neprihlásený
|
Piatok, 22. novembra 2024, dnes má meniny Cecília |
|
Ľudia v referende jasne odmietli veterné elektrárne v ich blízkosti, štátny prieskum sa ukázal nepravdivý
Značky:
elektrická energiaobnoviteľné zdroje energieštát
DSL.sk, 7.4.2024
|
|
Vo včerajšom miestnom referende, ktoré sa konalo v obci Radošovce v okrese Skalica, obyvatelia jasne odmietli výstavbu parkov veterných turbín v katastri ich obce.
V referende konanom popri prezidentských voľbách odpovedali obyvatelia na otázku "Súhlasíte s výstavbou veterného parku v katastri obce Radošovce?", pričom podľa informácií starostky pre agentúru TASR odpovedali Nie takmer dve tretiny hlasujúcich, 65.76%.
Referendum bolo zároveň platné, keďže sa ho zúčastnila nadpolovičná väčšina oprávnených voličov. Účasť na referende konkrétne dosiahla až 68.79%.
V katastri obce Radošovce majú investori zámer postaviť minimálne dva parky veterných turbín, keď takýto projekt plánuje štátna spoločnosť SPP a tiež spoločnosť WSB Invest.
Nie je jasné ako najbližšie plánujú tieto projekty umiestniť veterné turbíny k obývaným budovám konkrétne tejto obce, projekt parku SPP predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredia EIA ale avizuje najväčšiu blízkosť 900 metrov a projekt WSB Invest 700 metrov od najbližších ľudských sídiel. Projekt SPP zrejme neudáva plánovanú výšku turbín, podľa projektu WSB Invest majú mať turbíny výšku maximálne 270 metrov.
Na Slovensku sa v poslednej dobe plánuje výstavba väčšieho počtu parkov veterných turbín, pričom kontroverzným aspektom viacerých týchto projektov je umiestnenie príliš veľkých príliš vysokých turbín príliš blízko k ľudským obydliam. V súčasnosti ale platí usmernenie Úradu verejného zdravotníctva SR OHŽPaZ/7155/2023, podľa ktorého elektrárne s výškou od 150 metrov musia byť vzdialené od obývaných území minimálne 3 kilometre. Tieto podmienky porušujú viaceré predkladané projekty.
Kým WSB Invest projekt predložil už v roku 2020, kedy toto usmernenie ešte neexistovalo, napríklad štátny SPP predkladá aj nové projekty porušujúce tieto podmienky. V projekte Veterný park Skalica - východ týkajúci sa obce Radošovce síce zrejme výšku turbín neuvádza, v iných parkoch ale plánuje väčšie turbíny a aj v tomto prípade sa dá predpokladať zámer použiť vyššie turbíny ako 150 metrov. Napríklad v prípade Veterného parku Galanta 2, ktorý bol zverejnený tiež už v čase platnosti usmernenia Úradu verejného zdravotníctva SR, plánuje turbíny vysoké 255 metrov vo vzdialenosti 700 metrov od ľudských obydlí.
V poslednom období výstavbu veterných elektrární podporuje aj štát, ktorý plánuje v rámci plánu obnovy vytvoriť pilotné oblasti pre rozvoj veternej energie. V nich by mali byť elektrárne s inštalovaným výkonom najmenej 300 MW.
Po evidentne silnejúcom odpore verejnosti k výstavbe veterných elektrární v ich blízkosti sa v marci sekcia Úradu vlády SR pre plán obnovy NIKA snažila verejnosť presvedčiť o akceptácií elektrární verejnosťou pomocou objednaného prieskumu. Ako sme upozornili v tomto článku, minimálne tlačová správa neobsahovala žiadne konkrétnejšie výsledky z prieskumu ani položené otázky, iba tvrdila "až 61% obyvateľov Slovenska by súhlasilo s výstavbou veterných parkov v blízkosti ich bydliska" a "myšlienka budovania veterných parkov sa páči až 70% obyvateľov a považujú ju za prínosnú."
Aktuálne referendum v obci Radošovce prinieslo ale reálne výsledky v otázke, či by ľudia súhlasili s výstavbou veterných parkov v ich blízkosti. A tieto výsledky sú úplne opačné, ako zistil prieskum objednaný štátom, keď takmer dvojtretinová väčšina hlasujúcich v platnom referende naopak s výstavbou veterných parkov v ich blízkosti nesúhlasí.
Najnovšie články:
Diskusia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
no a?
Od: Ekzem
|
Pridané:
7.4.2024 12:39
Hlavne že sme vyhrali
|
|
ultraradikálny konsenzualizmus
Od: syntaxterrorXXX, . Y
|
Pridané:
7.4.2024 13:09
V tom tkvie podstata demokracie. V nej vyhrávajú každé voľby priekazne všetci.
|
|
270m?
Od: ajdost
|
Pridané:
7.4.2024 13:08
270 metrov? Chapem, ze je to vyska aj s vrtulou. 300 metrov ma eiffelova veza. To su aj v rakusku pri hraniciach tieto velke turbiny?
|
|
Re: 270m?
Od reg.: gandor
|
Pridané:
7.4.2024 14:42
Cim vyssia turbina, tym rychlejsie prudenie vzduchu a zaroven tym stabilnejsie fukanie (a samozrejme zachytava viac vzduchu/vacsiu plochu).
Jediny dovod, preco nie su veterne elektrarne niekolko kilometrov vysoke je pevnost materialov
|
|
Re: 270m?
Od: Teta Žoržeta
|
Pridané:
8.4.2024 4:40
Cim vyssia turbina, tym vyssie napatie, to da logiku.
|
|
Re: 270m?
Od reg.: MackoPu1
|
Pridané:
8.4.2024 7:45
Velkost je obmedzena sonickym treskom.
|
|
Re: 270m?
Od: Smutný Elon
|
Pridané:
8.4.2024 9:36
Skôr rýchlosť
|
|
Re: 270m?
Od reg.: yanick
|
Pridané:
8.4.2024 10:01
a este aj sonickou treskou
|
|
Re: 270m?
Od: _xxx
|
Pridané:
9.4.2024 14:55
zo Ziliny
|
|
Re: 270m?
Od: lalole
|
Pridané:
8.4.2024 18:00
niesom ekofreak co narieka ze vtaciky zabijaju, ale spomaluju prudenie vzduchu a vytvaraju vysusene oblasti (tak ale aspon mozme predstierat uhaha climate change, pozrite sa ako je tu such) ale bigger problem je ze je to z karcinogennych materialov co sa drobia a potom ludia to dychaju ...
ale nasi pankovia su prilis regard nato aby zabanovali vrtule aj ked samotny material v inych pouzitiach uz zabanovali. to nevymyslis
|
|
Re: 270m?
Od: LytaRyta Hochbatnica 3-ryba
|
Pridané:
9.4.2024 4:16
zas, podla mna, ked uz vobec vymenovat aj negatiiva tychto veternych "mlynov, tak imho su presne opacne jako tie tvoje :
1. robia trable (najma) vtakom
(..ted ma napadlo, najma ak tie vrtule su natrete, zabarvene takou "zneviditelnujucou", maskovacou, ~stealth-like barvou, napr.v odtienoch bledej, bielej, sivej, modrej, apod, atd~~~> proste, je docela mozne, ze tie vtaky (aspon nektere), tie vrtule samotne proste nevidia, tak asi nie vsetky vtaky maju priekazne priam ten povestniiy *orlii zrak,
mozno mnohe vtaky, su na tom napr.jako kolie, ze su dost ..slabozrake, ze do dialky vidia spatne, horsie..
|
|
Re: 270m?
Od: Brano123
|
Pridané:
7.4.2024 15:49
Nie, sú tam nižšie, ak sa nemýlim tak do 100 metrov. Je to hlavne kvôli tomu, že keď sa tam pred 20 rokmi začali stavať, tak takéto vysoké sa ešte nerobili. Keď im skončí životnosť a budú ich nahrádzať, tiež budú podstatne vyššie.
|
|
sluniickaari, dosrani, na tych smieszsnych, malych biyciygliykoch, s tekvicovym latte (ci jako sa to vola), u barbiera
Od: Lyta ZkrachZneuzNasranAChudobna
|
Pridané:
7.4.2024 13:35
eh, dajte mi o hrst $ naviic, 15 ~ 20 € mesicne, a mozte si hned 1m vedla mna, postavit hoc aj Babylonsku Vez, ajz na Mesiac
|
|
ultraradikálny fakticizmus
Od: syntaxterrorXXX, . Y
|
Pridané:
7.4.2024 16:13
Akože ti majú platiť za to, aby mohli robiť? To neznie zrovna úplne priekazne ako návrh v súlade s ekonomickými záujmami Európskej únie.
|
|
Dali mu 10 let na Konopisti, placiice nesla panii hospodska talire s parky a pivem. Vida, tak to uz ma 6 dni za sebou, to mu to utece rychle pravil Svejk
Od: Lyta ZkrachZneuzNasranAChudobna
|
Pridané:
7.4.2024 16:40
se ale jedna priekazne len o paar koruniek, a ne jako proti-nahradu za cinnost, jako za robenie, ale prave za necinnost, vsak tie veterne mlyny tam budu priekazne len stat, a cakat na Godota, a kym sa objavi dalsi don Quichot, ktory s nimi bude bojovat!
|
|
No nehovorte
Od: Ghibvc
|
Pridané:
7.4.2024 18:47
Iné veci si myslia skutočni ľudia a iné médiá a záujmové skupiny. Kto by chcel pri dome takú opachu.
|
|
ultraumiernený prakticizmus
Od: syntaxterrorXXX, . Y
|
Pridané:
8.4.2024 7:56
Pokiaľ je nejakým zástancom obnoviteľnej energie bránené vziať do ruky lopatu a za poctivo zarobené peniaze nakúpiť pozemky, čo siahajú i z koncov vrtule na každej strane až za obzor, má to riešiť Ústavný súd a nie my tu takto priekazne neoprávnene.
|
|
Nepodstatne referendum
Od reg.: miggg
|
Pridané:
7.4.2024 23:36
V prvom rade radasovcania mozu dakovat panu peleficovi, ze nemusia zajtra ist s plnou polnou na ukrajinu a nie tu sa vzpierat najvyssej nadmoci, ktora cochvila zrusi usmernenie uvz sr, pretoze prospesne turbiny chrania pred saharskym 5g pieskom, chemtrailsom a navyse budu mat okrem cervenych a bielych aj modre pasy a kto ich nechce za domom, nie je spravny slovan. A takych tu nechceme.
|
|
Re: Nepodstatne referendum
Od: Súdr. Fico
|
Pridané:
8.4.2024 9:47
Máte pravdu ale zabudli ste na zlacnenie Národných potravín a ochranu nášho Národného vzdušného priestoru. (to, že si namastime Naše kapsy vás nemusí trápiť)
|
|
_____
Od reg.: palqo
|
Pridané:
8.4.2024 9:23
Nechapem toto. Vsak nech ich postavia. Ale preco sa vzdy snazia napchat tie vrtule ludom pod okna? Pri kazdom projekte ten isty problem. To nemame na Slovensku volne priestranstva, kam to vieme umiestnit?
|
|
Re: _____
Od: ...
|
Pridané:
8.4.2024 12:03
Popravde nemas a suvisi to so zakonmi pri rozdeleni pody. Rovnake problem s "volnym priestranstvom" maju aj obce, kde nemas ucelene parcely, ale mas miliony podielov na kazdom krtinci.
Najskor ti zakon umozni dedit/kupit atd a mat podielove vlastnictvo. Potom ked s tym chces nieco robit, tak cely byrokraticky aparat na tom prezije do dochodku kym sa tieto veci pohnu. Na kazdu chujovinu potrebujes suhlas dalsich 200 institucii dolezitych ako hovno v trave.
Dalej vhodne uzemie pre stavbu VTE z hladiska vyuzitelnosti vyrhlosti vetra je na urovni 1% tejto krajiny, z coho 98% patri do narodnych parkov. Tudiz "chces stavat" kde sa da. NO a jeden problem je to navrhnut, druhy problem schvalit a treti problem je sa k tomu realne dostat, lebo energiu z toho vetra bezdrotovo neposles. Tu narazis zase na sukromne vlastnictvo - nastastie aj Bohuzial.
|
|
Re: _____
Od: ehjkhjk
|
Pridané:
8.4.2024 14:08
Problem s pozemkami sa da riesit tak ze ak sa jedna o podobnu stavbu vo verejnom zaujme(co asi toto nieje kedze referendum dopadlo ako dopadlo..) - tak by dostali vlastnici pozemkov za to podstatne vyssiu nahradu (bud penaznu nahradu, alebo podobny a o nieco vacsi pozemok( z vyssou hodnotou v blizkom okoli ))
Urady treba, len ich treba zprofesionalizovat! (kazdy urad by mal na konci roka urobit rozpis zakonov, s ktorymi maju najvacsi problem a ktore su najviac administrativne zatazujuce) (nieze firmicke sa nepacia ekologicke zakony a potom to dopada tak ze sa to stavia priliz blizko obyvanej oblasti alebo v narodnim parku)
Definicia narodneho parku a hlavne chranenej oblasti by sa mala trocha zmiernit no nevrav mize vo vyske270 metrov nefuka vietor skoro vsade rovnako.
|
|
Re: _____
Od: ...
|
Pridané:
8.4.2024 14:30
Problem s pozemkami v sukromnom vlastnictve je ten, ze sa musis s ludmi dohodnut. Ak sa sa pokusal niekedy dohodnut nieco s 50 ludmi len na domovej schodzi v panelaku, tak asi mozes tusit ako to pojde s vlastnikmi pozemkov. U niektorych len cez jeho mrtvolu (tak sa zvycajne teda na tu mtrvolu caka). No a aby to nebolo jednoduche, staci chciet nieco od statu v podobe SPF a trivialnu zalezitost riesis roky.
Definicia narodneho parku sa menit nemusi, ja som ti povedal ake su vhodne oblasti na stavbu VTE. A na vysku v 270m nad zemou v ktorom bode? Rozsah SK mas od 94 - 2650. Sk je pomerne clenita oblast, takze platia lokalne specifika.
|
|
Re: _____
Od: Mxxl
|
Pridané:
9.4.2024 18:23
presne, chceli sme na okraji malého mesta kúpiť pozemok vedľa nášho, jednalo sa o parcelu o výmere 2x5metra.
86 vlastníkov, z toho vyše 30 nezastihneš na adrese a nevieš čo s nimi je, ďalších 10 ťa pošle do prdele, ďalších 10 ani nevedeli že ten pozemok vlastnia a nechcú s tým mať nič spoločné, ale predať ti to samozrejmé nepredajú lebo s tým nechcú mať nič spoločné... takže nezávidím nikomu
|
|
Re: _____
Od: ...
|
Pridané:
9.4.2024 19:30
Otec ma maly kus pody, kde si pestuje drobnosti. Energetici chceli robit prekladku nejakeho vedenia a ze ci suhlasi s umiestnenim teraz neviem ci kabloveho ulozenia alebo stlpu, principialne je to jedno, lebo v oboch pripadoch ide o tarchu vo "verejnom zaujme" z ktorej nic dobre pre majitela nevyplyva. Logicky nesuhlasil, lebo odmena by bola zapisana tarcha, samozrejme bezodplatne za taketo znehodnotenie pozemku a este ako bonus dostanes, ze maju pristup na tvoj pozemok v pripade havarijneho stavu a v pripade udrzby ti to musia sice oznamit dopredu, ale v oboch sa neberie ohlad co tam mas a umoznit im to musis. Ak by clovek tam aj mal len pozemok na ktorom nic nerobi a ani ho nezaujima, tak ho chcem vidiet ako si ho dobrovolne takto zadarmo znehodnoti.
|
|
5znak
Od: XMen
|
Pridané:
8.4.2024 9:24
A dobre robia. Veternicky nech si bezia stavat do Rakuska. Tam maju namiesto stromov postavene tieto opachy.
|
|
Re: 5znak
Od: verci
|
Pridané:
8.4.2024 10:41
to hej, u nás samé stromy stavajú miesto nich :D
|
|
svet je krasny a uchvatny
Od: jahôdka
|
Pridané:
8.4.2024 9:45
vsak nech ich postavia na bratislavskom hrade, je to rovno na kopci a budu sa moct prezentovat ako eko spica
|
|
Re: svet je krasny a uchvatny
Od: berli
|
Pridané:
8.4.2024 10:43
tam už stojí dankov stožiar, tak neni kde :D
|
|
Záväznosť?
Od: Ešteban
|
Pridané:
8.4.2024 10:22
A aká je záväznosť takéhoto referenda?
|
|
Prieskum
Od: Hroch_asdf
|
Pridané:
8.4.2024 13:02
Priklad na prieskum.
Otazka: Vedeli by ste si nakupit v obchodoch jedlo pred nedelou, ak by boli obchody pocas nedele zatvorene?
Odpoved: ano na 90%.
Zaver: 90% ludi chce mat v nedelu zatvorene obchody.
|
|
Skysail
Od: Lenz
|
Pridané:
8.4.2024 16:09
Prečo sa neinvestuje do niečoho ako skysail, Čo pracuje vo vyššej výške než veterná turbína, nie je tam na trvalo a určite je to aj lacnejšie. Zase platíme niekomu za starú technológiu co všade inde zakazujú.
|
|
Re: Skysail
Od: Lenz
|
Pridané:
8.4.2024 16:27
Rôzne spoločnosti to skúšajú. Kitemill, skysail, kitepower, enerkite. Mojim favoritky enerkite a skysail. 90% úspora na materiáloch, majú to hotové a odskúšané a nie je to stávba. Tie zariadenia nepotrebujú kupovať pozemky a niečo na nich stavať. Len potiahnuť kábel.
|
Pridať komentár
|
|
|
|