze prejavili vacsinovy nazor v referende. Jednoducho sa o vec nezaujimaju, je im to jedno, resp. nemaju na vec jednoznacny nazor alebo sa nechcu k veci vyjadrit.

Niekto tu pisal o madarskom systeme (25%), uz aj to by bol obrovsky pokrok oproti 50%.

Este dam jeden priklad...

Predstavte si, ze by bola otazka postavena opacne. Podla Vas by bola vacsia ucast a bolo by urcite platne ?
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Treba to zobrat od podlahy.

Ako prve vyriesit KEDY sa moze vyhlasit referendum. Napriklad musis mat aspon podpis 15% lokalnych volicov na zvolanie referenda, pripadne ako zastupca ho moze zvolat starosta pokial ma aspon 30% podporu poslancov.

Dalej, v dostatocnom predstihu dat vediet obcanom , pisomne postou, dalej rozhlasom, na webstranek (tam by mal byt problem prebraty rozsiahlejsie - naprikald aj stanoviska dotknutych stran)

i dalej mame statny email, kde by to mal kazdy obcan dostat.

A pokial to ma nastaven nech mu odoslana sms sprava (pokial ma registrovane tel cislo)

Kvorum podla kategorie zavaznosti referenda(urcoval by starosta a poslanci)
Odpovedať Hodnotiť:
 

ty hovado
ja som o tom nevedel, netrcim na faszbukoch cele dni
Odpovedať Hodnotiť:
 

to by sa pri každej blbosti museli normálni voliči trepať na hlasovanie, takto to skrátka odignorujú a je
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja sa nedivim, vybuchy z motorov veternych turbin sa siria stovky kilometrov daleko...aneb konecne zneme ziarive uspechy slovenskeho vzdelavacieho systemu.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

uz by mali prestat saskkovat s tymi veternymi elektrarnami. Spravna cesta je budovat jadrove elektrarne
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Správna cesta je hlavne diverzifikovať.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Noze nam napis o tom diverzifikovani nieco viac..
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

Normálne, však, oné, je to tak.
Odpovedať Hodnotiť:
 

presne a konečne začať ťažiť ten urán, ktorého tu máme neúrekom
Odpovedať Hodnotiť:
 

A bude ich pohanat Rusky vietor
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Chcel si povedať že “zlý ruský vietor… keby ich poháňal perfektný neruský vietor tak v pohode..
Odpovedať Hodnotiť:
 

Referendum má byť opačné.
Súhlasíte?
A ak viac ako 50% občanov bude súhlasiť...
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Presne, mne to napadlo tiež ako prvé. Kde je vôľa, cesta sa vždy nájde. Evidentne bolo rozhodnuté vopred, keďže je lacnejšie motivovať starostu a zopár poslancom obecného zastupiteľstva ako presvedčiť 50+% obyvateľov...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Presne tak, ak je to take vyhodne pre spolocnost tak by mali o tom presvedcit verejnost a ta by im to predsa odobrila.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Veterné elektrárne by boli "absolútne odmietnuté" iba keby proti nim hlasovala nadpolovičná väčšina všetkých oprávnených voličov. Lenže referenda sa nezúčastnila ani väčšina.
Treba si uvedomiť, že aj neúčasť na voľbách znamená, že daní voliči nemajú nič proti elektrárni. Prakticky ale podmnožina z menej ako polovice hlasujúcich bola proti, inak povedané, môže sa stavať.

Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

To je velmi odvazne tvrdenie.

Na toto tvrdenie musis predpokladat, ze kazdy o referende vedel. Nikto na neho nezabudol. Nikto nemal ine neodkladne povinnosti. Nikto nebol zrovna v tom case vycestovany. Nikto nemal zrovna zavazne zdravotne problemy preco nedokazal prist. A v konecnom dosledku aj - pre nikoho nebolo prilis nepohodlne vyjadrit svoj nazor tym, ze musel fizycky niekam chodit hlasovat a stracat tym svoj cas.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

áno to sú presné otázky, v prípade žeby bola účasť 60% a z toho 40% by hlasovalo proti.. ergo aj tak neplatné, lebo si nie sme istí či zvyšných 40% vedelo o referende a mohli sa dostaviť potvrdiť súhlas..
great job!
Odpovedať Hodnotiť:
 

RIESENIE JE JEDNODUCHE

Otazka ma zniet ci suhlasite z vystavbou veternej elektrarne (NIE ci nesuhlasite!!!), ak sa v referende ludia vyjadria ze nie , alebo je referendum pre neucast neplatne , STAVAT SA NEMOZE!

To by motivovalo firmicku aby bola proaktivna urobila si kampan a presvedcila ostatnych ake je to pre verejnu spolocnost "vyhodne"

Vyfiltorvalo by sa tym mnozstvo podvodnikov a zmrdov


Odpovedať Hodnotiť:
 

Referenda by mali byt bez spodnej hranice, rovnako ako su volby. Dojde 1 clovek a je proti? Budiz, nestavia sa.

Inak nemotivuju ludi aby sa zaujimali o veci verejne a o ich vlastnu buducnost.

Ale zato po tom co sa postavi skladka, turbina, uberu prava tu ci tam, tak sa iba nadava po krcmach, grilovackach s kamaratmi a pod.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

4iže by si chodil voliť každý druhý deň, lebo ľudí čo nesúhlasia aj s kruhovým kolesom je Slovensko plné
Odpovedať Hodnotiť:
 

Holt, to je demokracia ku ktorej sa hrdo hlásim.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tam je ZLE polozena otazka

OTAZKA MA ZNIET:: "Suhlasite s vystavbou veternej elektrarne?"

a ak tam ludia suhlas nevyjadria alebo je prilis male kvorum tak SA STAVAT NEMOZE
Odpovedať Hodnotiť:
 

..v roku 2068 sa objaví v hladovej Pliesovskej Doline Biely Kov..

Sedo-Striebro-Biely derivát o velmi, extrémne VELMI vysokej energetickej hustote a kvalite, a s fakt velice exotickymi fyz. vlastnostami,
v hladovom údolí Spisského Podhradia,
(kde toho casu bude 1velké, hnijúce ghetto, / obria cigánska osada), jedno z 3 jediních nálezísk novo-objaveného, bieleho super-kovu na celom svete..
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aj by som Ti odpísal. ale desí ma, ako na každom kroku Slovak T sleduje aj na Internete svoju klientelu.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár