neprihlásený Sobota, 23. novembra 2024, dnes má meniny Klement
Slovensko.sk v katastrofálnom stave, vo štvrtok sa správy doručili po 15 hodinách

Značky: elektronické schránkySlovenskoe-government

DSL.sk, 25.5.2018


Systém elektronických schránok je aj trištvrte roka po prvom veľmi verejnom demonštrovaní vážnych problémov s doručovaním správ naďalej v katastrofálnom stave. Ukazujú na to skúsenosti užívateľov s doručovaním správ do vlastných rúk z posledných dní.

Opäť dlhé doručovanie

Cez systém intenzívne okrem iného komunikujú právnici. Jeden z nich poukázal na včerajšie extrémne dlhé doručenie viacerých správ do vlastných rúk.

Doručenie podľa screenshotov zo systému autorizoval pred trištvrte na deväť včera ráno, správy mu boli doručené do schránky ale až po trištvrte na dvanásť večer, teda pred polnocou a po viac ako 15 hodinách.

V doručenke sa ako čas doručenia ako doteraz uvádza raňajší čas, kedy doručenie autorizoval. Hoci technicky systém stihol správy doručiť v rovnaký kalendárny deň, užívateľ efektívne stratil jeden celý deň lehoty.

Kým pri problémoch v minulosti bol čas doručovania zvyčajne podobný u všetkých správ, teraz sa problém týkal evidentne len časti správ. Iný užívateľ nám napríklad avizuje pri včerajších správach "len" 30-minútové meškanie pri autorizácii správ poobede a o niečo dlhšie meškanie pri autorizovaní ráno.

Tento iný užívateľ ale zaznamenal problém s mnohohodinovým oneskorením len predminulý týždeň, kedy zaznamenal zhodou okolností tiež o pár minút dlhšie omeškanie ako 15 hodín. V jeho prípade doručenie padlo už na iný kalendárny deň.

Opäť zvláštna reakcia NASES

Organizácia NASES potvrdila, že včera sa vyskytovali prípady dlhého doručenia. Označuje ich za "individuálne chyby" alebo dokonca "individuálne problémy" užívateľov. V spracovaní správ po ich autorizovaní užívateľom ale užívateľ už nerobí žiadny krok a doručovanie nijako neovplyvňuje a samozrejme sa na doručovaní už nepodieľajú ľudia a nie je žiadny objektívny dôvod na robenie "individuálnych" chýb systémom, je to skrátka nefunkčnosť systému ako akákoľvek iná.

Absurdne tiež NASES avizuje, že je dôležité aby užívatelia "individuálne chyby" v podobe dlhého doručenia pre zlepšovanie situácie sami nahlasovali. Informácie o dobe doručenia od autorizovania doručenia sa nachádzajú ale priamo v štruktúrovanej podobe uložené v databázach systému a je priam hanebné ak ich stále po trištvrte roku po vážnych problémoch NASES nevyhodnocuje a nie je schopná vyhodnotiť.

Špeciálne po tom ako v dodatku zmluvy s dodávateľom z konca apríla bolo explicitne zadefinované, že incidentom je aj doručenie správy po dobe viac ako už 30 minút po potvrdení notifikácie o doručení.

NASES nám bola ale napriek tomu schopná po troch hodinách od otázok dať len informáciu o užívateľoch, ktorí sa na dlhé doručovanie správ včera sami sťažovali na kontaktnom centre. Tam sa obrátili dve osoby, u oboch boli správy doručené po cca dvoch hodinách.

Ako je možné, že o závažných incidentoch týkajúcich sa doručenia viacerých správ po viac ako 15 hodinách ešte zo včera nevie, zisťujeme.

Navyše informácia, že dlho trvá doručovanie len niektorých správ do vlastných rúk a ostatných nie, je potenciálne ešte minimálne pri pohľade zvonku alarmujúcejšia vo vzťahu k odhadnuteľnému stavu systému ako stav s celkovým spomalením systému kvôli nedostatočnému nadimenzovaniu.

Malá zmena, stále závažný problém

Čo sa oproti minulosti zmenilo je, že doručenka odosielaná odosielateľovi správy má aspoň v prípade vyššie spomínaných správ čas vloženia do schránky príjemcu nasledujúci tesne po vložení samotnej správy. V minulosti bola vkladaná skôr, pri dlhých oneskoreniach minúty až desiatky minút pred samotnou správou. Či je toto nové správanie dôsledkom nejakých uskutočnených zmien alebo prejavom iného typu problému ako pri neskorých doručeniach v minulosti nie je jasné.

Kým pri doručenke vloženej pred vložením samotnej správy samozrejme ani teoreticky doručenka nemohla obsahovať správny čas doručenia správy, keď v čase jej vytvorenia ešte nebol známy, doručenka vytvorená po vložení správy by už teoreticky mohla mať správny čas respektíve takéto fungovanie ak je výsledkom úmyselných úprav už aspoň neodporuje princípu lineárneho plynutia času. Zatiaľ sa tak ale nedeje.

Najväčším problémom neskorého doručovania nie je totiž len nepohodlie pre užívateľov, ktorí musia autorizovať doručenie a dlho čakať na samotné správy, ale najmä skracovanie lehôt kvôli uvádzaniu nesprávneho času doručenia ako oficiálneho času doručenia v podobe času kedy len užívateľ doručenie autorizoval. Na tento zásadný a logický problém sme upozorňovali hneď ako sa problémy prvýkrát verejne prejavili.

Popri pokračujúcich problémoch s dĺžkou doručovania aj návrh systému v tejto otázke spolu samozrejme ukazujú aj na úroveň kvality systému, jeho prevádzky a úroveň kompetentnosti organizácie NASES, ktorá problémy nedokázala vyriešiť za takmer trištvrte roka odkedy sa naplno prejavili.

NASES ale aktuálne sľubuje prípravu možnosti pristupovať k schránkam cez mobil a plánuje tiež úpravu elektronických schránok a celého portálu verejnej správy Slovensko.sk za viacero desiatok miliónov eur. Efektívnosť vynaložených prostriedkov k pomeru úžitku aktuálne vyhodnocujeme.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet
USA požadujú, aby Google predal Chrome a potenciálne aj Android
ISS zvýšila orbitu, aby sa vyhla troskám zo satelitu
Vzniknú fyzické zábavné tematické Minecraft parky
Qualcomm chystá Snapdragon CPU pre lacnejšie PC, majú začínať na 600 dolárov


Diskusia:
                               
 

Slovenskoooo.. Niekto asi veľmi hlasno kričí v serverovni. Podľa testu spred niekoľkých rokov kričanie na diskové pole znižuje výkon.
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

Chlapcov treba chapat, to dvojdiskove Synology na ktorom sa uchovavaju udaje to proste cez tu jednu sietovku skutocne nemoze zvladat ;)
Odpovedať Známka: 7.0 Hodnotiť:
 

Dvojdiskove Synology? To skor vyzera na USB kluc.
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

vlada aj im moze poslat hasicku sekeru ako pozornost... nech to tam rovno vsetko porozbijaju
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Za 300 milionov sa to spravia
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

keby sa s celym sk.sk topili aj tie jachty co popri tom nakupili
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Ono by sa to pohlo, keby prestali na tom tazit botcoiny.
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Neviem, čo sa rozčuľujete. Ja som prihlásil na DI nové auto a za 2 týždne mi prišli dva techničáky - karty časť I.
Áno, dve. Na tú istú ŠPZtku, všetko rovnaké, len iné sériové číslo. Bordeeeeeel....
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Holt - "Na Slovensku je to tak" :(
Prekvapí až to, ak raz zvládnu niečo nepredražené a funkčné...
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

Mokry sen pocestneho cloveka
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Myslíš cigánov či bezdomovcov?
Odpovedať Hodnotiť:
 

keď vyhráš voľby tak to môžeš skúsiť
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

čo je na tom ťažké? objednal by som službu u nejakého providera vo forme SaaS a nestálo by to za 10 rokov ani 10-tinu obstarávacích nákladov. Nie dať ľuďom, ktorý sú platení podľa tabuľky vyvíjať systém za milióny na hardware za 10-tky miliónov a potom sa čudovať že to nefunguje.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Ak nie su v Nases a inde schopny (rozumne) odpovedat na otazky redakcie DSL, mozeme sa ich to popytat na zaklade infozakona mozno my, tuto, navstevnici? By som sa kokotov dokola pytal
Odpovedať Známka: 6.2 Hodnotiť:
 

Ja mám sedemdesiatdevať, ja už mám v piči.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

skusit to mozes, preco nie, idem to skusit aj ja a mal by to skusit aj 1000 patsto dalsich citatelov, nech je prdel. budu mat nadcasy.
problem je, ze NASES zamestnava takeho blbecka ktory robi COPY PASTE z FAQ ked sa nieco pytas.. a to aj x mailov do hlbky.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Preco ste na nich taky zli.... Ak maju dorucovanie chyb pomocou svojho systemu, tak ludia co sa o to staraju, cakaju na dorucenie hlasenia chyby, popr. administratori cakaju na dorucenie hlasenia o chybe od ludi, co sa o to staraju.... :)

Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

preto by mali zakaznici = obcania robit monitoring za nich.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Bola búrka, meškali im poštové holuby.
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Oni síce majú problémy pomerne často, ale aj tak to neodzrkadľuje funkčnosť systému. Celý systém nefunguje ako má na takmer dennej báze. Slovensko.sk (UPVS) je prepojené s viacerými systémami, v ktorých sa čaká na rôzne správy od UPVS dni až týždne po lehote. Samozrejme je to v "individuálnych" prípadoch a väčšina správ je doručená aspoň približne na čas, ale aj to vypovedá o kvalite systému. Je len malé percento užívateľov, ktorý sa takýmto spôsobom verejne sťažujú, aspoň podľa tohto a predchádzajúcich článkov. Som veľmi zvedavý ako sa prejaví "úprava elektronických schránok".
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Dobrý deň, radi by sme čitateľov oboznámili s celým vyjadrením Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby, ktoré nájdete na tejto adrese https://goo.gl/3uY6Po S pozdravom, sekcia komunikácie NASES
Odpovedať Známka: 5.7 Hodnotiť:
 

rozumiem tomu spravne ak "Ústredné kontaktné centrum, ktoré je zriadené pre účely pomoci pri práci s portálom slovensko.sk." nema nahlaseny pocas uradnych hodin ziadny problem, problem neexistuje ?
Odpovedať Známka: 8.9 Hodnotiť:
 

O 16:46 uz priekazne ani nie ze neexistuje.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A naozaj. :)
Este by sa mohla vyjadrit pani Denisa, odbornicka, aj ked chapem, ze ma teraz toho vela.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Ako som uz v otazke bezpecnosti cipu na elektrickych obcianskych preukazoch uviedla, aj tu je vsetko v poriadku! individualne chyby v celkovom pocte 2ks, ktore boli aj nahlasene a trvali len 2 hodiny sme vyhodnostili ako individtualne problemy uzivatelov. Kedze v ten den sme prepravili priblizne 63636.36363636363636363636363636363636 sprav, je nase satanske stastie, ze sa ozvali ba 2 individualni pouzivatelia s casmi meskania 2 hodiny a nie ten zavistlivy pravnik, ktory neoverene, pravdepodobne falsone screenshoty poslal prostitutkam z DSL.sk. Tymto by sme radi vyzvali redakciu DSL.sk, aby nam vydala jeho identitu a myu ho do 30 minut naucime, ako sa spravat k 30 minutovym a dlhsim meskankam.

PS: Nam ostatnym ostava len zverejnovat anonymizovane vypisy zo Slovensko.sk a robit si vlastnu statistiku.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

@NASES = vy mate support len pocas uradnych hodin? To mate co za amaterov vo vedeni? Vy hovada to je jak keby sa o pol siestej zdvihla redakcia DSL a prisla az v pondelok do roboty..
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Dakujeme. V pondelok neskutocne pomala stranka, pouzivatelia sa stazovali. Vcera kolegyna potvrdila dorucenku, sprava prisla dnes.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nemate si pisat kokotini s azet v robote a posielat penisi na rp!!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pondelok bolo 21.5., "Dnes" bolo 25.5.. A teraz posli sem, alebo do redakcie DSL.sk prosim ta screenshoty tejto udalosti, ktora by sa mohla kludne zapisat do Guinessovej knihy rekorodv a podvodov SMERu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ak je pravdiva
Odpovedať Hodnotiť:
 

Vzhladom na vysledky doterajsej prace navrhujem NASES oficialne premenovat na NASER.. A kedze je to pre nas vsetkych, motto moze byt "Aj ty si NASER"
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dnes má meniny Urban. Pošli DPH
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Nechapem, ved cely problem ani nie je v neskorom doruceni spravy ale skor v tom, ze sa ako cas dorucenia berie nespravny cas. To je taky problem upravit implementaciu?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ano. Oni podla mna ani netusia, ze sa to da urobit aj inac, ako mat v dorucenke prvy cas a nezmenit ho dodatocne, prespektive nepridat k nemu cas dorucenia. mohli by sa trapit situaciami, ze potvrdis dorucenku, do 2 - 15 hodin ti padne net, alebo dostanes infakrt a padnes na klavesnicu, vypnes spojenie s slovensko.sk a a tesne na to ti chce prist ta sprava. ... a teraz co??? Zbytocne vygenerovali a poslali dorucenku?
Odpovedať Hodnotiť:
 

oni pouzivaju na posielanie sprav blockchain, urcite to bude tak, ze teraz este nemaju dostatocny pocet minerov, tak kym sa najde jeden blok tak to trva 15 hodin.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 


Dnes má meniny schránka, pošli jej správu
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

Poslať správu do slovenskej elektronickej schránky takto pred víkendom?
Šak im zasa zhodíš systém a študenti budú musieť prísť kódiť v pondelok už na 8mu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

nedostihnutelna schrankova firma zacina mat uplne novy zmysel
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ale tymto cervenym buzerantom ide dobre jedine tunelovanie a vyberanie pokut
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Najlepšie im ide ťahanie do nosa.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Červení, zelení, modrí, žltí... To je úplne jedno. Každý politik ujebe, čo "čo nie je prizvárané".
Verím, že po tých už skoro 30 rokoch "demokracie" sme mali dosť možností, aby sme to pochopili.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ty si Smeracky zadubenec, alebo Smeracky plateny trol? Vari neexistuju krajiny na zapad od nas, kde veci funguju a za tunelovanie sa ide do basy a za mael preslapy sa odstupuje? Preco nas oblbujes tym, ze ked to u nas nefunguje za 30 rokov, ze to nemoze nikde?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Vtipné slovensko.sk u Slovenskej republiky doručuje priekazne nezanedbateľne dlhšie.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Už to začína byť frustrujúce. Furt sa nahnevám, že zase ste napísali článok o slovensko.sk a oneskorenom doručovaní, a napriek tomu naň kliknem
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Hm, rozumiem tomu dobre, ze Tvoje "riesenie" by bolo nepisat o Slovensko.sk?
Nebolo by nahodou rozumnejsie, aby kompetentni tymto problemom predchadzali (alebo ich aspon riesili)?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

..a co by ste vlastne chceli, /čakali, od štátních zamestnancov, s malou praxou, - a ešte menšími (TABULKOVYMI) platmi, = 400 - max.800

(a je vlastne jedno, či v čistom, /abo v hrubom..

..proste, ked dnes už ozaj aj tá pokladní v Lidli, v Prahe, má hned (aaj nastupák) o kus víc, jak títo "IT-čkári..)

však ozaj, čo čakáte, od tích ludí, v štátních službách - že vám z fleku, /na počkanie nakodia rovno Shodan (super-strong AI -/ full OS, čo bude live, online riadit celý štát, /matrix, aaj celú planetu? ) ? ?
?

Odpovedať Známka: -7.1 Hodnotiť:
 

mno, však trochu ..pokory, trpezlivosti - si musia ráno, o pol 10, spravit nesku, poklebetit co bolo cez víkend, aké akcie, disco bary, výlety,

potom si musia vybrat a objednat z webshopov nejaké outfity, na lyžovačku, do
Aspenu, / abo na dovču do nejakej dalekej exotiky..

potom už pojdu na obed, chutný,
a potom ešte s koleginami, vedúcim sekcie, preberú, kam so starými rodičmi, kam s babkou, mamou starou, 63 - 77 ročnou, čo zatial bývajú v obr-baráku, vile v širšom centre BA,

(..tak zatím by ju šupli do špitálu, kým si (už pro sebe) nezrekonštrujú poschodie, aj bazén, s jakuzi-saunou pristavajú.. )

..mno, a vy tu furt otravujete s nejakými servermi, poštámi, webmi, emailami - a oni pritom ozaj už jen na ten ..dům čakajú, majú ozaj iné ..starosti..
Odpovedať Známka: -4.0 Hodnotiť:
 

A to je taký problém v tom ich sqlite spraviť jeden select na zisťovanie, ako dlho sa to doručuje?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Odporúčam si ísť založiť živnosť elektronicky. Minule som riešil problém so založením si živnosti na Linuxe, podpis proste nefungoval. Tak som do virtuálky hodil Windows 10, spustil Edge... a znovu nič. Reku okej, skúsim Firefox. Nič. Tak Chrome? Nie. IE! IE išlo! Ja somár som si nevšimol upozornenie, že niektoré elektronické služby fungujú len na prehliadačoch Internet Explorer.

Slovensko, ahoj!
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Čau.
Myslíš si, že je niečo zle? A čo také??
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Kolko z tych 900 mil. na informatizaciu islo priamo na tuto "mailovu sluzbu"? A ake su mesacne naklady na tych 1 400 000 sprav? Nech viem, kolko platim statu v daniach na jednu sravu, ktoru poslem statu, alebo stat posle mne. Osobne si tipne, ze to stoji stale viac, ako klasicka posta s postarkou, u ktorej si mozem precitat list do minuty od podpisania dorucenky.
...Tak preco je ako incident povazovany az stav, ked je doba meskania viac, ako 30 minut??? Podla mna im to dava zbytocny pocit dokonalej sluzby.
Z toho mi vyplyva obraz, ako to v NaSES funguje a to je to, ze dorucenku este osobne overuje partia brigadnikov, ktori az po rucnej kontrole dorucenky mozu pustit ziadanu spravu uzivatelovi. Ved co ine by mohlo zdrzat poslanie spravy na akysi pol hodinovy standart?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Musis cakat, kym vymenia disketu.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Pravdu mas! - disketa zabranuje fyzckemu hacknutiu informacie!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Potřebovali jsme pár serverů na komerční projekt, můžete být rádi, že na té bazarové konfiguraci něco funguje. Ten nový hardwer používáme na těžbu Bitcoinu.... A jestli se doručí nějaká zpráva za 15 minut nebo hodin, na tom už tolik nesejde. Nějak to funguje a zřejmě dlouho fungovat bude. Až se to zhroutí opět, bude potřeba masivní investice...
Tohle berte jako neoficiální stanovisko že :-)
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár