neprihlásený Sobota, 20. apríla 2024, dnes má meniny Marcel
Boeing má chyby v softvéri, NASA zisťuje či má slabý spôsob vývoja

Značky: NASAsoftvér

DSL.sk, 10.2.2020


Pri neúspešnom decembrovom teste lode spoločnosti Boeing CST-100 Starliner sa vyskytovali až tri problémy, z toho minimálne dva vážne problémy boli spôsobené kritickými softvérovými chybami lode.

NASA o tom informovala na konci uplynulého týždňa.

Vyšetrovací tím odhalil už príčiny dvoch chýb lode spôsobených práve softvérovými problémami. Podľa oznámenia to NASA ale nestačí a chce hlbšiu analýzu prečo k týmto chybám prišlo a prečo neboli identifikované pred letom a okrem iného chce analyzovať či k nim prišlo pre "slabé interné softvérové procesy" alebo zlyhania v ich aplikovaní.

Chyby boli podľa NASA navyše odhaliteľné, napriek tomu sa ne pred letom neprišlo.

Informácie o dvoch problémoch pri lete NASA a Boeing zverejnili už počas misie, keď kvôli chybe v systéme počítania času loď vôbec neletela na ISS ako mala a Boeing s ňou len po vynesení na orbitu neskôr pristál.

Vzhľadom na zlý čas si loď myslela, že už uskutočnila orbitálny manéver hoci sa tak nestalo, a snažila sa udržiavať presnú kontrolu, na čo ale minula veľa paliva. Podľa NASA k tomuto softvérovému problému prišlo, keďže loď chybne získala čas z rakety Atlas V takmer 11 hodín pred štartom hoci ho mala získať až pri finálnom odpočítavaní.

Už v čase decembrového letu NASA tiež informovala o problémoch s komunikáciou medzi loďou a Zemou. Tento problém obmedzil schopnosť loď kontrolovať na diaľku, presné príčiny tohto problému sa ešte zisťujú.

NASA teraz ale informovala aj o ďalšom softvérovom probléme, ktorý sa nachádzal v softvéri pre fázu zostupu lode a konkrétne pre oddelenie servisného modulu od modulu pre posádku.

Podľa informácií, ktoré následne odzneli pri telekonferencii o týchto zisteniach a na ktoré upozornil Space.com, mal softvér chybné tzv. "mapovanie trysiek" pre servisný modul po oddelení modulu pre posádku. Namiesto bezpečného vzdialenia servisného modulu to tak mohlo viesť ku kolízii týchto dvoch častí lode.

Tento problém bol zistený predtým ako sa prejavil ale tiež až počas letu. Oba problémy NASA označuje za kritické softvérové chyby a podľa oznámenia NASA zásah zo Zeme zabránil strate lode v prípade oboch chýb.

Podľa NASA sa zlyhania vyskytli aj vo fáze návrhu a implementácie softvéru aj vo fáze testovania softvéru.

Po ukončení programu raketoplánov v 2011 musela NASA v posledných rokoch využívať pre vynášanie astronautov na ISS služby ruského vesmírneho programu Roskosmosu. V roku 2014 si následne objednala vynášanie astronautov od súkromných spoločností SpaceX a Boeing, termíny prvých letov sa ale už viackrát posunuli.

Crew Dragon od SpaceX by mala ale prvýkrát letieť s posádkou v druhom štvrťroku tohto roka.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

NASA otestuje nový vesmírny pohon v podobe solárnej plachty
V najbližších dňoch bude spustený nový vysielač digitálneho rádia
Seriál Fallout podľa počítačovej hry bude mať pokračovanie
Budúci týždeň budú vydané dve dôležité linuxové distribúcie
Špehovacie satelity SpaceX už snímkujú Zem, s vyšším rozlíšením ako doterajšie
Linux si na PC drží podiel 4%
AI výkon tohtoročnej generácie Intel CPU bude vyšší ako 100 teraops/s
Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka


Diskusia:
                               
 

nenazrani akcionari a clueless mangement, tak to byva ked si firma mysli ze programatori su len vlastne taki robotnici co tukaju nieco do pocitaca
Odpovedať Známka: 6.8 Hodnotiť:
 

Práveže skutočný clueless mangement by na predpoklade, že nejde o expertov na karmu, priekazne nestaval.
Odpovedať Známka: -2.9 Hodnotiť:
 

Keby si v rámci obsednatno-kompulzívnej úchylky nesral všade ten Tvoj spotvorený čechizmus "PRIEKAZNE" - občas by si dostal aj plusku.
No spravidla trepeš aj bez toho.
Daj sa vyšetriť...
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Predtým ako niečo vypustíš mal by si sa pozrieť, či to poriadne vykvasilo, lebo inak sa ti upchá vypúšťací ventil na septiku bioplynovej stanice.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

boze netrep. akcionari s tym maju hovno spolocne a management len riadi interne procesy. tieto konkretne veci spadaju na hlavu team leadov a projektakov.
Odpovedať Známka: -2.4 Hodnotiť:
 

Akcionári chcú zarábať.
Veľa a hneď.
Manažéri na to "vyriešili" tak, že najali najlacnejších ľudí.
Chvíľu to fungovalo.
Teraz to fungovať prestalo.
Odpovedať Známka: 7.4 Hodnotiť:
 

Jaky experti na vesmirne lode sa tu vyrojili.
Odpovedať Známka: -5.4 Hodnotiť:
 

:D jaky expert na gramatiku sa vyrojil :D

mal si napisat "jaki"

bavia sa o manazmente len tak mimochodom...
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Nuž.. aj ty si "expert" na gramatiku. Nie "jakí", ale "akí"!

Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

to je tak, ked daju outsorcovat do indie - ind bude robit za 1/10 platu - ale to potom aj tak vyzera
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Za 1/10 platu to spravia jedine tak Slovaci z FIIT, navyse Ind vie aspon po anglicky takze bude na tom moct spolupracovat aj medzinarodny team. Pri Slovakoch je to tazke a kvalita prace tu nikomu nic nehovori.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Indovia z projektu Boeing 737 MAX mozno vedeli anglicky, ale aj tak im to padlo!
Odpovedať Hodnotiť:
 

hej mas pravdu akcionari radi vyhadzuju peniaze na platy ground pounderov lebo to je jedina casom overena moznost ako zvysit ceny akcii ze ty lolo

vidim ze niekto tu ma nakupene boeing co :D
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Ground ponderi, hmm
Odpovedať Hodnotiť:
 

To je cisty rasizmus preverovat ako funguje vyvoj softveru v Boeingu, ked vsetci vedia ze Boing je lider v oblasti diverzity a podpory LGBTQABCDEGFILKMNOPQRSATWQ. Mali by ich vsetkych zavriet fasitov akychsi, co si to dovluju?
Odpovedať Známka: -3.5 Hodnotiť:
 

si pleties boeing s googlom, nie? :)
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Možno by bolo na čase prestať pochodovať a mávať dúhovou vlajkou a začať pracovať.

Boeing 737 Max 8 že vraj navrhli klauni pod dohľadom opíc.

Boeing Association of Gay, Lesbian, Bi, Transgender Employees & Friends.

Boeing achieves perfect score on Corporate Equality Index


Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

V tom slede pismen chyba H, Z, J, U, V, Y, X. Doslednost! Takto postupuju aj programatori a potom dochadza k nesvarom.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

To by ale platilo v prípade, že rodov je práve toľko, koľko je písmen v abecede. Veru nielen dôslednosť :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

stačí použiť skratku SD
Sexuálne dezorientovaný
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

V poslednej dobe som si vsimol, ze sa zacal viac a viac prejavovat takzvane "chybne programovanie". Prakticky programator natrieska cosi, co tak nejak splna a funguje ako ma. A ocakava od testera, ze ak je tam cokolvek zle, neefektivne alebo nevhodne tak mu to povie. A tester, povacsinou neskuseny junior/student spravi funkcny test ale uz neoveri ostatne veci, ktore by mal tiez spravit.
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Nezodpovednost a povrchnost zial takto funguje uz vo vacsine oblasti/odvetvi, nie len v programovani.

Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

akoby si opisoval vyvoj slovensko.sk
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

... and all projects ever.
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Ako inak to môže dopadnúť, ak sa slovenský "projekt" vyvíja v angličtine, slovenskej.

Taký kompilátor som veru nevidel.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

A to, ze Truban predal svoj kod do zahranicia bude "nutit" dalsich 10 000 slovenskych majitelov vyvijat v slovenskej anglictine, lebo co ak raz to predame do zahranicia?
Odpovedať Hodnotiť:
 

problem je v tom ze dnes sa tlaci na cas a moderne jazyky umoznuju robit privela chyb lebo pnukaju privela abstrakcie. taktiez testovanie nie je ani zdaleka take striktne ako kedysi. napriklad v 20. storoci, vsetok kod co isiel z JPL bol vzdy vytlaceny na papier a desiatky, ak nie stovky, ludi ho manualne prechadzali a robili code review. Dnes uz takato striktna kontrola neexistuje a tieto procesy neboli nahradene novymi a modernejsimi. A takto to potom dopada.
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

Neboli nahradene ? Isto ? Ze si o nich nepocul neznamena, ze nie su. Nieco najdes tu, tu a tu.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Praveze tam, kde sa staras o spravu pamati sam mas umoznene robit privela chyb a preto tam potrebujes ovela viac kontroly. Ale to neznamena, ze tu bola dostatocna kontrola.
Odpovedať Hodnotiť:
 

V historii kosmonautixu sa uz stali vselijake nehody. Napr. technik nechal handru v turbocerpadle a po par desiatok sekund letu vyplo motor(alebo explodal, uz neviem), tiez sa mozes pytat ako sa to mohlo stat. No proste sa stalo, sme ludia, sme omylny a niekedy aj pri najlepsej snahe nespravis vsetko na 100%, preto sa tieto veci testuju a aj toto bol testovaci let, problem by nastal az vtedy ked by NASA povedala ze tento test letu k ISS nemusia zopakovat.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Robo, urcite si dobry chlapec, ale hore jaky, tu omylny... Ved to potom nivelizuje hodnotu prispevku.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Prva otazka vo dverach. - Kolku cast vyvoja ste outsourcovali do Indie ?
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

Aj SK a UA programatori uz dokazu Indom konkurovat, zial.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Len US obcan alebo drzitel zelenej karty sa moze podielat na vyvoji techto systemov, takze Indovia nepripadaju do uvahy.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Lebo v US je malo Indov s US obcianstvom, vsak!?
Odpovedať Známka: 2.7 Hodnotiť:
 

tí ale už nie sú lacní
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Lebo, kto to zvláda sám, sa môže na podiel priekazne vysrať, vsak!?
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Boeing’s 737 Max Software Outsourced to $9-an-Hour Engineers

https://dopice.sk/o0T
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

NASA ma ine poziadavky ako FAA, takze nemiesaj hrusky a jablka.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

tak to dopadne, ked si zakupia "lacny" outsourcing od indosov
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Jediný problém, je v tom, že to celé beží pod Windows 10.
A ten majú na svedomí najlepší indickí programátori.
Viete si predstviť tie BSOD-čka počas letu :-))))
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

programovanie predsa nie je ziadna raketova veda, aby to nezvladol hocikto. Aj ty mozes byt programatorom!
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

https://www.youtube.com/watch?v=dKclZ55d_F0
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Keď už bude NASA zisťovať vývoj v Boeingu, môžu im rovno preveriť aj softvér v lietadlách.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

lietadla su komercna divizia boeingu, na ten nema nasa ziadny dosah.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Veľmi pochybujem, že Boeing plánuje vynášať astronautov a náklad do vesmíru zdarma. Tvrdenie o (ne)komerčnosti rakiet od Boeingu stojí na hlinených nohách.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

výplaty, limuzíny, "konferencie" v AFRODITE, štátna radkyňa od pána VADALU to sú opodstatnené náklady.
>> ZISK = 0 >> neziskovka čiže CHARITA.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kto tu hovori o vynasani zadarmo? Ja vravim ze boeing ma vela divizi, vesmir, lietadla, armada...to su to separatne firmy a NASA na lietadla nema dosah, jak ustavne tak zmluvne, cize ziadnu kontrolu tam robit nebude.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mne keby v kapitalizme nejaká štátna agentúra začala u odberateľa namiesto výmeny niečo zisťovať, tak čakám, že vojak bez zbrane zakročí pri pokuse o štátny prevrat priekazne holými rukami.
Odpovedať Známka: -0.9 Hodnotiť:
 

Ma na to zmluvne pravo, rovnako ako u SpaceX.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Bu-bu-bu ale ťuťuli-muťuli priekazne nezahŕňa.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Ked je karatista tak holymi nohami.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

To je najmä výhodné pri nestresovaní z etikety, nakoľko keď je paličkami, nemusí stresovať, že ukáže dlaň a preto vlastne karate v Japonsku primárne priekazne vlastne vzniklo.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Fetišizmus je v prípade ľudských stvorení zriedkakedy pozitívny jav. Je teda "priekazne" nemožné, aby karate vzniklo niekde primárne. Karate vzniklo LEN v Japonsku, nie hlavne v Japonsku a sčasti aj niekde inde.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Setrenie nakladov v realite...Ked si manazment povie, sak dajme to do indie, tam to spravia o polovicu lacnejsie. Dost mi to pripomina tie reci ze "ale kamarat mi taku stranku spravi za karton cigariet" mnoo dobre tak good luck.. A vysledkom su nespolahlive lietadla a software na urovni studenta zakladnej skoly. Firmy v Indii ako TechMahindra alebo Wipro nesleduju poziadavky, proste mas zakladnu anglictinu, tusis aspon trosku co je to python (staci ked povies ze to neni had) a mas poziciu software developera istu. Nejaky zaklad kodu dostanu a zbytok robia na kolene...Vysledok je taky, ze tester si trha vlasy a castokrat aj opravuje po nich kod (true story but not mine). To nehovorim o zufalej anglictine a sialenej pracovnej dobe (ked sa mi ind odpoji z callu ze on ide domov)..
Odpovedať Známka: 6.8 Hodnotiť:
 

Trepes vtakoviny. Nic co je vladne, nemozu outsourcovat do Indie. Dokonca ani posrata USPS (posta) Ta nezoberie, ked nemas obcianstvo alebo aspon green card. A 90% Indov v USA nema greencard, ale len pracovne viza.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Od kedy je Boeing statna firma?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vies Ty vobec citat? Kde si sa docital o tom, ze Boeing je statna firma. Rec je o projekte. Starliner je vladny (statny) projekt a bez previerky na nom pracovat nemozes. A tu bez obcianstva, ci GK nedostanes. A skus hadat, ake su zakladne podmienky pre previerku.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Problem nie su indovia, ale milenialisti...

Zial dnesna generacia je biedna, co sa tyka pracovnej moralky, doslednosti, zodpovednosti...

Vsetci sa spoliehaju na SW a nie na vlastny usudok, ked daky zle nastaveny CAD software vypocita, ze papier vydrzi v tahu 100kN milenialista navrhne papierovu priecku, lebo mu to napisal CAD...

Inak, co sa tyka SW su na to procesy/standardy, nie len pre aerospace, ale uz aj pri automotive priemysle a u Boingu je to skor o zanedbani, nevedomosti...

Ak to niekoho zaujima moze skusit googlit standardy pre "Functional Safety in Code Development"
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Zvalovať na konkrétnu generáciu niečo, to je blbosť. Ide tu o životné skúsenosti, keď 20 ročný človek s nedorasteným mozgom nemyslí na problémy, tak proste nemôže urobiť bezpečný soft. Lebo ho to nenapadne. A keď ho aj zhora tlačia, či dodržujú (zas otázka je kto tam sedí), tak len nátlak zhora nestačí.
Ale možno sa dohodneme, že treba mať aspoň 30 rokov, skúsenosti a štandrty nad sebou od tych čo ím už o životy ľudí pri vývoji išlo. Napríklad pri Lunárnom module, po ktorom lete to všetkým došlo, aká bola tá vývojárka prezieravá.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ciastocne je to pravda, dost vela mladych co mame v time, tak su bud prehuleni fetaci, alebo maju taky ten postoj "ja mam narok na to viest zivot aj mimo pracu, a nie som ochotny urobit nieco navyse". Ale zase to druhe vidim aj medzi nonmilenialmi, takze by som to zase az negeneralizoval.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ach ty trtko milenialovy, zas niekto vymyslel picovinu a tupe hlavy ju veselo siria dalej. poznam mnoho z tych "milenialov", podla mna posledna "stara skola", nie ako tie zasrané internetové hovnocucy dneska :) mobil aj pri srani, kodovanie led tak v jave alebo html skriptovanie a podobne sragorky pre "programatorov so snizenou mozgovou kapacitou" :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Da sa to aj bez nadavok... V podstate si len potvrdil, to co som napisal, uz sa len zhodnut na tom od ktoreho rocnika to budeme ratat :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

napiste si kolko mate rokov a treti prispevok na znak suhlasu uz nikto nemusi davat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Dnes sa niekto naučí Sintax jazyka a uz si mysli že je softvérový inžinier. Na toto by malo byt razítko tako ho majú statici stavbári alebo nejakú atestáciu ako lekári
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Keby si napísal "Sintax" s tvrdým y , tak Ťa beriem vážne :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Sintax - programovanie za hriešnu taxu
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Samozrejme, ked daju vyvoj nejakemu kokotovi co ho vytiahli odniekal z chatrce, co sa nevie bez podrobneho manualu ani prejst na hajzel a vytriet si prdel. Robim s takymi curakmi, su to lenivi podrazaci, su vam schopni klamat do oci a nemaju problem okamzite otocit, ked im tu loz prekuknete - dodate dokazy ze klamu a ukazete ze topicu alebo ich appke rozumiete a viete ako funguje.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár