Hoci jednotlivé automobilky a ďalšie spoločnosti vyvíjajúce samojazdiace technológie to bežne neavizujú, nimi pripravované technológie plne samostatnej jazdy v krátkodobom horizonte sú a budú schopné jazdiť len po detailne zmapovaných cestách s detailnými 3D mapami.
3D mapy využívajú s pomocou senzorov pre zistenie podoby cesty, ostatných statických objektov a svojej presnej polohy, plne senzormi detekujú následne len dynamické objekty ako sú iné autá, chodci, atď.
Vedci zo známeho Massachusettského technologického inštitútu, MIT, ale vyvíjajú autonómnu technológiu MapLite, ktorá je schopná samostatnej jazdy aj po takto nezmapovaných cestách a umožní tak autonómnu jazdu po celej krajine aj predtým ako bude detailne zmapovaná.
V oznámení tím technológiu a jej odlišnosti popisuje pomerne stručne. Po základnom zorientovaní pomocou GPS sú základom samozrejme senzory, laserový radar LIDAR a IMU senzory, pomocou ktorých systém detekuje spoľahlivo presnú podobu cesty pred sebou zatiaľ na vzdialenosť viac ako 30 metrov.
Demonštrácia technológie autonómnej jazdy MapLite vyvíjaná na MIT (video: MITCSAIL)
Systém samozrejme tiež využíva metódy umelej inteligencie a strojového učenia a jeho podstatou majú byť parametrizované modely, v ktorých jeden model môže zahŕňať množstvo podobných situácií na ceste. Napríklad iba jeden model by mal popisovať správanie na všetkých križovatkách.
Od iných vyvíjaných technológií, ktoré sa tiež snažia o autonómnu jazdu bez detailných máp, sa má potom odlišovať tým, že po natrénovaní na jednom type ciest vie dáta využiť a testovať aj inom type.
Technológia má zatiaľ svoje limity, napríklad nezvláda zatiaľ jazdu po horských cestách s výraznými stúpaniami a klesaniami a tiež avizovaná vzdialenosť na ktorú plne detekuje detailnú podobu cesty sa nezdá dostatočná pre vyššie rýchlosti. Ako je na tom projekt s reálnou kvalitou jazdy aj po bežných rovinatých cestách nie je zatiaľ jasné, vývoj technológie v každom prípade pokračuje.
V tych kambodzskych krkahajoch som pred mesiacom bol a tie cesty neboli o nic horsie, citaj znacne rozdrbane, oproti beznym cestam napr 2. triedy na svk.
Re: titulok
Od: :Pjetro de
|
Pridané:
21.5.2018 17:19
presne to som chcel napisat: staci aby bez mapovych a inych podkladov preslo take samojazdiace auto kazdy jeden km nasich ciet 2. a 3. triedy a dajme tomu este 2000 km polnych, horskych a dalsich ciest a auto pritom vyhralo nad profesionalnym soferom
Re: titulok
Od: :Pjetro de
|
Pridané:
21.5.2018 18:47
Sak o to ide !!! Orientacia je ciastocne mozna podla tvaru snehovej pokryvky pokial rovnomerne kopiruje tvar terenu (t.j. pokial nie su zaveje alebo cesta je aspon ciastocne odhrnuta), podla vyjazdenych kolaji v snehu, pomocou stromov a terenu vseobecne (pas bez stromov v lese bude asi ta cesta ne ...) pripadne na holej roli je to opacne ked jeden/dva pasiky gastanov/orechov/ceresni lemuju cestu ... atd atd atd
este do toho vsetkeho treba dat prekazky, najme prenosne a prilezitostne
ale mas pravdu, kym toto vsetko vzladne AI, budeme daaaavno na dochodku (ak vobec budeme)
..to by ale tá AI toho robot.vozu musela v sebe mít implementované aj neco jako ..risk, zmysel pre riziko a risk - lebo však, orientuj sa ty podla tvojho návodu čo si napísal, pri jazde velmi zasneženou, vidieckou krajinou nekde tu v EUrope.. -
- a o to ide, že ten tvoj návod je síce velice fajn, pekný
(nj, aj vtipný -= snehová pokrývka kopíruje všetko na čom leží, -
- ale nemusí být ani 80 - 90 - lim-->99, - 100 % istý, bezpečný -
- lebo to autonomne vozidlo može napr. vojst (a zapadnút) na nejakú jamu, šachtu, zakrytú 1- 2, pár slabučkými doskami, ktorú ale nevidí pod tým hrubším snehom..
(..a 10, stovky podobních ..scenárií, situácií..)
kt. sa nie vždy dajú exaktne - predvídat, resp. vymysliet
(ono, naprogramovat by sa aj dali, - ale to by museli najprv tích ..vývojárov, napadnút..
(a ne všetky (možné, aj nemožné situácie ..podchytia..domyslia)
(+ samotný terén pod tou, (napr.) hrubou snehovou perinou - može to byt pevná cesta, asfalt, utlačená pevná cesta, - ale aj tenký lad.. (na vodnej ploche, brehu..),/abo bačorina..(hnojište)
Ak to sleduje premavku na uvedenych 30 metrov, tak potom je to uplne v pohode pouzitelne v realnej premavke a mozu tomu vystavit vodicsky preukaz. Aj tak je to asi 10x vacsia vzdialenost ako sleduje bezny vodic Peugeot-u.
skoda, ze hoci bezny vodic audi, hoci priekazne sleduje 100 km dopredu, nedokaze vidiet pol metra na susedne auto pri otvarani dveri, alebo na znacku invalida pri parkovani.
Naozaj neviem, naco musis spominat peugeot (ako ini aj fabiu)
Ešte čosi
Od reg.: Sheer Mirage
|
Pridané:
21.5.2018 19:13
Mohli by ešte doplniť technológiu o zaznamenávanie informácií o prejdenej trase. Auto by posielalo informácie do cloudu, čím by mapovalo cesty pre ďalšie autá. A ak by po tej istej ceste išlo ďalšie auto, aktualizovalo by jej stav. Čiže postupne by samotné autá vytvorili úplne detailné a absolútne aktuálne mapy.
Re: Ešte čosi++
Od: syntaxterrorX XX
|
Pridané:
21.5.2018 19:30
Eventualne este keby napriklad na kazdej zakrute zdvihlo zadne koleso a vypustilo trochu niektorej z prevadzkovych kvapalin, netrebalo by ani posielat informácie a absolútne aktuálne mapy by boli priekazne furt dostupne online aj bez internetu.
Pôžičky požičiavame všetkým
Od: Danielle Pinneau
|
Pridané:
22.5.2018 12:13
Pôžičky požičiavame všetkým
Potrebujete financovanie pre váš domov, pre vytváranie vlastných podnikov, pre prácu, pre vaše osobné potreby a najmä pre pôžičky na nehnuteľnosti, bezpochyby. Dávam osobné pôžičky. Pri všetkých vašich žiadostiach predkladajte návrhy týkajúce sa sadzieb a splátok platieb a budem s vami.
e-mail: daniellepinneau@gmail.com