Americká vesmírna agentúra NASA tento mesiac zverejnila niekoľko doplňujúcich informácií o lietajúcom drone používajúcom pohon typu helikoptéry, ktorý pošle na Mars už budúci rok spolu s robotickým vozidlom Mars 2020.
NASA avizovala vývoj dronu už na začiatku 2015, definitívne potvrdila jeho poslanie spolu s Mars 2020 pred rokom.
Podľa aktuálnych informácií sa s dronom pravdepodobne nepočíta pre bežné používanie, keď podľa formulácií NASA plán zrejme počíta len s piatimi krátkymi letmi. NASA sa pochopiteľne ale snaží zariadenia vo vesmíre využiť vždy na maximum a ak tomu nebráni technická prekážka, dron bude alebo by používala pokiaľ bude fungovať.
Doterajšie vozidlá na Marse vrátane posledného Curiosity majú len obmedzené možnosti skúmania terénu pred sebou, pomocou kamier na vozidlách prípadne s menším rozlíšením pomocou snímok zo satelitných sônd. Dron by každý deň mohol vzlietnuť a preskúmať terén pred vozidlom, čo by umožnilo lepšie plánovať cestu.
Podľa skorších informácií NASA by dron mohol umožniť robotickému vozidlu prejsť vďaka lepšej vybranej ceste denne až trojnásobok vzdialenosti oproti súčasnosti a zároveň lepšie vyberať lokality pre podrobnejší prieskum a odoberanie vzoriek.
Ilustrácia posielaného drona na Mars, kliknite pre zväčšenie (obrázok: NASA / JPL-Caltech)
Lietanie na Marse ale nie je jednoduché a kvôli podmienkam sa výrazne odlišuje od pozemského lietania. Atmosféra Marsu na povrchu je totiž oveľa redšia, má len rádovo jedno percento hustoty pozemskej a lietanie pri povrchu je rovnako náročné ako na Zemi vo výške 30 km. Rotory tak dokážu generovať nižší vztlak a musia sa otáčať rýchlejšie, aj keď nižšia je aj gravitačná sila, dosahujúca približne 38 percent pozemskej.
Animácia a reálna demonštrácia drona v podmienkach marťanskej atmosféry (video: NASA)
Dron NASA tak bude mať dvojicu opačne sa otáčajúcich dvojvrtúľ, ktoré sa podľa aktualizovaných informácií budú otáčať rýchlosťou maximálne 2400 otáčok za minútu. Helikoptéry na Zemi majú rádovo 10-krát nižšiu rýchlosť. Vrtule sú dlhé cca 1.2 metra a dron bude mať len 1.8 kg.
Motory budú napájané elektrickou energiou z Li-Ion batérií, pričom dron bude mať vlastné solárne panely pre ich dobíjanie a tiež vlastný mechanizmus pre ohrievanie elektroniky pre prežitie chladných nocí.
Dron bude letieť v maximálnej výške cca 4.5 metrov nad povrchom a bude fotiť snímky povrchu pre zasielanie na Zem. Po počiatočných testoch má dron uskutočniť do päť letov s predlžujúcou sa vzdialenosťou a dĺžkou letov, do niekoľkých stoviek metrov od východzej pozície a o dĺžke do 90 sekúnd.
ja posielam balon. lebo sa zabudli prist poradit. uplne by stacilo aby malo vozidlo balon s kamerou na lanku. pri silnom vetre by sa balon oddelil on vozidla a mechanizmus by nafukol dalsi balon a vypustil. nejakych 5 balonov bude stacit podla mojich vypoctov od oka :D
severozapadne L.A., filmove ateliery a studia Unipejzal
Od: LytaRyta v nesnazich,zivorici
|
Pridané:
25.3.2019 16:48
..ale oni nepotrebuju vyvinat vehikle pre inu atmosferu ,/inu planetu ~~ na to poliieetaavanie, pre zopar zaberov v polopusti za L.A. , im to bude stacit bohato..
vietor a prach
Od: ktoosooom
|
Pridané:
25.3.2019 17:12
Obavam sa, ze po prvom pristati sa solarne panely zanesu od zvyreneho prachu a viac si ten dron uz neskrtne. Ta NASA sa nie a nie poucit z vlastnych chyb.
Re: vietor a prach
Od: antimanažér
|
Pridané:
26.3.2019 7:05
NASA má dosť odborníkov, len im šéfujú manažéri. To už malo za príčinu zopár nehôd a zlých technických riešený. Preto aj odborníci z dsl.sk vedia ako na to.
Re: vietor a prach
Od: Adrique1
|
Pridané:
26.3.2019 8:34
ale tie vrtule sú gumené a vďaka komplikovanému mechanizmu sa môžu premeniť na stierače, ktoré po pristátí ihneď začnú stierať prach. Navyše má sonda na tele nenápadné vrecúško, ktoré zatiaľ nepredstavili, v ktorom bude fľaštička Okeny - pre prípad odolnejších nánosov.
1 malý nápad
Od: LytaRyta~~Lyisbeth
|
Pridané:
25.3.2019 18:45
...a co tak pridat na tie solárne panely ~~stierače ?
resp. neco podobné, vhodné, na principe stieračov..
(a tak, aby sa aj tá "práca, (príkon) stieračov "uživila´ - aby sa vošla (aj s rezervou) do *energetickej (príkonovej) rovnice, /súvahy, pre ten-ktorý, konkrétny kozmický ..vehikel.
Re: 1 malý nápad
Od: Skeptik
|
Pridané:
25.3.2019 19:18
Toto riešenie už tu bolo v minulosti ponúkané. Tunajšia vedecká obec ho po zrelej úvahe zamietla, nakoľko by dochádzalo pri stieraní k poškodzovaniu panelov a tým by sa znížila ich energetická účinnosť. Náš team rozpracováva pre NASA zapožičanie fukárov od verejnoprospešných služieb, ktoré sa v poslednej dobe využívajú na odfúknutie pokosenej trávy späť na svah, namiesto, v minulosti používaného hrabania. Marsonaut si ho pripojí ku kyslíkovej bombe na chrbte, presmeruje prúd vzduchu do fukára a očistí panely bez poškodenia.
ked...
Od reg.: Pjetro de
|
Pridané:
26.3.2019 9:02
je to tazke ... zda sa ze ked bude mat dron 1,5 kila a bude tam iba poskakovat v 4,5m vyske a absolvuje nejake 4 ks. 90 sekundove lety, ze by stacila nejaka pridavna nadrzka na 20-50 litrov paliva a vyuzivat primitivne spalovanie, ked sršia splodiny a plyny
lenze palivo sa minie a dolietali sme, tu je sanca ze ked sa nezasvinia panely, letov mozu byt desiatky ak nie viac - ale preco tam v tomto kontexce nejaku nejaky nuklearny mini-reaktorik co vydrzi ako nic 10-20-30 rokov dodavat stovky wattov, tak toto mi je zahada ... aby to nelietalo s tym mini-reaktorikom, mohla by to byt aj pridavna pevna stanica, ked sa minu v tom 1,5 kilovom drone baterky, tak by sa to islo nabijat, nieco ako ked sa ide dobyt roboticky vysavac na dokovaciu stanicu