neprihlásený Pondelok, 25. novembra 2024, dnes má meniny Katarína
Európa vyvinula prvý vesmírny motor na vzduch

Značky: vesmírveda a výskum

DSL.sk, 12.3.2018


Európska vesmírna agentúra ESA vyvinula a úspešne otestovala podľa jej informácií vôbec prvý fungujúci koncept vesmírneho elektrického motoru, ktorého palivom je vzduch.

Takýto typ motora je užitočný pre nízkoletiace satelity okolo výšky 200 km majúce viacero užitočných aplikácií, ktoré sú ale zbrzďované zvyškovou atmosférou a tak potrebujú permanentný pohon na udržanie potrebnej orbitálnej rýchlosti.

Najperspektívnejším na tento účel sú elektrické motory, ktoré môžu byť napájané z elektrickej energie zo solárnych panelov. Súčasné elektrické motory ale využívajú aj palivo, keď hybnosť dodávajú na základe zachovania hybnosti vypúšťaním urýchlených iónov svojho paliva.

V súčasnosti sa používa najmä ťažký xenón s atómovým číslom 54 a stabilnými izotopmi s hmotnosťou od 124 po 134. Aj takéto motory môžu mať so sebou ale len určitý objem paliva a ich doba používania a celkový využiteľný impulz je tak limitovaný.




Elektrický motor ESA na vzduch pri činnosti (hore), kliknite pre zväčšenie (foto: ESA / Sitael)



Efektívnym riešením je ale v týchto orbitálnych výškach využiť samotný vzduch, ktorý satelit zbrzďuje, a mať tak nelimitovanú dobu používania motora. ESA vyvinula a úspešne otestovala podľa svojho oznámenia takéto funkčné riešenie ako prvá.

Takýto prietokový motor komprimuje, priamo ionizuje, urýchľuje a na druhej strane vypúšťa nasávaný vzduch. Použiteľný je podobne ako na Zemi potenciálne aj na iných planétach s atmosférou.


Schéma elektrického motora ESA na vzduch, kliknite pre zväčšenie (foto: ESA / A. Di Giacomo)



Bližšie parametre motora a napríklad jeho spotrebu a ťah ESA nezverejnila. Motor zatiaľ označuje ESA ako pracovný koncept, evidentne ešte nemá finálne parametre a ESA avizuje potrebný ďalší vývoj, kedy by mohol byť použitý v prvom satelite ale neinformuje.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

O2 zvyšuje ceny programov Radosť
Raspberry Pi má nový model, Raspberry Pi Pico 2 W
Japonci uviedli ethernetový kábel s magnetickým konektorom
Starship by mohla za najbližšie štyri roky uskutočniť až 400 štartov
Protimonopolný úrad začal prešetrovať, prečo v SR nie sú skutoční virtuálni mobilní operátori
Nový trailer filmu Minecraft
Linux v ďalšej verzii vyradí súborový systém Reiser
Odštartovaná výroba flash pamäte s 321 vrstvami
Apple má prvýkrát použiť vlastný 5G modem v iPhone v marci
Linux dostáva podporu veľkokapacitných pamäťových SDUC kariet


Diskusia:
                               
 

Bombasticne.

Uz len spravit jeho zmensenu verziu, ktora bude fungovat aj pri pozemskych podmienkach a revolucia moze zacat... Elektricke kary upadnu do zabudnutia
Odpovedať Známka: -5.2 Hodnotiť:
 

Asi ti nedoplo, ze to potrebuje el. energiu na nasavanie, kompresiu aj ionizaciu.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

no vsak budeme mat auta so solarnymi panelmi
Odpovedať Známka: -7.3 Hodnotiť:
 

si zajazdis v noci
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

Prečo by som mal jazdiť v noci, veď keď je u nás noc tak budem jazdit v číne, a pôjdem tam cez usa. Stačí na to 110km/h.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

1100km/h
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Možno na nemeckej diaľnici, inde sa to asi nestretne s pochopením mestskej polície.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

Mestskej polície vravíš... Na diaľnici vravíš? Dobre vravíš?
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

A trávu zadarmo by si nechcel?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ta však, daj
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

v noci sa bude trtkat a cez den jazdit...howk
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hmm, takze elektricky motor napajany solarnymi clankami fungujuci v podstate na kompresii nahradi sucasne elektricke vozy, ktore maju tiez elektricke motory.

Uz vidim ten bombasticy vyfuk kedy kazde auto bude prdet za sebou ionizovany vzduch.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

už v súčasnosti majú niektoré autá také výfuky, najčastejšie však vidno popri vyfukovaných plynoch aj mraky pevných častíc :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ten Dym Ignoruj!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Namiesto Dymu bude solarna ziara ...
Odpovedať Hodnotiť:
 

a možno aj dúha
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nechapem ako vyuziva vzduch ked vo vesmire je ho minimum, mozno tak 1e-10
Odpovedať Známka: -6.4 Hodnotiť:
 

200km je spodok LEO.
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/750008.pdf
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ja zas nechapem, preco take nepouzivali od zaciatku.
Odpovedať Známka: 4.7 Hodnotiť:
 

tak, ze 200 km nad Zemou ma stale daleko od medzigalaktickeho vakua s hustotu proton na km^3 ze?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Presne tak. Treba vsak objektivne podotknut, ze medzigalakticke protony dosahuju take velkosti preto, lebo vyrastaju v beztiazovom stave.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

no podla mna medzigalakticky proton moze byt velky aj ako zrnko hrachu okolo ktoreho 10 km daleko obieha 1836x menej hmotny medzigalakticky elektron a mame medzigalakticky atom vodika velky 10 km
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Not sure if trolling or..
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tak od medzigalaktického priestoru má kurefsky ďaleko celá slnečná sústava, že...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ked som si precitala iba nadpis, okamzite ma pochytil facepalm - Europa vymysla motor na vzduch pre pouzitie vo vesmire.
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

Smiem sa spýtať na farbu Vašich vlasov slečna?
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Smies sa spytat.. tu, tu a tu.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Taky ionizačný ma tusim aj moja zena 😋
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A inac aj palivom kazdeho fosilneho motora je aj vzduch lebo sa miesa s benzinom/naftou takze je sucastou ci?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Ta... býva dobrým zvykom rozlišovať palivo a okysličovadlo. Okysličovadlo dodáva kyslík a palivo ten zvyšok, s ktorým zreaguje a vydá energiu. Reaktívny motor ale okrem energie potrebuje aj hmotu, ktorú odhadzuje. Pri prúdovom motore je to spálené palivo + kopa vzduchu, pri raketovom spálené všetko vnútri, pri iónovom je to extra hmota, ktorá inak žiadnu reakciu nerobí.
 
Pri motore, kde vzduch nie je zdrojom energie, ale iba inertnou hmotou, je to dosť nešťastne povedané. U high-bypass turbofanu by som tiež nepovedal, že ten vzduch, ktorý obteká turbínu, ale do žiadnej reakcie nevstupuje, je palivom.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Tak podla specializovanej teorie reality je palivo a okyslicovadlo relativne rovnocene, skratka su to dve latky, ktore reaguju "horenim". V takej metanovej atmosfere nejakeho neptuna (?) by palivom bol kyslik.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

http://dopice.sk/l7x
Odpovedať Hodnotiť:
 

E = pV... alebo teda povedzme 30 MPa * 1 m^3 (čo už je pri dnešných autách nepredstaviteľné, že to niekam narveš) je stále menej energie, ako liter benzínu či nafty. Aj keď je tam o niečo vyššia účinnosť.
Odpovedať Hodnotiť:
 

no vidite, motor na vzduch = auto na vzduch. vsetko to doteraz drzali pod pokrievkou ropne spolocnosti.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takže jedného dňa sa vlastne všetci podusíme keďže motory na vzduch všetok vzduch vysajú hmm.Super.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár