neprihlásený
|
Nedeľa, 26. januára 2025, dnes má meniny Tamara |
|
DM2 - utilitky uľahčujúce život vo Windows
Dnes predstavený zdarma dostupný open source softvér DM2 je sadou zaujímavých šikovných jednoduchých vylepšení Windows operačného systému, ktoré môžu vo viacerých prípadoch zefektívniť prácu užívateľa. Väčšina je zameraná na lepšiu prácu s oknami, nechýba ale aj niekoľko ďalších zaujímavých funkcií. Viacero funkcií je inšpirovaných funkciami správcov okien z klasických Unix alebo Linux operačných systémov.
DSL.sk, 29.7.2006
|
|
DM2 je malá sada jednoduchých nástrojov poskytujúcich najmä viac možností pri práci s oknami vo Windows, ktorých cieľom je udržiavať prehľadnejšie pracovné prostredie napríklad viacerými dostupnými spôsobmi ich minimalizácie.
DM2 je pritom podobne ako uTorrent BitTorrent klient softvérom napísaným so zameraním na optimalizáciu spotreby systémových zdrojov, keď inštalačný ZIP balík má iba 135 KB, v pamäti aplikácia spotrebúva zvyčajne maximálne do 3 MB.
Softvér rovnako ako uTorrent nie je potrebné inštalovať, stačí ho rozbaliť a nahrať do cieľového adresára. Po spustení je možné v nastaveniach aktivovať automatické spúšťanie po štarte Windows.
Minimalizácia, skrytie okna
DM2 poskytuje viacero podobných funkcií ako iné obdobné nástroje, má ale aj viacero unikátnych funkcií.
Jednou zo zaujímavých funkcií je možnosť minimalizovať ľubovoľné okno do float ikony, funkcia inšpirovaná staršími klasickými správcami okien z Unix operačných systémov.
Aktiváciu funkcií s oknami je možné nastaviť v DM2 ako akciu po stlačení pravého tlačítka na myši na jednu z ikon pre minimalizáciu, maximalizáciu alebo zavretie okna, prípadne v kombinácii s niektorými špeciálnymi klávesmi.
Float ikona je štandardne transparentná, je ju možné presúvať a je nad všetkými ostatnými oknami. Oproti klasickej minimalizácii má výhodu lepšej dostupnosti, keď sa štandardne umiestňuje na pozíciu minimalizovaného okna.
Float ikona minimalizovaného okna
Výhodou je tiež uvoľnenie miesta v taskbare, možné si je pozrieť kliknutím pravým tlačítkom na ikonu aj náhľad minimalizovaného okna.
Okná je tiež možné minimalizovať do systémovej lišty alebo schovať úplne. V takom prípade je okná možné obnoviť z kontextového menu ikony programu DM2 v systémovej lište, prípadne z okna nastavení programu.
Notepad minimalizovaný do systémovej lišty
Štandardne je po kliknutí pravým tlačítkom na minimalizačnú ikonu nastavená minimalizácia do systémovej lišty, na ikonu pre maximalizáciu minimalizácia do float ikony a na ikonu pre zatvorenia okna úplné schovanie okna.
Ako ale upozorňujú autori softvéru, chyba vo Windows umožňuje pravým tlačítkom kliknúť v prípade minimalizačnej ikony iba na jej pravú menšiu časť, približne 1/3 šírky.
Minimalizácia okna na titlebar
Ďalšou možnosťou minimalizácie je možnosť minimalizovať okno len na titlebar s titulkom na jeho pôvodnej pozícii zabezpečovaná pluginom RollWindows. Tento druh minimalizácie je známy z Unix ale tiež Mac OS operačných systémov.
On top, priehľadnosť, priorita procesu
Zaujímavou možnosťou je z ľubovoľného okna spraviť Always on top okno, ktoré sa vždy bude nachádzať nad ostatnými a bude tak vždy viditeľné. Hoci túto funkciu často podporujú programy, u ktorých sa dá využiť, pomocou DM2 je ju možné aktivovať pohodlne a na všetky okná.
Pridané funkcie do systémového menu okien
Oknám je tiež možné nastaviť priehľadnosť zo systémového menu okna, kam DM2 pridáva viacero funkcií.
Veľmi zaujímavou a pohodlnou je možnosť zmeniť prioritu procesu, ktorému patrí dané okno. V prípadoch, keď je potrebné zvyšovať alebo znižovať prioritu procesov napríklad pre ich vysokú záťaž procesora alebo naopak pre potrebu vyššieho prideleného výkonu, tak nie je potrebné vyhľadávať proces v Task manageri.
Pohodlnejšie Open/Save dialógy
Mimoriadne zaujímavou funkciou je rozšírenie štandardných Open/Save dialógov používaných väčšinou Windows aplikácií. Tieto okná sa zvyčajne otvoria s My Documents ako vybraným adresárom a užívateľ sa tak musí manuálne preklikať k požadovaným adresárom.
DM2 umožňuje nadefinovať zoznam adresárov, na ktoré je možné v Open/Save dialógu skočiť priamo ich zvolením z menu po kliknutí na ikonku, ktorú do týchto dialógov softvér pridá.
Nastavenie adresárov, ikonka DM2 v Open/Save dialógoch
Ďalšie funkcie
Okná je možné pomocou DM2 automaticky presunúť k okrajom desktopu prípadne vycentrovať. Možné je tiež meniť ich veľkosť.
Zmena polohy a veľkosti okna
DM2 je rozširovateľné pomocou pluginov, predinštalovaných prichádza viacero užitočných. Okrem už spomenutého RollWindows sú to na každodenné použitie CDControl a VolumeControl, ktoré umožňujú pomocou klávesových skratiek vysúvať a zasúvať CD/DVD mechaniku a ovládať hlasitosť.
Nezaujímavým nemusí byť ani plugin WinControl, ktorý umožňuje u okna aktivovať aplikáciou deaktivované needitovateľné (zašednuté) ovládacie prvky v okne.
Súčasťou inštalácie je aj VirtualDesktop plugin, ktorý prináša možnosť viacerých pracovných plôch. Tento sa ale nevyrovná špecializovanej konkurencii a napríklad mu chýba aj funkcia pohodlného presunu okien medzi jednotlivými virtuálnymi plochami dostupná priamo z rozhrania okna, v súčasnej verzii ho tak nie je možné odporučiť.
Nastavenia
Softvér disponuje množstvom nastavení, ktoré upravujú správanie programu. Je možné nastaviť napríklad v akej relatívnej polohe voči pôvodnému oknu sa floating ikona umiestni, nakoľko bude priesvitná, či bude on top a viaceré ďalšie vlastnosti.
Okrem aktivácie funkcií DM2 po stlačení pravého tlačítka na myši na základné ikonky okien je možné priradiť akciám tiež globálne klávesové zkratky.
Nastavenie akcií po kliknutí a klávesových skratiek
Zaujímavou je aj možnosť nadefinovať individuálne správanie programu pre špecifické okná rozpoznávané podľa ich titulky na základe porovnania s komplexnými maskami. Nastaviť je tak možné odlišné správanie napríklad pre okná vybraných programov.
Samostatné nastavenie DM2 pre Total Commander
Linky na stiahnutie aktuálnej verzie 1.21 je možné nájsť na stránke projektu.
Ktorá z funkcií DM2 je pre Vás najužitočnejšia? (hlasov: 277)
Najnovšie články:
Diskusia:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
palinojur
Od: palinojur
|
Pridané:
29.7.2006 1:59
uzitocne vecicky ale co mam s tym akoze spravit ked to uz mam v pc???
|
|
mnn
Od: mnn
|
Pridané:
29.7.2006 17:53
ked ti stacia zakladne veci s oknami tak v settings - action si pozri ktore veci chces pouzivat, napr hned prve... kliknes pravym tlacitkom na nejake minimalizacne tlacitko nejakeho okna (napr TC)... skryje ti ho do tray (Minimize window to tray)... treba sa s tym vyhrat ale vysledok je badatelny
|
|
chrastitko
Od: chrastitko
|
Pridané:
29.7.2006 3:24
No uz nic mozes sa kochat. To je v podstate pre takych co vyuzivaju pocitac aby mohli pouzivat Windows namiesto toho aby radsej vyuzivali Windows aby mohli pouzivat pocitac.
|
|
mnn
Od: mnn
|
Pridané:
29.7.2006 17:58
lenze windows je len velke rozmaznane decko, ktore si treba drzat na uzde (nepustit k telu), lebo sa zacne spomalovat, atd atd az reinstalacia. ja vyuzivam pocitac aby som mohol nieco na nom spravit... windows je len prostriedok... a ten program ozaj ulahcuje zivot vo windows... ved sa pozrite... transparencia, always on top atd... sam windows to obsahuje ale nie je nijaka cesta, ktorou by sa to dalo pouzit, jedine ak externym programom
|
|
okoloiduci
Od: okoloiduci
|
Pridané:
29.7.2006 6:12
velmi mudro povedane
|
|
PeCha
Od: PeCha
|
Pridané:
29.7.2006 7:59
podobny program je aj alltotray ...len je to shareware...ten som vyuzival, ale na toto sa nechyta. Hned to idem ocheckovat ;P
|
|
srobik
Od: srobik
|
Pridané:
29.7.2006 12:27
A co uzivatelia LINUXU ? :)
|
|
Jan Kunder
Od: Jan Kunder
|
Pridané:
29.7.2006 18:09
Ti to maju uz davno vo vacsine WM
nakoniec aj v clanku je uvedene, ze vacsina veci je zo starych WM, dokonca mnohe z dob, ked este vladli X a komercne *NIX
|
|
hah
Od: hah
|
Pridané:
29.7.2006 18:33
nech idu do pr***
|
|
NONAME
Od: NONAME
|
Pridané:
29.7.2006 12:58
tich radsej ani nespominaj
|
|
Deph
Od: Deph
|
Pridané:
29.7.2006 18:51
"Súčasťou inštalácie je aj VirtualDesktop plugin, ktorý prináša možnosť viacerých pracovných plôch. Tento sa ale nevyrovná špecializovanej konkurencii a napríklad mu chýba aj funkcia presunu okien medzi jednotlivými virtuálnymi plochami, v súčasnej verzii ho tak nie je možné odporučiť."
Nije to pravda, okna viem presunut takto:
prave mysidlo na ikonku VirtualDesktop > Arrange > prave mysidlo na hociktoru aplikaciu > Send to... > cislo plochy;-)
|
|
PH
Od: PH
|
Pridané:
29.7.2006 20:06
Ďakujeme za upozornenie na túto možnosť, bolo to v článku spresnené.
|
|
Ondrej
Od: Ondrej
|
Pridané:
29.7.2006 20:23
Neviem, kde to bolo spresnené.
|
|
it-neuro
Od: it-neuro
|
Pridané:
30.7.2006 11:46
Neviete je mozne si priradit napr. ku klaves. skratke Ctrl+Alt+1 aby sa zobrazila plocha 1
+2 zase ploch 2
ja som to skusal nastait v hotkey DM2 ale furt sa prepina postupne 1-4
|
|
Ondrej
Od: Ondrej
|
Pridané:
29.7.2006 20:32
Viacero funkcií je inšpirovaných funkciami správcov okien z klasických Unix alebo Linux operačných systémov.
Microsoft proste asi nedokáže vyrobiž niečo originálne, alebo dobré. Oni to len obkukali z Unixu a Linuxu.
Neviem, prečo je tam po slove Unix, Linux, alebo Winows písané, že operačný szstém. Akokeby nikto nevedel, že ide o operačný szstém. To asi, aby ukázali, že aj vôbec vedia, o čo ide, alebo, aby to tam bolo čo najviac napísané.
|
|
Hakl
Od: Hakl
|
Pridané:
30.7.2006 9:35
Len sa neposer.
|
|
jayjay
Od: jayjay
|
Pridané:
31.7.2006 14:07
Ondrej, keby linux/unix bol taky prehladny, lahky a vyrabaju sa aj nanho softy, preco ho ma iba 6-7% populacie ? (myslim domacnosti)
|
|
Ondrej
Od: Ondrej
|
Pridané:
1.8.2006 10:29
To asi preto, lebo veľa ľudí si obľúbi len svoj jeden operacny systém, a ostatné ignoruje, o ostatných si myslí, že nie sú dobré. Mrkvosoft si všade dáva svoje reklamy, aby si každý myslel, že ich operačný systém je svetový. Veľa firiem odporúča Windows XP Professional. Tak to som teda zvedavý, koľko tým firmám Mrkvosoft musel zaplatiť.
|
|
X0D
Od: X0D
|
Pridané:
31.7.2006 7:48
XD to je vazne zabavne. Ondrej tvoj linux asi nevie co znamenaju skratky alt+shift. Nevadi. Mna len trosku hneva ten zavadzajuci nazov novinky a to v tom slove "ZIVOT". Dalo sa to aj miernejsie a to napriklad slovom praca, zabava alebo akokolvek inak ale Zivot nie je to spravne slovo. Mna utilitky nezaujimaju tak sa hadat nebudem. Ak sa vam pacia okienka windows, osx alebo linux tak v tom problem mate vacsi ako ty ktory vedia co je najlepsie a to sa moze jednat napr. o Total Commander. XD vraj utilitky pre deticky.
|
|
Ondrej
Od: Ondrej
|
Pridané:
1.8.2006 10:52
Ako vy viete, aký mám ja operačný systém? Prečo si myslíte, že mám Linux? Ja o software v počítači nerozhodujem, ale keby to bolo na mne, tak by som si dal Linux, a nie ten Windows XP.
Ale súhlasím s vami aspoň v jedinej veci. A tou je, že ani mne sa nepáči to slovo "ZIVOT,,. Tiež si myslím, že sa to nahradiť aj iným slovom. V tom jedinom s Vami súhlasím.
|
|
fuxo
Od: fuxo
|
Pridané:
2.8.2006 8:10
a co ti ho otecko nedovoli nainstalovat?
|
|
X0D
Od: X0D
|
Pridané:
3.8.2006 9:13
Aky otecko? To bude asi nejaka "ZENA" ! XD
|
|
Shi
Od: Shi
|
Pridané:
4.8.2006 10:31
blbost nenormalna
|
|
Ondrej
Od: Ondrej
|
Pridané:
6.8.2006 10:24
Vy neviete aký som ja lačný. Nabažil by som sa žienky domácej, vypil by som pivko a trepal ju až by mi spuchol jak otlčený zemiak. Potom by som sa žral za počítačom, ale vlastným a nie oteckovým. To by bolo ako v najkrajšiom sne. Achh, bože. Asi sa rozplačem. Je mi tak smutno, že nemám vlastný počítač. ☻
|
|
Ondrej
Od: Ondrej
|
Pridané:
6.8.2006 20:45
Ktorý kretén si dovoľuje písať za mňa? Tak toto je už vrchol. Nejaký úbožiak si niečo napíše pod môj nick, a ten úbožiak je aj zbabelec, ani sa neprizná, nepodpíše sa ani, kto to za mňa písal. Tak toto je už vrchol.
|
|
max
Od: max
|
Pridané:
6.8.2006 20:56
Aj ja aj ja :-(
|
Pridať komentár
|
|
|
|