Spoločnosti SpaceX sa nepodaril nedeľňajší štart rakety Falcon 9 s ďalšími 60 satelitmi jej pripravovaného satelitného systému pre poskytovanie pripojenia k Internetu Starlink.
Štart bol v nedeľu poobede automaticky zastavený až po tom ako sa odpočítanie dostalo na nulu. Podľa spoločnosti štart zastavili zrejme neštandardné dáta počas kontroly výkonu motorov.
Štart bol následne odložený na dnes, uskutočniť by sa mal o 13:16. Záložným termínom je zajtra o 12:56. Ako tradične SpaceX bude prinášať zo štartu priamy prenos cez Internet.
SpaceX doteraz okrem prvých dvoch testovacích satelitov v piatich letoch vyniesla už 300 svojich satelitov. Malý počet z nich nie je funkčný, spoločnosť sa ale už po treťom lete stala privátnou spoločnosťou prevádzkujúcou najviac satelitov.
Satelity sú veľmi jasné kvôli vysokej reflexnosti ich povrchu a opakovane ich kritizovali profesionálni astronómovia z viacerých projektov. Podľa skorších informácií prezidentky SpaceX Gwynne Shotwellovej pri lete zo začiatku januára spoločnosť testovala zníženie reflexnosti natretím spodnej strany jedného satelitu, výsledky testu zatiaľ nie sú známe.
Prenos z nepodareného nedeľňajšieho štartu (video: SpaceX)
SpaceX plánuje pre Starlink mnohé tisícky satelitov, prvých viac ako 4.4 tisíc má byť na orbitálnych výškach 550 km a 1110 až 1325 km, ďalších viac ako 7.5 tisíc na výrazne nižších orbitálnych výškach medzi 335 a 345 km. Spoločnosť podala žiadosti aj na ďalších 30 tisíc satelitov pre orbity medzi 328 až 580 km, podľa Shotwellovej ale zatiaľ nie je isté že použijú až takýto vysoký počet satelitov.
Plánovaný prenos z dnešného štartu (video: SpaceX)
Masívne konštelácie satelitov pre poskytovanie pripojenia k Internetu s tisíckami satelitov pripravujú aj ďalšie spoločnosti, najmä Amazon a OneWeb.
SpaceX plánuje spustiť službu pripojenia cez Starlink minimálne v USA už v polovici tohto roka a globálne pokrytie má systém podľa skorších informácií spoločnosti dosiahnuť ešte v tomto roku.
Zatiaľ nie sú známe parametre pripojenia ani cena. V minulosti SpaceX avizovala maximálnu rýchlosť pripojenia jedného užívateľa 1 Gbps, ponúkané užívateľské programy ale samozrejme nemusia dosahovať až takúto rýchlosť. Spoločnosť najskôr avizovala latenciu 25 až 35 ms, vďaka satelitom na nižších orbitách má byť oproti prvotným plánom nižšia aj na úrovni 15 ms.
Neštandardné dáta? A s tým má niekto v budúcnosti letieť na MARS?
Nech vyhrabú Wernhera a jeho tým, hádam sa im ich podarí naklonovať a nech zrekonštruujú pôvodnú dokumentáciu, nech do toho nalejú miliardy a nech tvoria. Dovtedy nás tu všakovaké Corony požerú...
Ani so žiadnou inou...
Treba si priznať, že v súčastnosti na nič také nemáme technológiu a onedlho ani peniaze.
Žiaľ.
Ak začnú bohatí pomáhať tým chudobným, celé sa to tu rozvráti.
Neviem si totiž predstaviť, že by ľudia začali aj trochu ľudsky rozmýšľať.
Ziadna technologia nespadla z neba. Ak chcu ist ludia na Mars tak treba take lode vyvinut. A prave o to sa SpaceX snazi vsetkymi silami. Takze uvidime ci uspeju.
Ále spadla. Doktor Wernher Magnus Maximilian Freiherr von Braun podpísal zmluvu s diablom, presnejšie s reptiliánskymi mimozemšťanmi a tí mu poskytli antigravitačnú technológiu, pomocou ktorej nemci postavili flotilu lietajúcich tanierov.
A pomocou tých tanierov zase základňu na odvrátenej strane mesiaca.
Je to pravda! A dá sa to všetko vidieť na youtube. Dôvod, prečo sa antigravitačná technológia nakoniec nezachovala do dnešných dní je hlavne ten, že hneď po vzniku EU začalo nemecko tvrdo presadzovať nové emisné normy a stará vojnová technika ich nebola schopná plniť.
V2 vychádzala pravdepodobne kvôli vysokej podobnosti z prác amerického konštruktéra Roberta Hutchings Goddarda, ktorý dávno pred vojnou zostrojil prvé rakety na kvapalné palivá vôbec v roku 1926. Na raketách vytrvalo pracoval medzi rokmi 1930-1940 aj keď od vlády dostal mizernú podporu a vývoj bol veľmi pomalý no podarilo sa mu vyvinúť dvojosí systém riadenia letu pomocou gyroskopu a vektorovania ťahu čo okopírovali aj Nemci. Ďalej rovnako pracoval na raketových motoroch s turbčerpadalmi ktoré úspešne na zemi testoval a do konca odpálil aj také 2 rakety no obe zlyhali ironicky nie kvôli turbočerpadlám.
Tento chlapík, mimo iného, stál za konceptom bazuky. Po vojne si V2 a technikov okolo zobrali ako Američania (Peenemünde) tak aj Rusi konkrétne výrobné stredisko V-2 v Nordhausen, ktorí kopírovaním V2 na základe nemeckých plánov a sovietských výrobných postupov vyrobili vôbec prvú Ruskú raketu nasadenú do výzbroje armády R-1 tú vivinuli v R-2 a američania podobne V2 v raketu RTV-G-4 Bumper dalej PGM-11 Redstone. Dokonca aj prvá čínska raketa na kvapalné panivá DF-1 bola licencovaná kópia R-2.
To že sa v amerike nič moc ohľadom rakiet nedialo bolo spôsobené veľkým a pokročilým letectvom USA, oni rakety na nič moc výrazne nepotrebovali tak na ne kašlali, to koniec koncov vidieť aj na programe North American X-15 ktorý mal výrazne viac prostriedkov a letov na hranicu vesmíru, ako konvenčné rakety v tej dobe. Po tom čo Rusi prišli s raketou R-7 sa karta obrátila a rakety nabrali v USA na dôležitosti a tam na scénu nastúpil Von Braun keďže Goddard v 1945 zomrel a ako jediný v USA celistvý priamo na rakety zamraný tým ostatné boli akesi raketoplánové hibridy ako X-15. No vo všeobecnosti rakety tvorili po celom svete od roku 1900+ až po WW2 našenci (Nemecko Oberth/Braun, USA Goddard, Rusko Ciolkovskij/Gluško/Koroľov) len Nemci ako prvý do toho naliali kopec peňazí a preto všetky povojnové rakety v Rusku USA a Číne vychádzajú z V-2 lebo V-2 prošlapala cestu a mali darahý vývoj za sebou.
Asi ti uniklo, že časť nemeckých raketových vedcov na konci 2SV zajali Rusi. V miestnej knižnici môžeš nájsť aj knihy, ktoré o svojom väznení v Rusku napísali.