neprihlásený Štvrtok, 30. januára 2025, dnes má meniny Ema
Elektrické formuly sa budú prvýkrát dobíjať počas pretekov, výkonom 600 kW

Značky: elektromobily

DSL.sk, 28.1.2025


V pretekoch elektromobilových formúl Formula E sa v aktuálnej sezóne budú vozidlám prvýkrát počas pretekov dobíjať ich batérie.

Prvýkrát sa tak stane počas nasledujúcich pretekov ročníka v polovici februára v pretekoch v Saudskej Arábii, potvrdila vo svojom oznámení medzinárodná automobilová federácia FIA.

Aktuálna sezóna je v poradí jedenástou sezónou elektrických formúl. Vozidlá sa budú dobíjať iba v niektorých pretekoch sezóny, ktorá má za sebou už dvoje preteky.

V prvých sezónach síce parametre vozidiel a batérií nestačili na dlhšie preteky, elektromobily sa ale nedobíjali a namiesto toho si pretekári v polovici pretekov vymieňali celé svoje autá.

S dobíjaním sa počítalo po uvedení tretej generácie vozidiel od deviatej sezóny, nakoniec podľa dostupných informácií kvôli problémom s batériami bolo uvedenie dobíjania posunuté. Pristupuje sa k nemu pod označením Pit Boost teda od tejto sezóny.

Vozidlá tretej generácie majú batérie kapacity 47 kWh, v bežnom závodnom režime môžu mať maximálny výkon 300 kW a v špeciálnom dočasnom režime zvýšeného výkonu 350 kW. Preteky sa jazdia na približne 100 km.

Dobíjanie má prísne pravidlá a u všetkých vozidiel bude vyzerať rovnako. Každé vozidlo musí povinne zastaviť v boxe a absolvovať dobíjanie, pričom sa bude dobíjať po dobu 30 sekúnd maximálnym výkonom 600 kW. To pridá 3.85 kWh elektrickej energie.

Pre porovnanie v pretekoch benzínových formúl Formula 1 sa palivo už od roku 2010 počas pretekov nedotankováva. Formuly zastavujú v boxoch kvôli výmene pneumatík, pričom typické zastávky trvajú pár sekúnd.

Bežné cestné elektromobily sa dobíjajú výkonom maximálne 350 kW, väčšina nabíjačiek má ale výrazne nižší výkon.

Pre každé preteky, v ktorých bude vo Formule E použité dobíjanie, určia organizátori okno, v ktorom vozidlá budú musieť uskutočniť dobíjanie. Napriek rovnakej podobe dobíjania sa budú môcť tímy odlišovať stratégiou, kedy presne na dobíjanie vozidlá zastavia.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Šurany schválili zmenu územného plánu potrebnú pre veľkú baterkáreň
Ďalšia banka spustila odosielanie okamžitých platieb
Šéf Českej národnej banky chce do jej rezerv zahrnúť Bitcoin
Výrobcovia flash pamäte obmedzia výrobu, aby zastavili pokles cien
Signal pridáva prenos histórie správ na sekundárne zariadenie
Štát zrejme zavádzal laickú verejnosť o útokoch na VšZP
USA zavedú clá na čipy vyrobené na Taiwane
Astronómovia objavili potenciálne nebezpečný asteroid, nakoniec išlo o Muskovu Teslu
Číňania vyvinuli výrazne lacnejšiu AI, akcie doterajších AI firiem výrazne poklesli
T-Mobile využije na mobilnú sieť počas lyžiarskych pretekov dron


Diskusia:
                               
 

To je nejako malo dobit 3.85kWh zo 47kWh kapacity. To je len showka pre divaka, ci to je pilot a neskor to zvysia?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Vzrušujúce dobíjanie bateriek.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nezabudni na ciatic kintaktov. Lebo kto maže ten ma vodivejšie ampére.
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

A hlavne pouzit kvalitny mokry spagat
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

..ktorý je samozrejme priekazne potrebné upevniť za pomoci takého toho dzindzíka, aby to neviklalo.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Nejde o dobitie, ale o tie plamene ...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ja teda nevidím jediný dôvod, prečo elektrolobby uprieť i ďalšiu možnosť predviesť, že môžu elektromobili priekazne plnohodnotne nahradiť vozidlá so spaľovacími motormi.
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

Tankovanie malo veľký vplyv na stratégiu pretože tam veľký rozdiel robí váha. Pri tom dobíjaní to bude v podstate jedno.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pozeral som par tyzdnov dozadu sezonu F1 v rokoch 2007-2012 a poviem, ze chvalabohu dotankovavanie bolo zrusene, lebo to bola absolutna sprostost. Kazdy tim vedel o kazdom kolko ma natankvoane a kedy pojde do boxov. Tuto sezonu v Monze vyhral Leclerc lebo to riskol a nesiel do boxov. V ere dotankovavania by toto nebolo mozne lebo by mu doslo palivo. Dotankovavanie velmi limitovalo nejaku strategiu prekvapenia a celkovo moznosti.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

dotankovanie nic nelimitovalo, lebo keby chceli, tak mu natankuju na cely zavod. Dotankovanie bolo vyhodne v tom, ze si vzdy jazdil s "prazdnym autom" a teda si mal najrychlejsie mozne casy. Teraz sa jazdi na setrenie paliva a pneu, takze jazdia za sebou jak husy cely zavod a nikto nemoze trochu zrychlit, lebo 1 prebrzenim si doseres gumy a cely zavod mas v prdeli. Tankovanie zrusili, lebo Massa a Kovalainen odtrhli hadice a posudili, ze tankovanie je nebezpecne. Namiesto toho mohli na tankovanie vyhradit pevny casovy usek, alebo napr. zvlast box na tankovanie, kedy nemozes menit gumy, len tankovat.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

baterku ked dobijes je tiez tazsia…
skorej chcem vidiet ten prikon ked sa bude dobijat naraz 20 formul.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

naraz sa nedotankovávali ani na normálnej formuli a pochybujem, že to bude z nejakej siete, určite si do boxov drbnú nejaké powerbanky s maximálnym výkonom a káblom hrubým ako hadica na tankovanie paliva.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

tiez si myslim ze to tak bude. Elektrinu si budu musiet priniest so sebou.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Za plotom bude bežať naftový generátor, tak sa to robí keď predvádzajú elektro autá.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Ako všetky tieto vehikle pôjdu na elektronaftu
Odpovedať Hodnotiť:
 

do 15MW
Odpovedať Hodnotiť:
 

bateria je tazsia ked ju dobijes? Skus si nieco o tom pozriet. Je tazsia o nemeratelnu hmotnost.
Odpovedať Hodnotiť:
 

vychádzal si z E=mc2, že ?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

100 kWh = 360 MJ ≈ 4e-9 kg * c^2, to sa už merať dá ;-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Jeden zapojí kábel
a dvaja budú držať istič, aby nevyhodil.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

314covina cela elektroformula, to sa neda pozerat. Naopak DF1 bola minulu sezonu najlepsia za poslednu minimalne dekadu. Predpoklad je, ze tento rok bude este lepsia (Hamilton vo Ferrari) a 2026 je zmena pravidiel a cele to bude postavene na hlavu :)
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Mne sa najmä zdá dosť pokrytecké, že namiesto archaického a neekologického oblievania šampanským šampióni elektroformuly priekazne neoslavujú víťazsto vybíjaním taserov do okolitého obecenstva.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

EU kreteni si platia lobbystov z nasich penazi...

A az jeden jediny sk, cz web o tom pise

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/evropska -komise-davala-neziskovkam-miliardy-na-to -aby-v-parlamentu-lobbovaly-za -rychlejsi-konec-spalovacich-vozu/

Z linku zmazat medzeri
Kde su o tom clanky ?
Odpovedať Známka: -4.3 Hodnotiť:
 

Skracovac gde? Dpc:)

Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

To uz potom riesit formulu formou autodrahy, cerpat energiu zo zeme, pripadne kolajnic, alebo nech si natahaju predlzovaky do kazdej formuly a ludi, ktory ich budu rozmotavat pri pretekoch. :o)
Odpovedať Hodnotiť:
 

To este stale nemaju vodotesne formule? Preco im furt pretekaju?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Podla mňa to pridá 5kWh energie do batérie...
Odpovedať Hodnotiť:
 

haha, v idealnom vesmire, kde ma vsetko 100% ucinnost mozno hej, v tom nasom vesmire platia zakony termodynamiky a tie horovia ze 100% ucinnost neexistuje, vzdy sa nieco vytrati vo forme tepla

pri mechanickych veciach je to konkretne makroskopicke trenie, pri nie-mechanickych veciach ide o to, ze stale a fut je vsetko zlozene z atomov/molekul, to sa proste neda oj3bat

preto aj ten ultra-mega-mrte hyper-platinum PC zdroj (kde sa nehybu ziadne mechanike suacsti) ma ucinnost 92,5-93% a nie 100% ci 99,9%
Odpovedať Hodnotiť:
 

a nahodou, kolko energie potrebuje ta formulka na rozbehnutie z nuly.. ( teda ci to dotlacenie 4kWh) nespali pri rozbehu z boxov...
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár