Európska vesmírna agentúra ESA vyvinula a úspešne otestovala podľa jej informácií vôbec prvý fungujúci koncept vesmírneho elektrického motoru, ktorého palivom je vzduch.
Takýto typ motora je užitočný pre nízkoletiace satelity okolo výšky 200 km majúce viacero užitočných aplikácií, ktoré sú ale zbrzďované zvyškovou atmosférou a tak potrebujú permanentný pohon na udržanie potrebnej orbitálnej rýchlosti.
Najperspektívnejším na tento účel sú elektrické motory, ktoré môžu byť napájané z elektrickej energie zo solárnych panelov. Súčasné elektrické motory ale využívajú aj palivo, keď hybnosť dodávajú na základe zachovania hybnosti vypúšťaním urýchlených iónov svojho paliva.
V súčasnosti sa používa najmä ťažký xenón s atómovým číslom 54 a stabilnými izotopmi s hmotnosťou od 124 po 134. Aj takéto motory môžu mať so sebou ale len určitý objem paliva a ich doba používania a celkový využiteľný impulz je tak limitovaný.
Elektrický motor ESA na vzduch pri činnosti (hore), kliknite pre zväčšenie (foto: ESA / Sitael)
Efektívnym riešením je ale v týchto orbitálnych výškach využiť samotný vzduch, ktorý satelit zbrzďuje, a mať tak nelimitovanú dobu používania motora. ESA vyvinula a úspešne otestovala podľa svojho oznámenia takéto funkčné riešenie ako prvá.
Takýto prietokový motor komprimuje, priamo ionizuje, urýchľuje a na druhej strane vypúšťa nasávaný vzduch. Použiteľný je podobne ako na Zemi potenciálne aj na iných planétach s atmosférou.
Schéma elektrického motora ESA na vzduch, kliknite pre zväčšenie (foto: ESA / A. Di Giacomo)
Bližšie parametre motora a napríklad jeho spotrebu a ťah ESA nezverejnila. Motor zatiaľ označuje ESA ako pracovný koncept, evidentne ešte nemá finálne parametre a ESA avizuje potrebný ďalší vývoj, kedy by mohol byť použitý v prvom satelite ale neinformuje.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MiniVerzia
Od: DonGeronimoDeLaKucha
|
Pridané:
12.3.2018 10:19
Bombasticne.
Uz len spravit jeho zmensenu verziu, ktora bude fungovat aj pri pozemskych podmienkach a revolucia moze zacat... Elektricke kary upadnu do zabudnutia
|
|
Re: MiniVerzia
Od: Ferkooooo
|
Pridané:
12.3.2018 10:54
Asi ti nedoplo, ze to potrebuje el. energiu na nasavanie, kompresiu aj ionizaciu.
|
|
Re: MiniVerzia
Od: citatel9
|
Pridané:
12.3.2018 11:00
no vsak budeme mat auta so solarnymi panelmi
|
|
Re: MiniVerzia
Od: jeziskristus
|
Pridané:
12.3.2018 11:35
si zajazdis v noci
|
|
Re: MiniVerzia
Od: frrrrrr
|
Pridané:
12.3.2018 14:13
Prečo by som mal jazdiť v noci, veď keď je u nás noc tak budem jazdit v číne, a pôjdem tam cez usa. Stačí na to 110km/h.
|
|
Re: MiniVerzia
Od: oprava
|
Pridané:
12.3.2018 14:13
1100km/h
|
|
Re: MiniVerzia
Od: pani Žitňanská
|
Pridané:
12.3.2018 14:18
Možno na nemeckej diaľnici, inde sa to asi nestretne s pochopením mestskej polície.
|
|
Re: MiniVerzia
Od: Klávesnice
|
Pridané:
12.3.2018 14:20
Mestskej polície vravíš... Na diaľnici vravíš? Dobre vravíš?
|
|
rozhodne nie
Od: kapitan priemyslu
|
Pridané:
12.3.2018 15:58
A trávu zadarmo by si nechcel?
|
|
Re: rozhodne nie
Od: knjiCdo
|
Pridané:
12.3.2018 19:36
ta však, daj
|
|
Re: MiniVerzia
Od: werwerwe
|
Pridané:
13.3.2018 15:19
v noci sa bude trtkat a cez den jazdit...howk
|
|
Re: MiniVerzia
Od: jeziskristus
|
Pridané:
12.3.2018 11:34
Hmm, takze elektricky motor napajany solarnymi clankami fungujuci v podstate na kompresii nahradi sucasne elektricke vozy, ktore maju tiez elektricke motory.
Uz vidim ten bombasticy vyfuk kedy kazde auto bude prdet za sebou ionizovany vzduch.
|
|
Re: MiniVerzia
Od: Adrique1
|
Pridané:
12.3.2018 11:54
už v súčasnosti majú niektoré autá také výfuky, najčastejšie však vidno popri vyfukovaných plynoch aj mraky pevných častíc :)
|
|
Re: MiniVerzia
Od: Klávesnice
|
Pridané:
12.3.2018 14:19
Ten Dym Ignoruj!
|
|
Re: MiniVerzia
Od: in2desire
|
Pridané:
13.3.2018 10:41
Namiesto Dymu bude solarna ziara ...
|
|
Re: MiniVerzia
Od: Adrique1
|
Pridané:
14.3.2018 13:31
a možno aj dúha
|
|
trebamiestestudovat
Od: jankohrasko-zabiedovo
|
Pridané:
12.3.2018 10:22
Nechapem ako vyuziva vzduch ked vo vesmire je ho minimum, mozno tak 1e-10
|
|
Re: trebamiestestudovat
Od: PCnitynjku
|
Pridané:
12.3.2018 10:43
200km je spodok LEO.
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/750008.pdf
|
|
Re: trebamiestestudovat
Od: syntaxterrorX XX
|
Pridané:
12.3.2018 11:05
Ja zas nechapem, preco take nepouzivali od zaciatku.
|
|
Re: trebamiestestudovat
Od: :Pjetro de
|
Pridané:
12.3.2018 11:42
tak, ze 200 km nad Zemou ma stale daleko od medzigalaktickeho vakua s hustotu proton na km^3 ze?
|
|
Re: trebamiestestudovat
Od: syntaxterrorX XX
|
Pridané:
12.3.2018 12:25
Presne tak. Treba vsak objektivne podotknut, ze medzigalakticke protony dosahuju take velkosti preto, lebo vyrastaju v beztiazovom stave.
|
|
Re: trebamiestestudovat
Od: :Pjetro de
|
Pridané:
12.3.2018 14:33
no podla mna medzigalakticky proton moze byt velky aj ako zrnko hrachu okolo ktoreho 10 km daleko obieha 1836x menej hmotny medzigalakticky elektron a mame medzigalakticky atom vodika velky 10 km
|
|
Re: trebamiestestudovat
Od: Fico je pan
|
Pridané:
12.3.2018 18:46
Not sure if trolling or..
|
|
Re: trebamiestestudovat
Od: bludič
|
Pridané:
12.3.2018 12:53
Tak od medzigalaktického priestoru má kurefsky ďaleko celá slnečná sústava, že...
|
|
.............
Od: zxcvbn
|
Pridané:
12.3.2018 11:24
Ked som si precitala iba nadpis, okamzite ma pochytil facepalm - Europa vymysla motor na vzduch pre pouzitie vo vesmire.
|
|
Re: .............
Od: sak ja ne?
|
Pridané:
12.3.2018 13:05
Smiem sa spýtať na farbu Vašich vlasov slečna?
|
|
Re: .............
Od: sem..
|
Pridané:
12.3.2018 14:38
Smies sa spytat.. tu, tu a tu.
|
|
Fén...
Od: Miro1a1
|
Pridané:
12.3.2018 13:58
Taky ionizačný ma tusim aj moja zena 😋
|
|
A inac
Od: rolh
|
Pridané:
12.3.2018 15:11
A inac aj palivom kazdeho fosilneho motora je aj vzduch lebo sa miesa s benzinom/naftou takze je sucastou ci?
|
|
Re: A inac
Od reg.: Kvík?
|
Pridané:
12.3.2018 15:27
Ta... býva dobrým zvykom rozlišovať palivo a okysličovadlo. Okysličovadlo dodáva kyslík a palivo ten zvyšok, s ktorým zreaguje a vydá energiu. Reaktívny motor ale okrem energie potrebuje aj hmotu, ktorú odhadzuje. Pri prúdovom motore je to spálené palivo + kopa vzduchu, pri raketovom spálené všetko vnútri, pri iónovom je to extra hmota, ktorá inak žiadnu reakciu nerobí.
Pri motore, kde vzduch nie je zdrojom energie, ale iba inertnou hmotou, je to dosť nešťastne povedané. U high-bypass turbofanu by som tiež nepovedal, že ten vzduch, ktorý obteká turbínu, ale do žiadnej reakcie nevstupuje, je palivom.
|
|
Re: A inac
Od: Kvík!
|
Pridané:
13.3.2018 9:29
Tak podla specializovanej teorie reality je palivo a okyslicovadlo relativne rovnocene, skratka su to dve latky, ktore reaguju "horenim". V takej metanovej atmosfere nejakeho neptuna (?) by palivom bol kyslik.
|
|
Článok z 2013. auta na vzduch
Od: B88
|
Pridané:
12.3.2018 20:07
http://dopice.sk/l7x
|
|
Re: Článok z 2013. auta na vzduch
Od reg.: Kvík?
|
Pridané:
12.3.2018 23:10
E = pV... alebo teda povedzme 30 MPa * 1 m^3 (čo už je pri dnešných autách nepredstaviteľné, že to niekam narveš) je stále menej energie, ako liter benzínu či nafty. Aj keď je tam o niečo vyššia účinnosť.
|
|
dnes má meniny Vlastimil
Od reg.: akoze
|
Pridané:
13.3.2018 8:13
no vidite, motor na vzduch = auto na vzduch. vsetko to doteraz drzali pod pokrievkou ropne spolocnosti.
|
|
IQkonik
Od: asdfomfg
|
Pridané:
13.3.2018 8:47
Takže jedného dňa sa vlastne všetci podusíme keďže motory na vzduch všetok vzduch vysajú hmm.Super.
|