neprihlásený Pondelok, 25. novembra 2024, dnes má meniny Katarína
Boeing zopakuje let na ISS bez posádky až v marci

Značky: NASAvesmírISS

DSL.sk, 21.12.2020


Spoločnosť Boeing zopakuje test s letom lode Boeing CST-100 Starliner na medzinárodnú vesmírnu stanicu ISS bez posádky, ktorý sa jej minulý rok v decembri nepodaril a loď sa pri ňom nedostala na ISS, až na konci marca budúceho roka.

Termín letu označeného Orbital Flight Test-2, OFT-2, je stanovený na 29. marca, avizuje NASA.

Takýto let je podmienkou testovania lode Boeingu, aby mohla vynášať ľudské posádky na ISS. V prípade úspešného testu sa má podľa oznámenia uskutočniť prvý testovací let Boeingu s posádkou v lete budúceho roka.

NASA zverejnila vo februári pomerne kritický postoj k príčinám problémov pri minuloročnom lete, informovali sme o tom v tomto článku. Vyšetrovací tím k tomu času odhalil príčiny dvoch chýb lode spôsobených softvérovými problémami. Podľa vtedajšieho oznámenia to NASA ale nestačí a chce hlbšiu analýzu prečo k týmto chybám prišlo a prečo neboli identifikované pred letom a okrem iného chce analyzovať či k nim prišlo pre "slabé interné softvérové procesy" alebo zlyhania v ich aplikovaní.

Chyby boli podľa NASA navyše odhaliteľné, napriek tomu sa na ne pred letom neprišlo.

Informácie o dvoch problémoch pri lete NASA a Boeing zverejnili už počas misie, keď kvôli chybe v systéme počítania času loď vôbec neletela na ISS ako mala a Boeing s ňou len po vynesení na orbitu neskôr pristál.

Vzhľadom na zlý čas si loď myslela, že už uskutočnila orbitálny manéver hoci sa tak nestalo, a snažila sa udržiavať presnú kontrolu, na čo ale minula veľa paliva. Podľa NASA k tomuto softvérovému problému prišlo, keďže loď chybne získala čas z rakety Atlas V takmer 11 hodín pred štartom hoci ho mala získať až pri finálnom odpočítavaní.

Už v čase minuloročného letu NASA tiež informovala o problémoch s komunikáciou medzi loďou a Zemou. Tento problém obmedzil schopnosť loď kontrolovať na diaľku, presné príčiny tohto problému sa ešte v čase februárových informácií zisťovali.

NASA ale informovala aj o ďalšom softvérovom probléme, ktorý sa nachádzal v softvéri pre fázu zostupu lode a konkrétne pre oddelenie servisného modulu od modulu pre posádku.

Podľa februárových informácií, ktoré následne odzneli pri telekonferencii o týchto zisteniach a na ktoré upozornil Space.com, mal softvér chybné tzv. "mapovanie trysiek" pre servisný modul po oddelení modulu pre posádku. Namiesto bezpečného vzdialenia servisného modulu to tak mohlo viesť ku kolízii týchto dvoch častí lode.

Tento problém bol zistený predtým ako sa prejavil ale tiež až počas letu. Oba problémy NASA označila za kritické softvérové chyby a podľa oznámenia NASA zásah zo Zeme zabránil strate lode v prípade oboch chýb.

Podľa NASA sa zlyhania vyskytli aj vo fáze návrhu a implementácie softvéru aj vo fáze testovania softvéru.

Po ukončení programu raketoplánov v 2011 musela NASA v posledných rokoch využívať pre vynášanie astronautov na ISS služby ruského vesmírneho programu Roskosmosu. V roku 2014 si následne objednala vynášanie astronautov od súkromných spoločností SpaceX a Boeing, termíny prvých letov sa následne viackrát posúvali.

Crew Dragon od SpaceX má už v súčasnosti ale za sebou dva úspešné lety s posádkou na ISS, májovú misiu Demo-2 a novembrovú misiu Crew-1.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Japonci uviedli ethernetový kábel s magnetickým konektorom
Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu


Diskusia:
                               
 

Je to typicky problem pretlacania AI kam nepatri. Lod si nema co mysliet ale ma hlavne lietat.

Ak ziskanie casu v nespravnom case da jeho chybnu hodnotu, treba sa zamysliet ci by nebolo vhodne pouzit dake digitalky z aliexpresu ako referencny zdroj.

Treba tiez vidiet rozdiel medzi sezonnymi robotnikmi ktori zberaju pomarance a pistacie. Prepusenie inzinierskeho personalu cez volnejsiu sezonu moze znamenat, ze HR oddeleniu sa v pripade potreby uz podari ziskat inzinierov len zo skalickej univerzity.
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Keby neodmietli pomoc, ktorú ponúka indický Microsoft support volaním na pevné linky, všetko mohlo byť ináč.
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

:D
Odpovedať Hodnotiť:
 

Problemom bude, ze sa im ten indicky support microsoftu nedovolal, kedze v boeingu uz 20 rokov nemaju pevne linky. Vsetci doleziti su na pageroch a mobiloch.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Lenže s tými telefónnymi káblami mali boeingy príliš malý dolet a keď sa nedajbože ešte niekde zamotal do elektrického vedenia, tak kým ho elektrikári neprišli odmotať, ostávali priekazne zacyklené ako NPC-čka.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

a co este, ked zistia, ze softvare preovladanie je recyklovany 1.stage z projektu 737max a zabudli ho opatchovat
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Otazka je , ak to aj certifikuju niekedy v 2030. Kto do toho sadne dobrovolne ? Ja ako astronaut by som im ukazal leda tak prostrednik a vypytal si sedacku v Dragone/Starshipe nez v nejakom Boeingu ktory ma problem lietat svoje najmodernejsie lietadla v atmosfere nie to este rakety do vesmiru.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Uz davno maju posadku.

Odpovedať Hodnotiť:
 

Akoze moment, dobre citam, Boeing?
TEN Boeing, ktory nevie postavit jedno posrate lietadlo, ktore vedeli vyrobit v 60tych rokoch? Podla wikipedie 737 zacali robit v rokoch 1966 ff.
A TENTO Boeing, ktory nevie replikovat technologiu 60tych rokov, tak TEN Boeing ide teraz letiet do vesmiru? WTF? 2020?
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Čo je wtf?
Alebo to skús tedy Ty postaviť.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

zalez maniak
Odpovedať Hodnotiť:
 

dnes je dôležitejšie mať pod kontrolou mobily pasažierov, ako stroj
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár