neprihlásený Nedeľa, 24. novembra 2024, dnes má meniny Emília
Helikoptéra na Marse pri prvom lete vyletí do 3 metrov

Značky: MarsNASA

DSL.sk, 23.3.2021


Dron Ingenuity Mars Helicopter americkej vesmírnej agentúry NASA sa pri svojom prvom lete na Marse vznesie do výšky 3 metrov, zostane tam 30 sekúnd a následne pristane. Stúpať bude rýchlosťou 1 meter za sekundu.

NASA o tom informovala v dnešnom oznámení.

Prvý let sa neuskutoční skôr ako 8. apríla, predtým sa otestuje maximálna rýchlosť otáčania vrtúľ bez toho aby sa dron vzniesol.

Ingenuity letel na Mars pripevnený na spodnej časti vozidla Perseverance. Po zhodení krytu, ku ktorému už prišlo, sa vozidlo posunie a aj pomocou pyrotechnického mechanizmu a elektrického motora sa dron otočí a uvoľnia sa jeho nohy. Následne bude z výšky približne 13 cm pustený na povrch.

V súčasnosti sa batérie dronu dobíjajú zo zdroja Perseverance, po oddelení od vozidla sa budú dobíjať zo solárnych panelov dronu.

Podľa skorších informácií NASA plánuje päť testovacích letov a ďalšie lety by mali byť vo výške cca 4.5 metrov nad povrchom do vzdialenosti maximálne stoviek metrov s dĺžkou letov do 90 sekúnd.


Dron Ingenuity pripevnený na Perseverance zospodu v strede, kliknite pre zväčšenie (foto: NASA / JPL-Caltech)



Atmosféra Marsu na povrchu je oveľa redšia ako na Zemi, má len rádovo jedno percento hustoty pozemskej, a lietanie pri povrchu je rovnako náročné ako na Zemi vo výške 30 km. Nižšia je ale aj gravitačná sila, dosahujúca približne 38 percent pozemskej.


Video ukazujúce testovanie dronu (video: NASA)



Aby dron mohol v týchto podmienkach lietať, má dvojicu opačne sa otáčajúcich dvojvrtúľ, ktoré sa otáčajú podľa dnešných informácií rýchlosťou 2537 otáčok za minútu. Helikoptéry na Zemi majú rádovo 10-krát nižšiu rýchlosť. Vrtule sú dlhé cca 1.2 metra a dron má len 1.8 kg.

Primárnym cieľom misie Perseverance bude nájsť stopy a dôkazy prípadného života, konkrétne stopy po minulom mikrobiologickom živote. Za tým účelom bude analyzovať vzorky pôdy a hornín na miestach s vysokou pravdepodobnosťou prítomnosti života v minulosti a zároveň bude zbierať vzorky materiálu pre ich neskoršie vyzdvihnutie a dopravu na Zem budúcimi misiami na Mars.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Japonci uviedli ethernetový kábel s magnetickým konektorom
Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu


Diskusia:
                               
 

A keď nevyletí?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Tak sa ospravedlníš.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

A ty zaplatis zbytocnu cestu.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

aspon nespadne
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Presne tak. Bude musieť spadnúť priekazne niečo iné.
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Ahoj kote. Hezky tančíš. Videl jsem te u baru.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Čo nemá RUM na bare, keď táraš 2na3?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Len aby neodletel do vesmiru...
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Ešte to tak. A bude si to poletovať kade tade.
Inak je sranda, že tam nezanesú Zemský život.
Odpovedať Hodnotiť:
 

čo je na tom sranda???
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

To že vždy prepasú príležitosť za miliardu dolárov...
Odpovedať Hodnotiť:
 

tieto články sú z veľkej časti ctrl+c -> ctrl+v zo starších článkov
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Rovnako ako misie ;-)
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

To co je za blbost aby mal dron na Zemi rychlost otacania vrtul cca 250x za Minutu? (4x/s). To aj vtákom zatočím rýchlejšie.
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Na marse by si odletel
Odpovedať Hodnotiť:
 

Citame s porozumenim.

HELIKOPTÉRY na Zemi majú rádovo 10-krát nižšiu rýchlosť.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Presne tak. To majú všetky dokopy a až potom sa to rozrátáva cez kĺzavý medián medzi tie, čo priekazne zrovna neparkujú v hangári.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Je to presne tak. Každá helikoptéra podlieha zákonom miestnej fyziky. Vidno, že čítaš s porozumením. Si tu jeden z mála, môžeš byť na seba hrdý :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Podľa mňa tomu rádovo väčšia polovica ľudí porozumela bez problémov.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

čo znamená "rádovo väčšina"?
Odpovedať Hodnotiť:
 

rádovo väčšia polovica

polovica je 50%
vacsia polovica by mohla byt 75%
radovo vacsia polovica by teda mohla byt 750%
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Je to rádovo približne na chlp presne ako hovoríš.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ale ide o to, odkiaľ je ten chlp a či je stočený.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Môcť mohla, ale v princípe ide ako u bežnej studenej fúzie o introdukovanie rekurzie do procesu kreovania synergického efektu, čím by bola z perspektívy anticipácie i iniciácia už viac než nezanedbateľným podielom priekazne neefektívna.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Polovica je polovica. Polovica = polovica. Ziadna mensia alebo vacsia polovica ;)
Odpovedať Hodnotiť:
 

"ktoré sa otáčajú podľa dnešných informácií rýchlosťou 2537 otáčok za minútu" Bolo by zaujímavé zistiť aké boli otáčky podľa včerajších informácií a aké budú podľa zajtrajších.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Najlepšie by bolo umiestniť pod googlemeter otáčkomer online a každý by si pozrel informácie o otáčkach na daný deň.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Prosím ťa, zajtrajšie informácie radšej ani nespomínaj. Každé ráno sa bojím vstať z postele, že čo nám zase nachystal.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Hlavne aby nevyletela do vzduchu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ahoj Gabriel, ako ide zivot?
Odpovedať Hodnotiť:
 

nevyleti, vzduch tam nie je
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Dúfam že nič nenájdu. Je mi jasné že to by bol veľký filter.
Odpovedať Hodnotiť:
 

zaujima ako je poriesena komunikacia od sondy az po zem, ci pouzivaju wajfaj Bí alebo dží alebo nedajboze acxgtiq. poucte ma nieco o tom, ako komunikovat vzdialenym vesmirom, karl sagan uz nechodi na vtvcku
Odpovedať Hodnotiť:
 

Komunikuje sa väčšinou mailovou poštou.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Dost ma na celej veci zaraza jedno - stalo to miliony s pritom najlacnejsi dron dokaze viac ako toto cudo co vyrobila NASA. Ono plati, naco vynaliezavat koleso ked existuje?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nestálo to milióny a žiaden dron by na Marse nevzlietol.
Keď už chceš informácie nevycucané z prsta tak popátraj po nich - len pre tvoje info - tá helikoptéra nie je vôbec prioritou misie. Ide len o praktický test technológie a na pomery vesmírnej techniky je robená "skromne"
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

no a ked tam pristanu Rusi, tak si tam na take tie americke drony donesu komplet PVO .... a bude po ftakoch..
Odpovedať Hodnotiť:
 

v tomto pripade ti ako PVO staci vzduchovka alebo laserove ukazovatko.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ako sa da roztocit vrtula na maximum bez toho aby vzlietol? To tam ma kotvu, ktoru potom odhodi, ked bude chcet letiet?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ide o možnosť natáčania nábežných hrán vrtule.
Odpovedať Hodnotiť:
 

max. rychlost vrtul bez vzlietnutia != max. rychlost vrtul pri lete
Odpovedať Hodnotiť:
 

Asi zalezi aj od polohy listov vrtule. Napred roztocis vrtule a potom ich klopis, aby zacal vznikat vztlak. Vari by si ich radsej roztacal pri max zatazi ?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Veď tú vrtuľu stačí roztočiť opačným smerom a bude tak tlačiť dron nadol. Jednoduché.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár