neprihlásený Nedeľa, 24. novembra 2024, dnes má meniny Emília
Helikoptéry na Marse podľa NASA ľudí neodnesú, Ingenuity je hardvérovo v poriadku

Značky: MarsNASA

DSL.sk, 15.4.2021


Na Marse sa na prepravu ľudí nebude dať použiť lietajúci stroj fungujúci na princípe helikoptéry, z dôvodu príliš riedkej atmosféry.

Vyplýva to z odpovede projektovej manažérky dronu Ingenuity Mars Helicopter MiMi Aungovej na otázku, či sa bude dať dron v budúcnosti zväčšiť na prepravu ľudí.

Podľa Aungovej sa v budúcnosti počíta s väčšou helikoptérou s vrtuľami dĺžky 3.5 metrov, ktorá bude schopná odniesť 1 až 2 kg nákladu.

Atmosféra Marsu na povrchu je oveľa redšia ako na Zemi, má len rádovo jedno percento hustoty pozemskej, a lietanie pri povrchu je rovnako náročné ako na Zemi vo výške 30 km. Aby dron Ingenuity aktuálne sa nachádzajúci na Marse mohol v týchto podmienkach lietať, má dvojicu opačne sa otáčajúcich dvojvrtúľ, ktoré sa otáčajú rýchlosťou 2537 otáčok za minútu. Vrtule sú dlhé cca 1.2 metra a dron má len 1.8 kg.

Prvý let mal Ingenuity absolvovať v noci na pondelok, po probléme pri piatkovom teste rýchleho otáčania vrtúľ bol prvý let odložený.

Test bol automaticky predčasne ukončený watchdog časovačom pri prechode počítača do letového režimu. Podľa aktuálnych informácií je dron hardvérovo zrejme v poriadku a dôvodom problému bol problém s časovaním medzi watchdogom a počítačom.


Dron Ingenuity položený na povrchu Marsu, kliknite pre zväčšenie (foto: NASA / JPL-Caltech)



NASA podľa oznámenia aktualizuje a reinštaluje letový softvér dronu. Termín prvého letu ešte nebol stanovený, zatiaľ to podľa NASA vyzerá na prvý let niekedy budúci týždeň.

Pri svojom prvom lete sa Ingenuity vznesie do výšky 3 metrov, zostane tam 30 sekúnd a následne pristane.

NASA plánuje podľa skorších informácií päť testovacích letov a ďalšie lety by mali byť vo výške cca 4.5 metrov nad povrchom do vzdialenosti maximálne stoviek metrov s dĺžkou letov do 90 sekúnd. Testovanie má trvať 30 dní na Marse.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Japonci uviedli ethernetový kábel s magnetickým konektorom
Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu


Diskusia:
                               
 

Inžinieri...
Odpovedať Známka: -2.9 Hodnotiť:
 

Volal ma niekto?
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Treba žumpu vytiahnuť.
Odpovedať Známka: 1.7 Hodnotiť:
 

Pouzi kalove cerpadlo, to co vymysleli inzinieri.
Nemusis to kelnovat.
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Jáááj, no často ak niečo robí inžinier, tak to stojí za dve veci... Obzvlášť dnešní projektanti...
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Hej hej všetko dnešné je nahovno a kedysi to bolo lepšie a bla bla kecy kecy....
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

To tu predsaa Nnikto nevtrdí. Aj vtedy boli zlé aj dobré veci a dnes je ale viac flákačov(rozumej neskúsených či povrchných ľudí). Aby mi projektant "zabudol" pri zatepľovaní budovy na bleskozvody...
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Spominam si, ze flakactstvo bolo narodnym sportom v socialistickom narodnom hospodarstve :-)
Flakacov bolo priekazne viac ako dnes...
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

A spýtal si sa už úplne každého? Lebo odo mňa čestné prehlásenie priekazne nemáš.
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Preukazne sa teraz poflakuješ viac, za komoušou nebolo dsl a tak si sa nemal kde poflakovat ;)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pravda to sa v minulosti nemohlo stať, vtedy sa nezatepľovalo. Mohlo sa zabúdať len na veci čo neboli v skladoch.
Beztak keď do bleskozvodu pod zateplením "náhodou" uderí blesk (s čím asi nikto z nepochopiteľných dovodov neráta) tak to zateplenie už nikto nenájde.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Keby si nemal inzinierov tak by svet teda vyzeral. Vidim okolo seba kopec ludi, ktori sa hraju na programatorov, tvrdia ze skolu nepotrebuju. Ini sa hraju na elektrotechnikov, tvrdia ze na arduino a rpi skolu nepotrebuju. A potom tie vyrobky tak aj vyzeraju. Ti prvi robia software, aj ked by radsej mali kopat rigoly vedla cesty. Tak ako nevedia pisat slovensky ani anglicky nevedia spravit ani slusny kod. Ti druhi lepia take elektro veci, ze mi je zle ked musim nieco po nich opravovat. Skratka, na vsetko by mali byt odbornici. Zdravi sedilacky rozum je fajn, ale na seriozne dielo nestaci. Ano, manazovat sa da aj so sedliackym rozumom, ale nepustajte takych ludi profi oblasti.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

neviem ci si si to prave nepohnojil pravopisom
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

a ukaz mi jediny znamejsi prinosny projekt zo slovenska ... akurat tak vyjebavat s ludmi vedia, to je ale ziariva buducnost
Odpovedať Hodnotiť:
 

Eset, sygic, lietajuce auto
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Skus gabcikovo postavit len tak od oka , bez inzinierov. A pod hradzu daj postavit domy celej rodine.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

mám taký pocit, že aj túto hrádzu stavali https://dopice.sk/pEe
Odpovedať Hodnotiť:
 

Odbornici poukazovali, pracovnici priehrady prehliadli...
Odpovedať Hodnotiť:
 

eset gabcikovo --> no ved 30 rocne projekty odchovane komunistickym ceskoslovenskym skolstvom ... esteze v bratislave aspon za ten cas zacali stavat jednu novu nemocnicu
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ked hlavna uloha predsedu sav nebude byt vopchaty niekde ze mu trcia len topanky, tak za 20 rokov sa to moze zlepsit.
Odpovedať Hodnotiť:
 

o tom dost pochybujem akonahle sa zacne o niecom hovorit naebu sa ti do toho blavaci a vsetko je v ... za tych 30 rokov slobody ich nic ine ako reality_show neucili, co z toho asi tak vznikne
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tiez mam pocit, ze akademicka oblast nedostatocne akceptuje absolventov sladkovocovskej univerzity.
Odpovedať Hodnotiť:
 

este ti aj zivot doebu
Odpovedať Hodnotiť:
 

nik netvrdi ze rasp a ard su profesionalne, to nie je ani windows ... skor tu ide o IoT,a tak ako trvalo pokial sa pc etablovali, potrva este zo 10rokov kym sa IoT sirsie etabluje
Odpovedať Hodnotiť:
 

A prečo by sa malo?
Odpovedať Hodnotiť:
 

prehlad
Odpovedať Hodnotiť:
 

IoT sluzia na tu oblast kde to pc vzdali, napr. lpt ... a tak "obec" siahla po ard a rasp pretoze porty v pc uz nie su a pridrahe profesionalne hracky su mackou vo vreci ... a cuduj sa ako prave aj vdaka nim klesaju ceny, zeby aj profesionali vyjebavali?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Čo inžinieri? Čo tí zmôžu pri slovnej prestrelke erudovaných otázok investigatívnych médií a priekazne ešte erudovanejšéch odpovedí projektovej manažérky?
Odpovedať Známka: -5.4 Hodnotiť:
 

Do firmy príjmu nového zamestnanca a majster ho hneď vezme do parády:
- Tak mladý, tu máš metlu a pôjdeš zamiesť halu.
- Ale ja som inžinier?! - hovorí nováčik.
- Aha! -škriabe sa majster za uchom. Tak ja ti to ukážem.

Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Inzinier socialnyc vied?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vraví kamarát kamarátovi:
Kua - keď si uvedomím, ako som sa stal inžinierom, mám panický strach ísť k doktorovi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Doprava sa bude riešiť na Marse jedine vzducholoďmi. Tie možno plniť rôznym plynom ľahším ako tamojšia atmosféra. O tom sa písalo už v minulom storočí v sci fi románoch.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ale len s respirátorom, marsovská mutácia covidu je sakra nebezpečná, má priam hviezdne maniere
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

V tej riedke atmosfére bude hocičo lietať naprd.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A preto sa bude chodit len metrom. A na povrchu budu lozit len turisti, jako mravce.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mravce, aha, mravce,
Sa tu jebu, chodia hore -dole, od sarinov!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak pri prvom probléme s časovaním medzi watchdogom a počítačom okamžite stratia dôveru vo vlastné schopnosti a menežment nerieši mobbing na pracovisku? Veď už môžu celý tím priekazne rovno zahodiť.
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Čo je problém na Marse nebude problém na Venuši. Takže navrhujem vedcom otočiť svoj záujem na našu druhú susednú planétu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tam sa nedaju pestovat zemiaky....
Odpovedať Hodnotiť:
 

Dajú - samozrejme pečené
Odpovedať Hodnotiť:
 

1,8Kg. Na Zemi alebo na Marse?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Už je na Marse, 1,8kg tak na Marse. Aj keď rozmýšlam, že keď etalón kg z Paríža dotrepú na Mars, tak či bude aj tam kilo aj tu kilo.
Odpovedať Hodnotiť:
 

1 kg je vždy 1 kg. Aj na Zemi, aj na Marse. Fyzika ZŠ.
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak zase pŕŕŕ
Chceš povedať, že nie je rozdiel keď ti na zem spadne 1kg doma ako keď ti ten 1kg spadne na zem z marsu???
Odpovedať Hodnotiť:
 

Rozdiel to je, mení sa tým ten 1 kg?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale ked na marse odvazis ten pozemsky 1 kg, tak nebude mat 1 kg. Mozme ten 1 kg na danom mieste povazovat za 1 kg, ked na danom mieste nevazi 1 kg? Ak ano, znamena to, ze 1 kg nedefinuje jeho vaha?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Btw ak potrebuju 3metrovu helikopteru kvoli 2 kg nakladu, tak ake tintitka marsonautov tam budu posielat... Ved to mozu v ruksaku odnest...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Samozrejme, že bude mať 1 kg. Musíš však vážiť váhou vyrobenou pre Mars, váha pre Zem neváži na Marse správne.
Chceš aj vysvetliť prečo?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ok, ale potom treba tvrdit, ze pozemsky kg, je vzdy a vsade pozemsky kg a marsky kg, je vzdy a vsade marsky kg... Alebo ak je kg vzdy a len pozemsky, treba novu jednotku pre mars, lebo bezny prepocet je, ze 1kg vazi na marse 0,38kg. Tzn. na marse to mozme volat 1 kg co nevazi 1kg a ked bude martan nieco viezt a nad pneu bude napisane max 1t, tak bude z toho v prdeli...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Opäť zle. 1 kg má všade vždy hmotnosť 1 kg. Na rôznych planétach je však rôzne tiažové zrýchlenie (g), takže ten 1 kg má na rôznych planétach inú tiaž.
Váha však meria v skutočnosti práve tiaž (m.g), ktorá však priamoúmerne odpovedá hmotnosti, tak je možné na nej namiesto tiaže dať jednoducho stupnicu hmotnosti. Na a na Mars je potom tá váha vlastne zle naciachovaná, lebo nepočíta s iným g, ako s g na Zemi. Po výmene stupnice, by však bolo možné ju použiť aj na Marse, otázkou by bolo, či by mala vhodný rozsah, čo sotva.
Ak by si mal elektronickú váhu, do ktorej môžeš zadať rôzne g, to by sa náramne meranie hmotnosti zjednodušilo. Bola by jednoducho použiteľná aj na Marse. Aj inde.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Presne tak, 1 kg nedefinuje jeho vaha ale hmotnost. Si na to prisiel. A este prist na to, aky je medzi tymito 2 vecami rozdiel skor ako newton pred viac ako 300 rokmi a si slavny.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Akurat, ze v clanku sa nepise ci naklad ma 2kg hmotnost, alebo vahu... Ale mas pravdu s kg prichadzam do kontaktu len ako s vahou... Na fyzikalne hladisko vaha vs hmotnost som uz zabudol...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Opäť zle. 1 kg má všade vždy hmotnosť 1 kg. Na rôznych planétach je však rôzne tiažové zrýchlenie (g), takže ten 1 kg má na rôznych planétach inú tiaž.
Váha však meria v skutočnosti práve tiaž (m.g), ktorá však priamoúmerne odpovedá hmotnosti, tak je možné na nej namiesto tiaže dať jednoducho stupnicu hmotnosti. Na a na Mars je potom tá váha vlastne zle naciachovaná, lebo nepočíta s iným g, ako s g na Zemi. Po výmene stupnice, by však bolo možné ju použiť aj na Marse, otázkou by bolo, či by mala vhodný rozsah, čo sotva.
Ak by si mal elektronickú váhu, do ktorej môžeš zadať rôzne g, to by sa náramne meranie hmotnosti zjednodušilo. Bola by jednoducho použiteľná aj na Marse. Aj inde.
Odpovedať Hodnotiť:
 

No dobre váha a hmotnosť je teda rozdiel, ale z pohľadu človeka je to mätúce.
Zdvíhaj činku ktorá ma teda "tiaž" na Zemi 250kg,a potom tú istú na Marse.

Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja tiez nepovazujem za prakticke uvazovat pri naklade o hmotnosti a nie o vahe, ale zase ja do toho nevidim (len to komentujem :)), ani som nevedel, ze gravitacne zrychlenie sa uz vola tiazove... Tak predpokladam, ze daky zmysel to ma...
Odpovedať Hodnotiť:
 

asi hej.
Náklad si budú musieť prevažovať etc. No škoda, Liter cukru na Marse si ešte asi nekúpim :/ :).
Odpovedať Hodnotiť:
 

Asi nečítam poriadne. Takže "inžinieri" zistili, že s tým ich šrotom na MARSe nevzlietnu? Lebo vrtule sú príliš malé na tú hmotnosť toho ich "výrobku" - rozumej črepu? A teraz na takmer 100 miliónov kilometrov idú preprogramovať flash pamäť nejakému mikroradiču a dúfať, že vrtule roztočia nejakým spôsobom rýchlejšie a že ten šrot aspoň na chvíľu vzlietne?
Tak veľa šťastia... A na toto nedokázali na Zemi nasimulovať ani teoreticky podmienky a pripraviť viacero možností pridrbanému programu? Lebo čisto hardvérovo sa riešilo v minulosti, dnes si každý chytrolín myslí, že všetko vyrieši softvérom! Nie moc chytré...
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Pri veľmi vysokých obvodových rýchlostiach vrtúľ navzájom opačne sa otáčajúcich(má to 2 motory?) bude saaakra problém udržať to v aspoň katastrofálnej stabilite. Prakticky nemožné. Asi to nevyvažovali, takže bude sranda. No.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Nuž ruské Ka s tým problém nemali...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Malé "vrtuľníky" na MARSe? ako vieš??
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Nepíšem, čo a kde, ale to, o čo viem, že ten systém protibežných vrtúľ úspešne používa. určite ho budú mať aj USA-áci, ak to dobre spočítali, mohlo by to ísť. Ak nie, nuž aj to sa stáva.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Koncept koaxiálnych protibežných vrtúľ je známy a používa sa už vyše 70 rokov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

prijebany je uz clanok transport ludi na marse
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hej. A v malom na MARSe sa používa už koľko??
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár