neprihlásený Štvrtok, 16. mája 2024, dnes má meniny Svetozár
Na Marse nájdené dôkazy planetárneho podzemného vodného systému

Značky: MarsESA

DSL.sk, 1.3.2019

Tím vedcov na čele s Francescom Salesom z Utrechtskej univerzity našiel na Marse prvé konkrétne dôkazy existencie rozsiahleho planetárneho systému podzemnej vody, ktorý na planéte zrejme existoval v minulosti.

Informuje o tom európska vesmírna agentúra ESA, ktorej satelit Mars Express bol použitý na snímkovanie.

Vedci podľa oznámenia analyzovali 24 hlbokých kráterov na severnej pologuli, ktoré majú dno v hĺbke cca 4 km pod dohodnutou úrovňou nula metrov nad morom na Marse.

Na týchto dnách identifikovali geologické prvky ako kanály v stenách, údolia a delty v hĺbke 4 až 4.5 km, ktoré podľa vedcov mohli vzniknúť iba v prítomnosti vody.

Podľa hypotézy voda najskôr existovala na povrchu Marsu, po zmene podmienok ustúpila pod povrch a tu mohla existovať vo forme podzemného oceánu a systému jazier. Jazerá mali existovať pred 3.5 miliardami rokov.

Existencia kvapalnej vody na povrchu Marsu v minulosti sa považuje za dokázanú, keď o nej svedčia okrem iného stopy korýt prameňov a identifikované usadeniny a minerály vznikajúce zrejme len v kvapalnom prostredí. Zároveň na póloch bol explicitne potvrdený ľad, v súčasných teplotných a atmosferických podmienkach ale voda v kvapalnom skupenstve na povrchu existovať nemôže.

Predpokladá sa, že pod povrchom by sa mohla kvapalná voda stále vyskytovať. V minulom roku informoval tím talianskych vedcov o pravdepodobnom objave existujúceho podzemného jazera, na základe radarových snímok vytvorených tiež pomocou sondy Mars Express.

Sci-fi seriál 3 Body Problem bol predĺžený
Hokej pomohol vytvoriť ďalší rýchlostný rekord slovenského Internetu
Raspberry Pi ide na burzu
Nové .sk domény budú opäť dočasne lacnejšie
Raspberry Pi uviedlo dosku pre M.2 SSD, lacnú ale iba pre malé SSD
Slovenskú verziu dostáva už aj Prima Cool, nahradí českú
V novom Linuxe výrazne zrýchli šifrovanie diskov
Na vesmírnom Boeingu objavený ďalší problém, štart sa opäť posunul
Android smartfóny aj iPhony začali podporovať upozorňovanie na nechcené sledovanie
Ďalší superpočítač má exaflopový výkon, superpočítače s Nvidia CPU sú najefektívnejšie

Poďme ťažiť vodu

Poďme napísať komentár o výhodách ťažení vody

Neprinesie to oslobodzujucu dávku demokracie?

To by tam museli nájsť ropu...

A práve preto som to dal ako výhodu

Už vidim tu reklamu v televizii s tým šikmookým "Budiš je z marsu checheche". Alebo najlepšia slovenská minerálka je z marsu. Keby tam objavia borovičku tak by to otriaslo celým slovenskom.

Kto by dnes pil čečinu? Iba ako nejaký šlahnutý východniar, tú ich pančovanú.

preco nenapises "slahnuty slovak", ale hned sa navazas do vychodniarov?

Nezabudnúť vodu pred požitím najmenej 15 minút povariť. Samozrejme pri tlaku zhruba 100 Kp. Až potom možno pridať na ochutenie liečivý sirup z Coca-Coly.

Poďme ťažiť virtuálnu kryptovodu aby mali marsonauti čo piť

Na základe vedeckých dôkazov je teda možné smelo prehlásiť, že internet na Marse priekazne využíval technológiu MŠTTx.

Total Recall

v zmysle porekadla - cim viac pasikov, tym viac adidas, sa uz zauzivalo pridavanie nul aj pri urcovanie veku predmetov. To, ze predpokladane spravanie sa uhlika a niektorych inych prvkov vo vztahu k casu je aktualne jasne, este neznamena, ze z dlhodobejsieho hladiska moze byt priebeh vyrazne logaritmicky, cize v skutocnosti mozno nieco co predpokladaju, ze ma miliardu rokov, ma mozno len 2100 rokov.... no ale nevadi, divaci jasaju a tlieskaju, peniazky na vyskum teda tecu a vsetci sme stastni :)

Keby si vedel, o čom drístaš, tak by si nedrístal... :-/

Unfortunately, the believed amount of carbon present at the time of expiration is exactly that: a belief, an assumption, an estimate.

The result is that carbon dating is accurate for only a few thousand years. Anything beyond that is questionable. This fact is born out in how carbon dating results are used by scientists in the scientific literature.

“There has been much debate for several decades among scholars arguing for different chronologies sometimes only decades to a century apart, each with major historical implications. And yet these studies […] may all be inaccurate since they are using the wrong radiocarbon information,” Manning said.

Ale vy sa bavite o dvoch roznych veciach - koumak, myslim, pisal o anomalii v samotnom procese rozpadu radionuklidov, ty pises o nekonstantnom a neznamom pomere C14/C12 v atmosfere v minulosti - preto sa vedci snazia co najpresnejsie urcit tento pomer z inych zdrojov a vek vypocitany na zaklade rozpadu C14 podla toho korigovat.

som sa zalubil

Kdesi som tu pisala, ze verim na fyzikalne zakony, tak prosim, rozpis, ako sa v case meni polcas rozpadu izotopu (okrem statistickej odchylky) - lebo ak sa meni, je to na Nobelovku. (Dufam, ze potom pozyvas.)

ano existuju rozpravky, bajky a poveste o tom ako vznikol svet pred 6 tisic rokmi

jedna taka kniha rozpravok, bajok a povesti je dost popularna, tusim sa vola biblia

a tusim cirkev pred rokmi uz uznala, ze iste casove udaje v biblii je potrebne brat obrazne, napr. jeden den stvorenia trval pol miliardy rokov

minuly rok sa papez nechal pocut ze peklo neexistuje a trestom nie je skvarenie sa v pekle, ale zanik duse (jej neexistencia) - cela cirkev ako taka sa ale s takto "pokrokovym" nazorom svojho vodcu este nestotoznila

Mars atmosferu stráca, a za cas to bude dalsi povrch bez atmosfery ako Mesiac. Uz teraz jej ma privelmi malo, a jeho obyvatelnost zhorsiuje aj neustale priblizovanie jeho dvoch mesiacov.

Musel by mat zive jadro, aktivne sopky, poriadny podpovrchovy ocean aby sa doplnovalo dostatocne mnozsvo plynov, a odfukovanie slnecnym vetrom by sa snad dalo riesit potom aj umelo. Kedze Mars magnetosferu na ochranu nema.

Mars je zly kon na vsadzanie. To skor umele stanice ako v Elysium.

Mna by napriklad zaujimalo odkial prisli na to, ze tie kanaly vytvorila konkretne voda a nie ina kvapalina.

Žiadny článok o dnešnom úspešnom testovacom štarte Elonovej kapsule pre lety ľudí?

Miečo som našiel https://youtu.be/V5ZNyiRBjAA