neprihlásený Sobota, 23. novembra 2024, dnes má meniny Klement
Dekóder AV1 od VLC je výrazne rýchlejší a takmer hotový

Značky: AV1

DSL.sk, 22.11.2018


Nový dekóder dav1d pre nový kompresný štandard videa AV1 vyvíjaný tvorcami populárneho multimediálneho prehrávača VLC, organizáciou VideoLAN, a tvorcami multmediálnych knižníc FFmpeg je výrazne rýchlejší ako doteraz dostupná referenčná implementácia libaom, je už takmer hotový a čoskoro sa objaví v prvých softvéroch.

Informuje o šéf VideoLAN-u Jean-Baptiste Kempf.

Za formátom AV1 stojí organizácia Alliance for Open Media, AOMedia, v ktorej sú mnohé popredné internetové a IT spoločnosti. Formát dokončený v prvej polovici roka je na rozdiel od H.265 / HEVC otvorený a voľne použiteľný a zároveň pri rovnakej kvalite dosahuje výrazne lepší kompresný pomer ako iné voľne použiteľné alternatívy a podľa dostupných testov aj lepší kompresný pomer ako H.265. Podľa Kempfa má potenciál byť lepší od H.265 o 20%.

Referenčný dekóder pre AV1 v podobe knižnice libaom je použiteľný, tvorcovia VLC a FFmpeg ale vyvíjajú dekóder s lepšími parametrami. dav1d, znamenajúci skratku Dav1d is an AV1 Decoder, oznámili len pre dvomi mesiacmi, kedy bol zatiaľ napísaný len v jazyku C bez assembleru.

Teraz Kempf avizuje, že dav1d už podporuje všetky funkcie a kompletnú špecifikáciu pre 8 aj 10-bitové AV1. Zároveň bol už optimalizovaný na CPU s podporou inštrukcií AVX2, ktoré sú podporované vo všetkých moderných x86 CPU. Pre tieto CPU bolo napísaného 95% potrebného kódu a dav1d je na nich typicky dvakrát a maximálne viac ako štyrikrát rýchlejší ako libaom. Dokončenie zvyšných 5% by malo viesť ešte k zlepšeniu.

Priemerné zrýchlenie v podobe rýchlosti dekódovania v fps bol oproti libaom na testovaných 1080p až 2160p videách 2.49-krát na Intel Haswell CPU a 3.49-krát na AMD Zen.

Tvorcovia zároveň pripravujú aj optimalizácie pre ARM CPU a CPU s podporou inštrukcií SSE, ktoré majú byť dostupné čoskoro.

Kempf zároveň naznačuje očakávané skoré použitie dav1d v dôležitom softvéri. Ako to bude s jeho použitím vo VLC a FFmpeg neavizuje, tím ale chce vydať prvú verziu dekódera čoskoro a dúfa, že bude použitý už vo Firefoxe 65. Ten by mal byť vydaný už na konci januára.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov


Diskusia:
                               
 

Tak dekodér by sme mali, ale kedy bude aj použitelný kodér? Pretože ten terajší je pomalší jak smrť.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Skôr by trebalo stanoviť hranicu, od koľkých prídavných inštrukčných sád je z ciscu priekazne risc.
Odpovedať Známka: -7.0 Hodnotiť:
 

nemalo by to byt naopak ?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Malo. Ale chcelo sa mi to napisat priekazne spravne.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Complex Instruction Set Computing
Reduced Instruction Set Computing
priekazne je to naopak
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

aha ma to dobre
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

uplna smrt je aj enkodovanie do h265 ... nepomoze ani 18-jadierkovy procesor, jedine robit to na gpu:

dlhsia recenzia
https://bit.ly/2IozHxL

Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Pjetro, predpokladam ze tu kartu vlastnis...
Vie ta karta uplne zastavit ventilatory ked sa GPU nevytazuje? Alebo ta karta nie je vhodna do tichych PC na pracu (nie na hranie). Ako funguje v linuxe?
PS: Nepotrebujem to na hry, ale vyberam nejaku low-end grafiku do ticheho PC. Kariet s cisto pasivnym chladenim je ako safranu, a neviem ci sa take vobec oplatia.
Diky
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Ked sa GPU aktivne nerypes do termalneho manazmentu, tak si ventilator manazuje sama, podla zataze. Ci je vsak v idle konkretne tato karta s vypnutym ventilatorom, to ti nepoviem.

V linuxe je mozne manazovat termalny management polarisov a vegy (mozno aj starsie, neviem), ale chce to amdgpu s novsim kernelom a zatial stale command line.

Pokial stavias tiche pc, pozeral si po raven ridge? Tam mas gpu v jednom puzdre spolu s cpu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ano Raven Ridge aka Ryzen 2400G by som chcel najviac, ale bojim sa toho nevyspytatelneho dementneho windowsu 10. S BSOD som sa vo WIN98 a Milenium hraval ako maly chlapec, ale uz som z toho vyrastol.
Takze potrebujem nejaku konfiguraciu, kde este rozbehnem Win7.
Odpovedať Hodnotiť:
 

W98 SE2 nepadali. Ale deti by sa nemali hrávať so zariadeniami ktorým nerozumejú!
W7 rozbehneš takmer na čomkoľvek, ale to sa v škôlke asi ešte neučíte. Dokonca má aj v pohode plnú podporu aktualizácií.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mám MSI GTX 1060 ARMOR 6G OCV1 ktorá automaticky vypína ventilátory a aj na 100% je tichá. Samozrejme otáčky ventilátorov sa dajú nastaviť v ich sw.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ďakujeme za prínosný názor.
Odpovedať Hodnotiť:
 

neviem ci v idle je ventilator na tej vga uplne vypnuty ale myslim ze nie - ale je dost ticha, a otacky si karta riadi sama, vidim ze v idla ide ventilator napr. na 20-25% otacok

cela kysna vydava velmi jemne vankove sustanie/fukanie, ale fakt velmi jemne, tak ze uplne zretelne pocujem ked disky odchadzaju do usporneho stavu

v kysni mam hadam aj 10 ventilatorov (zdroj, cpu, gpu, kysna super-ultra-nizko-otackove: 2x hore, 1x vpredu, 1x vzadu, 2x bok) a kedze vga ide v OS GUI v priemere na 1-2-3%, tak ventilator od vga asi moc hlasny nie je, kedze ho vobec nepocujem
Odpovedať Hodnotiť:
 

Diky. Ked uz si sa tak rozpisal, mozes napisat aku mas zostavu? Hmm 10 ventilatorov, chcel by som vidiet ten desktop. Nechces postnut nejake foto tvojej masiny?
Odpovedať Hodnotiť:
 

nic vynimocne
Odpovedať Hodnotiť:
 

Bacha, GPU enkodovanie je stavane na nieco ine, nie na archivaciu! Enkodovanie GPU je optimalizovane na latenciu (videokonferencie, live streaming), nie ako vytrieskat z co najmenej bitov co najvyssiu kvalitu. Tam CPU kodery este dlho nic nenahradi.

A samozrejme treba vediet, ako 18-jadro spravne nakrmit, klasicke enkodery koncia pri 4-6 jadrach, zvysok je potom idle.
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

preto je to na GPU lepšie lebo je to nato stavané...však to má oveľa väčší výkon jak nejaké 18core.
Teraflopy nemá asi žiaden CPU, preto taká pjekne drahá KUA K80 a podobné GPU akcelerátory sú nato ideálne
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ale kvalita z toho GPU hw enkodera stale zaostava za kvalitou CPU enkodera. Ten GPU enkoder neni stavany na kvalitu chapes, ale na to aby to stihalo enkodovat live streaming a pod.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Gpu hw enkoder je jednoucelove hradlo. Oni hovoria o sw enkoderi vyuzivajucom gpu na vypocty. Nieco ako tazenie bitcoinu, len zmysluplnejsie.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

GPU nie je "na toto stavane". Compute na GPU ma ine kompromisy pri pocte jadier, ich schopnostiach schedulingu, ich obmedzeniach pri spustani rozlicnych compute kernelov na rozlicnych jednotkach, ich schopnostiach pre pristup do pamate a vyzaduje trocha iny pristup pri programovani. Kodeky napisane ako compute kernels su iba v experimentalnej faze, nikto ich nema produkcne, pretoze je to vyrazne narocnejsie, ako pre CPU. Ako priklad je dekoder (nie enkoder) VP9 od AMD pre Windows.

Okrem toho maju graficke karty bloky na kodovanie a dekodovanie, ako napr. VCE a VCN od AMD ale a) to nie je GPU, to je DSP, ktory je akurat na rovnakej grafickej karte ako GPU b) nie su tak komplexne, ako softverove riesenia, takze su orientovane na low latency bez nejakeho bitrate manazmentu. A to z nich robi nieco, co nie je vhodne pre archivaciu a streamovanie z uloziska.

Youtube a Netflix napriklad koduju na CPU. Pre nich je dolezitejsi co najnizsi bitrate pri danej kvalite, cas kodovania ich nezaujima.

Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

priznám sa že o tom H viem..ale čo iného by malo byť nato ideálne ak nie GPU s obrovským výkonom, ktoré to video a kodeky spracováva?? /ináč díky za osvetlenie...myslel som že ak Nvidia predáva kopu vecí na GPU/CUDA a čo ja viem aký computing a k tomu príslušné softvéry že to neni až taká náročná vec na GPU to všetko sakra rýchle spracovávať/
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

GPU si silne v algoritmoch, ktore sa daju lahko paralelizovat. Napriklad, ked schedulujes nieco na GPU, tak to musis v tzv. warpoch - co znamena, ze mas jeden kernel (kus kodu, ktory ma definovane vstupy a vystupy) a urcity blok compute units musi vykonavat ten isty kod, len s inymi vstupmi (dokonca vsetky CU naraz vykonavaju aj oba branche podmienok, akurat ten "nespravny" je maskovany). Co je perfektne napr. pre shadery, takze mozes mat ten isty shader pre ine pixely; a idealne je, ak tieto vstupy potiahnes naraz prvym citanim a zvysne CU ich uz maju v cache.

Video dekodery a enkodery su ale ovela komplexnejsie a nie az tak paralelne; navyse potrebuju data z predoslych snimkov. Preto sa stale pouziva DSP a nie GPU. DSP je na ne optimalizovane a ako dalsiu prehliadanu vlastnost, maju ovela mensiu spotrebu ako GPU.

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

no však práve kvôli tomu DSP /čo je aj počítanie seti@home....dsp na vyťahovanie signálov zo šumu/ som si myslel že GPU s veľkým výkonom urobí tie spomínané veci rýchlo a dobre...a Ty píšeš že kvalita enkodingu na GPU je zlá...a čo keby to zrovna nebolo 30x rýchlejšie ale iba 20x ale kvalita by bola ako na CPU???
však tie GPU sa dajú naprogramovať všelijako, ak je dobrá "appka" pre ne...?
Odpovedať Hodnotiť:
 

seti@home je lahsie paralelizovatelny; pri kodovani videa jednotlive frejmy na sebe zavisia, musis pouzit data co bud prave presli nejakym inym kernelom, alebo aj par sekund naspat. Pokrocilejsie algoritmy je zlozitejsie naprogramovat, ako pre v C pre CPU, kde sa potom hotspoty zoptimalizuju do SIMD a preto to nikto nerobi. Ano, teoreticky je to mozne, prakticky, kto by to zaplatil?

DSP maju limitovanu komplexnost, preto kvalita ich vystupu je nizsia ako zo softveroveho enkodera. Pri nich vsak nie je problem zvysit bitrate, aby napr. kamera stihala ukladat na kartu, s tym, ze sa to aj tak bude este spracovavat a nakoniec to bude prehnane cez sw enkoder.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ty koky...naozaj si macher ...vidíš do toho na inej úrovni...klobúk dolu /ale bude mi zima na lebeňu :-)/
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

jo tento vseobecne znamy fakt sa vravi - ze enkodovanie na gpu je menej kvalitne ako na cpu

podla vlastnych skusenosti, ja ale ziadny rozdiel nevidim, bud som slepy, alebo tych 0,10-0,12 bit per pixel (co davam tomu HEVC-u) je asi "prilis vela"
Odpovedať Hodnotiť:
 

nech sa páči
https://dopice.sk/mdA
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

"Proste pri identickom nastaveni enkodovania do x265 miesto 20-30 hod to trva 20-30 min"
Grafická karta neenkóduje cez x265 samozrejme, to je softvérový enkóder. Takže asi ťažko dosiahnuť "identické nastavenie" keď sa jedná o úplne iné enkódery. A osobne mám oveľa radšej NVENC (nVidia HW enkóder) ako AMF (AMD HW enkóder).
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Aký názor má komunita na celý ten prehrávač VLC? Pretože podľa mňa veľmi dobrý nástroj. Na mojom hardvéri, keď sa snažím pustiť 4K video, tak ide so sekaním len na VLC, ostatné programy buď pustia jeden frame a len zvuk, alebo 4K video nepustia vôbec. Ešte youtube je fajn, kde mi ide 2K video s mierným sekaním, ale napríklad taký twitch 1080p60 video mi seká ako šialené takže keď tam niečo pozerám tak len nižšie ako 1080p.
Vedeli by ste odporučiť prípadne nejaký lepší prehrávač?
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

nechces si kupit lepsi pocitac? lebo na mojom 6 rocnom macu ide 4k kupodivu v pohode. ale priznam sa, pozeral som len youtube 4k videa, takze mozno tam bude ten problem.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Pokial ti seka 1080p60, tak je nieco seriozne zle s tvojim pocitacom (pokial nema viac ako 10 rokov).

Mam jeden nettop s atomom n330 a nvidiou ion z roku 2009, ten to zvlada z prstom v nose a este stiha byt idle.

Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

no, mám laptop s integrovanou grafikou a pozerám to cez firefox, tak možno tam je ten problém :D
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Operacny system? Drivery? Firefox pod niektorymi systemami nepodporuje hw dekodovanie, a pod vsetkymi systemami musi riesit kompoziciu ostatnych webovych prvkov s videom, a niektore drivery su na blackliste, takze to tiez robi softverovo.

Pozri about:support, ci ti grafika podporuje kompoziciu a OMTP (off main thread painting, "Vykresľovanie mimo hlavného vlákna povolené").
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

ano priekazne to je problem, pustaj cez chrome
Odpovedať Známka: -7.1 Hodnotiť:
 

MPC-HC si skusal? Ma mensie naroky ako VLC, ale nie extremne.
Co mas za procesor?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Akože, 1080p video a filmy v pohode pozriem na VLC/youtube (aj tak mám len 768 horizontálne rozlíšenie). Ja len tak že či by niekde šlo niekedy 4K video keby som to chcel napojiť v budúcnosti na veľkú telku.
Procesor Pentium 2020M
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

jááj tam je problém...nie veľkú telku to chce ale tlačiť to cez wifi vo "veľkom kancli"...nie cez veľkú telku :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

ak mas problem s Twitch.tv skus doplnok Alternate Player for Twitch.tv v Chrome/Opere

mne pomohol minimalne so skreslenim(natahovanim) zvuku pri 1080p60 v ich defaultnom prehravaci.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Najlepsi prehravac na kontinente je priekazne HC Slovan Bratislava
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

D0p1ce is an DP1 Decoder, oznámili len pre dvomi mesiacmi, kedy bol zatiaľ napísaný len v jazyku C bez assembleru.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Dekodér už majú. Nemal mať náhodou skôr kóder?
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár