Prototyp novej lode SpaceX Starship by mohol uskutočniť ďalší vyšší let tento víkend, keď na piatok, sobotu a nedeľu sú v platnosti letové obmedzenia amerického leteckého úradu FAA pre lokalitu základne SpaceX v Texase.
Pripravený na let je prototyp SN9 s tromi motormi Raptor, ktorý by mal podľa dostupných informácií zopakovať let prototypu SN8, ktorý letel do výšky 12.5 km.
S prototypom SN8 s tromi motormi Raptor uskutočnila SpaceX prvý vyšší testovací let Starship do takejto výšky v decembri. Let bol až na záverečnú fázu, keď loď narazila na zem v príliš vysokej rýchlosti a explodovala, úspešný.
Predtým SpaceX uskutočnila s prototypmi Starship len nízke testovacie lety. S jednoduchým malým prototypom Starhopper s jedným motorom Raptor ešte v roku 2019 najskôr letela do 20 metrov a následne do 150 metrov a minulý rok s dvomi prototypmi SN5 a SN6 opäť s jedným motorom znovu do výšky 150 metrov.
Prvý vyšší testovací let prototypu Starship (video: SpaceX)
Finálny dizajn Starship podľa posledných informácií počíta s dĺžkou lode 50 metrov a priemerom tela 9 m. Starship bude mať tri motory Raptor vo verzii pre atmosféru blízko povrchu Zeme a tri pre vákuum.
Ak by sa podarilo vyletieť do 12,6 km, bol by to pekný miľník na ceste ku hviezdam. Najťažšie je dosiahnuť tieto pomerne malé výšky, v stratosfére už to pôjde skokovo.
Re: Treba dúfať.
Od: Ondiak
|
Pridané:
8.1.2021 10:55
Divil by si sa ale aj dnes existuju politici, ktory su ochotny na vesmirny program odsuhlasit milirdy.
A Werner bol fine ale kedze so zombikmi nepracujeme tak aj dnes su genialny raketovi vedci. Prave jeden taky co sa vola Mueller pracoval donedavna pre SpaceX a vyvinul tam raptor. Prvy metanovy, full flow motor s stupnovitym spalovanim pre Metan aj kyslik. Nikdy sa nikomu zatial nepodarilo taky motor dotiahnut do funkcnosti a do produkcie.
A este dalsie legendy Z NASA pracuju v SpaceX.
Re: Treba dúfať.
Od: Samo2
|
Pridané:
8.1.2021 18:11
Raptor je plnoprietokový motor so stupňovitým spaľovaním.Teda celá objem okysličovadla ako aj paliva pretekajú predspaľovacími. V praxi to znamená že jedna zmes, veľmi bohatá na kyslík, je vstrekovaná do predspaľovacej komory s malým množstvom metánu a v druhej naopak je to veľmi bohatá zmes na metán s malým množstvom kyslíka. Ako sa tieto zmesi čiastočným spálením zohrejú rozpínajú sa a umikajú cestou najmenšieho odporu a to cez turbíny ktoré poháňajú čerpadlá a tie spätnoväzobne zásobujú predspaľovacie komory. Po prechode týchto dvoch čiastočne spánených zmesí turbínami sú z výstupu vedené do hlavnej spaľovacej komory kde sa zmiešajú a spália.
Re: Treba dúfať.
Od: Samo2
|
Pridané:
8.1.2021 18:11
Po spálení je to veľmi horúca zmes s obrovským tlakom cca 300 bar. a uniká zase cestou najmenšieho odporu a to hrdlom De Lavalovej trysky ktorá premieňa veľmi horúcu zmes s veľmi náhodným pohybom častíc a vysokým tlakom, na prúd spalín vytvárajúci ťahovú silu na základe III Newtonovho zákona o akcii a reakcii. Bežne raketové motory so stupňovitým spaľovaním používajú iba jednu predspálenú zmes, no má to nevýhodu že v hlavne komore je spaľovaná kvapalina a plyn, to nesie so sebou ďalšiu nevýhodu nižšieho tlaku v systéme a teda vyššie teploty čo sa nehodí s ohľadom na mnohonásobné použitie. Takto sú obe zmesi plynné, spaľovanie je efektívnejšie a síce pod vyšším tlakom no je chladnejšie. To znamená že motor bude trvácnejší a vhodnejší na mnohonásobné použitie, je totiž jednoduchšie postaviť ho odolný voči tlaku, (hrubšie steny výstuhy atď), ako na vysoké teplotné namáhanie.
Re: Treba dúfať.
Od: Sporino
|
Pridané:
11.1.2021 10:34
3 Newtonov zakon. Inymi slovami cim silnejsie tlacis na stenu tym silnejsie stena tlaci na teba v opacnom smere. Zakon akcie a reakcie. Pri raketach sa tlak z trysiek neopiera o okolity vzduch, to nie je to, co raketu tlaci, aj ked mozno intuicia ti to nasepkava. Posobi na nu opacna sila, ako sila unikajuceho plunu z trysiek (funguje to teda aj vo vakuu). V raketovom inzinierstve ide o to, aby tato sila bola vzdy co najvyssia z daneho objemu paliva. Okolity tlak vsak ovplyvnuje tuto silu unikajucu z trysiek, preto sa optimalizuju trysky pre tlak v oblasti startu (sea level nozzle), ktore su male a velke sa pouzivaju pre vakuum. Motor moze byt rovnaky. Najoptimalnejsia tryska je opacna (aerospike), ktora sa plynulo prisposobuje tlaku, ale tato zatial nebola pouzita v praxi, lebo ma ine nevyhody.
Re: Treba dúfať.
Od: 484848
|
Pridané:
8.1.2021 15:30
Sorry, ale to mas to dost nepresne. Mueller na Raptore pracoval minimalne. Vyvinul Merliny, co su podstatne jednoduchsie motory, ale abosolutne spolahlive. Mueller bol sef vyvoja motorov, ked zacali o Raptore uvazovat, ale poslednych 5 rokov pracoval v SpaceX ¨na polovicny uvazok¨ Na samotnom vyvoji Raptora ma minimalnu zasluhu, nikdy nebol priamo v time. Nepochybujem vsak, ze im poskytol N konzulatacii.
Re: Treba dúfať.
Od: 484848
|
Pridané:
8.1.2021 22:42
By si sa divil, ale Mueller mal malo spolocne s Raptorom. Poslednych 5 rokov bol na polovicnom dochodku a z toho mala co tam bol sa skor venoval inym veciam, nez Raptoru. Bezpochyby im par cennych rad dal, ale jeho dieta je Merlin a v casoch ked vyvijali Raptor pracoval hlavne na super Draco.
To nieje o orbitalnom hoteli ale o tom aby ludstvo mohlo lietat na Mesiac a na Mars. S takouto velkou, znovupouzitelnou lodou by to mohlo byt celkom lacne a dostupne. O to Muskovi ide.
Ono sa to nezda ale civilizacia nemusi mat dlhe trvanie. Mame pandemiu a to je relativne lahky virus. Ak by bol smrtelnejsi, mohol zabit tretinu ludstva a posunut nas poriadne dozadu.
Alebo staci jeden jadrovy konflikt na Zemi a moze to Zem znicit tak, ze tu prezije len cast ludstva. Vedecka studia ukazala ze len jeden jadrovy konflikt medzi Pakistanom a Indiou by znamenal dva roky nuklearnej zimy a neurody.
Takze nieje zly napad, ze by ludia zili aj vo vesmire.
Re: Dovolenka
Od reg.: Macko Pu
|
Pridané:
8.1.2021 18:38
Ak by realne niekto chcel ist na mars, v prvom rade by slachtil nejake lisajniky aby bolo co do huby. Lebo ak to niekto planuje pokryt zasobovanim zo zeme, staci ist na mesiac a netreba na mars.
A este treba riesit radiaciu ktora aj v pripade kludneho slnka pri danom case letu by asi vacsinu posadky radiacne usmazila.
Raketou sa tam da vyviest technika ktora bude zazivat tepelne soky, piesocne burky a to bez servisu. Zdroj pre techniku mozno FVE, alebo veterna.
Ak tam ma zmysel poslat hocico zive, potrebujes este sklennik.
Nic z toho tam nie je.
Takze mi z toho vychadza, ze si netreba dodrbat zem co najdlhsie.
Starship na Slovenskou dnes nikoho nezaujima!
Od: ZaNašehoMilana
|
Pridané:
8.1.2021 11:38
Starship na Slovenskou dnes nikoho nezaujima!
Dnes Slovensko zije generálom Lúčanským, dnes vzdávame úctu tomuto obrovskému hrdinovi nášho sociálneho štátu, Milan sa vzoprel ministrke Kolikovej a celej tejto vláde, odmietol udat Roberta Fica a Petra Pellegriniho za co pravdepodobne musel zaplatit svojim životom!
Státisíce ludí po celom Slovensku dnes spolu so spomienkou na nášho hrdinu Milana vyslovuje aj neposlušnosť vláde, vláde ktora nezvlada situaciu, pošliapava právny štát, pošliapava ústavu, zadržiava nevinnych ludí! Státisíce ludí dnes jasne odkážu Slovensku že nechcú túto vládu!
Už nie je sranda, ak ma niekto ide na pohrebe(!!!) kotnrolovať na dnešný negat. test. Vyhovárajte sa kto chce na čo chce, ale prečo?
Ak kde ho mali mnohí zobrať, keď pár hodín pred pohrebom vyrobili tú hovadinu, že test nemôže byť starší ako 12 hodín! Čo ho sa tak mocipáni boja, žeby normálni ľudia išli normálne na pohreb? A možno by ich neboli stovky ale vysoké tisíce.
som za malého mestečka a aj u nás horia pred policajnou stanicou desiatky sviečok.
Re: pocta generálovi
Od reg.: Macko Pu
|
Pridané:
8.1.2021 19:01
Naco by mu na pohreb isiel niekto kto ho nepoznal? Chodi rodina a kamarati.
Kali je tak v plnke ze do kazdeho mesta moze poslat aj tisice sviecok a ho to ani neoskre.
Nebyť jebnutiostanu, sú isch tam desaťtisíce na zhromaždeniach. To nebol nejaký "pošuk" čo kradne v TESCU rohlík aby prežil zimu za rohom.
Ale sviečku mu zapálim, čo je na tom?