neprihlásený Nedeľa, 28. apríla 2024, dnes má meniny Jarmila
Enkóder AV1 videa SVT-AV1 veľmi výrazne zrýchlil

Značky: AV1

DSL.sk, 22.6.2023


Tvorcovia známeho enkódera videa SVT-AV1 do kompresného štandardu AV1 aktuálne vydali novú verziu 1.6.0, ktorá priniesla veľmi výrazné zrýchlenie.

K zrýchleniu prišlo v štandardnom základnom režime, ktorý sa používa na vytváranie kvalitnejších videí na dlhodobejšie použitie. Druhý základný režim sa používa napríklad na enkódovanie videa v reálnom čase napríklad pri videohovoroch.

K najväčšiemu zrýchleniu prišlo pri najpomalších presetoch, základných úrovniach nastavení určených pre vytváranie videí s najlepším pomerom kvality a bitratu. Oznámenie pre tieto úrovne avizuje zrýchlenie až o 30% až 40%.

SVT-AV1 podporuje presety 0 až 13, nižšie úrovne sú pomalšie a vytvárajú videá s lepším pomerom kvality a bitratu. Podľa testu tvorcov pri presetoch 0 až 4 sa rýchlosť zvýšila o 35.1% až 42.9%. Významne sa ale zvýšila aj pre presety 5 až 9, medzi 15% až 26.3%. K zrýchleniu samozrejme prišlo bez dopadu na kvalitu.

Ako dosiahli vývojári tak výrazné zvýšenie výkonu v oznámení nevysvetľujú.

AV1 je kompresný formát videa AV1, ktorý bol dokončený v prvej polovici roka 2018 a za ktorým stoja mnohé popredné IT spoločnosti združené v organizácii AOMedia. Na rozdiel od H.265 / HEVC je otvorený a voľne použiteľný a zároveň pri rovnakej kvalite dosahuje výrazne lepší kompresný pomer ako iné voľne použiteľné alternatívy. Podľa dostupných testov má aj o niečo lepší kompresný pomer ako H.265.

Problémom AV1 bolo v začiatkoch pomerne pomalé enkódovanie oficiálneho referenčného enkódera libaom od AOMedia, postupne ale pribúdali ďalšie enkódery a enkódery sa samozrejme tiež postupne zlepšovali. Enkóder SVT-AV1, ktorý je tiež open source, vyvinul Intel v spolupráci s Netflixom a v súčasnosti jeho vývoj už zastrešuje AOMedia. Enkóder dokáže efektívne využívať mnohojadrové procesory a je zrejme pomerne často preferovaným softvérovým enkóderom AV1.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Po rokoch vypustené nové navigačné Galileo satelity, SpaceX na to obetovala raketu
Operačný systém Proxmox pre virtualizáciu vydaný v novej verzii 8.2
České železnice idú testovať WiFi vo vlakoch cez satelitný Starlink
V bezplatnom DVB-T bude počas MS v hokeji aj Joj Šport
NASA komunikovala laserom na stovky miliónov km rýchlosťou 25 Mbps


inzercia



Diskusia:
                               
 

Ide v reálnom čase či ako?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Enkóder v reálnom čase by vytváral len paralelnú realitu, nakoľko v zdrojovej priekazne v takých podmienkach niet kde ukladať.
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

určite nie
Odpovedať Hodnotiť:
 

A co je energeticky viac efektivnejsie? Robit vypoctovo narocnu kompresiu a dekompresiu videa u koncoveho uzivatela alebo mat proste rychly internet a prenasat video s kompresiou nevyzadujucou vysoky vypoctovy vykon.
Odpovedať Hodnotiť:
 

kompresia sa robí iba pri zdroji (a zrejme jednorazovo), user iba dekomprimuje.
AV1 (AFAIK) nie je použiteľné pre real-time komunikáciu napríklad vo videokonferách.

V konečnom dôsledku tak prispievajú k energetickej efektivite, keďže vyšší bandwith potrebuje rýchlejšie sieťové prvky s rýchlejším CPU, ktorý aj spotrebuje viac energie.
Ak sa raz hecnú a poriadne obsah skomprimujú, tak potom ho už len prenášajú v menšom objeme s nižšími požiadavkami na rýchlosť internetu.

Odpovedať Hodnotiť:
 

Druhý základný režim sa používa napríklad na enkódovanie videa v reálnom čase napríklad pri videohovoroch.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Ano ale co je efektivnejsie, prenasat velky subor bez kompresie alebo mensi subor a dekomprimovat vzdy u koncoveho zakaznika, myslim ze energia potrebna na prenost 1TB dat nebude taka velka ako energia potrebna na dekompresiu rovnakeho obsahu. (ak by sme spriemerovali vzdialenost "zdroj - koncovy uzivatel")
Odpovedať Hodnotiť:
 

Neviem ci niekto riesi kolko energie sa spali dekompresiou ale na rychlosti je to sakra rozdiel. Navyse, enkodovanie v realnom case nie je problem pri HW enkoderoch ako je Intel Arc ci AMD RDNA3.
Odpovedať Hodnotiť:
 

prenosové pásmo nie je zadarmo ani nie je neobmedzené, pre prevádzkovateľa veľkého servera sú náklady na pásmo porovnateľné s nákladmi na energie, určite to majú dobre spočítané že kompresia je výhodnejšia

nie každý má vysokorýchlostný net a oni chcú poskytovať služnu všetkým nielen ľudom na optike

a pri tomto argumente sa zabúda na to že to video musí byť niekde aj uložené a kapacita úložiska tiež nie je zadarmo
Odpovedať Hodnotiť:
 

Energeticky viac lepšie je robiť menej prenosnejšie a viac kompresnejšie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Zlozitejsie enkodovanie si vyzaduje aj zlozitejsie dekodovanie. Video vyskladane len s "I" snimkov sa dekoduje extremne rychlo v porovnani s videom zakodovanym pomocou I/P/B snimkov.
Specialne B snimky dokazu rapidne znizit velkost videa pri zachovani kvality...nepouzivaju sa v malych zariadeniach ako kamery a telefony.

Energeticky viac efektivnejsie vyjde menej narocna kompresia a vacsi datovy tok.

Realny priklad: mobilny telefon vyprodukuje 30Mb/s video pri aktualnej spotrebe 1-2W. Na PC pri CPU kodovani sa da kvalita zachovat pri 12-16Mb/s s aktualnou spotrebou CPU ~50W a realnej rychlosti kodovania 1:1. Kodovanie pomocou GPU je energeticky efektivnejsie ~15W avsak videu treba aspon 20Mb/s.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Tiez si myslim ze je vyhodnejsie proste prenasat velke subory kedze infrastruktura reps. jej kapacita stupa. Kedysi som stahoval celu noc 16GB MKV film, tak tam to davalo zmysel skomprimovat to na 2GB alternativu, ale teraz pri 1Giga pripojeniach je to jedno, zbytocne mi je 2GB superkomprimovany video subor ked pri pozerani daneho videa bude procesor zrat 20W. Radsej 20GB subor ale s vytazenostou procesora 1-5W. Rozdiel v stahovani 2GB a 20GB je pri danom inter. pripojeni v ramci 20min a pokial vsetky tie routre cestou nebudu zrat 120W( tie routre cestou samozrejme nespracuvavaju len moj prenos, a 120W je z toho ze film trva 120min a prenos 20min -+) tak sa super komprimovat skratka neoplati, nieje to EKO. Ale kto vie, vela premennych vstupuje do vypoctu a taktiez zatazenost siete fluktuje.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Podľa mňa je určite jediná správna odpoveď jednoznačne funkciou prostriedkov, ktoré opytovač na riešenie priekazne spolu s otázkou poskytuje.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Dnes uz dekodovanie efektivne riesi graficka karta, takze rozdiel v spotrebe pri dekodovani nehra skroro ziadnu rolu.

Viac zaleze na spotrebe a case potrebnom na kodovanie a kde sa bude video pouzivat.

Youtube pri takom navale ludi muselo skratka zvolit kodovanie na GPU(nie az tak kvalitne ako CPU kodeky) a obmedzit datovy tok(tym aj kvalitu). Len ucty nad urcitu hodnotu odberatelov maju povolene kvalitne kodovanie videa.

Pre archivovanie videi je zas kvalitne kodovanie nutnost. Inak narastaju naroky na kapacitu medii.

Rozdiel medzi kodovanim zameranym na kvalitu a rychlost nie je tak velky ako pises. Kvalitne kodovanie dokaze tak na polovicu zmensit velkost suboru. 1:10 je prehnane :).
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

To s tou archivaciou je good point.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ty máš uvažovanie... Sú to úplne zbytočné megabajty prehnané sieťou. Nie si ty novodobý programátor?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Evidentne k zrychleniu prislo po zaremovani wait cyklov v zdrojovom kode. Povodne ich tam mal pouzite este prvy programator koli ladeniu a jeho nastupnici koli absentujucim komentom si to nevsimli a iba nabalovali kod. Teraz sa nasiel koumak, ktory si prehliadol aj cast povodneho kodu a zdalo sa mu tam podivne mat wait cyklus, tak ho zaremoval a vysledok superzrychlenia sa po prekompilovani dostavil. Od radosti ten typek buchol sampanske a tesi sa na premie.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

eh, jako na totie IT kurzy

tušim sa aj ja začnem to programko,
kdybych tak vedel kodit..
Odpovedať Hodnotiť:
 

Uz taky je rychly ten kodek, ze nestiham pozriet film.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:

Pridať komentár