Spoločnosť SpaceX znížila plánovanú výšku prvého vyššieho testovacieho letu prototypu novej lode Starship.
Kým v prvej polovici mesiaca avizoval Musk let do výšky 60 tisíc stôp, v prepočte takmer 18.3 km, aktuálne pre prvý vyšší let s prototypom SN8 avizuje nižšiu výšku 15 km.
Prečo prišlo k zníženiu výšky prvého letu a kedy presne by sa mal uskutočniť nie je známe.
SN8 bude mať na rozdiel od doterajších prototypov aj nos, nainštalovaný má byť tento týždeň.
SpaceX zatiaľ s prototypmi Starship letela len do malých výšok. S jednoduchým malým prototypom Starhopper s jedným motorom Raptor ešte v minulom roku najskôr letela do 20 metrov a následne do 150 metrov a tento rok s dvomi prototypmi SN5 a SN6 opäť s jedným motorom znovu do výšky 150 metrov.
Testovací let prototypu Starship SN5 (video: SpaceX)
Finálny dizajn Starship podľa posledných informácií počíta s dĺžkou lode 50 metrov, priemerom tela 9 m, hmotnosťou 110 až 120 ton, hmotnosťou paliva 1200 ton a schopnosťou vyniesť 150 ton nákladu pri plnej znovupoužiteľnosti. Vracať sa má typicky s 50 tonami. Starship bude mať tri motory Raptor vo verzii pre atmosféru blízko povrchu Zeme a tri pre vákuum.
No podte hejteri. Povedze tam ako Rusi uz davno mali full-flow staged combustion engine! Len dodnes z nejakeho dovodu neletel, kdezto v Texase maju take motory aj posrate vodojemy a obilne sila :D
Inak Tory Bruno komentoval, ze metanove motory sa v minulosti nerobili preto, ze mali problem s nestabilnym horenim. Vytvarali vela turbulencii. Tieto problemy sa podarilo vyriesit az vdaka pocitacovym simulaciam a modelovaniu.
A full stage mal velmi podobne problemy zo stabilitou horenia a komplexnostou. Stym tiez pomohli pocitace.
Je to udajne preto, ze letecky urad ziada znizit oblast mozneho dopadu prototypu v pripade nezdaru.
Tento prototyp sa totiz pokusi padat do atmosfery volnym padom a manevrovat klapkami na miesto pristatia. Blizko nad zemou sa musi otocit, zapnut motory a pristat. To sa nemusi podarit a preto pre istotu vyhradili dopadovu zonu.