neprihlásený Sobota, 20. apríla 2024, dnes má meniny Marcel
Škoda obnovuje výrobu

Značky: čipyČesko

DSL.sk, 31.10.2021


Česká automobilka Škoda, populárna značka aj na Slovensku, po dvoch týždňoch odstavenej výroby kvôli nedostatku čipov dnes obnovuje výrobu vo väčšine výrobných prevádzok.

Na základe informácií automobilky o tom informuje agentúra ČTK.

Výroba bola odstavená od 18. októbra vo všetkých troch českých závodoch okrem jednej linky v závode v Kvasinách. Podľa skorších informácií sa počas odstávky malo dokončiť približne 10 tisíc rozrobených vozidiel.

Podľa pôvodných informácií predsedu podnikovej rady Jaroslava Povšíka pre výrobu chýbali najmä čipy do sťahovania okien zadných dverí a problémy boli aj s čipmi do rádií.

Aká časť výrobnej kapacity sa obnovuje nie je jasné. Podľa informácií z prvej polovice októbra automobilka očakávala výrazné obmedzenie alebo zastavenie výroby od 18. októbra výhľadovo až do konca roka.

Problémy s nedostatkom čipov sa týkajú rozličných typov čipov a problémy s výrobou majú viacerí automobiloví výrobcovia ale podľa dostupných informácií okrem iného už aj najväčší výrobcovia smartfónov a počítačových zariadení, Samsung a Apple.

Jedným z dôvodov nedostatku čipov je zvýšený dopyt po počítačových zariadeniach pre situáciu s epidémiou, kvôli ktorej viac ľudia pracujú a vzdelávajú sa na diaľku z domu.

Problémy sa dotkli aj slovenských automobiliek Stellantis v Trnave, Volkswagen v Bratislave a Jaguar Land Rover v Nitre. Všetky tri mali tento rok kvôli nedostatku čipov už väčší počet dní kompletne alebo čiastočne odstavenú výrobu.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

NASA otestuje nový vesmírny pohon v podobe solárnej plachty
V najbližších dňoch bude spustený nový vysielač digitálneho rádia
Seriál Fallout podľa počítačovej hry bude mať pokračovanie
Budúci týždeň budú vydané dve dôležité linuxové distribúcie
Špehovacie satelity SpaceX už snímkujú Zem, s vyšším rozlíšením ako doterajšie
Linux si na PC drží podiel 4%
AI výkon tohtoročnej generácie Intel CPU bude vyšší ako 100 teraops/s
Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka


Diskusia:
                               
 

Do zadných dverí dajú kľuku. Na to čipy netreba...
Odpovedať Známka: 2.2 Hodnotiť:
 

Hrozná smola, že na zadných dverách chodia okná inak ako na predných. Napríklad keby chodili len hore a dole, šli by priekazne i zameniť.
Odpovedať Známka: 3.0 Hodnotiť:
 

Presne, z toho je jasné, že chýbali kľukové hriadele a nie čipy.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

No čo viem, tak mne na aute chodia len hore, alebo dole (podľa toho ako točím kľukou).
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Keď to nič viac nerobí, tak to je porucha synergetického efektu a treba s tým navštíviť servis priekazne čo najskôr.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Môže to byť aj trest za dedičný hriech a v tomto prípade zákazník neprofituje z vlastnenia zadných okienok.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ten už je predsa dokonalým trestom sám osebe, takže len človek so skutočne postrannými úmyslami by k nemu ešte pridával rekurziu pre zvýšenie rizika ukončenia incidentom priekazne bez vykúpenia.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nie som odborník ako väčšina diskutujúcich , ale prekvapilo ma ze je zvlášť treba cip na stahovanie okna na zadných dverách :)) To fakt ?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Jo, je to fakt, ako aj fakt, že: "Jedným z dôvodov nedostatku čipov je zvýšený dopyt po počítačových zariadeniach pre situáciu s epidémiou, kvôli ktorej viac ľudia pracujú a vzdelávajú sa na diaľku z domu."
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Je to hlupost, zaujem o PC a NB bol v roku 2020 len nejakych 13%, tento rok to myslim ani nejako podstatne nerastlo ...
krmia nas kravinami ...
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

A nebude to tym, ze neboli grafiky, tak bol problem "zvysovat" predaj? Vsak grafiky bol problem zohnat 3/4 tohto roka. Dnes uz na sklade aspon nieco najdes co nezmizne do hodiny, ale ceny su nezmyselne.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale nebol. Len Ty máš furt nejaký problém.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Stredna a vyssia trieda grafik nie je dostupna ani teraz ty genius ale hlavne "nebol" problem.
Odpovedať Hodnotiť:
 

HP NVIDIA RTX A6000 48GB 4DP GFX bude o týždeň.
QUTRO sú priebežne dostať aj lacnejšie typy.
GRAPHIC_BO NV T1000 HP - aktuálne dostať
Odpovedať Hodnotiť:
 

A skus teraz pre bezneho uzivatela alebo casual+ hraca. Hej aj RTX3080 uz dostat, len cena dvojnasobna. A to su dostupne len posledny mesiac, dovtedy nic.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nuž to je tak, ak si aj automobilka uzurpuje len to jej jedno "jediné" možné riešenie a neriešia to inak.
Potom naozaj nie sú čipy...
Odpovedať Hodnotiť:
 

ako hurvinek valku. To ze ty nevidis dovod a mas "ine" riesenia, ktore su apriori napicu nie je argument. Ako u grafik, tak u aut.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nejaká verzia 3080 GAINWARD stojí cca 1500 Eur.
To je veľa či málo?
Odpovedať Hodnotiť:
 

raz tolko ako by normalne stala, staci ti to ako odpoved?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nemyslím, lebo sú aj za 2500 Eur. Tak ako napr. stavebný materiál poriadne stúpa na cenách, byty úplne neuveriteľne, ale aj potraviny a tu sa čudujeme? Vybral si si jedno jediné riešenie a tvrdohlavo ho tu už asi aj vyše roka otriepaš. Nepíšem že si si zle vybral, ale... a na tom ale stoja aj všetky automobilky. Proste neviem sa prispôsobiť situácií, lebo ego, peniaze a čo ja viem čo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

u automobiliek je to zasadny problem - cipy nie su do veci, ktore by bolo nutne nanovo homologovat, zmenit mnozstvo veci uz v rozbehnutych kolajach a naviac je otazna spolahlivost a nikto si na krk nevezme risk v statisicovych kusoch, keby musela automobilka potom na vlastne naklady zvolavat auta pre banality alebo este horsie pre bezpecnostne prvky. Takze to nei je neschopnost prisposobit sa, to je jednoducho cista samovrazda.

Co sa tyka grafik do zostav beznych ludi, tak nie, riesenie nie je tam davat grafiku pre WS, kedze ti je figu platna - to mozes ostat chvilu na integrovanej. Lenze grafiky nie su. Su len lowcosty okolo 100€ a uz od 200-1500 nemas nic.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To sa chceš len hrať? Takže nejaké nVIDIA GTX Ťa už dávno nezaujíma... QUADRO som pochopil že nie, ale prečo sa nedá zostať kým si našetríš(ale to asi netreba) pri staršej.
Automobilky sú jasné, ale oni sa budú radšej 3 a viac rokov vyhovárať na túto istú situáciu, ako ju začať riešiť. Nechce sa mi veriť, že by desiatka najvýznamnejších výrobcov áut nepohla k zmene situáciu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vykon potrebujem len na hry ano. Co je na tom? Jasne ze mozem ostat na tom co mam aktualne (aj zostanem, kym ceny nepadnu alebo grafika nezhori), ale ja nehovorim za seba, ja hovorim vseobecne. Pri automobilkach je to problem z dovodu, ze vsetci "ekonomicky" predpokladali pokles a znizili objednavky. Na co ich Cina upozornila, ze nech to napriek odhadovanemu vyvoju na trhu nerobia, lebo oni budu musiet tiez zmenit vyrobnu strategiu. Automobilky si povedali jebat, spravime to a tak sa Cina prisposobila a teraz im ukazuje prostrednik. Ak mas dnes rozbehnuty vyvoj novych modelov - tam je aka taka sanca to este riesit, ale pri aktualne vyrabanych tieto veci nezmenis. Ako vravim, tam funguje uplne iny svet a poziadavky, vsak na neitkore veci do aut je poziadavka prakticky military grade, kvoli potrebam odolnosti. A postavit si novu fabriku v EU aby sme neboli zavisli je sice riesenie, ale akosi sa zase nehodi do planov "na CO2 neutralitu".
Odpovedať Hodnotiť:
 

ad2 - A to nehovorime len o automobilkach. vsetci subdodavatelia maju problem. Nasi dodavatelia nam niektore veci davaju 6mesiacov + a najnovsie som v piatok riesil, ze uz aj dodovatel od nas kupuje veci, lebo nema a potrebuje. Lebo mam niektore veci objednane vo vecsom pocte ako potrebujem ale tiez mi to uz chodi viac ako polroka a polovica este neprisla.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ďakujem za informácie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

pre priklad, kupoval som zelezo 2/2020 - cize pred vsetkymi lockdownami a hraniu sa na opatrenia proti sireniu covidu. Mam RTX 2080S, ktora vtedy stala 770€ - uz vtedy neslo o najlacnejsiu variantu. Kamarat kupoval o 3 mesiace teda 5/2020 tiez PC a defacto za rovnaky vykon dal o 3 stovky viac a to podotykam ja to mam v ITX formate - cize + cca 2 stovky naviac pre komponenty.
Pred mesiacom 9/2021 som nahodou natrafil este predaj RTX2080S za ludovych 1800€+ - za to som poskladal cele svoje herne zelezo rok a pol dozadu. To nie je definicia, ze "situacia sa zhorsila" to je diametralne uplne iny svet.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ano je. Stačí? Ale Ty ju silou mocou chceš.
Mňa desia ceny bytov, nájmu. Dať 80-tisíc za byt ktorý stále pred pár rokmi 40-tisíc! A to nepíšem radšej o bežných cenách v paštekárni a v iných čudných dedinách.
Odpovedať Hodnotiť:
 

moj byt stal pri kupe 45, dnes ho viem predat za 120 a to nie som ani okresne mesto. Mne to vyhovuje, lenze ten rast nie je sposobeny situaciou za posledny rok, ale rastie to kontinualne - narozdiel od stavebneho materialu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Predáš byť, vystrnadíš decká, kúpiš starší domček vo Veľkom Škrtíši a nejak to rozbehneš. Aj na 3080-ku hádam ešte zostane.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

aktualne mozno budem kupovat dom, takze 3080 ma netrapi. Staviam simracingovy kokpit - polovica vyrobcov nema HW. Chces kupit, chces dat bubaky a ono nie - radi by sme, ale nemame. Co mas este?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vážne nebol problém? Akú grafickú kartu si si mohol kúpiť za posledného pol roka?
Podmienkou je že to nebude totálny low end a nebude stáť dvojnásobok pôvodnej ceny.
Či zasa fetuješ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Netvrdím že sa situácia nezhoršila. Ale aj x-rokov stará dobrá stredná trieda musí nateraz stačiť. Alebo vybrať nejaký produkt QUADRO.
Je nejaký problém používať napr. 460GTX, alebo 1000-kovú radu? Tie ešte boli alebo sú cez inzeráty.
Už je tu len malinkatý problémik - čo si kto predstavuje pod pojmom "stredná trieda"
Odpovedať Hodnotiť:
 

Áno je to problém. Predstav si.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ak herný, je cena výrobcom u prdele a u CAD/CAM systémov sa predpokladá aj nejaká cena práce a teda aj výnosy firmy ktorá takéto "karty" používa.
Hrať ste sa mali ako 5-roční.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Taku nejaku grafiku na pocitanie AI, tak aspon 10G M+.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ty si ten náš plán prekukol. To je v piči, skončili sme.
Odpovedať Hodnotiť:
 

čip, alebo 2kg kábla. Jednoduchšie je dať ku každému gombíku čip, ako ťahať kábel od tlačítka ku riadiacej jednotke naspať k motoru a od senzora k riadiacej jednotke.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

2kg kábla? To tam musia dávať asi CYSY 5x6. :) Ťahať od každého tlačidla k RJ kábel? To malo možno niektoré BMW zo začiatku 70 rokov. Odkedy sa začal používať zbernicový systém funguje to trocha inak.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

A teda že buď využíva energiu z vákua alebo je celé PoE ojeb, takže tam žiadny kábel nevedie, je fakt, alebo by na niekoho padla strašná kliatba, keby to bolo priekazne inak?
Odpovedať Hodnotiť:
 

aj na motor
Odpovedať Hodnotiť:
 

Na jaky kekot su v aute vsade cipy ... Auto ma byt auto a nie pocitac na kolesach
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

no predsa asistencne systemy, ABS abpodobne ftakoviny

Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

teba prave rozmrazili z hybernacie?
Odpovedať Známka: 3.0 Hodnotiť:
 

Nauč sa písať, dezolát! Hibernáciu s ypsilonom napíše len hlupák.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

jn spravil som chybu, pohon este ego jebko.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Oni takto napašmajú ľudí aby v nich vytvorili umelú žiadzu a potom sa im zvýšia predaje.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Vyzera to tak ze niekto cez 1 vlnu zacitil prilezitost a rozmontoval 100nm funkcnu linku a odovzdal do srotu. Ziskal haly a premysla nad lepsim bussines planom. Zrejme vietnamci a pestovanie marisky. To ale nie je asi vyhodnejsie ako nekonecny odber cipov.
Alebo green deal.
Auto za 20k by zrejme dokazalo preplatit cipy aj 5x ak by sa chcelo.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

tebe jebe
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

zopár postreehov, a logických kiksov, v tíchto různých nových sci-fi snímkůoch, odohrávajúce sa zvyčajne v ozaj velmi dalekej budúcnosti..

Duna (2021)

rok ~~ 10 188 (teda 11.tisícročie.. nášho letopočtu..)

".. ~~Galatická Ríša, na čele s Pádišáhom-Imperátorm, atd..)



..a na lietanie v rámci (atmosféry) planéty stále používajú ~~vrtuliake, ~~helikopotvory, neco jako ornitoptéry,

..a čo je najlepšie, ešte aj štart samotný, tú sekvenciu, štartovania toho "vrtulníka", majú presne takú istú jako v rokoch ~~1968 ~doted.. proste chlapík si sadne,do kresla pilota, zapne 2 šedé pásy, bezpečnostné, popruhy, z goratexu, dvihne ruku cca nad hlavu, a na tom ná´d´hlavnom ovládacom pulte, panely s páčkami a čudlíkmi (tiež vlastne presne jako v hocijakom, /nejakom cca súčasnom vrtulníku..), zapne 2 tieto čudliky, prepne ich rychle za sebou..

Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 


..proste, jakoby sa v tom Universe Duny, v tom 10.miléniu, (oproti) od roku cca 1977, abo 2002, whatever, nič v spůsobů, v dizajnoch, vo vizuáli, v dizajne, v pohonoch, v princípoch letů, v ovládaní,

..totých lietajúcích vehiklů, helikopotovr, vůbec nič nezmenilo!

..v poriadnom sci-fi, klasickom sci-fi, jako z 80-90tých roků, by som čakal už alespon telepatické ovládanie, a psycho-kinetický, telekinetický (mindionový, psychionový pohon, / antigrav.effects, drivers.. )
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Máte pravdu. Tie bezpečnostné pásy by nemali byť v žiadnom prípade šedé!
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

To niečo ako ornitoptéry sú ornitoptéry. Keby si mal načítané knihy tak by si vedel že tie primitívne technológie sú jediné ktoré sa po služobníckom džiháde môžu používať.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Preto sa používa AK-47 a nič iné...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ono sa to nezdá ale niektoré firmy preverujú distribútorov letákov či poctivo vhadzujú do schránok. Potom ubúdajú lesy a vzduch bude znečistený...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Presne tak, "butlerian jihad" https://dune.fandom.com/wiki/Butlerian_Jihad
Odpovedať Hodnotiť:
 

Konečne môže Janka Hospodárová kúpiť nové autíčko. A jazdiť s ním po Kežmarku.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Kvetke som vcera odpilil katalyzator, dneska mam na plane Jadranku. A zajtra idem s Lajom do Kezmarku.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tu sa jasne ukazuje, že staršie technológie majú stále svoje miesto. Napríklad taký rozhlas po drôte nemal tieto problémy a treba ho znova použiť.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Poznáš ten vtip o ťahaní špagátu 100krát? :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nie. Sem s ním.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Krásna žena sa opaľuje úplne nahá na balkóne keď zrazu z hora k nej na špagáte príde lístok na ktorom je napísané:“ste nádherná žena, keď sa chcete milovať, potiahnite špagát raz a keď nie tak 100 krát a ku koncu rýchlejšie“.
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

a vieš kedy má žena medzi nohami najviac mäsa?


- keď sedí na slonovi
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Keď Ježiš chodil na osliatku, tiež sa z toho nerobia nejaké závery hoci v USA je to znak republikánov a v Čechách časopis...

Ono sa to nezdá, ale divoké slony sú dosť nebezpečné a v istých častiach sveta doteraz nevymysleli, že čo s tým, aj keď sa v hospodárstve isté výnimočné riešenie priam ponúka...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak s tými republikánmi a demokratmi je to s tým slonom naopak.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takže navhruješ, vzhľadom na nedostatok čipov, používať slony namiesto automobilov?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Keď je nutný import produktov cez polovicu zemegule, tak pešibus to istí :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

A tým bude prekvitať aj pedikúra lebo peší si budú dávať ošetrovať labky.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A co je zle na Skoda Sloniaq?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Mamut je väčší
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Slon je nebezpceny len pre idiotov a zlych ludi, ktori ich vrazdia. Slon je inteligentny tvor a vie kto vrazdi jeho zivocisny druh.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To ale nie je vtip, ale priekazne len začiatok varovania o kladení ultimát žene.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Často býva sprievodným javom klimaktéria aj podráždenosť.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Je pomerne málo známym faktom, že analogicky so vznikom unixu a c, bola metrika častosti priekazne vyvinutá špeciálne za účelom štúdia demagógie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ako môže niekto "udeliť" pokutu?
Tresty, a to sú aj pokuty, sa ukladajú, vyrubujú!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Existuje taká pesnička, problém s ňou je ten, že je veľmi prispôsobiteľná a človek pri nej nikdy nevie, kto bude ďalšou obeťou...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ide pieseň dokola, okolo stola - la -la,
ide pieseň dokola, okolo stola.
Ide pieseň krásne, Hanka nám ju začne!
Ide pieseň dokola, okolo stola.
Odpovedať Hodnotiť:
 

To neznamená, že každý musí dostať koronu, chrípku a čo ja viem aký vírus či bacil!
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Ale znamena...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ale neznamená..
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Diskrimácia masochistov zákonom asi nielenže nepatrí k vrcholom odvahy, ale ani so súladom s európskou legeslatívou to nebude priekazne ružové.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Čo sa týka ružovej Európy, ak by boli svetlé zajtrajšky zaručené pravidlom reciprocity alebo ochotou napredovať rozdielnou prevodovkou, tak by imigranti asi to kazili :-/
Odpovedať Hodnotiť:
 

ŠKODA obnovuje výrobu?
Škoda...
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

Ty sem ešte stále prispievaš maniak? Škoda.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ber to tak, na stare kolena aspon niekam patri. Proste socialny kontakt. Sice dostane takmer vzdy nalozene, ale stale je to kontakt.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja len nechápem že ho to ešte stále baví. Ale hej máš pravdu kontakt je kontakt.
Odpovedať Hodnotiť:
 

maniak si kontakt alebo bezkontakt?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Škoda obnovuje výrobu, škoda....
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Nie su suciastky, vyroba stoji, auta vraj museju draziet, lebo su nedostatkove a v telke kopec reklam na auta, aj na Skodu.

Ked nemam co predavat, tak asi nedavam reklamu do medii. Daco smrdi. Alebo zeby oddelenie marketingu muselo minut budget, lebo by na rok nedostali? :D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Preco? Vsak velmi radi spisu objednavku a auto sa vyrobi. Ze sa nan aktualne bude cakat dlhsie? To brani nejako predaju? Bezne sa na auto caka 6 tyzdnov v normalnych podmienkach. Teraz to moze byt kludne rok a viac. A niektore modely (nehovorim o skodovke) su vypredane na 3 produkcne roky dopredu a to hovorime relativne o beznych autach, nie specialitach.
Odpovedať Hodnotiť:
 

..hlavná ?, čo ale málokoho napadne, - čo sa stalo, čo sa deje, s celou tou doterajšom, a súčasnou produkciou? ? ?

kde, KAM išla, a ide ?

..a to je ten (doslovaä) klíčový bod, tá keypointa, - ktorá sa nesmie dostat na verejnost,
resp.ani není možné ju ..rozokryt..

..lebo by vypukla dost velká panika, a otrasy..
(..vačši, x krát, omnoho vačšíe, jako už sú..)
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár